MŠMT chystá nekoncepční změny v inkluzi (změny ve vyhlášce č.27/2016)

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

MŠMT chystá nekoncepční změny v inkluzi (změny ve vyhlášce č.27/2016)

Příspěvek od Martin.Ulovec »

Ahoj přátelé,
možná jste to již zaregistrovali, ale na vládě nám ve "stealth režimu" momentálně běží meziresortní připomínkové řízení k návrhu změny vyhlášky č.27/2016, který zásadním způsobem mění parametry a nárok na některá podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

O jaké zásadní změny jde?
  • Na asistenta pedagoga ztratí nárok některé skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Týká se to například žáků se specifickými poruchami učení nebo závažnou vadou řeči a zdá se, že se to má týkat i žáků s tělesným postižením. Asistent pedagoga zároveň nebude nadále poskytován jako podpůrné opatření na základních uměleckých školách nebo vyšších odborných školách. Navržené změny jsou zcela v rozporu se zákonem garantovaným nárokem žáků na nezbytnou podporu ve vzdělávání a navíc plošně diskriminují některé skupiny žáků na základě druhu jejich znevýhodnění. Postup je rovněž v rozporu s připravovanou strategií vzdělávací politiky (Strategie 2030+), která zdůrazňuje principy rovných šancí a rovného přístupu ke vzdělávání.

    Co to bude znamenat pro školy? Školy budou muset snížit počet asistentů pedagogů a mnohdy tak ze systému odejdou schopní lidé, kteří se na škole stali nedílnou a důležitou součástí pedagogického týmu. Zároveň tím budou školy uvrženy do situace, kdy budou muset rodičům vysvětlovat, proč najednou jejich děti na asistenta pedagoga ztrácí nárok.
  • Školy ztratí finanční nárok na podpůrné opatření pedagogická intervence a budou si ho muset hradit ze svého. Opatření navíc budou moci poskytovat pouze pedagogičtí pracovníci s výjimkou asistentů pedagoga. Reálně tedy dojde k výraznému poklesu v poskytování tohoto opatření, protože školy na to zkrátka nebudou mít dostatečné personální kapacity. Jde přitom o jedno z nejvíce využívaných podpůrných opatření, které umožňuje dlouhodobou a systematickou práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

    Důvodová zpráva uvádí, že změny povedou ke snížení administrativní náročnosti pro školy. Není to pravda. Se zajištěním pedagogické intervence budou muset ředitelé škol navýšit přímou pedagogickou činnost pedagogických pracovníků. Budou se tedy měnit pracovní smlouvy a pravděpodobně to bude mít i dopad na výkaznictví, protože z přímé pedagogické činnosti se v rámci nového systému financování počítá tzv. PHmax školy.
  • Rovněž dochází ke změně vymezení skupin žáků se SVP, kteří mají nárok na podpůrné opatření předmět speciálně pedagogické péče. Nárok na dalšího pedagogického pracovníka se bude odvíjet od PHmax školy (provazba na nový systém financování regionálního školství).
Co s tím?
Tento týden (9. září) jsme téma otevřeli na školském výboru, kde jsme rovněž iniciovali vystoupení jednoho z ředitelů ZŠ. Za MŠMT byl přítomen pan náměstek Kovář, který bohužel nebyl schopen některé naše dotazy zodpovědět, přestože jsme zařazení bodu den předtím avizovali (návrh změn ve vyhlášce jde gesčně za ředitelem odboru základního vzdělávání a mládeže Jaroslavem Faltýnem). Na 22. září svoláváme schůzi podvýboru pro regionální školství, kde bude jedním z témat právě chystaná změna k vyhlášce č.27/2016. Rovněž se budeme snažit připravit připomínky, které bychom chtěli uplatnit přes "naše" připomínková místa.

ZDE je k dispozici návrh změny vyhlášky, včetně důvodové zprávy a RIA.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
RomanRous
baum
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 23 dub 2021, 10:25

Re: MŠMT chystá nekoncepční změny v inkluzi (změny ve vyhlášce č.27/2016)

Příspěvek od baum »

Děkuji za dokumenty. Jaké jsou nové změny v inkluzi v roce 2021? Jsem basketbalový trenér, ale neučím od roku 2018. Nyní se chci vrátit k učitelské kariéře.


MŠMT> Podpora škol> recenze kanadskými pedagogy v writemyessayfast.ca
Odpovědět

Zpět na „Školství“