Dálniční poplatky

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
jaroslav.bajer
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2
Registrován: 15 lis 2020, 13:49
Dostal poděkování: 5 poděkování

Dálniční poplatky

Příspěvek od jaroslav.bajer »

Už jen pár dní zbývá do spuštění nového systému na výběr dálničního mýta, který jej po mnoha letech stagnace konečně posouvá o nutný kus dál. Co se ovšem nemění je nastavený způsob zpoplatnění. Občan má možnost si zakoupit opět pouze roční, 30ti denní nebo 10ti denní známku. Kdy ceny kratších známek jsou proti roční známce nastaveny neadekvátně vysoko (310Kč, rsp. 440Kč x 1500Kč). V době papírových známek jsem to omlouval skutečností, že kratší známky mají vyšší náklady na výrobu a distribuci. Ovšem v době elektronických známek tento argument padá. Bylo by daleko smysluplnější zavést i třeba platbu podle ujetého kilometru, nebo případně zavést třeba i kratší 1denní známky. Je spousta lidí, kteří jezdí po dálnicích naprosto sporadicky, kdy se jednou za 3 měsíce vydají na nákupy do krajského města a ujedou po dálnici ročně sotva pár set kilometrů. Samozřejmě si nekupují dálniční známky, kdy je přepočtená cena za ujet kilometr vyjde neúměrně vysoko proti člověku, který 3x týdne jede z Brna do Prahy a zpět. Chci tímto tedy iniciovat diskuzi o změně nastaveného způsobu hrazeni poplatků. Díky všem za připomínky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jaroslav.bajer za příspěvky (celkem 5):
Martin.Stanek, Petr.Vileta, Vladimir.Vapenik, V__, anonym73980
Vaclav.Vcelica
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 103 poděkování
Dostal poděkování: 306 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Vaclav.Vcelica »

Tak svého času jsem navrhoval zrušení dálničních poplatků zcela, pouze bych je nechal pro nákladní auta - viz diskuze zde: viewtopic.php?f=550&t=36189&start=10 , protože ta ničí asfalt tisícinásobně více než osobní auto. Výpadek na daních tímto způsobený jsem chtěl nahradit zvýšením spotřební daně z pohonných hmot o 1,5 Kč/litr. Nyní prošlo sněmovnou naopak snížení daně z nafty o 1Kč nejspíš, aby to kompenzovalo nárůst ceny z důvodů zvýšení podílu biosložky v příštích letech, které taktéž sněmovna nedávno odhlasovala, a tím i příjmu Agrofertu a spol.
Přijde mi, že platit za ujetý kilometr je samo sebou poměrně spravedlivé, ale lépe by bylo platit za spotřebované pohonné hmoty, což by bylo spravedlivější. Čím víc špiníš životní prostředí, tím více platíš. Vyrojili se odpůrci tohoto přístupu i s takovými argumenty jakože by to zdražilo jejich benzín do sekačky.
Odpadla by spousta kontrol na dálnicích (vyčleněno tuším 30 policejních aut na kontrolu dálničních známek) a spousta vyjímek (držitelé ZTP, alternativní pohony), a spousta byrokracie (výběrka na dodavatele systému a známek) a spousta nákladů (za prodej těch známek). Přesunula by se doprava z okresek, protože spousta lidí si tu známku nebude kupovat kvůli čtyřem cestám za rok. Ale kde jsou ty časy, ....
Ukazuje se, že hýbat s daní je možné, když ČESMAD někde někoho podmázne. (Tohle je čistá spekulace, protože když tě u toho nechytí, tak je to pouhý lobbing.)
Martin.Cezik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 22
Registrován: 28 kvě 2018, 16:39
Profese: Pracovnik IT
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 22 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Martin.Cezik »

Jsem rad, ze se tu nacalo toto tema, protoze kdyz jsem si prochazel nove podminky dalnicniho systemu, spousta veci me zamrzela, protoze nedava smysl.

Smysl dalnice jsem vzdy vnimal nejenom jako rychlou komunikaci z bodu A do bodu B, ale zejmena jako zpusob jak se snadno usmernit dopravu a ulevit tak obcim a silnicim nizsich trid. Proto si myslim, ze je v zajmu nas vsech, aby dalnice byly co nejvice vyuzivany. V mem okoli je spousta lidi, co nechce vynalozit 1500 za dalnicni znamku. At uz z financnich duvodu nebo pro jeji malo caste vyuziti (to zejmena). Jsem rad, ze se na usecich v okoli velkych mest opet prosadily nezpoplatnene useky, neuveritelne to ulevilo obydlenym oblastem a vubec bych se nebranil tomu, aby byla dalnice pro osobni automobily zdarma. Klidne i s vyssi cenou PHM.

I ta jednodenni znamka neni spatny napad. Rocni vychazi na nejake 4 koruny za den. Jednodenni znamka napriklad za dvacku by pritahla spoustu osobnich automobilu, ktere po dalnici jedou jednou za cas. System by to nijak nezatizilo a silnicim prvni tridy by se ulevilo. A to prece chceme, ne? Elektronicky system dalnicnich znamek ma velkou vyhodu v tom, ze je mozne experientovat - proc nezkusit zavest 24 hodinovou znamku a pockat na data, zda doslo k nejakemu zlepseni, vyssimu vyuziti dalnic nebo to naopak dalnice zacpalo natolik, ze se to musi zdrazit (nebo spis idealne rozsirit), protoze takovou kapacitu nemaji?

Co me ale dost nastvalo je osvobozeni od dalnicniho poplatku u elektromobilu a hybridu. Castym argumentem odpurcu elektromobility je to, ze elektromobil "smrdi nekde jinde". Tedy ze pohon samotny je sice cisty, ale pri soucasnem stavu vyroby el. energie (a baterek) je jeji ziskavani stejne, ne-li vice skodlive jak benzin nebo nafta. Jako protiargument se vzdy reklo to, ze je to mozna pravda, ale aspon smrdi uhelna elektrarna za mestem, ale ne auto ve meste.
Proc tedy chceme podporovat elektromobily a hybridy na dalnici, kde jejich prednosti naopak mizi? Elektromobil ma pri vyssich rychlostech znatelne snizeny dojezd, vyhoda v efektivni akceleraci a rekuperaci pri konstatni rychlosti pada. Hybrid na dalnici zpravidla prechazi do trvaleho provozu na spalovaci/vznetovy motor a tedy emise jdou strme nahoru.
Navic se objevuje cim dal vice studii, ze plug-in hybridy, ktere si porizuji zejmena firmy do svych flotil diky extremne stedrym dotacim a hromade ulev, jejich uzivatele velice casto nenabijeji a vyuzivaji je jako klasicka "neekologicka" auta. Ono cena za PHM je pro zamestnance smesna a i zvysena spotreba (a tedy i emise), ktera u vetsiny hybridu je vyssi nez u srovnatelnych aut s jednim pohonem (kvuli hmotnosti a slozitosti systemu pohonu) se jim zcela vyplati.

Toto a cele nastaveni politiky na dalnicich jsou priklady, ze vubec nejde o ekologii ale jen o prachy, dotace a podporu urcitych subjektu na ukor jinych.

O to vic me to mrzi, ze sam mam devet mesicu stare auto, plnici nejnovejsi (a tedy nejprisnejsi) emisni normu EURO 6d-Temp. Proc nemam hybrid nebo elektromobil? Protoze bydlim v byte a nabijeni na ulici neni logicky mozne. Ani nabijeni v praci neni mozne. Prestoze tam nabijecku mame, tech 6 km pres centrum Brna jdu radeji pesky nebo jedu na kole ci MHD. Navic nejezdim uplne casto a jezdim dlouhe trasy, kde by opet elektromobil nebo plug-in hybrid byl zcela nevyhovujici. Moje vozidlo je mild-hybrid. Tedy je to take hybrid, pouze neumi jet pouze na elektromotor. Tento moderni pohon v kombinaci s dalsi hromadou veci (prevodovka, ruzne start-stop systemy) a podobne zvysil cenu meho auta a pritom snizil vykon, zhorsil jizdni vlastnosti a udelal auto mnohem slozitejsi (tedy pravdepodobne snizil zivotnost). Ja nechci zadnou kompenzaci, ja jsem rad, ze moje auto ma nejcistsi benzinovy motor, co umi lidstvo vyrobit. Ale o to vice me zamrzi, kdyz stat ve velkem podporuje prave treba v tech dalnicnich poplatcich automobily, ktere sice na papire maji skvelou spotrebu benzinu 2l/100 km, ale realna je uplne nejde jinde...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Cezik za příspěvky (celkem 2):
Vladimir.Vapenik, V__
jaroslav.bajer
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2
Registrován: 15 lis 2020, 13:49
Dostal poděkování: 5 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od jaroslav.bajer »

Zrovna dnes ráno jsem si přečetl článek na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv, kde rozebírají zavedení placení daně za ujetý kilometr v Británii. Krásně to odpovídá na to tvoje zamyšlení nad osvobozením elektroaut od dálničních poplatků. Prostě platba za ujetý kilometr je do budoucna zřejmě nevyhnutelná, výpadek z daně za pohonné hmoty po nástupu elektroaut se musí prostě nějak nahradit. Ale to je hudba příštích let. Zatím je evidentní, že převládá snaha podpořit přechod na elektromobilitu různými pobídkami a mezi nimi i osvobození od dálničních poplatků. Je to ale opravdu jen otázka času kdy tato výjimka padne.
Každopádně jak píšeš, někdo by se měl opravdu zamyslet, jak celý systém poplatků nastavit od základu jinak. Umím si například představit, že by si obdobně jako u mobilních telefonů mohl člověk zvolit, který způsob placení je pro něj vhodnější. Ti co jezdí nejméně by si přednabili nějaké částky do e-peněženky a z ní by se jim strhávala platba za každý ujetý kilometr (např. 0.5Kč/km). Kdo by jezdil více, ten by zaplatil nějakou nižší pevnou částku (např. 500Kč) a platby za ujetý kilometr by měl nižší (např. 0.2Kč/km). A ten kdo jezdí opravdu hodně by zaplatil jednorázově vyšší pevnou částku (např. 1500Kč) a za ujet kilometr by neplatil nic. Je to jen takový rychlý nástřel, samozřejmě je to k důkladné diskuzi.
David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od David.Novak »

K časovým poplatkům za použití zpoplatněných komunikací lze napsat velmi málo a nebýt při tom sprostý. Je to jeden z mnoha důkazů, že jestli je tento stát vedený jako firma, tak je to firma vedoucí k brzkému zániku.

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


Vaclav.Vcelica
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 103 poděkování
Dostal poděkování: 306 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Vaclav.Vcelica »

jaroslav.bajer píše: 26 lis 2020, 15:08 Prostě platba za ujetý kilometr je do budoucna zřejmě nevyhnutelná, výpadek z daně za pohonné hmoty po nástupu elektroaut se musí prostě nějak nahradit. Ale to je hudba příštích let. Zatím je evidentní, že převládá snaha podpořit přechod na elektromobilitu různými pobídkami a mezi nimi i osvobození od dálničních poplatků. Je to ale opravdu jen otázka času kdy tato výjimka padne.
Každopádně jak píšeš, někdo by se měl opravdu zamyslet, jak celý systém poplatků nastavit od základu jinak. Umím si například představit, že by si obdobně jako u mobilních telefonů mohl člověk zvolit, který způsob placení je pro něj vhodnější. Ti co jezdí nejméně by si přednabili nějaké částky do e-peněženky a z ní by se jim strhávala platba za každý ujetý kilometr (např. 0.5Kč/km). Kdo by jezdil více, ten by zaplatil nějakou nižší pevnou částku (např. 500Kč) a platby za ujetý kilometr by měl nižší (např. 0.2Kč/km). A ten kdo jezdí opravdu hodně by zaplatil jednorázově vyšší pevnou částku (např. 1500Kč) a za ujet kilometr by neplatil nic. Je to jen takový rychlý nástřel, samozřejmě je to k důkladné diskuzi.
Takže přebujelá byrokracie se ještě o něco více nafoukne. Napřed dáme pobídky 500 tisíc na nákup vozu, pak zainvestujeme 300 tisíc jako v Praze do nabíjecí lampy, ...., a pak to zpětně zase zdaníme. (Že by princip cukru a biče? Spíše bych řekl, že vymýšlíme práci pro úředníky, kteří to celé procesují a kontrolují.) Ti, co jezdí nejvíc, dostanou zase nějakou slevu. Ti, co tolik nejezdí, za to budou po právu potrestáni.
Spotřební daň z paliv dělá 93mld.Kč do rozpočtu. Nejde to tedy všechno ani na infrastrukturu v dámci MD. Je to jen jeden z příjmů, které se pak smíchají dohromady a stát z toho nějak žije. Většina nákladu na zdanění paliv se stejně nakonec promítne do koncových cen služeb a výrobků, jen kdyby se danilo jinak než v okolních státech, tak by to vyvolalo přeshraniční přejezdy na tankování. Proto by musela být nějaká péage/mýtnice na hranicích.
Něco ke zdanění PHM: http://eceta.cz/tz-analyza-spotrebniho- ... hmot-v-cr/
Mimochodem, více než 1500Kč/0,2Kčkm-1=7500km/rok ujede každý.
Ale, jak píšeš, je to k diskuzi. Škoda, že se nediskutují i jiné návrhy, co už se schválili ve sněmovně.
Třeba zde je vidět, že nejžádanější byly v roce 2019 dálniční známky s desetidenní platností, které tvořily téměř polovinu všech prodaných vinět (tedy z 6,86 milionu). Z toho by se dalo usuzovat, že je zakoupili lidé, kteří projížděli přes ČR nebo jednorázově jeli třeba do Jugošky a chtěli jet rychle. Z toho by také vyplývalo, že stát schválně nechává vyšší cenu těch desetidenních známek, aby podojil zahraniční řidiče. To by musel potvrdit někdo, kdo o tom rozhoduje. Nebo se to jen nastavilo podle okolních zemí. Možností je víc, ale může v tom viset odpověď na tvoji původní otázku, zda by nešlo zavést levnější desetidenní známky, když budou nyní elektronické.
Kdyby platilo všech 6miliónů českých osobních automobilů 1500Kč/rok, udělalo by to pouhých 9mld Kč do rozpočtu a tydy jen o třeba 5mld více než nyní. To by musela být ta sazba z auta podstatně vyšší, třeba desetinásobná. Wow, to už by nikdo nechtěl platit, kdyby to viděl takto, ale v rámci zdanění PHM to nikdo neřeší, že z každého ujetého kilometru zaplatí 1až 2 Kč na dani podle spotřeby svého auta.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34749
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31656 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Petr.Vileta »

Čistě teoreticky by silniční daň i dálniční známka měla být výnosem, který reflektuje poškození silnic a dálnic konkrétním automobilem, případně nějaké vedlejší škody (exhalace). Tedy nemělo by to padat do společného balíku, ze kterého "stát nějak žije", ale mělo by to padat do konkrétních kapitol rozpočtu, bez možnosti přesunu. Lidi málo jezdí, tak má stát málo peněz na opravy silnic, lidé nekupují dálniční známky, tak má stát málo peněz na opravy a budování dálnic.

A v dnešní době mobilů, satelitů a internetu věcí bych si uměl představit, že se bude dálniční poplatek platit za kilometr a elektronická "dálniční známka" (krabička) bude pro určitý druh vozidel přenosná. Např. mezi jednostopými vozidly, mezi vozidly do 3,5 tuny, mezi vozidly do 10 tun, atd.. Je přece jedno, jestli těch 50 km po dálnici ujedu svým autem já, nebo jeho autem můj soused. Proto nejprodávanější známky byly 10-denní a kdyby existovaly dvoudenní, vyhrály by ty. Plzeň Ostrava a zpět, dvoudenní známka, a pak dalších půl roku na dálnici vjet nepotřebuji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 2):
Martin.Cezik, Vladimir.Vapenik

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Vaclav.Vcelica
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 103 poděkování
Dostal poděkování: 306 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Vaclav.Vcelica »

Petr.Vileta píše: 28 lis 2020, 10:54 Čistě teoreticky by silniční daň i dálniční známka měla být výnosem, který reflektuje poškození silnic a dálnic konkrétním automobilem, případně nějaké vedlejší škody (exhalace)."
S tímto přístupem by se zamezilo investicím do rozvoje infrastruktury a skončilo by to jen u oprav.
Jeden kamion způsobí na vozovce stejnou škodu jako 16 tisíc osobních aut. Kamiony nad 12 tun se podílejí na opotřebení silnic ze tří čtvrtin. Jak vysoké platí mýtné záleží na tom, kolik náprav má, v jaké je emisní třídě a také kdy jede - v pátek odpoledne se platí víc
Stát hlavně neumí omezit ani přetížené kamiony, natož, aby postihl skutečné škody a externality.
Mimochodem, kamiony často tankují pouze na čerpací stanici ve své domovské zemi na čerpací stanici svého dopravce, takže spotřební daň z PHM ani DPH u nás neplatí. Příjmy a výdaje SFDI jsou dohledatelné, jakož i ostatní informace, ze kterých je možno udělat si závěr, co a jak funguje.
Nemá-li být fórum rovno hospodským řečem, ale má-li sloužit jako pracovní nástroj, používejme ho tak. Není to ani nástroj typu Google, aby se jej kdokoliv ptal na cokoliv.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34749
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31656 poděkování
Dostal poděkování: 25744 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Petr.Vileta »

Vaclav.Vcelica píše: 30 lis 2020, 16:51 Příjmy a výdaje SFDI jsou dohledatelné, jakož i ostatní informace, ze kterých je možno udělat si závěr, co a jak funguje.
Nemá-li být fórum rovno hospodským řečem, ale má-li sloužit jako pracovní nástroj, používejme ho tak. Není to ani nástroj typu Google, aby se jej kdokoliv ptal na cokoliv.
Přiznávám, že na webu SFDI jsem byl dnes poprvé v životě, zato o ceně, délce platnosti a přenositelnosti dálničních známek se zamýšlím už od jejich zavedení v ČR. ;)

Zkoušel jsem dohledat nějaké ty příjmy a výdaje SFDI a tedy moc podrobně to tam zase nemají (nebo neumím hledat). Například jsem nenašel, kolik stálo vydání a distribuce dálničních známek v roce 2019. Možná máš nějaký odkaz?

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Vaclav.Vcelica
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 103 poděkování
Dostal poděkování: 306 poděkování

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Vaclav.Vcelica »

Petr.Vileta píše: 30 lis 2020, 17:05
Vaclav.Vcelica píše: 30 lis 2020, 16:51 Příjmy a výdaje SFDI jsou dohledatelné, jakož i ostatní informace, ze kterých je možno udělat si závěr, co a jak funguje.
Nemá-li být fórum rovno hospodským řečem, ale má-li sloužit jako pracovní nástroj, používejme ho tak. Není to ani nástroj typu Google, aby se jej kdokoliv ptal na cokoliv.
Přiznávám, že na webu SFDI jsem byl dnes poprvé v životě, zato o ceně, délce platnosti a přenositelnosti dálničních známek se zamýšlím už od jejich zavedení v ČR. ;)

Zkoušel jsem dohledat nějaké ty příjmy a výdaje SFDI a tedy moc podrobně to tam zase nemají (nebo neumím hledat). Například jsem nenašel, kolik stálo vydání a distribuce dálničních známek v roce 2019. Možná máš nějaký odkaz?
Dej si do Googlu: náklady na dálniční známky
... a jdi trolit zase o kus dál.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Vcelica za příspěvky (celkem 2):
V__, anonym73980
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“