Liberalizace železnic

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
marvon
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 52
Registrován: 30 črc 2019, 08:56
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 21 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od marvon »

Karel666 píše: 02 led 2020, 13:27Toto nemohl napsat někdo kdo žil na dědině, toto může napsat jenom měšťák=Brno/Praha/Ostrava nebo kdo drtivě jezdí jenom autem :D "Sorry jako", al evidím to na sousedních dědinách, kde rozdíl 2x denně, 4x denně, 8x denně vidí jako (omlouvám se) kurevsky velké rozdíl, který určuje "auto vs IDS". A už ani nezmiňuju v Brně debilně zavedené "lokalní uzli" místo velké zvonařky, která to pojmula v dobách, kldy jezdilo víc spojů než dneska, protože v Brnu toleruje Kraj a stát panské móresy, které předtím měla jenom praha...
A současné pranýřování soukromých dopravců s tímto souvisí jak přesně? Počet objednaných spojů v rámci IDS přece není záležitost dopravce. Stejně jako přestupní vazby. I v dobách, kdy si všechny tyto činnost zajišťovaly ČD si přípoje téhož dopravce ujížděly doslova před nosem.
Tito uživatelé poděkovali autorovi marvon za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
Blanka.Charvatova
Příspěvky: 785
Registrován: 20 črc 2018, 10:04
Profese: Na dovolené, nerušit.
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 719 poděkování
Dostal poděkování: 2176 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Blanka.Charvatova »

A co říkáte na tenhle nápad? Místo krajů by vlaky regionální dopravy objednával stát... nebyl by to asi takový guláš jako teď, otázkou je, do jaké míry by MD reflektovalo skutečné požadavky krajů a jestli by to celé fungovalo...
https://zdopravy.cz/bude-misto-kraju-ob ... uzi-40218/

Na dovolené, nerušit.

Uživatelský avatar
Rudolf.Zak
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 120
Registrován: 27 říj 2017, 18:37
Profese: Student, dopravní kontrolor
Bydliště: Lhenice
Dal poděkování: 207 poděkování
Dostal poděkování: 100 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Rudolf.Zak »

No co jsem slyšel, třeba na Slovensku, zas tak dobré to není. Já jsem pro zachování u krajů s tím, ať se to lépe koordinuje. Ono to totiž není ani tak o tom, kdo to objednává, ale o těch věcech jako jednotný tarif.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Rudolf.Zak za příspěvek:
Marek.Krejpsky

©Rudolf Žákgarant KET Doprava a Infrastruktura JčK

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Blanka.Charvatova píše: 13 led 2020, 23:07 A co říkáte na tenhle nápad? Místo krajů by vlaky regionální dopravy objednával stát... nebyl by to asi takový guláš jako teď, otázkou je, do jaké míry by MD reflektovalo skutečné požadavky krajů a jestli by to celé fungovalo...
https://zdopravy.cz/bude-misto-kraju-ob ... uzi-40218/
Je to velmi špatný nápad. Pokud se rozhodlo, že regionální dopravu objednávají primárně kraje, musí mít v gesci také osobní a spěšné vlaky, není možné, aby regionální vlaky a autobusy objednávaly dva zcela odlišné subjekty, protože je zcela zásadní všechny druhy veřejné dopravy vzájemně úzce koordinovat. Takže taková změna by situaci jen zhoršila.

Jedině by stát musel objednávat jak železniční, tak autobusovou regionální dopravu. Ale kromě toho, že na něco takového v současnosti nemá lidi - aby takovou agendu mohl zajišťovat kvalitně, musel by stát mít desítky projektantů, ale také odpovídající počet lidí zodpovědných za ekonomiku, smlouvy, administrativu, marketing, dispečink atd... Mluvíme o organizátorovi dopravy s cca dvěma až třemi stovkami zaměstnanců, pokud by vše mělo fungovat perfektně, druhý problém je, že projektování dopravy nelze dělat na dálku, určitě z Prahy mohu řešit dopravu v oblasti středních Čech, kam bez problémů na otočku dojedu, ale v žádném případě ne třeba v okolí Ostravy nebo Vsetína. Reálně bych tedy musel vytvořit nějaká detašovaná pracoviště nejméně v polovině krajů, a pak už se skutečně nedá ani náznakem mluvit o jednotném týmu.

Avšak myslím si, že stát by opravdu měl regionální dopravu koordinovat. Měl by se starat o to, aby systém v jednotlivých krajích byl vzájemně kompatibilní, ideálně dát nějaké základní parametry, co by měl umožňovat tarif, smluvní nastavení atd., aby nevznikaly problémy při zajištění lokální dopravy mezi kraji. Stát by se měl také podílet na marketingu, a to mnohem intenzivněji než tím, že bohudík existuje CIS JŘ, a dokonce poskytuje open data (akorát je neposkytuje o železničních výlukách, což je zásadní vada na kráse, za kterou stát může, protože ve výsledku v případě železničních výluk jsou data aktuální jen v IDOSu (který je čerpá z jiného zdroje) a ostatní vyhledávače mají problém). A také by stát měl metodicky pomáhat s vytvořením kvalitních dopravních systémů a krajům v tom aktivně asistovat, nicméně rozhodovací pravomoc by měla zůstat v krajích, a to i v případě vlaků. Zejména by se stát měl systematicky zaměřovat na pomezí krajů, která dle dosavadních zkušeností kraje většinou nezvládají řešit a doprava přes krajskou hranici je tragická. Zde bych v nějaké dost opatrné podobě byl i pro to, aby měl stát právo objednat regionální dopravu, pokud to bude mezi dvěma kraji.

Na co se ale stát má z podstaty zaměřovat, je dálková doprava. Nedostatky vnímám i u rychlíků a expresů, kde je sice zcela správně, že třeba relace Praha - Ostrava funguje na komerční riziko a mělo by existovat víc takových. Ale rozhodně je podle mě chyba, když stát aplikuje systém ,,všechno nebo nic" a neobjedná spoje v okrajových obdobích dne, které se dopravcům komerčně provozovat nevyplatí, typickým příkladem pak je doprava večer z Ostravy do Prahy, kdy po 8. hodině se prostě nedostanete...

A tragická chyba je, že stát sám sobě zakázal objednávat autobusovou dopravu. Bylo by možné to akceptovat za předpokladu, že celé území ČR by bylo skvěle obsloužené železnicí, ale to není. Kvůli tomuto nesystémovému kroku a absurdnímu boji jednoho druhu veřejné dopravy proti jinému, dochází v posledních letech k silnému omezování dálkové autobusové dopravy, a v těchto relacích se pak nedostanete reálně jinak než osobním autem.

Takže pokud chce stát rozšiřovat své kompetence v objednávce veřejné dopravy, ať si nejdřív dořeší to, co mu logicky náleží, tedy dálkovou, příp. mezinárodní, dopravu a pak uvažuje o odebírání kompetencí někomu jinému.
Naposledy upravil(a) Ondrej.Kalis dne 15 led 2020, 09:00, celkem upraveno 5 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 3):
Marek.Krejpsky, Vit.Fux, V__

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

marvon
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 52
Registrován: 30 črc 2019, 08:56
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 21 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od marvon »

RuddyZ píše: 15 led 2020, 07:49Ono to totiž není ani tak o tom, kdo to objednává, ale o těch věcech jako jednotný tarif.
Ministerstvo dopravy by rádo řešilo všechny objednávky a přitom dnes nestíhá ani vypisování soutěží na rychlíky, takže zadává mnohamilionové zakázky napřímo.

Co se jednotného tarifu týče, tak tam rovněž to samé ministerstvo jednoznačně zaspalo. To, že jednotní tarif není je pochybení ministerstva a pan Kremlík se svou tlupou na MDČR by měl řešit především problémy s prací, kterou už dnes prokazatelně nestíhá a ne se snažit pod svá křídla nabalit agendy další.
Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Nikezeus »

Blanka.Charvatova píše: 13 led 2020, 23:07 A co říkáte na tenhle nápad? Místo krajů by vlaky regionální dopravy objednával stát... nebyl by to asi takový guláš jako teď, otázkou je, do jaké míry by MD reflektovalo skutečné požadavky krajů a jestli by to celé fungovalo...
https://zdopravy.cz/bude-misto-kraju-ob ... uzi-40218/
Ona je ta snaha logicka a jeste starsi.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_suj

Pidiknizectvi zvane kraje rozbiji pochopitelnou snahu o koordinovanou ucelenou dopravni obsluznost. Uvedomme si ,ze CR je rozsahem a populaci srovnatelna s vetsi spolkovou zemi Nemecka, tak regionalni dopravu by nemel byt problem koordinovat z jednoho centra. Samozrejme spolecnosti a jednotlivci jedouci v tomto kseftu na krajske urovni budou proti, nelze jim to mit za zle, vsichni musime platit ucty.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Nikezeus píše: 15 led 2020, 12:13 Pidiknizectvi zvane kraje rozbiji pochopitelnou snahu o koordinovanou ucelenou dopravu. Uvedomme si ,ze CR je rozsahem a populaci srovnatelna s vetsi spolkovou zemi Nemecka, tak regionalni dopravu by nemel byt problem koordinovat z jednoho centra. Samozrejme spolecnosti a jednotlivci jedouci v tomto kseftu na krajske urovni budou proti, nelze jim to mit za zle, vsichni musime platit ucty.
Nejde o koordinaci. Jak jsem řekl ve svém příspěvku výše, MD by mělo zajišťovat koordinaci. Ale není možné, aby zajišťovalo projektování dopravního řešení do nejmenších detailů, a to ve všech oblastech, na něco takového by bylo beztak nutné vytvořit pracoviště s působností v max. 1-2 krajích.

Nevím, jestli ses někdy řešením regionální dopravy do hloubky zabýval, osobně se jí věnuju docela dlouho a návrh kompletního dopravního řešení pro oblast vzdálenou stovky kilometrů si nedovedu představit. Je poměrně důležité, aby měl projektant co nejlepší znalost dané lokality, aby osobně dopravu v té oblasti využíval, alespoň k cestě na jednání nebo při provádění průzkumů, ale nemůže se tam prostě podívat jednou do roka nebo i méně. Z čehož mimo jiné plyne, že jeden projektant by měl mít na starost cca jeden okres OFFTOPICs tím, že v praxi třeba dělá vlaky a autobusy někdo jiný, takže máš třeba 2 okresy bez vlaků, nebo by bylo fajn, kdyby jiný projektant navrhoval dopravní řešení, zajišťoval komunikaci s obcemi atd. a druhý projektoval provozní řešení, na které stačí menší kvalifikace, ale je pracnější.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Nikezeus »

Ondrej.Kalis píše: 15 led 2020, 12:49
Nejde o koordinaci. Jak jsem řekl ve svém příspěvku výše, MD by mělo zajišťovat koordinaci. Ale není možné, aby zajišťovalo projektování dopravního řešení do nejmenších detailů, a to ve všech oblastech, na něco takového by bylo beztak nutné vytvořit pracoviště s působností v max. 1-2 krajích.

Nevím, jestli ses někdy řešením regionální dopravy do hloubky zabýval, osobně se jí věnuju docela dlouho a návrh kompletního dopravního řešení pro oblast vzdálenou stovky kilometrů si nedovedu představit. Je poměrně důležité, aby měl projektant co nejlepší znalost dané lokality, aby osobně dopravu v té oblasti využíval, alespoň k cestě na jednání nebo při provádění průzkumů, ale nemůže se tam prostě podívat jednou do roka nebo i méně. Z čehož mimo jiné plyne, že jeden projektant by měl mít na starost cca jeden okres OFFTOPICs tím, že v praxi třeba dělá vlaky a autobusy někdo jiný, takže máš třeba 2 okresy bez vlaků, nebo by bylo fajn, kdyby jiný projektant navrhoval dopravní řešení, zajišťoval komunikaci s obcemi atd. a druhý projektoval provozní řešení, na které stačí menší kvalifikace, ale je pracnější.
Vsak bez znalosti mistnich pomeru by to ani rozumne neslo, to neni nic proti nicemu, akorat s tim rozdilem, ze informace a vetsina rozhodovacich pravomoci nebudou koncit na krajich, ale v centru. Do chaosu se vznese stabni kultura. Pak se nemuze stat, ze zastavkovy vlak to zapichne nekde na hranich kraju, ale popojede treba o par stanic dal na dalsi nadrazi s zeleznicnim uzlem(a usetri cestujicim jeden prestup), kde budou moci lide rovnou prestoupit na dalsi vlak obsluhujici jinou trat. Idealne by zastavkove vlaky opet obsluhovaly kontinualne celou trat mezi dvema velkymi uzly(Olomouc-Ostrava napr.).Nektere kraje jako treba Hradecky a Pardubicky kraj se bude resit jako jeden IDS, ubude problemu s uznavanim jizdneho apod.
marvon
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 52
Registrován: 30 črc 2019, 08:56
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 21 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od marvon »

Nikezeus píše: 15 led 2020, 15:37Pak se nemuze stat, ze zastavkovy vlak to zapichne nekde na hranich kraju, ale popojede treba o par stanic dal na dalsi nadrazi s zeleznicnim uzlem(a usetri cestujicim jeden prestup), kde budou moci lide rovnou prestoupit na dalsi vlak obsluhujici jinou trat.
ČD tu možnost protáhnout spoj v rámci kompozice oběhů svých vozidel mají a stejně to nedělají. To už je čistě projev neschopnosti a nebo alibismu našeho národního dopravce, který je přeborníkem hlavně ve vysvětlování toho, proč to či ono není možné. Ministerstvo jako zástupce jediného vlastníka zasáhnout v podobných mezních situacích rovněž může - a to i dnes - a nečiní tak. A když ministerstvo s celým svým štábem zaměstnanců nezvládne ošéfovat ani ty mezní stavy, tak těžko někdo příčetný uvěří tomu, že zvládnou ukočírovat celou republiku se vším všudy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi marvon za příspěvek:
V__
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Liberalizace železnic

Příspěvek od Karel666 »

marvon píše: 13 led 2020, 12:00
Karel666 píše: 02 led 2020, 13:27Toto nemohl napsat někdo kdo žil na dědině, toto může napsat jenom měšťák=Brno/Praha/Ostrava nebo kdo drtivě jezdí jenom autem :D "Sorry jako", al evidím to na sousedních dědinách, kde rozdíl 2x denně, 4x denně, 8x denně vidí jako (omlouvám se) kurevsky velké rozdíl, který určuje "auto vs IDS". A už ani nezmiňuju v Brně debilně zavedené "lokalní uzli" místo velké zvonařky, která to pojmula v dobách, kldy jezdilo víc spojů než dneska, protože v Brnu toleruje Kraj a stát panské móresy, které předtím měla jenom praha...
A současné pranýřování soukromých dopravců s tímto souvisí jak přesně? Počet objednaných spojů v rámci IDS přece není záležitost dopravce. Stejně jako přestupní vazby. I v dobách, kdy si všechny tyto činnost zajišťovaly ČD si přípoje téhož dopravce ujížděly doslova před nosem.
Třebas to, že ukázakový příklad UK, kde to udělali se to co ty kritizuješ na "národníém dopravci" ještě více zhoršilo :D Nebo máš jiný příklad, kde se fakt "privatizovalo" než UK? Styl slovensko, tedy u nás, že se vlastně jeom objedná něco u soukromníka není liberalizace, ale pouze styl jako u nemocnic kde se protože přeci soukromník je lepší privatizovali prádelny, jídelny a výsledek byla stejná služba za vyšší peníze...

A když pak skutečně liberalizuju, tak jak zajistíš trasy a návaznosti? Trasu dostane vyšší nabítka a pak neuděláš návaznost ani omylem. Nebo jak máš představu co je liberalizace, že kraj nakoupí trasy podle obslužnosti co si ohlasoval, ale liberalizovaný správce trasy řekne soukromníkovy "i když je liberalizace tak prvdě dostane volno na trase kraj" :D
Jestli ty spíše nemyslíš, že se na volný trh pošlou volné kapacity co nevyužije kraj/stát, což je hooodně rozdíl mezi tím že skutečně budeš mít "skutečně liberalizované trasy" ;)

Co je vlastně podle tebe liberalizace? Co si pod ní vůbec představuješ? Podle tvého popisu outsourcing? To je ale hodně něco jiného a fakt věříš, že když politik není schopen vybrat JEDNOHO ředitele, tak aby kvalitne vědl prádelnu v nemocnici, že politik vybere LEVNĚJŠÍ prádelnu :D To si fakt myslíš?
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“