Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 111
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 74 poděkování
Dostal poděkování: 196 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od jirimittner »

Přicházející hospodářská krize v naší zemi způsobená pandemií koronaviru se liší od jiných hospodářských krizí a bude mít jiné důsledky. Způsobí vysokou inflaci a další dramatický růst cen nemovitostí. Tuto krizi zaplatí vlastníci finančních aktiv a nikoliv vlastníci reálných aktiv. Majetková nerovnost ve společnosti se zvýší. Ve stručnosti se stane toto.

Obrázek

Předtím, než vypukla pandemie koronaviru, existovalo v Evropě a ČR několik hospodářských poruch, které opatření řešící pandemickou krizi překryla, ale nevyřešila. Koktejl starých a nových problémů je tím, co způsobí, že tato krize bude probíhat jinak než jiné krize. Ty hlavní staré problémy jsou:

1. Příliš velká eurozóna, zahrnující 19 států, které bohužel netvoří optimální měnovou oblast, způsobuje přehřívání severu (a v důsledku i ČR), stagnaci jihu a evropské hospodářské integraci spíše škodí, než jí pomáhá. Předchozí krize, která se rozvinula po pádu Lehmann Brothers v roce 2008, tyto problémy odhalila a eurozóně nestačilo ani 12 let, aby se krátkodobé úrokové míry dostaly alespoň nad nulu. Nyní jsou -0,5%. Pokud by byly třeba 2%, padne Itálie, Španělsko, Řecko a Portugalsko, nebo vystoupí z eurozóny a devalvují. I přesto, že ČR neplatí eurem, mají na nás hluboce záporné eurové sazby bohužel vliv, protože úrokové sazby na Kč jim nemohou být příliš vzdálené.
2. Uměle oslabená koruna v důsledku měnových intervencí ČNB z let 2013 – 2017. Poznamenám, že intervence považuji za správné rozhodnutí při okolnostech roku 2013. Ale spekulativní kapitál, který do země za tu dobu přitekl, je tak obrovský (2 bln Kč), že na to, aby se se kurz koruny vrátil do rovnovážného stavu, by ekonomika potřebovala více času než 3 roky 2017 – 2020. I tento faktor spolu s předchozím způsobuje přehřátí exportně orientované ekonomiky ČR.
3. Inflace cen reálných aktiv v ČR, zejména nemovitostí, v důsledku kombinace přehřátí ekonomiky a nízkých úrokových sazeb na Kč a na EUR z let 2015 - 2020.

Normální by bylo, aby došlo k vystoupení některých členů eurozóny, návratu úrokových sazeb EUR do kladných hodnot, zvýšení úrokových sazeb na Kč, posilování kurzu koruny, mírnému ochlazení ekonomiky ČR a ochlazení nemovitostního trhu v ČR. Jenže přišel virus.

1. Fáze koronavirové hospodářské krize ještě nenastala. Zatím probíhá něco jako post-traumatický šok. Bezprostřední hospodářské důsledky epidemie vláda odsunula o půl roku až rok opatřeními jako splátkové moratorium, lex voucher, kurzarbeit, apod. Ale není možné se těmto důsledkům vyhnout. V roce 2021 krize samozřejmě přijde a bude to krize jako každá jiná. Snížení příjmů lidí, odkládání investičních záměrů lidí i firem, propad poptávky, ochlazení hospodářství, propouštění, bankroty firem a vyšší nezaměstnanost. Cenová hladina bude stagnovat nebo klesne. Ceny nemovitostí zareagují jako vždy se zpožděním, spíše zamrzne trh, než že by prodávající byli ochotni jít s cenou dolů. Vláda bude hospodařit s rekordním schodkem a bude hospodářství kropit vypůjčenými penězi, čímž se dopady krize trochu zmírní.

2. Fáze krize bude tím, co dělá tuto krizi výjimečnou. Přinese ve velkém rozsahu prolomení ekonomického tabu, kterým je financování státu centrální bankou, tzv. „monetizace dluhu“ nebo „tištění peněz“ (přeneseně, o výrobu oběživa samozřejmě nejde). Nejpozději v roce 2022 bude totiž třeba zajistit, aby nové emise státních dluhopisů financující další masivní schodky státních rozpočtů napříč EU byly „umístitelné“ (aby je někdo koupil). To se zajistí tak, že je bude kupovat centrální banka. Bank of Japan to sice dělá už dávno a podobně i některé další centrální banky, ale opatření je stále vnímané jako výjimečné opatření pro výjimečné časy. V ČR bylo donedávna zakázáno zákonem. Změnila to novela o ČNB z 8.4.2020 přijatá ve stavu pandemické legislativní nouze. Ta sice umožnila ČNB kupovat státní dluhopisy jen na sekundárním trhu (od bank, ty je koupí od státu při emisi), ale to je podobné, jako by je ČNB kupovala rovnou. Nejprve začne kupovat státní dluhopisy ve velkém rozsahu ECB a následovat budou i centrální banky mimo eurozónu včetně ČNB.

Samozřejmě se z toho stane politické téma mezi severem a jihem Evropy. Sever by dluhopisy umístil i bez pomoci ECB. Čekejme řadu vypjatých summitů EU na toto téma. Sever v čele s Německem bude argumentovat obavami o inflaci, prolomením ekonomického tabu, obavami o „zombifikaci firem“, tj. umělé udržování neefektivních podniků při životě (Jens Weidmann, září 2020), a bude požadovat úspornost („Austerity“). Jih bude argumentovat tím, že přese všechna prolomená tabu (kvantitativní uvolňování, záporné úrokové sazby) už deset let k žádné inflaci nedochází, spíše hrozí opak, a bude hrozit, že kvůli úspornosti se může opakovat řecká krize se všemi politickými důsledky (extrémně levicová Syriza a extrémně pravicový Zlatý úsvit hajlující 17.5.2013 v řeckém parlamentu), ale v celoevropském rozsahu, čímž může být ohrožen projekt Evropské unie jako takové. Začne se mluvit o „nové éře makroekonomie“ a o „moderní monetární teorii“ (pod obojím se myslí, že tisknutí peněz nezpůsobí inflaci), protože při nulových úrokových sazbách i nulové inflaci „je jedno, zda financujete tisknutím peněz, nebo dluhem“ (Olivier Blanchard, červenec 2020). K prolomení tabu monetizace dluhu samozřejmě pomůže, že problém nemá pouze jedna země, ale všechny, a že si pandemii nezpůsobily. Němci nakonec svůj politický boj prohrají a jih padnout nenechají. A možná i proto, že od druhé světové války ještě neuplynula dost dlouhá doba.

Tím se stane, že už třetí rok po sobě budou státy EU tvořit bezprecedentní deficity a zaplavovat svá hospodářství penězi, které by si při normální krizi už vypůjčit nemohly. Tím bude tato krize odlišná od jiných krizí a bude mít jiné důsledky. HDP nebude dále klesat, nezaměstnanost se nebude více prohlubovat, úrokové sazby budou na nule nebo v případě EU pod nulou. Podobně jako v roce 2021 zůstane cenová hladina beze změny nebo bude jen mírně klesat (klesat bude třeba u aut, protože jsou to investiční statky, tam pak očekávejme šrotovné nebo spíš baterkovné). U nemovitostí bude pokles cen v letech 2022 - 2023 větší, protože nabízející na trhu nemovitostí si konečně připustí, že cena opravdu klesla, a protože banky omezí úvěrování. Celkový pokles cenové hladiny bude ale malý ve srovnání s tím, o jak vážnou krizi jde. A je to právě kvůli nekončícím vládním výdajům na dluh. V případě trhu nemovitostí v ČR měla splasknout bublina, na trh se měla vrátit část nemovitostí z hypoték a kupní síla lidí, kteří mají úspory, se měla výrazně zvýšit. To se nestane. Ceny nemovitostí mohou klesnout do roku 2023 třeba o 20%, ale nevrátí se na úroveň roku 2015 (o polovinu).

3. Fáze krize sklidí, co jsme si zaseli. Inflaci. Důvodem nebude tištění peněz samotné (možná na té moderní monetární teorii něco je), ale jeho kombinace s neoptimální měnovou oblastí eurozóny. Jakmile dojde k oživení hospodářského růstu, vrátí se problémy, které zde byly už před koronavirem: přehřívání severu EU a v důsledku i ČR slabým eurem, přehřívání exportu ČR slabou korunou, levné peníze a drahé nemovitosti. ECB nebude schopna zareagovat na oživení hospodářského růstu severu Evropy návratem sazeb nad nulu, protože by tím potopila jih. Koruna navíc ještě ani nebude schopna rychle posilovat díky spekulativnímu kapitálu z let 2013 – 2017. Dojde znovu k přehřívání ekonomiky, nezaměstnanost znovu klesne na historická minima a ceny budou růst. Trh nemovitostí bude postrádat opatrnost, kterou by jinak způsobila velká cenová korekce (i když k mírné dojde), a ceny nemovitostí navíc posíleny levnými penězi na dlouhou dobu a obavami o inflační vývoj budou růst ještě rychleji než ostatní ceny.

Ačkoliv se bude prezentovat, že po roce 2023 jsme z krize venku, nebudeme. Nominální HDP sice poroste nejpozději do roku 2023 alespoň ve dvou po sobě jdoucích kvartálech, technicky vzato recese skončí. Ale reálný růst HDP (po odečtení inflace) bude do roku 2030 velmi malý. Pokud by se do měření inflace promítly ceny nemovitostí korektně (napřímo, ne přes náklady na jejich vypůjčení, nájemné – jak jsem o tom už psal v tomto blogu: Pohled zblízka » J.Mittner: Proč nevěřím investičnímu poradenství | Názory Aktuálně.cz), reálný HDP do roku 2030 může i klesat. Životní úroveň zejména mladých lidí bez reálných aktiv se bohužel sníží.

Náklady koronavirové krize budou ve společnosti rozloženy nespravedlivě. Kvůli inflaci a dluhům ji zaplatí zejména vlastníci finančních aktiv, jak těch současných (střední třída), tak těch potenciálních budoucích (mladí lidé).

Několik následujících témat, které souvisí s průběhem této krize, ještě stojí za krátký komentář.

1. Vakcína. Pokud se rychle objeví levná a účinná vakcína, může se svět ještě vrátit do stavu na počátku roku 2020? Nemůže. Ze dvou důvodů. Zaprvé i v nejoptimističtějším scénáři nelze předpokládat, že cca 1,5 mld vakcín pro vyspělý svět bude možné vyrobit a distribuovat rychle. Doba, kterou to zabere, hospodářství poškodí. Zadruhé, zůstane dluh, aniž by bylo více investic, a to bude brzdit další rozvoj.
2. Švábská hospodyňka (Schwäbische Hausfrau) je oblíbeným pojmem kancléřky Merkelové a připomněl se naposledy v debatě v Bundestagu 30.9.2020, kde Merkelová požaduje po krizi co nejdříve začít znovu šetřit („so schnell wie möglich wieder zu einer normalen und verfassungsgerechten Haushaltsführung zurückkehren“). Má pravdu. Je to jedinou možností, jak zabránit inflaci a rozprostřít náklady na krizi ve společnosti spravedlivě. Němci ale nakonec neuspějí v prosazení úspornosti, protože udržení poválečné jednoty Evropy je pro ně ještě vyšší morální prioritou než stabilita měny (ale je to těsné).
3. Evropský stabilizační mechanismus (ESM). Odhlédneme-li od toho, že účelem ESM není financování koronavirových státních deficitů napříč EU, ale záchrana jednotlivých států eurozóny před bankrotem, tak především finanční kapacita ESM je nedostatečná. Nyní je to 500 mld EUR. Při odvracení bankrotu Řecka v letech 2010 - 2015 praskal ve švech, přitom Řecko tvoří nepatrných 1,2% HDP EU. Před pandemií bylo HDP EU 15.500 mld EUR a pokud pandemie způsobí propad o 7%, je potřeba „vykrýt“ asi 1.000 mld EUR. Ročně.
4. Zespolečenštění dluhu (Eurobondy). Otázka, kdo bude vydávat dluhopisy na financování koronavirových státních deficitů – zda jednotlivé státy, nebo EU jako celek – není podstatná, protože podstatné je, kdo si ty dluhopisy koupí. V prvním případě přesvědčuje věřitele stát, že je schopen v budoucnu vybrat dost daní k tomu, aby dluh splatil. V druhém případě přesvědčuje EU věřitele o tom, že je schopna vybrat dost příspěvků od členských států, aby ze svého rozpočtu dluh splatila. Je otázka, kdo z nich je důvěryhodnější. Ale v obou případech se umístění dluhopisů neobejde bez angažování centrálních bank. Nepovažuji za pravděpodobné, že se dohodne 19 zemí platících eurem a majících centrální banku ECB s ostatními členy EU s vlastními centrálními bankami ohledně toho, kolik eurobondů je třeba vydat, jak je rozdělit mezi členy EU a jak je nakupovat jednotlivými centrálními bankami. K emisi eurobondů nedojde, nebo jen v nepodstatném množství.
5. Japanizace hospodářství. V případě Japonska tvoří veřejný dluh 200% HDP a Japonsko nekrachuje. Řecko přitom „krachovalo“ v roce 2012 při dluhu kolem 120% HDP. Proč by se státy EU, kde se průměrný dluh pohybuje kolem 80% HDP, nemohly zadlužit podstatně více, aniž by to vedlo k inflaci? Navíc asi 70% japonského dluhu drží právě japonská centrální banka. Částečně k japanizaci asi dojde. Průměrný dluh k HDP v EU se jistě zvýší a neohrozí to její stabilitu. Ale Japonsku na rozdíl od EU nehrozila inflace, protože Japonsko je optimální měnovou oblastí.
6. Americká stabilní cenová hladina. Průměrná inflace v USA za posledních 20 let je 2,16% p.a., přitom veřejný dluh USA se za stejné období zvýšil více než čtyřnásobně. Proč by to nemohlo být podobné i v případě EU? I když USA jsou méně homogenní měnovou oblastí než Japonsko, jsou stále mnohem homogennější než eurozóna. Rozdíly mezi státy Texas a Massachussetts nejsou tak velké jako mezi Itálií a Německem (růst, inflace, vzájemná mobilita pracovních sil, vzájemná solidarita, atd.). A dále protože dolar je světovou rezervní měnou. Tisíce smluv uzavíraných po celém světě i mimo USA jsou vyjádřeny v dolarech a vytváří tak silnou kotvu pro cenovou hladinu v USA. V případě eura to platí mnohem méně.

Dodatek. Co by měli Piráti dělat ke zmírnění dlouhodobých následků krize?

1. Vydat protiinflační pandemický dluhopis s dlouhou nebo věčnou splatností a s úrokovou mírou odvozenou od indexu spotřebitelských cen, včetně korektně započítaných cen nemovitostí, a distribuovat ho pouze fyzickým osobám občanům ČR.
2. Zvýšit daně z nemovitosti a výtěžek použít na podporu mladých lidí při pořizování první nemovitosti.
3. Zachovat v součtu konstantní daň ze zisku právnických osob, ale zprogresivnit ji. Tzn. namísto plošné sazby 19% pro všechny ji malým firmám a živnostníkům snížit a velkým firmám zvýšit.
4. Podporovat Německo při prosazování úspornosti v EU.
5. V Evropském parlamentu otevřít debatu o optimalitě eurozóny. Požadovat tvrdé sankce za neplnění maastrichtských kritérií. Není přitom důležité, že sami členy eurozóny nejsme, protože důsledky její neoptimality dopadají i na nečleny.
6. ČNB by měla začít prodávat část devizových rezerv. Zejména, je-li kurz nad intervenční hladinou 27 Kč / EUR. To nelze politicky prosadit, ČNB je nezávislá, ale bylo by to správné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 9):
Vit.Fux, Jaroslav.Krejci, Robert.Magni, Antonino.Milicia, Filip.Matuska, Jiri.Hlavenka, Vaclav.Fortik, Jan.Zavadil, Svatopluk.Bocek
Uživatelský avatar
Robert.Magni
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 5572
Registrován: 18 led 2013, 17:08
Profese: dělník
Bydliště: Břasy 264,okr.Rokycany
Dal poděkování: 22579 poděkování
Dostal poděkování: 4557 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od Robert.Magni »

Postavit těžební farmu.

Robert Magni
zabzicek@gmail.com
799796575
Nelíbí se vám moje názory ? Tak vypadněte na bar !
Roger Waters, Praha 2023

Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od Nikezeus »

"TOP 09 chce, aby mohly firmy propouštět lidi bez důvodu
Dnes 17:12 – PrahaKlára Beranová, Novinky

Šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová navrhuje, aby mohli podnikatelé propustit své zaměstnance bez udání důvodu. Jako kompenzaci by dostali tříměsíční odstupné, namísto běžného dvouměsíčního. Stát podle ní nyní zbytečně udržuje lidi na „mrtvých“ pracovních místech. Místo toho by si mohli hledat práci v odvětvích, kde zaměstnance shánějí."

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/to ... .seznam.cz

TOPka konecne vymlaskla neco smysluplneho. Ekonomika se stejne bude muset adaptovat na nove pomery a cim drive to bude, tim mene to bude bolet. Pokud firmy v teto tezke dobe muzou mit vice zakazek a brzdi to nedostatek lidi je nesmysl drzet lidi doma pres kurzarbeit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvky (celkem 2):
Vit.Fux, V__
Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 111
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 74 poděkování
Dostal poděkování: 196 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od jirimittner »

No nějakou logiku to má, ale já bych se k tomu spíše nepřikláněl. Já nevnímám většinu těch pandemických ekonomických opatření jako sociální opatření - jako "vy to máte těžký, budeme s Vámi solidární a tady něco máte", ale jako opatření, která se jednoduše vyplatí a proto je v zájmu všech je dělat. Vyplatí se zejména kvůli nezpřetrhání ekonomických vazeb (dodavatel / oběratel, věritel / dlužník, nájemce / nájemník, atd.) a pak kvůli udržení poptávky. Udržením příjmu epidemií ekonomicky postižených lidí se zachová (alespoň částečně) jejich poptávka po zboží a službách ekonomicky nepostižených lidí a tím se nebude negativní poptávkový šok tolik multiplikovat.

Jasně, chápu a souhlasím s Pekarovou i Nikezeusem, že ve chvíli, kdy klasičtí brick-and-mortar retailisté nemohou (nesmějí) využít své zaměstnance, zatímco eshopy a logistické firmy nemají lidi a nestíhají, tak na to má ekonomika pružně zareagovat a tržním způsobem motivovat lidi k přesunu. Ale nebál bych se, že by nemotivovala. Každý kurzarbeit je pro zaměstnance ztrátou. Nejen těch 60% nebo 80%. I ten 100%, protože normálně firmy vyplácejí tu a tam něco nad rámec fixní mzdy: spropitné, odměny, možnost si přivydělat, atd. Dávka od státu bude vždycky horší. Dopad do zaměstnanosti má epidemie tak velký, že bude dostatečná kapacita volné práce na zaplnění krátkodobých potřeb.

Bojím se spíš, že pokud by Pekarová byla se svým návrhem úspěšná, mohlo by to vést k zesílení poptávkového šoku a roztočení deflační spirály. Asi si nemyslí, že to vyjde, tak to jen tak plácla, aby získala body u podnikatelů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 3):
Robert.Magni, Jan.Zavadil, Vit.Fux
Uživatelský avatar
Robert.Magni
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 5572
Registrován: 18 led 2013, 17:08
Profese: dělník
Bydliště: Břasy 264,okr.Rokycany
Dal poděkování: 22579 poděkování
Dostal poděkování: 4557 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od Robert.Magni »

Však ona dobře ví,že to neprojde,proto to navrhuje
Tito uživatelé poděkovali autorovi Robert.Magni za příspěvky (celkem 3):
Jan.Zavadil, Josef.Kadlecek, oxley

Robert Magni
zabzicek@gmail.com
799796575
Nelíbí se vám moje názory ? Tak vypadněte na bar !
Roger Waters, Praha 2023

Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 111
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 74 poděkování
Dostal poděkování: 196 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od jirimittner »

Nějak mi přestal fungovat odkaz na ten obrázek z původního příspěvku. Ještě ho tady jednou přiložím a dám link.
http://jirimittner.cz/download/Krize_v_CR_2020-2030.jpg
Krize_v_CR_2020-2030.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 4):
Antonino.Milicia, Robert.Magni, Jan.Zavadil, Jan.Hrebicek
MirekS
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1000
Registrován: 16 zář 2018, 04:29
Profese: IT s ekonomickým zaměřením
Dal poděkování: 132 poděkování
Dostal poděkování: 502 poděkování

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od MirekS »

Jsem toho názoru, že @jirimittner se s datováním krize či jejím vlivem až do roku 2030 do reality netrefí. Jestli, tak COVID bude "útočit" ve vlnách podle mě zmírňujícího charakteru, neboť společnost bude stále více na jeho útoky připravená, počínaje preventivním chováním, přes hloubku jejího promoření, konče nalezením účinné vakcíny a její aplikací. Nemalou roli bude hrát šíření "těch správných" informací. Tomu nutně bude odpovídat i hloubka případného preventivního "vypínání ekonomiky" či jejích segmentů, v nichž nejčastěji dochází k šíření pandemie. Nákladnost bude závislá dle uplatňování míry selektivní versus plošné pomoci ekonomickým subjektům ze strany státu. Přednost by pokud možno měla být dána selektivní pomoci, přičemž s přibývajícím časem mohou nastoupit i pravidla, kterému ekonomickému subjektu ještě pomoci a který nechat radši padnout, neboť ani státní pomoc ve stylu rostoucího dluhu není bezedná či bez přibývajících komplikací v hospodaření státu. Jinými slovy s přítomností COVIDu se společnost bude muset sžít, což si troufám tvrdit, nepotrvá až do roku 2030 včetně řešení hospodářských důsledků COVIDem způsobené krize. Každopádně míra připravenosti společnosti na COVIDové vlny bude úměrná míře nákladnosti (hospodářská zátěž zdravotního systému, nutnost preventivního vypínání segmentů či celé ekonomiky). Nemusí tedy nutně dojít k "drastickému" zadlužování státu až někam do roku 2030.

Jestliže COVIDová krize má globální rozměr a ČR je vysoce otevřenou ekonomikou, nejsme závislí pouze či převážně na tom, jakým způsobem a jak nákladně naše společnost COVIDové vlny odrazí, ale i na tom, jak se s těmito vlnami vypořádají i ostatní země, z hlediska našeho exportu zejména země EU. Z druhé strany je tu poměrně vysoká závislost ČR na importu, která by mohla být výzvou k vyšší soběstačnosti tam, kde je to možné. A kdo jiný než stát má k tomu vyslat ekonomické impulsy, které rozhodně nemusí mít podobu nenávratné finanční pomoci (dotace).

K (vysoké) inflaci předvídané @jirimittner nutně nemusí dojít, vytvoří-li stát na základě vypůjčených peněz reálnou poptávku v oblasti investic, které dosáhnou v lepším případě zkrácení návratnosti oproti současnosti. Zde ovšem i sám stát naráží na problém nepružné nabídky v oblasti stavebnictví, ke které sám přispěl spletitostí zákonů, platných pro tuto oblast ekonomické činnosti. Druhou věcí, která by se mohla dostat na pořad dne, by mohlo být zpružnění podmínek zahájení podnikatelské činnosti.

Co reálně hrozí, je tzv. "prožírání budoucnosti", tedy nenávratné dluhové financování současných potřeb na úkor budoucích.

Co by Piráti měli dělat a co i ve většině případů dělají?
  • Navrhovat opatření vedoucí k vyšší připravenosti ČR na další pandemické vlny.
  • Bránit neinvestičnímu dluhovému financování současných potřeb na úkor budoucích.
  • Navrhovat opatření vedoucí ke sledování efektivnosti investic (zejména financovaných státním dluhem).
  • Navrhovat opatření vedoucí ke zpružnění nabídky v oblasti stavebnictví.
  • Navrhovat opatření vedoucí ke zpružnění podmínek zahájení podnikání.
  • Navrhovat opatření vedoucí k vytvoření reálné poptávky pro zajištění bydlení sociálně slabším spoluobčanům, kteří na hypotéku nedosáhnou, včetně zajištění správy tohoto majetku.
  • Navrhovat opatření vedoucí ke snížení závislosti občanů ČR na dluzích zejména dotýkající se zákonů o spotřebitelském úvěru a o exekucích.
Tito uživatelé poděkovali autorovi MirekS za příspěvky (celkem 3):
jirimittner, Jan.Zavadil, V__
Miroslav Štěpánek (alias MirekS)
Uživatelský avatar
Jiri.Hlavenka
Republikový výbor
Příspěvky: 155
Registrován: 23 pro 2014, 09:50
Profese: Podnikatel
Dal poděkování: 161 poděkování
Dostal poděkování: 549 poděkování

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od Jiri.Hlavenka »

jirimittner píše: 11 říj 2020, 16:37
Dodatek. Co by měli Piráti dělat ke zmírnění dlouhodobých následků krize?

1. Vydat protiinflační pandemický dluhopis s dlouhou nebo věčnou splatností a s úrokovou mírou odvozenou od indexu spotřebitelských cen, včetně korektně započítaných cen nemovitostí, a distribuovat ho pouze fyzickým osobám občanům ČR.
2. Zvýšit daně z nemovitosti a výtěžek použít na podporu mladých lidí při pořizování první nemovitosti.
3. Zachovat v součtu konstantní daň ze zisku právnických osob, ale zprogresivnit ji. Tzn. namísto plošné sazby 19% pro všechny ji malým firmám a živnostníkům snížit a velkým firmám zvýšit.
4. Podporovat Německo při prosazování úspornosti v EU.
5. V Evropském parlamentu otevřít debatu o optimalitě eurozóny. Požadovat tvrdé sankce za neplnění maastrichtských kritérií. Není přitom důležité, že sami členy eurozóny nejsme, protože důsledky její neoptimality dopadají i na nečleny.
6. ČNB by měla začít prodávat část devizových rezerv. Zejména, je-li kurz nad intervenční hladinou 27 Kč / EUR. To nelze politicky prosadit, ČNB je nezávislá, ale bylo by to správné.
Dostal jsem se k tomuto postu se zpožděním (a velké díky za kvalitní, pečlivý rozbor situace, byť mnoho těch témat je velmi složitých a není jednoduché se přiblížit realitě (asi bych uměl o řadě zde postulovaných tezích diskutovat, ale to nechme na jindy). Zaujala mě navrhovaná opatření, zde mám dotazy či připomínky:

1. a) je potřeba ověřit, zda tento postup je v souladu s legislativou (např. dostupnost pouze pro fyzické osoby s občanstvím v ČR). (Též je otázka, proč to takto omezovat? Cíl je získat finance, zúžíte-li trh pro dluhopis, je riziko, že se potřebné finance nezískají
b) úroková míra tohoto dluhopisu by byla zřejmě výrazně výš než jsou dnes tržní peníze. Tj. stát by si zde půjčoval dráže, možná až násobně dráže než na trzích. Je toto správné? Obsluha státního dluhu, tedy jakýsi "implicitní schodek" se tím začne prudce zvyšovat
c) Důležitý a zde nediskutovaný je objem dluhopisů - v bodě 5 požadujete tvrdé sankce za neplnění maastrichtských kritérií. Pokud by dluhopis byl trvalý a ve velkém objemu, tak se začneme (dle vašich instrukcí) brzy sankcionovat sami...

2. K tomu jen poznamenávám, že daňový systém zatím takto účelově nefunguje. Tj. nemáme systém "účelových daní", vybraných a následně užitých ve specifickém účelu.

3. souhlasím, myslím ale že ta progrese by měla být poměrně malá (při příliš velké se vyplatí ji různými způsoby obcházet)

4. OK, ale je to v mírném rozporu s bodem 1

Vím že jste se v tomto soustředil v podstatě jen na daňová opatření, ale z mého pohledu jsou důležitější kroky (též s mohutnějším efektem) opatření v prorůstové rekonstrukci ekonomiky - tedy modernizace ekonomiky s cílem dosahovat vyšší přidané hodnoty ekonomiky (a tím i automaticky zvýšení výběru daní).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Hlavenka za příspěvky (celkem 5):
Antonino.Milicia, jirimittner, Jan.Zavadil, Svatopluk.Bocek, Vit.Fux
Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 111
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 74 poděkování
Dostal poděkování: 196 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od jirimittner »

MirekS píše: 26 říj 2020, 02:54 Jestliže COVIDová krize má globální rozměr a ČR je vysoce otevřenou ekonomikou, nejsme závislí pouze či převážně na tom, jakým způsobem a jak nákladně naše společnost COVIDové vlny odrazí, ale i na tom, jak se s těmito vlnami vypořádají i ostatní země, z hlediska našeho exportu zejména země EU.
Naprosto s Vámi souhlasím.
MirekS píše: 26 říj 2020, 02:54 K (vysoké) inflaci předvídané @jirimittner nutně nemusí dojít, vytvoří-li stát na základě vypůjčených peněz reálnou poptávku v oblasti investic
MirekS píše: 26 říj 2020, 02:54
  • Bránit neinvestičnímu dluhovému financování současných potřeb na úkor budoucích.
Tady nesouhlasím. "Proinvestovat se z krize" je hezká myšlenka. Ale my teď řešíme mnohem akutnější problém. Potřebujeme zaprvé zachránit významnou část firem, která v normálně fungujícím hospodářství má své místo a pokud teď zkrachují, bude trvat roky, než se businessy znovu vybudují. To je zejména segment HORECA (hotely, restaurace, catering), letectví, výroba aut a návazná odvětví, turistický ruch. Zadruhé je potřeba je podržet kvůli udržení poptávky. Pokud je necháte padnout, pak s nimi padnou jejich zaměstnanci, ti přestanou utrácet (není z čeho), a tím způsobí úpadek i mnoha dalších firem, které nebyly přímo krizí ohroženy. V této chvíli je potřeba hospodářství kropit penězi, i neinvestičními. Vláda to dělá v zásadě správně. COVID III, Antivirus, kurzarbeit, pětadvacítka, atd. Až se podaří projít akutní fází pandemie a podaří se udržet při životě maximum firem, pak ať nastoupí velké investiční projekty.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 2):
Svatopluk.Bocek, V__
Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 111
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 74 poděkování
Dostal poděkování: 196 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anatomie hospodářské krize ČR 2020 – 2030 a co by měli Piráti dělat

Příspěvek od jirimittner »

Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39
jirimittner píše: 11 říj 2020, 16:37
Dodatek. Co by měli Piráti dělat ke zmírnění dlouhodobých následků krize?

1. Vydat protiinflační pandemický dluhopis s dlouhou nebo věčnou splatností a s úrokovou mírou odvozenou od indexu spotřebitelských cen, včetně korektně započítaných cen nemovitostí, a distribuovat ho pouze fyzickým osobám občanům ČR.
2. Zvýšit daně z nemovitosti a výtěžek použít na podporu mladých lidí při pořizování první nemovitosti.
3. Zachovat v součtu konstantní daň ze zisku právnických osob, ale zprogresivnit ji. Tzn. namísto plošné sazby 19% pro všechny ji malým firmám a živnostníkům snížit a velkým firmám zvýšit.
4. Podporovat Německo při prosazování úspornosti v EU.
5. V Evropském parlamentu otevřít debatu o optimalitě eurozóny. Požadovat tvrdé sankce za neplnění maastrichtských kritérií. Není přitom důležité, že sami členy eurozóny nejsme, protože důsledky její neoptimality dopadají i na nečleny.
6. ČNB by měla začít prodávat část devizových rezerv. Zejména, je-li kurz nad intervenční hladinou 27 Kč / EUR. To nelze politicky prosadit, ČNB je nezávislá, ale bylo by to správné.
Dostal jsem se k tomuto postu se zpožděním (a velké díky za kvalitní, pečlivý rozbor situace, byť mnoho těch témat je velmi složitých a není jednoduché se přiblížit realitě (asi bych uměl o řadě zde postulovaných tezích diskutovat, ale to nechme na jindy). Zaujala mě navrhovaná opatření, zde mám dotazy či připomínky:

1. a) je potřeba ověřit, zda tento postup je v souladu s legislativou (např. dostupnost pouze pro fyzické osoby s občanstvím v ČR). (Též je otázka, proč to takto omezovat? Cíl je získat finance, zúžíte-li trh pro dluhopis, je riziko, že se potřebné finance nezískají
Děkuji za komentář!
Tento postup určitě bude v souladu s legislativou, protože analogická situace už je v případě tzv. Dluhopisů Republiky. Omezení pouze na fyzické osoby občany je popsáno zde: https://www.sporicidluhopisycr.cz/cs/dluhopis-republiky.
Primárním cílem této emise není financování státu, ale ochrana finančního majetku střední střídy. Už jsem tento komentář dostal i od dalších lidí a máte pravdu, tento podstatný detail, co je cílem, jsem už v novější verzi tohoto příspěvku doplnil. Samozřejmě, že vedle tohoto instrumentu bude potřeba normálně umísťovat státní dluhopisy na finančním trhu. Tomu se samozřejmě nelze vyhnout. Emise občanům zdaleka nepřinese potřebný objem financování a byla by i zbytečně drahá.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 b) úroková míra tohoto dluhopisu by byla zřejmě výrazně výš než jsou dnes tržní peníze. Tj. stát by si zde půjčoval dráže, možná až násobně dráže než na trzích. Je toto správné? Obsluha státního dluhu, tedy jakýsi "implicitní schodek" se tím začne prudce zvyšovat
Máte pravdu. Souhlasím. Vysvětlení viz výše. Emise občanům má jiný cíl a bude objemově relativně malá. Podstatnou část financování je třeba získat standardním způsobem. Tam se pak také později přidá nákup ČNB.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 c) Důležitý a zde nediskutovaný je objem dluhopisů - v bodě 5 požadujete tvrdé sankce za neplnění maastrichtských kritérií. Pokud by dluhopis byl trvalý a ve velkém objemu, tak se začneme (dle vašich instrukcí) brzy sankcionovat sami...
Je pravda, že pandemie způsobí skokový nárůst zadlužení všech zemí EU. Tím to dluhové kritérium (dluh do 60% HDP) bude už úplně mimo realitu pro všechny členy. Neměl bych problém se shodnout napříč EU, že dluhy emitované v období pandemie, se do tohoto kritéria nezapočítají. Můj hlavní problém s neplněním maastrichtských kritérií spočívá v dlouhodobé divergenci poměru dluhů k HDP mezi členy eurozóny. Není možné, aby jedna země po dobu 20ti let vytrvale snižovala svůj dluh k HDP (Německo) a tvořila měnovou unii s jinou zemí, která za těchto 20 let neustále navyšuje dluh k HDP (Itálie). Jedna z nich musí z té měnové unie vystoupit. To se mělo stát, pokud by se maastrichtská kritéria tvrdě vymáhala. Ale nestalo se to, protože to je pochopitelně obrovské politikum. Vyhodit někoho z eurozóny. V roce 2030 ale bude už zcela jasné, jaké obrovské škody neoptimální eurozóna napáchá na jihu Evropy a už by to možná tak politicky problametické nebylo. To vymáhání maastrichtských kritérií není opatření proti někomu, kdo ho neplní, ale i (zejména) na jeho vlastní ochranu. Dále je třeba zmínit, že těch kritérií je tam více - asi 4 druhy: inflace, dluh, kurz, úrokové sazby. Platí to pro všechny druhy, nejen pro ten dluh.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 2. K tomu jen poznamenávám, že daňový systém zatím takto účelově nefunguje. Tj. nemáme systém "účelových daní", vybraných a následně užitých ve specifickém účelu.
Ano, to je samozřejmě pravda. Obě daňová opatření spolu věcně nesouvisí. To je spíš taková hygiena: když říkat komu pomoci, tak současně také říkat, kdo to zaplatí.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 3. souhlasím, myslím ale že ta progrese by měla být poměrně malá (při příliš velké se vyplatí ji různými způsoby obcházet)
Souhlas.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 4. OK, ale je to v mírném rozporu s bodem 1
Není, když uvážíte to doplnění výše. Cílem je ochrana finančních aktiv střední třídy a tento typ emise nebude z hlediska potřeb financování státu podstatný.
Jiri.Hlavenka píše: 31 říj 2020, 10:39 Vím že jste se v tomto soustředil v podstatě jen na daňová opatření, ale z mého pohledu jsou důležitější kroky (též s mohutnějším efektem) opatření v prorůstové rekonstrukci ekonomiky - tedy modernizace ekonomiky s cílem dosahovat vyšší přidané hodnoty ekonomiky (a tím i automaticky zvýšení výběru daní).
Rozhodně ano. Až projdeme akutní fází pandemické krize, bude třeba tlumit kropení hospodářství penězi a soustředit se na dlouhodobější investiční záměry. Ale to je na mnohem rozsáhlejší diskuzi a do ní patří a témata jako zaměření hospodářství na části value-chainu, kde je vyšší přidaná hodnota (na počátku research, designing, financování, na konci pak marketing, sales), a nikoliv na ten prostředek (zpracování), jak si pamatuji z jedné Vaší prezentace letos na jaře. V oblasti těchto dlouhodobých vizí se s Vámi zcela ztozožňuji a platí samozřejmě i pro post-COVIDovou éru.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 3):
Jiri.Hlavenka, Jan.Zavadil, Vit.Fux
Odpovědět

Zpět na „Finance“