Ahoj,
pokud by vás zajímala praxe z jiných krajů, které např. nemají tak vysoké rozpočty, aby si mohli dovolit několik plných placených úvazků pod KS, ale profesionalizovat se chtějí, nabízím pohled na fungování mediální prezentace v Kraji Vysočina.
Předně je potřeba si říct, jak velká priorita to pro samotné krajské sdružení je a co to může krajskému sdružení přinést. Myslím, že asi není potřeba obšírně vysvětlovat, že pokud máte své zástupce v obecních a krajských zastupitelstvech, máte poslance, pirátské centrum, realizujete volební kampaně, spolupracujete s centrálním MO, atd. tak těch příležitostí pro mediální prezentaci je docela hodně. Když se tyto příležitosti dobře (profesionálně) uchopí, přináší krajskému sdružení nové lidi (ať už členy nebo voliče), posilování pirátského brandu, profilování pirátských politiků atd.
Když jsme se na Vysočině po volbách 2017 rozhodli, že zkusíme postupně okopírovat "centrální" strukturu, byl mediální odbor prvním, který se podařilo ustavit, obsadit a rozjet. Šli jsme cestou volené/ho vedoucí/ho. Vedoucí jsem byla zvolena já a tuto pozici jsem zastávala až do prosince loňského roku. Při tvorbě náplně KMO jsme se inspirovali v Jihočeském kraji a vytvořili tuto koncepci:
viewtopic.php?p=653974#p653974 A i když se v ní mluví o "odboru" nebo "týmu", celá agenda stála a padala na mně. Ano, vytvořila jsem tým dobrovolníků, většinou zástupců jednotlivých MSek, ale většinu z vyjmenovaných aktivit jsem dělala já - psala články, hledala témata, vkládala články na web, manažovala facebook vč. reklam, naučila jsem se vytvářet i jednoduché grafiky, šéfredaktorovala Pirlisty, dělala analytické reporty, tvořila marketingové plány a kampaně, atd. S příspěvkem od centrály za 10tis měsíčně, časově 50-70 hod měsíčně podle situace. Ještě před horkou fází krajské kampaně jsem už ale viděla, že to přestává stačit a že by to chtělo někoho, kdo by mi s tím pomohl (ale neměli jsme na něj peníze - typicky to chtělo sosíťaře, grafika) a že do budoucna to chce minimálně jednoho full time člověka. S úspěchem v krajských volbách to bylo ještě patrnější. Proto už od léta jsem postupně představovala svou vizi, že KMO potřebuje změnu - tím, že je to orgán, jehož vedoucí je volen na 2 roky a je to tím pádem více politická než výkonná funkce, není cesta hledat někoho, kdo získá podporu členské základny a zároveň to bude profík, který tuto práci může zastat na full time. Navrhla jsem řešení vypsat výběrové řízení na PR a mediálního manažera, který ve své náplni práce pokryje rozsah činností tak, jak byl definován pro KMO. A to se nám povedlo. Našli jsme člověka, který dělá PR i sociální sítě, je připraven vypomoct v kampani, pracuje od ledna na IČO na plný úvazek a zatím musím říct, že velmi dobře. Teď nás čeká úprava koncepce mediálního odboru, protože celou jeho činnost převzal PR manažer (který zodpovídá přímo PKS, stejně jako náš správce kraje a letos nově i koordinátorka) a mediální tým (který pokračuje v podobném složení a formátu jako dřív). Pro fotky, grafiky, zajištění tisku a komunikaci s dodavateli (pronajímatelé ploch, apod.) má PR manažer "k ruce" správce kraje. To je spíše nouzové řešení, které vychází z toho, že to našeho správce baví a umí to
, ale do budoucna je ta vize v tom rozšířit mediální tým min o další placený půlúvazek na grafické práce.
Závěrem bych chtěla říct, že model volených vedoucích odborů, kteří jsou v těchto svých funkcích placeni, mi přijde jako dlouhodobě neudržitelný. Tlak na profesionalizaci nejen v oblasti PR pořád roste a upřímně najmout si profesionála, který zvládá psaní i sítě, beru pro naše KS jako obrovskou výhodu, která se vyplatí už i v krátkodobém horizontu.