Dnes je den, kdy předám personální odbor nové/mu vedoucí/mu a proto si dovolím malé ohlédnutí za tím, co se nám za poslední 4 roky v odboru povedlo. Přeji nové/mu vedoucí/mu, aby se mu/jí podařilo navázat a pozvednout odbor zase o kousek výš.
Ráda bych dodala, že to, čím personální odbor je, určitě není moje zásluha, každý tým je jen tak silný jako jeho nejslabší článek (díky týme).
1) Přehled projektů:
E-learning - podařilo se nám zavést pirátský e-learning na moodle.pirati.cz. Neustále pracujeme na zvyšování kvality kurzů, které nabízíme. Najdete zde kurzy zaměřené na osobní rozvoj, rozvoj politických kompetencí, ale i kurzy volnočasové.
SAKO - aneb skvělá akademie pro komunální zastupitele - první turnus SAKO je v běhu, podařilo se nám připravit velmi kvalitní obsah pro online přednášky, vlivem koronaviru jsme poněkud ve skluzu s kurzy off-linovými a s development centry, což se pokusíme napravit. Ať už bude novým vedoucím PO kdokoli, doufám, že se budu moci na SAKO projektu dále podílet. Zvyšování kompetencí nových (nejen) komunálních zastupitelů totiž vnímám jako klíčovou věc.
Nalodění - Personální odbor má pracovní mikrotým, který se věnuje Nalodění a také nově vznikající Chobotnici. Dává dohromady požadavky a vytváří z nich logické celky vhodné k implementaci.
Respekt je profi - první část projektu se blíží ke zdárnému konci. Implementace změn, které z projektu vzešli, již však bude na nové/m vedoucí/m (a samozřejmě na nás všech, protože součástí změny jsme my všichni).
2) Síť krajských koordinátorů:
V průběhu mého mandátu došlo k rozdělení činností ( i smluv) koordinátorů. Nyní mají tedy koordinátoři dvojí vedení, což nevnímám jako příliš šťastné. Důvodem pro to byly především rozpočtové dopady, nicméně jsem nebyla příznivce této změny. I tak systém ale funguje. Proč? Je to o lidech a zatím se nenaskytl problém (to ale neznamená, že nemůže přijít). Dvojí vedení není model, který by byl tím nejlepším a skýtá nespočetně rizik.
Za ty roky ve vedení PO jsem si uvědomila, že být koordinátorem je obrovská příležitost - příležitost vzdělat se v různých odvětvích. Podpůrná funkce se pak velmi logicky u některých přetaví v touhu jít něco měnit na poli politickém. A ačkoli to určitě nebyl záměr, je to vlastně logické - lidi chtějí růst, vzdělávat se a posouvat se. I přes všechny obměny však pokládám síť krajských koordinátorů za fungující tým. Myslím, že se mnou budete souhlasit, pokud řeknu, že bez koordinátorů by se nám fungovalo mnohem hůře. Jsou to obětaví lidé, kteří mají soft-skills na vysoké úrovni a motivaci dělat pro Piráty to nejlepší. Práce koordinátora se nedá dělat kvůli penězům, o to větší výzva je tým motivovat a posouvat.
Co nebylo a je?
- chyběl jasný systém úkolování a odměňování - bylo zavedeno úkolování přes Redmine, pravidelný pondělní souhrn úkolů a zpráv z PO, který chodí koordinátorům do mailu, všechny úkoly a jejich zadání jsou zpětně dohledatelné a je možné u nich sledovat posun v plnění
- chyběl jasný systém odměňování - byl zaveden měsíční přehled úkolů, ze kterého je na první pohled vidět, jak koordinátoři plní svoji práci, na základě toho jsou spravedlivě rozděleny odměny
- chyběly popisy rolí - zapracovali jsme na popisu náplně dodavatelské činnosti, popisu činností a jejich správném postupu
- kvalitně jsme zpracovali manuál práce KoKS, ze kterého čerpají jak noví, tak služebně starší koordinátoři. Nejedná se o mrtvý dokument, systematicky s ním pracujeme a updatujeme ho.
- máme systém průvodcovství: každý nový koordinátor spolupracuje s koordinátorem služebně starším a řeší s ním své prvopočáteční strasti
- zavedli jsme stáže KoKS - v roce 2020 koordinátoři poprvé vyjeli do jiných krajů, aby se podívali, jakým způsobem tam funguje KS, jakým způsobem pořádají akce atp. Cílem je zamezení profesní slepotě, která může přijít. Výsledkem pak byla zpráva ze stáže, kterou každý koordinátor vypracovával a který fungoval jako zpětná vazba navštívenému kraji. Dle mého úsudku by stáže koordinátorů měly pokračovat, vlivem korony bohužel došlo k útlumu této činnosti.
- práce na návodech a zvyšování standardů kvality - koncepční práce v týmech koordinátorů, které se průběžně obměňují, výsledkem jsou kvalitně zpracované materiály použitelné ve všech krajích
- tambuildingy - zavedli jsme pravidelné letní team-buildingy a vánoční “besídky” (jedna proběhla i online).
- systematická práce na zvyšování kompetencí koordinátorů - interní i externí workshopy
- pravidelná komunikace - pro rychlou komunikaci nad různými tématy používáme zulip, setkáváme se pravidelně na Jitsi, úkolování probíhá výhradně tak, aby byl úkol zpětně dohledatelný a bylo patrné, v jaké fázi se nachází jeho plnění
fungování týmu - vybudovali jsme si kvalitní tým lidí s dobrým team-spiritem, s pocitem bezpečí a vědomím, že si můžeme všichni navzájem dávat konstruktivní zpětnou vazbu. Mám tým lidí, kteří jsou schopní, výkonní, ale zároveň empatičtí a se srdcem na pravém místě. Příjemné prostředí pro práci je totiž jedním z nejdůležitějších faktorů, který ovlivňuje nejen motivaci, ale i výsledky.
Na základě zpětné vazby od koordinátorů vnímají prostředí v týmu jako podpůrné a příjemné pro práci, čehož si nesmírně cením. Lidé pracující s vysokým nasazením si to nepochybně zaslouží.
3) Výběrová řízení vedená personálním odborem
Zprofesionalizovali jsme výběrová řízení, zavedli jsme AC (tam, kde dávala smysl), na základě nichž je možné změřit kompetence kandidátů. Za dobu mého působení ve vedení PO jsme zprocesovali kolem tisíce výběrových řízení, ať už se jednalo o výběrová řízení pro krajská sdružení, Poslaneckou sněmovnu, vnitřní aparát strany nebo třeba Europarlament. Neodmítli jsme jediný požadavek týkající se výběrového řízení (dokonce ani požadavky úřadů, které chtěly poradit s procesováním vlastních výběrových řízení). Ráda bych poděkovala všem, kteří s námi na jakémkoli výběrovém řízení spolupracovali, nesmírně si vážím toho, že zasedali do komisí dobrovolnicky a ve svém volném čase. I tak se podařilo udržet kvalitu výběrových řízení.
Ne vždy se dařilo: některá výběrová řízení trvala déle, než bych chtěla. Bohužel to bylo zejména z kapacitních důvodů.
4) HR administrativa
Smlouvy:
- vznikl Katalog pozic, který nám pomáhá v zasmluvňování. Pokud tak zasmluvňujete někoho nového, přijde vám jednoduchý dotazník, na základě jeho vyplnění pak vzniká smlouva, došlo ke standardizaci placených pozic
Zasmluvńování:
- standardizovali se procesy vyplácení DPP a DPČ včetně veškeré doprovodné dokumentace
- začali jsme zasmluvňovat lidi na HPP, zajišťujeme vstupní prohlídky, BOZP, zpracovali jsme dokumentaci k benefitům, nemocenské, apod.
5) vzdělávání členské základny
- zavedli jsme lídrovský alternativní rozvojový program (LARP), který probíhal zejména před koronakrizí. Specializoval se na rozvoj lídrovských dovedností a kompetencí.
- zavedli jsme pirátský e-learning (moodle.pirati.cz)
- vznikl projekt SAKO (skvělá akademie pro komunál)
- máme Youtube PO, na kterém najdete návody a záznamy z volně dostupných přednášek
- vytvořili jsme ucelený systém návodů na Wiki
- znovu jsme zavedli Pirátský kemp, letos proběhne již druhý ročník. Jedná se o volnočasově vzdělávací akci pro rodiče i děti, kde si přijdou na své jak milovníci sebevzdělávání, tak nadšenci do táborových her.
6) Informovanost členské základny:
- zavedli jsme vnistrostranický newsletter. Skrze newsletter dostává celá členská základna každý týden souhrn aktuálních důležitých vnitrostranických informací.
- jsou zavedeny krajské newslettery v Nalodění, můžete tedy dostávat také info ze svého kraje
VIZE:
Na co je důležité se zaměřit?
aneb pilíře jsou dycky čtyři:
Vzdělávání:
- velký důraz na onboarding nových členů, vzdělávání příznivců
- vzdělávání stávajících zastupitelů
- zastupitelský inkubátor
- vzdělávání členské základny - pravidla, systémy, odborná témata, soft-skills, leadership, time-management apod.
- posilování vnitrostranické kultury
Síť krajských koordinátorů:
- je potřeba neustále pracovat na (sebe)vzdělávání týmu
- je potřeba předávat si dobrou praxi
- je potřeba podporovat team-spirit, protože vzhledem k náročnosti práce je občas kolega, který řeší to samé, co vy, tou největší záchranou
- zabránit vyhoření - zastupitelnost, 5 týdnů volna (kompenzace za volby)
- aktivně spolupracovat s celostátním volebním koordinátorem (po vzájemné domluvě nastaveny procesy)
Pracovně právní agenda:
- aktivně využívat Katalog pozic k zasmluvňování
- vytvořit jednoduchý systém pro tvorbu smluv
- pomoc se zasmluvněním na všech úrovních
- ukotvení dobré praxe při zasmluvňování HPP
Výběrová řízení:
- neustálé zvyšování standardů výběrových řízení
- pokračování v oslovování lidí s potenciálem a směřování do výběrových řízení na vhodné pozice (headhunting) nebo do vhodných KETů a RT
- zvýšit kapacity na VŘ v době povolební
- respektování pravidel pro výběrová řízení
Rizika:
Vidím problém v podfinancování PO (které také vedlo k mému dlouhodobému přetížení a zjištění, že po čtyřech letech už to není to, co bych chtěla denně zažívat).
Je na čase si uvědomit, že lidi jsou to nejcennější, co máme. Pokud nebudeme mít kvalitní a vzdělané kandidáty, systém pro začleňování nováčků nebo třeba servis pro stávající funkcionáře, je to pomalá cesta do pekla a sebelepší PR nás nezachrání.
Vnitřní aparát strany totiž má růst společně se stranou, není možné, aby část aparátu byla přebujelá a další část se v pár lidech snažila zachránit svět s jazykem na vestě.
Jak z toho ven?
1) Renesance dobrovolnické práce! Od té doby, co některé lidi za práci platíme, ubývá dobrovolnické práce.
Je potřeba (se navzájem) motivovat, s dobrovolníky systematicky pracovat a věnovat jim péči!
2) Placený aparát by měl jít příkladem: všichni bychom měli pracovat dobrovolnicky na něčem, čemu věříme, ať už pracujeme pro Piráty nebo třeba v mateřské škole.
3) Efektivní nakládání s finančními prostředky, nemůže se dít, že něco je viditelně podfinancováno a jinde se vyhazuje za blbosti.
Shrnutí:
Moc děkuji za tu možnost zkusit si na pár let být vedoucí PO. Hodně mi to dalo (i vzalo).
Nejvíce děkuji svému týmu, na který byl vždycky spoleh. Děkuji za to, že svou práci děláte s nadšením a usmíváte se na lidi, i když vám zrovna moc do smíchu není, za váš neutuchající optimismus a ochotu pomáhat.
Děkuji také vedoucím odborů, kteří se mnou strávili nemálo času při práci na meziodborových projektech (zejména AO a TO).
Děkuji RP za to, že mi nechali volnou ruku při vzniku vzdělávacích projektů, práci s koordinátory a celkově při spoustě věcech. Taky děkuji za konstruktivní diskuzi, když jsme spolu zrovna nesouhlasili.
Neříkám, že jsem vždycky všechno udělala dobře, ale s čistým svědomím mohu říct, že jsem pro to udělala všechno.
Nové/mu vedoucí/mu PO tu ještě nechám své oblíbené motto (a myslím, že tým jistě ocení, pokud se jím bude řídit):
Když chceš lidi začít motivovat, tak je nejdřív přestaň srát!
Přeji personálnímu odboru mnoho energie, sil a optimismu!
Disclaimer: neodcházím, proto se nechci loučit. Nadále budu PO pomáhat, jak mi čas dovolí, nadále budu ve straně aktivní a věřím, že se se spoustou z vás budu nadále vídat.
A teď už jdu vracet zemi budoucnost do svého nového zaměstnání, naše budoucnost jsou totiž děti.
Díky všem za příležitost.