Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
m.zeleny
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2
Registrován: 02 úno 2020, 12:54
Profese: Elektroinženýr
Dostal poděkování: 1 poděkování

Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od m.zeleny »

Dobrý den!
Chtěl bych podpořit, aby obce více čerpaly evropské dotace na flotily autobusů na vodíkové palivové články, které mají nulové emise a jsou udržitelné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi m.zeleny za příspěvek:
Marek.Krejpsky
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od klivan »

Vodík
Motor roztáčí elektřina vzniklá reakcí plynu a palivových článků z grafitu a dalších kovů.

Plusy:
Nízké až nulové emise
Nevyčerpatelnost zdrojů vodíku
Snadné míchání vodíku se vzduchem

Mínusy:
Technologie zatím není dostatečně vyspělá, aby se prosadila do sériové výroby
Neexistující síť čerpacích stanic
Obtížná přeprava – vodík se přepravuje v kapalném stavu při teplotě -253 °C
Nebezpečí předčasného vznícení palivové směsi
Potřeba objemných palivových nádrží kvůli nízké hustotě vodíku
https://www.mzone.cz/velke-porovnani-al ... ebo-vodik/
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
Jan.Licka
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Uživatelský avatar
Marek.Krejpsky
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 536
Registrován: 20 zář 2019, 17:00
Profese: konzultant IT
Dal poděkování: 1923 poděkování
Dostal poděkování: 768 poděkování

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od Marek.Krejpsky »

klivan píše: 03 úno 2020, 21:13
Mínusy:
Technologie zatím není dostatečně vyspělá, aby se prosadila do sériové výroby
Neexistující síť čerpacích stanic
Technologie vodíku se již používá v malých sériích v městských autobusech a zdá se, že velkosériová výroba není zas až tak daleko.

Čerpací stanice na vodík se již v EU začínají budovat, v tomto jsme opravdu pozadu.

https://www.fuelcellbuses.eu/

Myslím, že vláda ČR by měla být aktivnější a podporovat průmysl při zapojování do těchto nových a nastupujících technologií. Náš automobilový průmysl je nejvýznamnější část ekonomiky a bylo by dobré být účasten na vytváření nových inovaci.

Opět jde o to, co Piráti po vládě chtějí a co vláda není schopna plnit - ČR se musí stát mozkovnou a přestat být levnou montovnou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Krejpsky za příspěvek:
Blanka.Lednicka

Marek Křejpský
místopředseda KS Vysočina, zakládající člen MS Žďársko
profil na webu

KOVAR
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 19
Registrován: 22 srp 2014, 10:20
Profese: architekt
Bydliště: Polní 9, 373 71 Rudolfov
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 12 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od KOVAR »

Není ani dostatečná síť dobíjecích stanic na elektroauta, lidé se tomu spíše smějí. Chybí politická podpora. Naproti tomu třeba Vídeň bude mít letos už 1000 takových stanic s nabíjením větrem a to na městských pozemcích...
Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 378
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 1008 poděkování
Dostal poděkování: 840 poděkování

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od Jan.Licka »

Prosím vás, než začnete v krajských kampaních horovat MHD na vodík, vlaky na vodík a vzducholodě ... načtěte si způsoby, jakými se vodík získává, skladuje a využívá v dopravě. Obhajujete tu v podstatě elektromobily, jen s tím rozdílem, že se do nich elektřina převáží a skladuje v tlakových lahvích. Zmiňované a obdivované Nizozemsko se snaží minimalizovat ztráty Shellu z rušeného obřího pole zemního plynu v Groningen a zužitkovat přebytek energie z větrných farem - zatímco u nás podpora vodíku poslouží k prodloužení provozu uhelných dolů a koksáren. Nenaskakujte na argumentaci pana uhlobarona Křetínského.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ma ... 47ab5f122/
https://www.dutchnews.nl/news/2020/02/s ... gen-plant/

C + H2O → CO + H2. CO + H2O → CO2 + H2 . Dva základní vzorce ekologie v podání České republiky a.s.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_plyn
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Veronika.Murzynova

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od David.Novak »

Jan.Licka píše: 02 bře 2020, 11:24 Obhajujete tu v podstatě elektromobily, jen s tím rozdílem, že se do nich elektřina převáží a skladuje v tlakových lahvích.
Což je zásadní rozdíl v případě, že je pro provozovatele důležitý dojezd a nemá, resp. nechce investovat do nákladné rychlodobíjecí infrastruktury.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Novak za příspěvek:
Vit.Fux

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


michalci
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 131
Registrován: 02 bře 2021, 09:41
Profese: Letecký inženýr
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 66 poděkování

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od michalci »

KOVAR píše: 11 úno 2020, 09:43 Není ani dostatečná síť dobíjecích stanic na elektroauta, lidé se tomu spíše smějí. Chybí politická podpora. Naproti tomu třeba Vídeň bude mít letos už 1000 takových stanic s nabíjením větrem a to na městských pozemcích...
No právě. Naprosto souhlasím. Stejně tak je nutné se zaměřit na recyklaci baterií z elektromobilů (co si budeme povídat, za nějakou dobu kapacita baterie už nebude stačit)....
jirkakohout
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 14
Registrován: 16 pro 2020, 17:14
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 17 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Podpora ekologických a udržitelných aut a hlavně MHD na vodík

Příspěvek od jirkakohout »

Zdravím vespolek. Chci upozornit, že aktuálně nastavené dotační programy na období 2021-27 masivně podporují vodík v dopravě, ale i jiné "alternativní pohony". Mám výhrady k účelnosti některých alternativ (např. CNG v MHD fakticky už nic nepřináší, lze podložit fakty), či energetické a ekonomické efektivitě (rychlonabíjení či vodík), ale budiž, v mnoha městech to může být nejlepší dostupné řešení.

Co je však zásadní - prakticky zcela chybí, resp. je naprosto směšně nízce postavená podpora pro drážní elektrickou MHD. Nejvíce opomenuty jsou tramvaje, přitom ty jsou a mají být hlavní páteří MHD ve velkých městech, jsou nejatraktivnější pro cestující, energeticky efektivní, ekonomicky výkonné a nakonec jsou i zcela recyklovatelné (cirkulární ekonomika). Ve středně velkých městech jejich roli přejímají trolejbusy, kde baterie řeší snadný rozvoj i flexibilitu. Podpora tramvají, resp. drážní MHD a dráhy obecně by měla být pirátskou prioritou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirkakohout za příspěvky (celkem 2):
Martin.Cezik, michalci
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“