[rozprava] předběžná otázka #33425 - Usnášeníschopnost oblastního předsednictva

Rozhodčí komise rozhoduje ve stranických sporech, vydává předběžná opatření, rozhoduje o omezení práv člena za porušení předpisů a o jeho vyloučení, rozhoduje o platnosti právních aktů, odpovídá na předběžné otázky.

Moderátoři: asistent/ka RV, Rozhodčí komise

Pravidla fóra
Zamčeno
Uživatelský avatar
Viktor.Derka
Člen KS Praha
Příspěvky: 1388
Registrován: 04 kvě 2017, 17:49
Profese: Právník
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 852 poděkování
Dostal poděkování: 2228 poděkování

[rozprava] předběžná otázka #33425 - Usnášeníschopnost oblastního předsednictva

Příspěvek od Viktor.Derka »

Čau lidi, zahajuji rozpravu k předmětné předběžné otázce. Pokud nebudou námitky, tak bych rozpravu nechal běžet do neděla 15.11., 20.00.
Stanovy říkají, že oblastní předsednictvo sestává z předsedy a dvou až čtyř místopředsedů.
Může dané předsednictvo přijímat usnesení pokud:
a) poklesne počet členů předsednictva pod 3,
b) je předsednictvo bez předsedy (rezignuje)?

JdŘ CF hovoří o usnášeníschopnosti v § 24, odst. 2:
"Pokud není nikdo zvolen, je třeba vykonat novou volbu orgánu strany. Pokud již sice někdo byl zvolen, ale orgán strany stále není řádně obsazen, je třeba vykonat doplňující volbu orgánu strany. Usnášeníschopnost orgánu tím není dotčena. Na doplňující volbu se přiměřeně použijí ustanovení o volbě.:

Jak by to bylo v případě, pokud dané oblastní sdružení nepřijalo JdŘ CF za svůj.
Oblastní předsednictvo, které má nižší počet členů než 3 nemůže přijímat usnesení do doby, než bude počet jeho členů doplněn na alespoň 3 členy. Nemá-li oblastní předssednictvo předsedu, zastupuje jej po přechodnou dobu první místopředseda, neurčuje-li vnitřní předpis, že předsedu má zastupovat jiný než první místopředseda.
Odůvodnění
Úvodem je nutno sdělit, že položená předběžná otázka souvisí s konkrétní situací v nedávno zrušeném MS Most (více viz: viewtopic.php?f=407&t=54263&start=120), ovšem v důsledku jeho zrušení pozbývají případná dotčená usnesení další platnosti, proto není možné napadnout před RK jejich platnost a je možné na tuto otázku odpovědět.

Podatel správně cituje, že stanovy předvídaj v čl. 7 odst. 5 písm. a) složení oblastního předsednictva z předsedy a 2 - 4 místopředsedů, tj. ze 3 - 5 členů. Vybočí-li kdykoli po dobu běhu funkčního období počet členů předsednictva z tohoto počtu, pak je předsednictvo neřádně obsazeno a jako takové není schopné přijímat žádná usnesení, dokud nedojde k obnovení stanovami předvídaného počtu - takové předsednictvo se po dobu nižšího obsazení nepočítá za oblastní předsednictv odle čl. 7 odst. 5 stanov. Otázkou se RK shodně zaobírala v předběžné otázce věnující se začátku běhu funkčního období předsednictva (více viz: viewtopic.php?f=192&t=52471).

Do jisté míry odlišná situace je v případě absence předsedy sdružení. Čl. 7 odst. 5 písm. a) stanov počítá sice s tím, že předsednictvo je obsazeno předsedou a minimálně dvěma místopředsedy, ovšem je nutno mít na zřeteli, že úkolem místopředsedů je zastupovat předsedu dle čl. 6 odst. 12 stanov, a to jak v obecném významu pojmu místopředseda (kdyby nebylo úmyslem tvůrce stanov toto umožnit, pak by neoznačoval funkci dalších členů předsednictva jako místopředsednickou, ale např. jako funkci člena předsednictva), tak analogicky k republikovému předsednictvu, kde je zastupování přímo stanoveno čl. 10 odst. 6 stanov. Po přechodnou dobu je proto přípustné, aby působnost předsedy oblastního sdružení dle čl. 7 odst. 6 stanov vykonával standardně první místopředseda oblastního sdružení, který má z ostatních místopředsedů nejsilnější mandát od příslušného oblastního fóra. Toto ovšem nevylučuje možnost odlišné úpravy, který místopředseda má zastupovat předsedu ve vnitřním předpisu dle čl. 6 odst. 2 stanov. Je ale nutno dodat, že takové zastupování je nutno vnímat pouze jako přechodné, a takto obsazené oblastní předsednictvo má povinnost vyvinout primárně činnost směrem dosažení zvolení nového předsedy oblastního sdružení.

Ohledně aplikovatelnosti jednacího řádu CF RK dodává, že jednací řád CF nemá povahu obecně závazného procesního předpisu, naopak má každý orgán pravomoc dle čl. 6 odst. 1 stanov si přijmout jednací řád vlastní, přičemž subsidiární aplikovatelnost jednacího řádu CF nemá oporu v žádném vnitřním předpise ani stanovách.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Viktor.Derka za příspěvky (celkem 2):
Petr.Springinsfeld, Milan.Dadourek

Viktor Derka
MS Praha 4
Doktorand na Universität Bayreuth
Doktorand na katedře ústavního práva Právnické fakulty UK
Profil na lide.pirati.cz
Vrchní ministerský rada na Ministerstvu spravedlnosti

Uživatelský avatar
Viktor.Derka
Člen KS Praha
Příspěvky: 1388
Registrován: 04 kvě 2017, 17:49
Profese: Právník
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 852 poděkování
Dostal poděkování: 2228 poděkování

Re: [rozprava] předběžná otázka #33425 - Usnášeníschopnost oblastního předsednictva

Příspěvek od Viktor.Derka »

EDIT: Provedl jsem stylistickou změnu v právní větě (změnil slovosled v poslední části druhé věty).

Viktor Derka
MS Praha 4
Doktorand na Universität Bayreuth
Doktorand na katedře ústavního práva Právnické fakulty UK
Profil na lide.pirati.cz
Vrchní ministerský rada na Ministerstvu spravedlnosti

Uživatelský avatar
Viktor.Derka
Člen KS Praha
Příspěvky: 1388
Registrován: 04 kvě 2017, 17:49
Profese: Právník
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 852 poděkování
Dostal poděkování: 2228 poděkování

Re: [rozprava] předběžná otázka #33425 - Usnášeníschopnost oblastního předsednictva

Příspěvek od Viktor.Derka »

EDIT2: doplnil jsem odkaz na tu dřívější otázku k běhu funkčního období.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Viktor.Derka za příspěvek:
Petr.Springinsfeld

Viktor Derka
MS Praha 4
Doktorand na Universität Bayreuth
Doktorand na katedře ústavního práva Právnické fakulty UK
Profil na lide.pirati.cz
Vrchní ministerský rada na Ministerstvu spravedlnosti

Zamčeno

Zpět na „Rozhodčí komise“