Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Ministerstvo dopravy plánuje stavět dálnice skrz tzv. PPP (Public Private Partnership) - soukromník za své peníze postaví silnici a pak ji spravuje a vybírá na ní peníze.

Už letos podle údajů na webu ŘSD má začít příprava výstavby D4 z Milína do Mirotic, která by se měla být pilotním projektem pro tento způsob stavění a do budoucna MD plánuje, že tak postaví celý zbývající úsek D35 (Ostrov - Mohelnice, 80 km).

Mohl by sem @Ondrej.Polansky napsat jak to vypadá a jak se k tomu plánu MD budeme stavět? Na první pohled to vypadá dobře (a je fajn, že stát nepřímo přiznává, že na stavbu silnic nebudou peníze), ale ďábel bývá v detailech, že ano. A třeba na Slovensku tohle proběhlo a teď státu hrozí, že bude platit stamilionové pokuty.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Ondrej.Profant
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Osobně bych optimismem docela šetřil, zkušenosti ze zahraničí, kde PPP realizovali, nejsou většinou zrovna úžasné, rozhodně se nejedná o finanční úsporu - naopak mnohdy z dlouhodobého hlediska stát dálnici přeplatil. Přínos PPP bych viděl ve fázi přípravy, kdy soukromník má lepší možnosti jednání zejména s vlastníky pozemků, ale potom mi přijde trochu divné, pokud by měla jít do PPP i D4 Háje - Milín, která už má pozemky vykoupené, získané stavební povolení, a soukromá firma by získala vlastně stavební zakázku, ale ve formě PPP...

Také pro D35 Ostrov - Staré Město jsou postupně vydávána územní rozhodnutí (některá už jsou pravomocná) a nejméně v jednom nejpokročilejším úseku už běží intenzivní práce na DSP. Takže opět bychom předali firmě na PPP připravený projekt na zlatém podnose. Když už PPP, tak nechť se takto řeší nějaká stavba, která má komplikovanou přípravu a zatím nemá ani územko - taková severní část Pražského okruhu, to by bylo něco. Ne D4 a D35, které jsou z hlediska povolování relativně v pohodě. 8-)

PPP rozhodně není nástroj na úsporu finančních prostředků. Soukromník sice dálnici sám zafinancuje, ale pak mu jdou příjmy z mýtného, které by jinak vybíral stát, takže sice ušetříme za prvotní investici, ale připravíme se na určité období o výnosy, které z principu musí náklady pokrýt, jinak by to žádný soukromník nedělal...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 4):
Marek.Necada, Milan.Dadourek, Zbynek.Janoska, Ondrej.Profant

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Příspěvek od Marek.Necada »

V rámci PPP bych stavěl jedině tunely. Protože tunel z toho stejně vznikne bez ohledu na původní zadání.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Kalis, Milan.Dadourek, Ondrej.Profant
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Nejsem si jistý, jestli výkup pozemků je v režii soukromníka. (resp. jak by se řešilo, když majitel odmítne pozemky prodat - stát mu to vyvlastnit může, ale jak by to bylo u tohoto? kvůli jednomu majiteli by se zhotovitel mohl dostat do situace, kdy nebude schopen - ne vlastní vinou - naplnit smlouvu za miliardy). Popravdě jsem si myslel, že přípravu a výkup pozemků bude stát řešit tak jak tak a akorát vlastní stavbu nebude financovat - to bude dělat soukromník výměnou za budoucí zisk z provozu.
Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Public Private Partnership - stavění silnic za soukromé peníze

Příspěvek od Nikezeus »

Jiste pane ministre

"
Yes Minister (TV Series)
Jobs for the Boys (1980)

The Minister goes on the BBC to extol the virtues of a public-private partnership project but when he learns that the private firm involved may soon go bankrupt, it is up to Sir Humphrey to see exactly what can be done to salvage the situation. He approaches a banker, Sir Desmond Glazer, who also happens to be interested in a part-time government appointment. The Minister's political advisor however is advising that all such Ministerial patronage appointments be abolished."

https://www.imdb.com/title/tt0751810/pl ... _=tt_ov_pl
Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvek:
Zbynek.Janoska
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“