Program Piráti Praha 8 píše:
zatímco
aJednací řád Komisí Rady městské části Praha 8, čl. 2 píše: 6. Jednání komise jsou neveřejná...
aJednací řád Kontrolního výboru Zastupitelstva městské části Praha 8, čl. 3 píše: Předseda Kontrolního výboru může přizvat na jednání ředitele příspěvkových organizací zřízených městskou částí Praha 8, tajemníka Úřadu městské části Praha 8, vedoucí odborů a další zaměstnance Úřadu městské části Praha 8, popř. další osoby, je-li to účelné s ohledem na program jednání.
aJednací řád Finančního výboru Zastupitelstva městské části Praha 8, čl. 4 píše: 1. Jednání výboru se účastní jeho členové a tajemník výboru.
2. Výbor může přizvat na jednání výboru vedoucí zařízení založených a zřízených MČ Praha 8, vedoucí odborů a oddělení ÚMČ Praha 8 či jiné hosty.
což s ohledem na Zákon o hlavním městě Praze, který se mi konkrétně v této věci zdá být jen vzdáleně relevantní, a naO. Gros, předseda Výboru pro projekt Nová Palmovka (a starosta P8) píše: ...Výbor pro NP nemá speciálně schválený JŘ... ...necítím akutní potřebu vytvářet další jednací řád...
znamená, žeOdbor veřejné správy, dozoru a kontroly MVČR: Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků. Výbory a komise orgánů územních samosprávných celků. Podle právního stavu k 1. 8. 2019 píše:
- Str. 20, 7) Zákon o obcích ani jiný právní předpis nestanoví, zda se jednání výboru může účastnit i osoba, která není jeho členem. Z povahy věci jsou jednání výborů sice spíše neveřejná, ovšem nelze vyloučit, že by výbor v souvislosti s projednáváním určité záležitosti potřeboval konzultaci či vysvětlení (např. od účetní obce apod.); v takovém případě bude účast jiné osoby na jednání výboru přímo žádoucí. Právní nárok na účast při schůzi výboru však neexistuje.
- Str. 45, 8) Otázku veřejnosti jednání výborů zastupitelstva ani komisí rady zákon neřeší. Stanovení pravidel průběhu jednání komise je ve velké míře věcí samotné komise (jde především o místní pravidlo, zvyk) a bývá ponecháno úpravě v jednacím řádu, ať už jej schválí sama komise či přímo rada obce. Z povahy věci jsou jednání komisí spíše neveřejná, ovšem rozhodne-li se obec pro otevření jednání komisí rady veřejnosti, lze takové jednání chápat jako vstřícný krok k občanům, kterému zákon nebrání.
Z přiložených dokumentů také vyplývá, že
Souhrnně tak lze říci, že
Změna JdŘ tak má potenciál naplnit nejen bod našeho komunálního programu, ale i zásadní teze programu Pirátů vůbec:
JdŘ Komisí a Výborů na Praze 8 by tedy dle nás mělypirati.cz/program píše:
InsPirativní příklady JdŘ
- Výbory ZHMP
- čl. 4, (3) Jednání výboru se mohou zúčastnit i další osoby. Tyto osoby nemohou zasahovat do jednání výboru, nejsou-li k tomuto vyzvány předsedajícím.
- čl. 4, (4) Jednání výboru nebo jeho část může výbor prohlásit za neveřejné.
- Výbory ZMČP2
- čl. II, 3. Schůze jsou veřejné, pokud se výbor neusnese jinak
- Výbory ZMČP3 a Komise RMČP3 - téměř shodné znění obou JdŘ!
- čl. 4, 3. Jednání komise je zpravidla veřejné. Předseda komise může rozhodnout v odůvodněných případech o tom, že jednání nebo jeho část bude neveřejné. Pokud bude jednání nebo jeho část neveřejné, uvede se to již v pozvánce a programu jednání s označením neveřejných bodů jednání. Důvod musí být uveden v zápisu z jednání. Jednání bude neveřejné vždy, kdy komise projednává dokumentaci a informace, jejíchž součástí jsou osobní údaje nebo důvěrné informace.
- čl. 4, 6. Pokud přítomné osoby narušují jednání komise, má předsedající právo je z jednání vykázat.
- zajímavost: viz čl. 8 Jednání komisí formou videokonference
- Výbory ZMČP10
- čl. 2, 1. ...Jednání Výborů jsou veřejná, pokud Výbor nestanoví jinak.
- Komise RMČP11
- čl. 2, 1. Občané městské části Praha 11, event. při splnění podmínek stanovených ust. § 9 zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, v platném znění, i jiné osoby, oznámí svou účast tajemníkovi komise do 48 hodin před konáním jednání komise, a to pomocí e-mailu. Účast veřejnosti na jednání komise bez předchozího oznámení účasti je možná pouze do naplnění kapacity jednací místnosti; předseda komise určuje, kdy je tato kapacita naplněna.
- čl. 2, 6. Není-li dále stanoveno jinak, je jednání komise veřejné. Předseda komise je oprávněn svolat jednání komise jako neveřejné. Předseda komise je povinen svolat neveřejné jednání komise, rozhodne-li tak komise na svém předchozím zasedání. Předsedající je oprávněn rozhodnout v průběhu veřejného jednání komise o tom, že další jednání komise bude probíhat jako neveřejné, v případě že je komise seznamována s osobními údaji, či v jiných závažných důvodech, které omezují průběh jednání komise. Jednání Bytové komise a Komise sociální a zdravotní je neveřejné. Rozhodne-li tak komise, lze svolat jednání těchto komisí nebo jeho část jako veřejné.
- čl. 2, 10. Je-li jednání komise svoláno jako veřejné, mohou občané městské části Praha 11, na jednání komise v souladu s jednacím řádem vyjadřovat svá stanoviska. Vystoupení může trvat nejvýše 5 minut a každý přítomný občan městské části Praha 11 má nejvýše dva příspěvky ke každému bodu programu.
- čl. 2, 11. Ruší-li někdo z účastníků jednání či členů komise jednání, může jej předsedající vyzvat k pořádku. Pokud není pořádku dosaženo, může předsedající účastníka, který přes předchozí napomenutí nedodržuje jednací řád, vyzvat k odchodu z jednání komise a přerušit jednání na dobu 10 minut. Pokud ani poté není pořádku dosaženo, může předsedající jednání komise ukončit, nebo rozhodnout o tom, že další jednání komise bude neveřejné.
- JdŘ Komisí vycházejí
- z usnesení RMČ: P3, P8, P10, P11
- z usnesení Komise: Metodické doporučení str. 45, 8) "Stanovení pravidel průběhu jednání komise je ve velké míře věcí samotné komise (jde především o místní pravidlo, zvyk) a bývá ponecháno úpravě v jednacím řádu, ať už jej schválí sama komise či přímo rada obce."
- JdŘ Výborů vycházejí z usnesení
- Usnesení Zastupitelstva, které schválí změnu JdŘ (společně všech) Výborů a uloží Radě schválit změnu JdŘ (společně všech) Komisí. Že to je formálně možné, je u Výborů zřejmé z odkazovaných příkladů. U Komisí to z příkladů nevyplývá, nicméně v JdŘ ZMČP8 je v čl. 15, (2) psáno: "Usnesením Zastupitelstva se ukládají úkoly v otázkách samostatné působnosti Radě, starostovi, členům Rady, ÚMČP8 a tajemníkovi ÚMČP8."
- Usnesení Zastupitelstva, které schválí změnu JdŘ (společně všech) Výborů a usnesení Rady, které schválí změnu JdŘ (společně všech) Komisí.
- Usnesení Výborů a Komisí, kterými si tyto orgány schválí změnu svých JdŘ.
Obecně mi jde o to, připravit solidní návrh JdŘ Výborů a Komisí na Praze 8; optimálně přilnout k již existujícím.
Na první dobrou se JdŘ z P3 jeví jako terno, jelikož jsou pro Výbory i Komise téměř shodné - nejspíš úmyslně, aby to bylo přehledné
---