KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Moderátoři: Republikové předsednictvo - asistenti, Vedoucí centrálních orgánů, Krajske expertni tymy - vedouci

Uživatelský avatar
Rudolf.Zak
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 120
Registrován: 27 říj 2017, 18:37
Profese: Student, dopravní kontrolor
Bydliště: Lhenice
Dal poděkování: 207 poděkování
Dostal poděkování: 100 poděkování

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Rudolf.Zak »

Souhlasím s Danem. Já se domnívám, že se mělo postupovat v opačném pořadí. Tedy nejprve bychom měli Martinovu verzi posoudit my, poté až RET. Nenapadlo mě, že bys mu to posílal hned. Zásadní problém je ovšem v tom, že Martin poslal svou verzi až tak pozdě.

Postup stanovuji následovně: budeme diskutovat současně s RETem zhruba do pátku. Přes víkend i na základě stanoviska RETu vybereme finální verzi buď hlasováním nebo domluvou. Určitě si ale nemyslím, že by měl být rozhodujícím orgánem celostátní tým. Měl by mít pouze poradní hlas.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Rudolf.Zak za příspěvek:
Martin.Kakona

©Rudolf Žákgarant KET Doprava a Infrastruktura JčK

Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Krajský zastupitel
Příspěvky: 246
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 137 poděkování
Dostal poděkování: 253 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Martin.Kakona »

Já se omlouvám, že jsem to zpracoval tak pozdě, ale bohužel byly jiné priority. V době začátku pandemie jsem se věnoval organizaci šití roušek, vývoji redukcí na filtry, vývoji brýlí do masek a podobně. Teď zase u nás eskaluje kauza logistický park. Což mimochodem souvisí s dopravou dálnice/železnice.
Program jsem ale s KETem průběžně konzultoval a mám za sebou i konzultaci s ředitelem odboru dopravy na kraji, takže nyní jsem myslím v obraze.
Také jsem si uvědomil, že v letecké dopravě jde nyní o víc, než jenom o letiště u Plané. V tom směru jsem do programu zahrnul návrh RET na zřízení technologického parku na letišti. Ve formulaci bych byl ale opatrný, protože technologické parky mohou být vnímány i negativně. Viz například smart city Písek nebo letiště Písek.
Uživatelský avatar
Rudolf.Zak
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 120
Registrován: 27 říj 2017, 18:37
Profese: Student, dopravní kontrolor
Bydliště: Lhenice
Dal poděkování: 207 poděkování
Dostal poděkování: 100 poděkování

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Rudolf.Zak »

Takže ahoj, dle mých předpokladů se skutečně do rozpravy ani v mailu ani zde nezapojil, přesto je na čase vybrat finální verzi. Také RET porovnal obě verze programu a doporučil spíše verzi Michala Šimka, avšak ve svých argumentech vycházel spíše z obecných faktů nikoliv reálných znalostí situace. Vzhledem k tomuto bych se vyslovil spíš pro verzi Martina Kákony. Byl bych rád, abychom to schválili koncesem nikoliv přímo hlasováním. Proto prosím do zítřejšího 17:00 napište do mailu, zda souhlasíte s použitím verze Martina Kákony, případně jaký bod se vám nelíbí.

©Rudolf Žákgarant KET Doprava a Infrastruktura JčK

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2674
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 3687 poděkování
Dostal poděkování: 3788 poděkování

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Dan.Lestina »

no a kde máme to stanovisko RT?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvek:
Martin.Kakona

Nerad se hlásím k nějakým proudům, ale i proto rozhodně podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Krajský zastupitel
Příspěvky: 246
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 137 poděkování
Dostal poděkování: 253 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Martin.Kakona »

Nevim, jestli sem mohu dat e-maily od RET, ktere jsem obdrzel.

Kazdopadne jsem pozadal RET o odpovedi na nekolik otazek, na ktere jsem nedostal odpovedi. Respektive jsem dostal odpoved, ze "na takový tón nejsme zvyklí".

Otazky byly tyto:
1. To doporuceni je konsensus vsech clenu RET doprava vyjma Michala Simka? Koho konkretne?

2. Proc se hovori o zaorani letiste?

3. Co znamena mezitim.dopravit.vyletnout?

4. Ma RET odbornika na leteckou dopravu?

5. Ma RET odbornika na UAV?

6. Jak muze kraj podporit vystavbu elektrifikovane zeleznice do Lince? Pokud vim, tak teto trati neni naklonena ani rakouska strana.
Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Krajský zastupitel
Příspěvky: 246
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 137 poděkování
Dostal poděkování: 253 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Martin.Kakona »

Ještě mě napadlo, že abysme zohlednili v programu názor RET, tak tam doplnit větu, kterou jsem měl v původním návrhu:
"Provoz letecké dopravy v kraji má význam pouze do doby, než bude kraj napojen na ostatní regiony pomocí vysokorychlostní železnice." OFFTOPICAle upřímně, nemyslím si, že je reálné, během ne jednoho, ale i dvou volebních období, vybudouvat VRT v jižních Čechách. Pokud by se to ale povedlo, tak samozřejmě letiště pro osobní přepravu končí. Zároveň bychom měli na výstavbu železnic tlačit. To se ale musí ne na krajské, ale na republikové úrovni. Nevím jak výstavbu VRT v kraji podpořit jinak, než pomoci se směnou pozemků.
Uživatelský avatar
Lukas.Mares
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 254
Registrován: 09 srp 2017, 15:41
Profese: lékař
Dal poděkování: 168 poděkování
Dostal poděkování: 291 poděkování

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Lukas.Mares »

Ahoj @Dan.Lestina a ostatní,

zde je k dispozici emailová konverzace s RET doprava:

Ahoj,

obracím se na Vás z pověření PKS JČK ve věci odborného posouzení
našich dvou variant programového bodu doprava pro krajské volby 2020.

Zpracováním tohoto materiálu byl pověřen jihočeský KET doprava.
Bohužel, 3 aktivní členi nebyli schopní najít shodu a celá situace
dospěla k tomu, že abychom se jako KF mohli při svém hlasování o něco
opřít, budeme potřebovat názor autority - tedy Vás, RET doprava.

Jednání na fóru je k dispozici zde:
viewtopic.php?f=1141&t=51616&sid=6861fb ... ff406e98a8,

Představení verze Martina Kákony zde:
viewtopic.php?p=700052&sid=6861fbbac37e ... a8#p700052

1. verze připravená Michalem Šimkem je zde:
https://docs.google.com/document/d/1nu1 ... v_R7k/edit

2. verze Martina Kákony je zde:
https://docs.google.com/document/d/1PD2 ... tLDVA/edit#

Dovolil jsem si obě verze pro snazší orientaci porovnat a v obou
vyznačit rozdíly. Martin Kákona z původní verze Michala Šimka
vycházel, většina bodů je tedy stejná. Část však vyškrtl, část doplnil
a téma letiště kompletně přepracoval.

Prosím tedy RET doprava o posouzení obou předkládaných verzí a
písemného stanoviska k oběma z nich, zejména s ohledem na rozdíly mezi
nimi a téma letiště.

Je asi dobré zmínit, že Michal Šimek je členem RET doprava.

Zároveň prosím o zaslání tohoto materiálu NEJPOZDĚJI do čtvrtka 4. 6. 2020.

Děkuji za spolupráci,

dotazy jsem připravený zodpovědět třeba i na telefonu 737 905 368.

Za PKS JČK jeho člen pověřený koordinací sestavení programu

Lukáš Mareš
737 905 368
----------


Dobrý večer,
Ano, Michal Šimek je členem RET - do regionálních programů ale RET dle principu subsidiarity zasahuje jen natolik, nakolik si zasáhnout necháte. Bylo by snadné říct, "jednu verzi napsal člen našeho týmu, let's guess who's the winner" a umýt tak krajskému PKS ruce nad nesnadnou volbou. Naším cílem jsou ale win-win řešení, které jsou přínosné pro Českou republiku, v celoevropském kontextu.

Začnu obšírněji: kraje, tak jak je chápeme v těchto volbách, jsou účelově vytvořené, administrativně-správní celky. Mimochodem Územních krajů, vzniklých reformou 1960, je stále 7+1 (tímto dělením se například dodnes řídí soudy). Formát 13+1 krajů vznikl ještě před vstupem do EU, zejména kvůli potřebě čerpání dotací na rozvoj regionů - i z toho důvodu potřebovaly kraje politickou reprezentaci, "regionální vlády". Čímž jsme se de facto v České republice vrátili k uspořádání před Bílou horou, kdy panovník měl jen tolik moci, kolik urval na místní šlechtě (dnes hejtmani).

Schizofrenní situace - kdy máme 3 (!) vrstvy řízení a reprezentace pro stát o počtu obyvatel jedné světové aglomerace - je základem mnohých střetů, které dnes řešíme. Včetně letišť. Což je i podstata celého sporu v Jihočeském kraji; kdyžtak mne opravte, pokud je pointa limitní konvergence programu příznivce letecké dopravy Martina Kákony k programu příznivce železnice Michala Šimka jiná.

V příloze jsem k tomu připravil dvě primitivní infografiky, "Střední Evropa z pohledu čínského turisty". Zahraniční, konkrétně bohatí čínští turisté jsou mocné džu džu kouzlo, kterým se dnes zaklínají hejtmané před svými voliči, když ve stylu cargo kultu budují vlastní mezinárodní letiště, která mají konkurovat Praze (Středočeský kraj chce dokonce dvě - Vodochody a Milovice). Z pohledu zvenku je ale tento spor absurdní.

Je to jako kdyby se obyvatelé čtvrtí Gatwick, Stansted, Heathrow, City, Luton a Southend přeli, kdo je lepší destinace pro turisty a vymýšleli, jak na celkové přepravní poptávce navzájem kanibalizovat pomocí hop-on, hop-off příměstských sběrných letů. Když letíte ze zahraničí, chcete do Británie, připadně Londýna obecně, nikoliv do Lutonu konkrétně. Letiště si zpravidla ani nevolíte vy sami, ale dopravní společnosti. Takže to, jestli budou České Budějovice nazývány Praha-Jih [narážka na mazaný trik, který chtěl použít Kolovratník pro Pardubice], nebo Ruzyni přejmenujeme na Budějice - Sever kvůli frekvenci provozu je volba čistě ekonomická.

A na to, aby byly České Budějovice plnohodnotná alternativa LVH byste z JčK potřebovali především kvalitní, kapacitní pozemní spojení do celého zbytku republiky - ostatně to je i prioritou celostátního týmu dopravy. Zejména dnes, v době probíhající pandemie, studené války USA s Čínou a prakticky nulového dálkového turistického ruchu je ale investice do dalšího letiště jako uzlového bodu celostátního formátu nepřijatelně riziková investice. V tom není nic osobního: to samé jsme komunikovali i Zdeňkovi k druhé dráze LVH, Pardubicím, Karlovým Varům, Brnu, Ostravě a Jermanové-Holičové. Odpovídá tento delší exkurz na jádro celého sporu ve vašem kraji?

S pozdravem,

Ing. Jan Lička
specialista mobility - vedoucí programového bodu Dopravy
jan.licka@pirati.cz
+420 727 839 754
mezitím.dopravit.vylétnout

---------

Martin Kákona:
Ahoj,
cetl jsi ten muj navrh? Tam preci neni vubec nic o turistech a uz vubec ne z Ciny. Pokud bych pro Budejovice hledal turisty, tak spis ve Svedsku.
Faktem je, ze to letiste je uz zrekonstruovane za penize, ktere tam nastrkali hlavne Socani, ale nikdo se zatim nepokusil najit pro nej provozovatele. Mozna, ze to nejde, ale jsme si jisti?
Dalsi fakt je, ze v jiznich Cechach nemame ani dalnici ani koridor a az ten koridor bude, tak paramertry neoslni.
Jo, kdyby byl alespon vyhled na to, ze povede z jiznich Cech k nejakemu letisti VRT...
S tim umelym delenim na kraje souhlasim, ale asi se na krajske volby kvuli tomu nevykasleme.
Ja se omlouvam, ale ja jsem nevymyslel, ze s tim budeme otravovat RET. Nota bene, kdyz mozna ani jeho clenove neznaji situaci v jiznich Cechach.
Aby to ale nezaniklo, dalsi bod, ktery jsem smazal z programu, je vlak z Budejc do Vidne.

------------

Ahoj,
Díky za odpověď. Jádro problémů je ve skutečnosti jiné, není věcné, ale procesní. To, co píšeš, je většině lidí v JCK jasné. Jenže odborný tým - ket - je pouze tříčlenný. A když jeden ze 3 má jiný názor, jen těžko se můžeme o nějaké jeho finální stanovisko jako krajské fórum opřít, jednoduše proto, protože nemá silný mandát.

A právě z toho důvodu se logicky v rámci struktury odborných týmu obracime na RET, jako tým nadřazený. Chápu, že s největší pravděpodobností posvetite názor Michala, ale PKS potřebuje, abyste to udělali. Protože 99% členů KF dopravě nerozumí do té míry, abychom to byli schopni s čistým svědomím rozsoudit.

Rozumíme si teď?

Kdyžtak si prosim zavolejme.

Díky
Lukáš Mareš za PKS JCK
737905368

------------

Jan Lička:
Dobré odpoledne všem,

ideální by samozřejmě bylo, kdybyste průnik programových alternativ nalezli sami, protože výsledek stejně budete moci účinně prosazovat jen, pokud se shodnete. Ostatně, ve většině bodů píšete prakticky totéž. A jestliže jeden z vás například říká "zastavíme financování ztrátového letiště", druhý píše "Nechceme tuto investici zmařit ale zároveň nechceme významně letiště dotovat. Pokud se nám nepodaří najít partnera pro provoz letiště, využijeme letiště jiným způsobem." (což pokud vím doteď nenastalo, byť partnera už město hledalo).

Vycházejme v tomto bodě z fakt, které víme od dopravců:
- náklady na provoz letadel a letišť se kvůli ochraně proti pandemii dále navýší
- část osobní přepravní kapacity se proměňuje na cargo, aby aerolinky umenšily ztráty, čímž se mění i dopravní trasy
- obnovení na úroveň stavu k 12/2019 se očekává nejdříve za 2-3 roky, pokud nenastanou další komplikace

Když to shrnu: pokud vaše letiště živořilo doteď, ztrátové bude i v dalším volebním období
(aktuálně jako většina světových leteckých přístavů, až na výjimky typu Anchorage). Viz např.
https://www.aircargonews.net/tag/coronavirus/
https://www.kurzy.cz/zpravy/543512-koro ... a-doprava/

Poznámka pod čarou: Další využití letiště, o kterých píše Martin, jsou náplasti, nikoliv plnohodnotný program. Na drony nepotřebujete runway, pro hašení požárů lesů máte na letišti Hosín u Českých Budějovic v pohotovosti letadlo An–2, které opět dráhu mezinárodních parametrů nepotřebuje. Nemusíte letiště nutně hned zaorávat; pořádejte tam festivaly, balonové soutěže, testy autonomních vozidel, pronajměte ho armádě, použijte ho jako cvičný cíl pro bombardéry ... cokoliv. Podstatné je, co z bodů vašeho programu (nejen dopravy) bude rezonovat u voliče na podzim 2020, v atmosféře rostoucí nezaměstnanosti a strachu z další vlny pandemie.

Pokud chcete nějaký konstruktivní tip: Z hlediska priorit pro váš kraj - ve výše uvedené perspektivě - vnímáme jako klíčové kapacitní elektrifikované spojení ČB na Linec a Vídeň nákladní i osobní železniční dopravou, což jsou už od dob koněspřežky vaši přirození partneři a zdroje zahraničního kapitálu. Do Lince (kde je mj. i další letiště) to máte 77 kilometrů a nejrychlejší cesta vlakem trvá dnes 1 hodinu 59 minut (!) ... Posilování hromadné bezemisní dopravy je v souladu s evropským Green Dealem i pirátskou iniciativou "energetické lenosti": tedy dosahovat vyšších přepravních výkonů s nižší jednotkovou spotřebou energie.

S ohledem na výše uvedené se nám jeví programová vize Michala Šimka jako vhodnější, pokud bychom museli zvolit za vás.
S přáním zdaru ve volbách,

Ing. Jan Lička
specialista mobility - vedoucí programového bodu Dopravy
jan.licka@pirati.cz
+420 727 839 754
mezitím.dopravit.vylétnout

--------

Martin Kákona:
Dobrý den,
všechny druhy dopravy jsou dotovány, proč by zrovna letecká doprava měla být výjimkou?

Drony, že nepotřebují runway? O jakých dronech to hovoříte? Doufám, že ne o multikoptérách.

Andula na hašení lesních požárů? Proč se snažíte zesměšnit tak vážné téma?
Skutečně jsme klesli tak hluboko, že hledáme co bude "rezonovat" u voličů, místo abychom pragmaticky hledali řešení?

Co se týká železniční dopravy do Rakouska, tak ta není v kompetenci kraje. Úvahu o koněspřežce tedy plně ponechávám v kompetenci RET.

-----------

Rudolf Žák:
Abych se také vyjádřil, budeme-li vycházet ze stanovisek Pirátů, vychází mi z nich, že dotování letecké dopravy na kratší vzdálenosti nedává smysl. A zrovna ČR obecně je poměrně dostupná po železnici. Na druhou stranu souhlasím s Martinovými úvahami o budoucích možnostech využít pro drony nebo IZS.

Co se týká vlaků do Vídně, mohlo by se jednat o vlaky Sp/REx, které podléhají objednávce krajů, ale samozřejmě by musela být podpora příslušných rakouských orgánů.

Rudolf Žák,
garant KETu
------

Martin Kákona:
Používání letecké dopravy na kratší vzdálenosti samozřejmě nedává smysl. Absolutně nejbližší letiště, na která by se mohlo létat z Č. B. jsou Helsinky nebo na druhou stranu Malaga. Nedávají smysl ani delší linky jako je USA nebo Čína, protože tato místa jsou dosažitelná z velkých letišť. Když poletíte z Prahy do Japonska, tak také poletíte s největší pravděpodobností přes Helsinky nebo Amsterodam.

Neměl jsem na mysli vlaky, ale výstavbu železnice. Má samozřejmě smysl postavit VRT z Berlína do Vídně, ale stejně tak například z Brna do Plzně a dále. Na to má ale kraj minimální vliv a ani by se o železniční síti nemělo uvažovat na krajské úrovni. Byli bychom ale samozřejmě rádi, kdyby tyto železnice vedly přes jižní Čechy a pokud ne, tak by mělo existovat napojení na VRT.

Co se týká UAS a technologického parku, tak RET změnil názor?

_----------

Martin Kákona:
Ahoj,
jeste se chci zeptat.

1. To doporuceni je konsensus vsech clenu RET doprava vyjma Michala Simka? Koho konkretne?

2. Proc se hovori o zaorani letiste?

3. Co znamena mezitim.dopravit.vyletnout?

4. Ma RET odbornika na leteckou dopravu?

5. Ma RET odbornika na UAV?

6. Jak muze kraj podporit vystavbu elektrifikovane zeleznice do Lince? Pokud vim, tak teto trati neni naklonena ani rakouska strana.

Dekuji.

---------

Ondřej Polanský:
Zdravím,

vyjádřím se velmi stručně, neboť všechny argumenty již stejně padly. Prioritou našeho resortního týmu v oblasti infrastruktury je investice do páteřní sítě vysokorychlostních železnic, konvenční podfinancované železniční sítě, a vybraných úseků důležitých silničních tahů. Pokud jde o leteckou dopravu, stanovisko dobře shrnul Honza Lička v předchozích mejlech, investice do jejího dalšího významného rozšiřování nevidíme jako účelné a ani je není z čeho finančně krýt. Konkrétně letiště v ČB byl ze strany kraje strategický omyl, se kterým lze nyní nakládat pouze v režimu minimalizace škod. Pokud se vedení kraje rozhodne jej další roky sanovat, je to jeho věc, z hlediska celostátního v tom nevidíme žádný smysl, nikdo ani po vynaložení značného úsilí nepředstavil žádný životaschopný koncept pro blízkou ani vzdálenější budoucnost, přičemž pro tu platí, že s vzniknuvší sítí VRT bude jeho dopravní význam dále klesat.

Předpokládám, že s tímto můžeme tuto konverzaci uzavřít, na položený dotaz platí odpověď, kterou odeslal Honza v úvodu konverzace. Ještě za sebe osobní poznámku na závěr, takové to útočné vymáhání odpovědí stylem "a máte na tohle a tohle odborníka?" se mi nelíbí, myslím že budu mluvit za všechny když řeknu že na takový tón nejsme zvyklí.

s přáním pěkného dne
Ondřej Polanský
---------

Martin Kákona:
Ahoj,
prosim o konstruktivni a objektivni odpovedi. V mych otazkach nevidim nic utocneho.

------
Konec.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Mares za příspěvek:
Martin.Kakona
Uživatelský avatar
Vaclav.Klecanda
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 642
Registrován: 17 říj 2012, 15:11
Profese: programator
Bydliště: Tabor
Dal poděkování: 250 poděkování
Dostal poděkování: 805 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Vaclav.Klecanda »

Ahoj, pojdte to rozseknout hlasováním. Travite na tom zbytečně moc času. IMHO je letiště blbost už od začátku, ale co ted s ním? Nevím ale co vím je rozhodně nepřidat na satelitni výstavbu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Klecanda za příspěvek:
Martin.Kakona
Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Krajský zastupitel
Příspěvky: 246
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 137 poděkování
Dostal poděkování: 253 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Martin.Kakona »

Na to, co s letistem, je podle meho nazoru treba tak rok prace. Predevsim je treba oslovit potencialni provozovatele, protoze to do ted nikdo neudelal. Ani se jich nikdo nezeptal, za jakych podminek by byli ochotni letiste provozovat. Teprve potom je mozne vyhodit investici za cca 1,2 mld. Kc.

Jeste pripominam, ze rozdily v mem navrhu nejsou jenom v letisti, ale take napriklad v zeleznici.
Uživatelský avatar
Rudolf.Zak
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 120
Registrován: 27 říj 2017, 18:37
Profese: Student, dopravní kontrolor
Bydliště: Lhenice
Dal poděkování: 207 poděkování
Dostal poděkování: 100 poděkování

Re: KET DaI 2/2020: hlasování o programu

Příspěvek od Rudolf.Zak »

Já, jak už jsem naznačil, bych byl pro použitím kostry Martinova návrhu s tím, že by pak KF hlasovalo o formulaci bodu letiště. To mi připadá přijatelné a spravedlivé, jelikož se vlastně stále jen točíme kolem jednoho bodu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Rudolf.Zak za příspěvek:
Martin.Kakona

©Rudolf Žákgarant KET Doprava a Infrastruktura JčK

Zamčeno

Zpět na „Doprava a infrastruktura“