Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Michal.Stepan »

Novostavba trati v prostoru bývalého logistického centra Praha-Žižkov. Délka trati 1,6 km. Rozpočtové náklady: 500 000 tis. Kč (rámcový odhad – bude zpřesněno projektem)
Stav přípravy:
· Akce není je obsažena v ÚP, je předmětem změny ÚP Z 2600.
· Projektová příprava schválena RHMP 31.8.2020 a představenstvem DPP 21.9.2020
· V roce 2021 je v plánu DPP zajistit projektanta a zhotovit technickou studii ke koordinaci s developerskými záměry a Jarovskou třídou.
Habrová.png
Přeprava kusových a vozových zásilek byla převedena ze železnice na kamiony, logistické centrum Praha- Žižkov bylo zrušeno a na jeho místě vyroste sídelní útvar, kde se dá v budoucnosti očekávat přírustek až cca 25 000 nových obyvatel (víc než Barrandov).
https://www.iprpraha.cz/nnz
zizkov.JPG
Tito nový lidé budou samozřejmě indukovat novou dopravu, a to v situaci, kdy je současná okolní ulice Koněvova/Husitská a Jana Želivského už nyní velmi často ucpaná a na některých místech překračuje zákonné hlukové limity.

Jedním z nástrojů, jak se s nově vzniklou dopravou popasovat, je v návrhu IPRu vybudování „Jarovské třídy“, která by měla spojovat Malešickou a Českobrodskou. Původně to měla být čtyřproudovka, v nyní zpracovávané studii by mělo jít o jeden směr v každém směru a tramvaj.
1.jpg
Náš klub (jsme na P3 v koalici, dopravu ani územní rozvoj v gesci nemáme) i celá koalice tak nějak tohle řešení internalizovala a v jeho duchu dával i připomínky ke změně územního plánu.
2.jpg
Nicméně při schvalování těchto připomínek a „aktivizaci obyvatel“ se objevila část obyvatel, zejména těch z Jarova, kteří by podél třídy bydleli, kteří mají s takovým řešením problém – znehodnotí jim nemovitosti, přivede dopravu…. Primárním argumentem je, že lidé z NNŽ nebudou Jarovskou třídu využívat. Protože nevede do centra, a naopak přivede z Českobrodské a různých jiných tahů dopravu „zvenku“ na Žižkov a dál do centra.

Při projednávaní takové akce vzniká spousta protichudných zájmů, často i vnitřně protichůdných, jako například u společnosti Arnika, která požaduje dostupné bydlení a zároveň přichází s řadou námětů, jak cenu bytů výrazně prodražit. Ale my neřešíme byty, ale dopravu. Nová výstavba může znehodnotit stávající nemovitosti, ale nemusí tomu tak být. Nová výstavba může život stávajících obyvatel zlepšit, v dané oblasti je šance zavést rychlou a pohodnou dopravu do centra. Ale tuto šanci je potřeba nepromarnit.

Výstavba pro 25 tisíc lidí nepochyně nějakou dopravu vyvolá. Do oblasti přibyde několik desítek tisíc aut. Je třeba usilovat o to, aby ti lidé nechali auto doma a cestovali tramvají. Třetí možnost není, alespoň na dlouho, protože uvažovaná linka metra E na Žižkov bude sotva jezdit dříve, než v roce 2050, pokud vůbec někdy budou peníze na její stavbu.

V navržené studii je tramvajová trať uvažována, je potřeba se však nad ní zamyslet v širších souvislostech. Tramvajová trať je příležitostí, jak obyvatele z dané oblasti dopravit především do centra (ale samozřemě i do Libně, Vysočan, Strašnic), a na to by měla mít kapacitu. Asi jedinou možností je zavedení vysokokapacítních souprav, tedy souprav dlouhých 45m ze Žižkova k Hlavnímu nádraží. Napřiklad prodloužením souprav na lince 9 a přeložením konečné do smyčky Habrová. Samozřejmostí by měla být délka nástupišť 65m. Pokud se má stavět nová čtvrť, je asi vybudování pozemních komunikací nevyhnutelné. Ale je potřeba zajistit, aby obyvatelé měli rychlou a pohodlnou variantu použití auta.
Brno.jpg
Napojení území novou komunikací na Městký okruh se mi jeví jako přijatelné řešení, pokud bude možno alternativně cestovat pohodlnou a rychlou tramvajovou dopravou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Marek.Krejpsky
Uživatelský avatar
Josef.Brecka
Člen KS Praha
Příspěvky: 57
Registrován: 27 bře 2018, 22:58
Profese: správce majetku
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Josef.Brecka »

Ahoj lidi pirátský,
Michal Štěpán nás vyzývavá k nějaké reakci na vzniklou situaci kolem bývalého Nákladového nádraží Žižkov a jak píše "nepište, že by se něco mělo projednat, ale rovnou k věci".
pročetl jsem tu celou zprávu i postoje Arniky a podobně. Jsem z Malešic a se zdejšími občanskými sdruženími jsme došli k poznatku, že plánovaná Javorská třída mezi Českobrodskou a Malešickou by byla možná realizovaná ze 5 - 10 let. Mohla bytím zklidnit provoz ve starých Malešicích, kde ulice U Tvrze propojuje hustým provoz z Černokostelecké ze Strašnic přes Malešice do Hrdlořez na Českobrodskou. Malešice vítají tunel, který by měl už ze Strašnic propojit městský okruh s Jarovem. Tam by měla být velká křižovatka. Ale k jeho budování není stále přikročeno a je to také zatím jen plán budoucnosti o jehož termínu realizace nic nevíme.
Pokud jde o uvažovanou tramvaj, tak Malešicům byl zvažován projekt tramvajové trati od smyčky Habrová po malešickou průmyslovou zónu, která by měla vést v trase železničních kolejí, které dodnes pokračují za bývalým Nákladovým nádražím Žižkov do Malešic ma zastávku nákladních vlaků blízko Překladové pošty v Malešicích. Ale tenhle projekt tramvaje je spíše zvažován jako územní rezerva. A je zde na téhle trase především preferováno dočasné využití pro cyklistickou stezku, která by měla zde vést i do budoucna současně s uvažovanou tramvají. / Ovšem malešická sdružení by raději uvítaly jen tu cyklostezku případně spojenou s pěší zónou /.
Pokud jde o tramvaj do Malešic, tak už je zde dávno plánované spojení, které se v tuto chvíli jeví i pro město prioritnější a to propojení Vinohradská - Sídliště Malešice ( TT Počernická ulice ), které bude s největší pravděpodobností veřejně projednáno v letošním roce ze strany hl. m. Prahy.
Jinak malešická sdružení preferují zachování zeleně Malešického lesa podle uvažované tramvajové smyčky Habrová na Jarově. Jako přirozeného filtru klima a odhlučení. Vůbec malešice byli v minulosti hojně odloučeny od zeleně polí, zahrad a luk - viz. i průmyslová zóna a proto i preferují svěží zeleń a zdravé životní prostředí ve snyslu trvale udržitelného života.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Josef.Brecka za příspěvek:
Michal.Stepan
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Tramvajová trať Habrová - Malešice

Příspěvek od Michal.Stepan »

TT by z Habrové měla pokračovat až do Malešic, jedná se nejen o připojení Malešic na tramvajovou síť, ale o připojení 100 tisíc obyvatel z oblasti Žižkova na městskou železnici S 49. I když dominantní bude přeprava cestujících do centra, na ostatní vazby nelze zapomínat. Bude se jednat o využití stávající železnice, tato TT bude tedy velmi levná a rychlá. Pokud by to provozní poměry dovolily, mohla by být i jednokolejná, což by bylo v Praze zase něco nového, ale je to věc, která jinde v příměstské dopravě dobře funguje, leckde vznikly jednokolejné TT právě přestavbou zrušených železnic.
Uživatelský avatar
Jan.Bartko
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 376
Registrován: 24 kvě 2018, 16:08
Profese: radní městské části
Bydliště: Praha 3
Dal poděkování: 294 poděkování
Dostal poděkování: 419 poděkování

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Jan.Bartko »

Ahoj, Michala jsem původně s tématem nedávno oslovil já a rádi bychom načerpali v rámci našeho klubu na P3 (kde jsme v koalici) další odborné pohledy na věc, protože se Jarovská třída (jako součást NNŽ) stává poměrně veřejnou otázkou, a proti vzniku JT vzniká petice viz https://jarovskatrida.wixsite.com/home . Osobně předem přiznám, že ani nemám řidičák, a ani si netroufnu říct, že bych byl v gesci dopravy alespoň "poučeným laikem".
Po diskusích s okolními obyvateli mě napadá několik otázek (jejich NIMBY efekt si samozřejmě uvědomuji), jako třeba:

- je stavba JT "opravdu potřebná"? Bude doprava indukovaná novou výstavbou opravdu vést tak, jak je počítáno a je vůbec Malešickou a Českobrodskou propojovat? V rámci změny ÚP jsme požádali o konkrétní dopravní studii, ale nějaké insighty můžeme mít asi už teď. Argumentací občanů je to, že noví obyvatelé nebudou potřebovat jezdit směrem na Černý most, ale spíš směrem k centru, resp. Vltavě, a JT naopak pouze přivede novou dopravu ze satelitních měst na východě skrz Jarov.

- pokud ano, nebylo by cestou např. částečné zahloubení? JT povede ve své trase (na Jarově) opravdu velmi blízko dnešního sídliště, dvou dětských hřišť (viz např. pohled zde
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4935304&y ... &id=123509
), a směrem od Basilejského náměstí je tam už teď často velký provoz. Už dnes v trase existuje kolejiště vlaku, které je několik metrů pod úrovní současné zástavby.

- obecně půjde o velký zásah do zeleně Malešického lesoparku, a městskou zeleň je třeba chránit

- K tramvajové trati - vznik JT demotivuje lidi využívat právě onu novou tramvaj a raději pojedou autem
- toto tramvajové spojení způsobí další přetížení trasy zejména směrem na Seifertku (dnešní 9)

Samozřejmě lokální negativa můžou být převýšena celopražskými pozitivy, ale mě v tuto chvíli zajímá právě ten lokální dopad. Potřebovali bychom si být jistí, že hájíme "dobrou věc".

Díky,
JB
“Triviality is evil - triviality, that is, in the form of consciousness and mind that adapts itself to the world as it is, that obeys the principle of inertia. And this principle of inertia truly is what is radically evil.”
― Theodor W. Adorno
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Michal.Stepan »

Je pravda, že toto tramvajové spojení způsobí další přetížení trasy zejména směrem na Seifertku (dnešní 9), proto je potřeba nasadit vysokokapacitní soupravy délky minimálně 45 m,aby byla zajištěna pohodlná doprava do centra.
Brno.jpg
Je potřeba si uvědomit, že novou dopravu přivedou především nové domy a noví obyvatelé a jejich doprava je nutné zlo. Radnice Prahy 3 donedávna podporovala zrušení logistického centra a bytovou výstavbu a toto jsou důsledky. Jaké jsou alternativy? Pokud se nová ulice nepostaví, budou všichni jezdit ulicí Na Jarově. Opravdu je to lepší varianta?

Kam ti lidé budou jezdit, to je opravdu materiál na hlubší studii a nelze to zcela predikovat. Určitě budou chtít jet autem nakoupit, na hory, na dovolenou, na druhý konec Prahy a k této cestě prioritně použijí tu nejatraktivnější komunikaci, kterou by měl být Městský okruh. Tak by se k němu měli pohodlně dostat.
Jestli řidiči, směřující v této oblasti do centra použijí Koněvovu nebo Jarovskou, to je asi na hlubší studii. Obyvatelé z Koněvovy budou chtít aby to byla Jarovská, ti druzí opak......Záleží samozřejmě i na tom, kam TSK nasměřuje cedulky centrum.

Možnost zahloubení tu tady samozřejmě je, určitě by bylo smysluplnější a levnější než zahloubení estakády na Balabence, které magistrát prosazuje. Pokud prosadíte zahloubení tak počítejte s tím, že Jarovská bude prioritní kapacitní komunikací, která bude mít ambici výrazně omezit dopravu na Koněvově. Pak opravdu nevyhnutejně dojde k tomu, že se sem přesune doprava odjinud.

Zkuste tedy prosadit zavedení vysokokapacitních tramvajových souprav na Žižkov, zvažte podporu zahloubení Jarovské. Tunely v Praze mají šanci.
Uživatelský avatar
Josef.Brecka
Člen KS Praha
Příspěvky: 57
Registrován: 27 bře 2018, 22:58
Profese: správce majetku
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Josef.Brecka »

Odpovídám Michalovi na možné propojení Habrovka - Malešice.
To co píšeš předpokládá propojení tramvaje s možnou železmiční zastávkou v Malešicích. jednalo by se vlastně o integrovanou dopravu jak známo - tenhle systém tramvaj - vlak na okruhu. Samozřejmě železmiční jednokolejka zde srávají by k té tramvaji byla asi ideální. zatím, ale myšlenky na tamvaj do Malešic se ubírají, jak jsem psal, z Vinohrad na Počernickou. Psal jsem i o zájmu místo té jednokolejky aby byla cyklostezka. koneckonců ji malešické uniciativy předpokládaly, že by mohla vést i podlé té stávající jednokolejky. tady asi takový problém není.
Problém je v tom, že Malešice - zastávka je zatím pro nákladní dopravu a železnice neuvažují jinak. Ale tudy také jezdí osobní vlaky při odklonění dopravy zhruba v trase Kolín - Strašnice. Navíc ovšem oproti požadavku malešických občanských sdružení, že by rády měly občanskou zástavbu, nejlépe rodinných domů, v prostoru od Malešické zástávka kolem stávající elektrárny směrem na Průmyslovou je stále v oblasti přání. Zatím neprůchodné. Město stále koketuje zde s průmyslovým zázemím blízkých firem apod...
Takže vzhledem k tomu všemu ta integrace moc nevychzí, Štěpáne.
Uživatelský avatar
Josef.Brecka
Člen KS Praha
Příspěvky: 57
Registrován: 27 bře 2018, 22:58
Profese: správce majetku
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Josef.Brecka »

Chtěl jsem říci, psát - Michale.
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Tramvajová doprava v oblasti Malešic

Příspěvek od Michal.Stepan »

V dané oblasti je připravováno několik tramvajových tratí.

TT Počernická – Sídliště Malešice
Novostavba trati vedená z ul. Vinohradská ulicí Počernickou do sídliště Malešice, délka 2,4 km. Předpoklady výstavby úvodní části prodloužení TT do malešického sídliště negativně ovlivnila podmíněnost finančně náročnou přeložkou káranských vodovodních řadů, nicméně její realizaci DPP již připravuje.
Rozpočtové náklady: 1 100 000 tis. Kč (včetně přeložek vodovodů, aktualizace c. ú. 2020 dle studie)
Stav přípravy:
· 12/2017 studie PVS, a.s. stanovující podobu přeložek vodovodních přivaděčů, 4/2019 potvrzení dohody DPP a PVS o přípravě akce. PVS již připravuje navazující úseky vodovodu k rekonstrukci a nové zřízení propojů vodovodů v Počernické ulici.
· Návrh na zahájení přípravy akce schválen P-DPP dne 12.3.2018 a RHMP 29.5.2018.
· 06/2019 koordinace se stavbou městského okruhu (projektant SATRA, s.r.o.)
· Od 06/2019 koordinace s plánovanou developerskou výstavbou v prostoru budoucí smyčky. Po
schválení studie zajistit smlouvu o spolupráci investorů ve věcech technických i majetkoprávních.
· Aktualizace studie - 12/2019 koncept, 05/2020 dopracováno o závěry z projednání a vizualizace.
Zajištěno stanovisko MČ P10 11/2020 jako podnět k zapracování do DUR.
· Probíhá výběr projektanta, předpoklad zasmluvnění 02/2021.
pocernicka.png
TT Malešice – Strašnice
Z ul. Počernické k terminálu trasy A metra Depo Hostivař, Mott Mc Donald, 03/2009 –

TT Sídliště Malešice – Teplárenská
Další pokračování do ul. Teplárenské bylo vždy hodnoceno jako technicky problematické a dopravně sporné. Řešením by mohlo být provedení trati jako jednolejné, což by snížilo náklady. Trať by mohla pokračovat do oblasti Jahodnice a Dubče, kde probíhá rozsáhlá bytová výstavba. Do šedesátých let 20. století se stavěly tramvajové trati v polích. Měly velmi nízké investiční náklady a město je dohnalo.
tt.jpg
Tramvajová trať Habrová - Malešice
TT by z Habrové měla pokračovat až do Malešic, jedná se nejen o připojení Malešic na tramvajovou síť, ale o připojení 100 tisíc obyvatel z oblasti Žižkova na městskou železnici S 49. I když dominantní bude přeprava cestujících do centra, na ostatní vazby nelze zapomínat. Bude se jednat o využití stávající železnice, tato TT bude tedy velmi levná a rychlá. Pokud by to provozní poměry dovolily, mohla by být i jednokolejná, což by bylo v Praze zase něco nového, ale je to věc, která jinde v příměstské dopravě dobře funguje, leckde vznikly jednokolejné TT právě přestavbou zrušených železnic. Tato TT by neměla nahradit TT Sídliště Malešice-Malešice, která bude dlouhá jen 350m a bude propojovat všechny výše uvedené tratě. V Malešicích by mohla vzniknout křižovatka, kde by se protly TT Sídliště Malešice-Malešice- Teplárenská a TT Habrová-Malešice- Strašnice. Obě trati mají odlišný dopravní význam a nijak se nevylučují. Pro jednokolejnou TT Habrová-Malešice hovoří nízké investiční náklady- využití železnice, TT Sidliště malešice by byla dlouhá jen 350m, takže náklady by také nebyly nijak vysoké.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Michael.Polak
Uživatelský avatar
Josef.Brecka
Člen KS Praha
Příspěvky: 57
Registrován: 27 bře 2018, 22:58
Profese: správce majetku
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování

Re: Tramvajová trať Olšanská – Habrová a Jarovská třída

Příspěvek od Josef.Brecka »

Děkuji, Michalovi, za užitečné zprávy.
V Malešicích se asi moc neví, že už s tou tramvají na Počernické na sídlišti je tak daleko. O problémech z tuším Káraného - vodovodní zásoby pro Prahu a jeho přivaděče zde na počernické se všeobecně ví i o té kanalizaci. jestli se to podařilo vyřešit tak fajn. Vím, že přd lety lidé na počernické tramvaj nechtěli - zdála se jim hlučná či co. pouze mě není jasné, kde bude konečná té tramvaje. Předpokládalo se na konci Počernické smyčkou. Další úvahy vedly až k matru a depu Hostivař. já, jsem přemýšlel u ukončení právě nákladové železniční zastávky Malešice v rámci integrované dopravy, pokud by tam byla i osobní doprava a stanice na té železnici.
O spojení na Jahodnici nic nevím. Je to pro mne nóvum.
Ta stanice Teplárenská Malešice není šparný nápad. jenom bych rád odkud se těch 350 m počítá k ní. Zdá se mě to krátké. Prostě z Jarova je to podle mne dál / i Habrovky /.
majercik
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 42
Registrován: 25 zář 2020, 02:58
Dal poděkování: 8 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování

Re: Tramvajová doprava v oblasti Malešic

Příspěvek od majercik »

Michal.Stepan píše: 11 bře 2021, 08:00 V dané oblasti je připravováno několik tramvajových tratí.

TT Počernická – Sídliště Malešice
Novostavba trati vedená z ul. Vinohradská ulicí Počernickou do sídliště Malešice, délka 2,4 km. Předpoklady výstavby úvodní části prodloužení TT do malešického sídliště negativně ovlivnila podmíněnost finančně náročnou přeložkou káranských vodovodních řadů, nicméně její realizaci DPP již připravuje.
Rozpočtové náklady: 1 100 000 tis. Kč (včetně přeložek vodovodů, aktualizace c. ú. 2020 dle studie)
............
Já furt nevím. kam se má ten Káranský vodovodní přivaděč z pod toho středového travnatého pásu stěhovat/překládat! Může mi to konečně někdo po letech říct?

Pokud to jako má být pod stávající vozovky, aby po středovém pásu mezi nimi mohla vést TT, tak nebylo technicky jednodušší a cenově podstatně levnější na středový pás umístit zatravňovací dlažbu pro parkování vozidel a TT vést po stranách ulice v pravých jízdních pruzích podél chodníků?
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“