Trolejbusová doprava v Praze

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Odpovědět
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Trolejbusová doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Stepan »

T1.pdf
(4.16 MiB) Staženo 60 x
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Vaclav.Vislous
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

První pražská pravidelná trolejbusová linka Palmovka – Miškovice má zelenou, DPP na ni získal pravomocné stav. povolení

Příspěvek od Michal.Stepan »

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může začít s první etapou stavebních prací na trolejbusové trati Palmovka – Miškovice, získal totiž pro ni pravomocné stavební povolení. DPP pro provoz na této lince chystá v nejbližších týdnech vyhlášení veřejné zakázky na nákup 15 nových kloubových bateriových trolejbusů, které bude na tuto linku nasazovat. Stavební práce plánuje DPP zahájit ještě v letošním roce. První cestující by se novými trolejbusy na lince Palmovka – Prosek – Letňany – Čakovice – Miškovice mohli svézt na konci příštího roku.

Tato trať je jedním z nejstarších projektů znovuzavedení pravidelné trolejbusové dopravy do Prahy. DPP v rámci tohoto projektu nahradí stávající naftové autobusy na lince č. 140 z Palmovky do Miškovic zcela bezemisními a tiššími bateriovými kloubovými trolejbusy, pro které postaví necelých 15 kilometrů trolejového vedení a potřebnou napájecí a nabíjecí infrastrukturu. Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 % trasy a autobusová linka č. 140 se změní na trolejbusovou linku č. 58.

V rámci projektu DPP využije rovněž necelý kilometr stávajícího trolejového vedení v Prosecké ulici. Trolejové vedení nově vybuduje mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Trolejbusy budou v těchto úsecích využívat napájení z trolejového vedení, zatímco na zbytku trasy, tj. na 50 %, pojedou v režimu na baterii. Zázemí pro bateriové trolejbusy DPP vybuduje v garáži Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání. Trolejová síť na lince bude napájena ze třech měníren – stávající kontejnerové v Prosecké ulici, nově postavené v garážích Klíčov a z objektu bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech, která po více než 55 letech bude opět sloužit svému původnímu účelu. K nabíjení trakčních baterií trolejbusů bude rovněž pomáhat bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích. DPP v rámci tohoto projektu chystá v průběhu letošního března vyhlásit veřejnou zakázku na nákup 15 ks kloubových bateriových trolejbusů, a posléze také tendr na zhotovitele infrastruktury.

První etapu stavebních prací na elektrifikaci trolejbusové linky č. 58 by chtěla jednotka 250000 - Dopravní cesta Tramvaje začít ještě letos na jaře v koordinaci s TSK, která chystá rekonstrukci Prosecké ulice. Zrealizuje zde kabelovou trasu a připraví základy na nové stožáry pro trolejové vedení v návaznosti na stávající infrastrukturu. Se stavbou trolejového vedení v Libni, na Proseku a v Letňanech se počítá v příštím roce. Nevznikne zde ale les nových stožárů. Ve většině případů místo stávajících stožárů veřejného osvětlení se postaví kombinované, které budou sloužit jak pro veřejné osvětlení, tak pro trakční vedení. Díky tomu dojde současně i k modernizaci veřejného osvětlení. Je ambice stavbu dokončit a trolejbusovou linku do Miškovic zprovoznit do konce příštího roku.

Letos v únoru Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo DPP přidělení finanční podpory ve výši 306 mil. Kč z fondů EU, konkrétně z Operačního programu Praha – půl růstu (OP PPR) na nákup nových trolejbusů právě na linku č. 58.
https://www.cs-dopravak.cz/trolejbus-op ... naposledy/
Naposledy upravil(a) Michal.Stepan dne 08 bře 2021, 07:24, celkem upraveno 2 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Martin.Stanek
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejbusová doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Důležité je zmínit, že v předmětné trase Prosek - Palmovka byl prodloužen interval na dvojnásobek, místo aby došlo např. k zatrolejování větve do Kbel, které by umožnilo využít trolejbusy ještě víc v rámci tohoto trolejového vedení.

A absolutně nechápu změny v číslech linek - ok, marketing. Ale na západě je běžné, že tramvaje, autobusy i trolejbusy mají stejnou číselnou řadu a člověk je podle čísla vůbec nerozezná (třeba v Ženevě nepozná tramvaj ani ve schématu MHD). U trolejbusů, natož pak když půl trasy jedou bez drátů, je odlišná číselná řada úplně na hlavu a cestující jen zmate.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Michal.Stepan

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejbusová doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Stepan »

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje nakoupit 15 bateriových kloubových trolejbusů, vyhlašuje veřejnou zakázku na jejich dodavatele. Trolejbusy bude DPP nasazovat primárně na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikaci v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni získal pravomocné stavební povolení. Vítěz tendru by měl být znám letos na podzim. Dodání prvního vozidla k otestování na nové infrastruktuře DPP očekává v létě 2022. Zbylá vozidla by měl výrobce dodat na podzim příštího roku, kdy DPP plánuje obnovení provozu na lince č. 58 v plném rozsahu. Celková hodnota sektorové veřejné zakázky činí 300 milionů Kč. DPP z ní uhradí 15 %, zbylých 85 % prostředků pokryjí dotace EU z Operačního programu Praha pól růstu ČR. Tendr by měl být uveřejněn ve Věstníku veřejných zakázek nejpozději 16. dubna 2021.
Obdobně jako nákup velkokapacitních bateriových trolejbusů na linku č. 119, na jejichž dodavatele DPP vyhlásil veřejnou zakázku loni na konci října, pořízení 15 bateriových kloubových trolejbusů na linku č. 140 vychází ze schválené koncepce zavádění alternativních pohonů v pražské autobusové MHD a reaguje na evropské, národní i městské cíle a závazky ke snižování emisí i hlukové zátěže veřejné dopravy.
Délka a vybavení nových bateriových kloubových trolejbusů bude odpovídat aktuálně platným Standardům kvality PID. Požadované délka vozidla je 17 – 19 metrů, s kapacitou 35 – 45 sedadel pro cestující, z čehož minimálně 6 bude vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou samozřejmě nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících.
Konstrukční rychlost vozidel by měla být minimálně 65 km/h, dosažitelná v obou režimech jízdy, tj. jak na energii z trakčního vedení, tak i na akumulátor. Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 km s použitím topení nebo klimatizace, minimální životnost akumulátorů 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. Trolejbusy bude DPP nasazovat místo naftových autobusů na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, která se díky tomu po 60 letech vrátí k číslu č. 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 km, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc km na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie, a to jak za jízdy pod trolejí (dynamické nabíjení), tak i v terminálech Palmovka a Čakovice (statické nabíjení). Zázemí pro trolejbusy DPP vybuduje v garážích Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.
DPP připravuje elektrifikaci dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy azavedení trolejbusů do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a Kostelce nad Labem. Kromě toho DPP letos chystá ještě veřejnou zakázku na nákup až 140 hybridních autobusů a v prosinci se v Praze svezeme prvním elektrobusem v nových jednotných barvách PIDu.
Trasa linky č. 58 má v jednom směru zhruba 11,5 km a 23 zastávek. Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 km, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí vlídné stejně, jako byly dříve na lince 58 trolejbusy bezbateriové. Cestující by nové trolejbusy v plném provozu mohli na lince č. 58 začít využívat na konci roku 2022.
Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. DPP bude hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla. Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo včetně příslušenství, dalšími kritérii délka záruky na vozidlo, náklady na předepsanou údržbu vozidla, náklady na pozáruční či mimozáruční servis, náklady na sadu náhradního trakčního akumulátoru včetně výměny, ale také náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu.
V roce 1960 měl DPP 179 trolejbusů značek Škoda, Tatra a Praga a 67,3 km trolebusových tratí a 11 linek trolebusů. V roce 1962 trolejbusy v Praze ujely 8 milionů kilometrů. Od roku 1047 se v Praze trolejbusy číslují od 51 výše a autobusy od roku 1952 od 101 výše. Zrušením trolejbusové dopravy splnil DPP směrnici ministerstva dopravy o minimalizaci druhů dopravy v městských dopravních podnicích.
Politika je jako počasí. Trolebusy se zruší a pak se zase obnovují, auta jezdí jednou po nábřeží, pak se zase začoudí Divadelní ulici, podle toho, kdo má na magistrátu v gesci dopravu. V současnosti se v Praze jako v jediném městě v Evropě zkracují tramvajové zastávky, jsem přesvětčen o tom, že až se změní na magistrátu dopravní gesce, tak se budou se tramvajové zastávky zase prodlužovat, stejně jako se obnovují trolejbusové tratě. Některé politické strany prostě potřebují ničit dopravní infrastrukturu, kterou jejich předkové pracně vybudovali.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 2):
Martin.Stanek, Martin.Sterba
Uživatelský avatar
Vaclav.Vislous
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 177
Registrován: 17 dub 2017, 12:59
Profese: manažer
Bydliště: Praha 9 - Libeň
Dal poděkování: 358 poděkování
Dostal poděkování: 472 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejbusová doprava v Praze

Příspěvek od Vaclav.Vislous »

Ahoj,
za Prahu 9 bych rád řekl, že máme napříč zastupitelstvem širokou podporu elektrifikace autobusových tratí nejen v ose Palmovka - Prosek, ale v celé ose Spojovací - K Žižkovu - Freyova - Vysočanská, atd. a postupný převod všech autobusů na těchto trasách na parciální elektrobusy. Budeme rádi, pokud ten přechod bude co nejrychlejší, protože autobusy způsobují obzvláště v oblasti estakády a ulice K Žižkovu velké znečištění ovzduší, které je vidět i na jeho relevantních mapách od ČHMÚ.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Vislous za příspěvek:
Michal.Stepan

Předseda MS a ZK Pirátů Praha 9, manažer a fanoušek nových technologií. Moderní energetika a udržitelná doprava.
T: 777 954 389
E: vaclav.vislous@pirati.cz

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“