Elektromobilita

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lukas.Mamula
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 247
Registrován: 09 dub 2016, 20:10
Profese: programátor, analytik
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 199 poděkování
Dostal poděkování: 329 poděkování

Elektromobilita

Příspěvek od Lukas.Mamula »

Všichni jistě víme o čem je řeč. Jedná se o automobily, jenž nejezdí na spalovaní fosilních paliv, ale na elektřinu. Poslední dobou se o tomto hodně hovoří jako o spáse pro ekologii, klima a naši planetu. Avšak jak to tak bývá, nic není jen černé a bílé, ale vždy je tu 50 odstínů šedi. Rozhodl jsem se zde napsat pár pointů k této tématice a budu moc rád za reakce od vás.
Jsem člověk, jenž nevlastní řidičské oprávnění a tím pádem ani automobil. Asi si řeknete, že tady budu plácat o něčem o čem vím úplné prd. Ale zkusím vám zde trochu popsat své obavy. Jistě jste si všimli, že poslední dobou se hodně mluví o tom, jak evropské automobilky přizpůsobují svou výrobu právě těmto vozidlům. Jsou dotovány z evropských peněz, aby zrychlily (automobilky) progres v tomto odvětví a začaly, co nejrychleji chrlit na trh nové elektromobily, které nás spasí od veškerého CO2, které vytváříme. Určitě chváli hodná myšlenka. Lidé, kteří mě znají určitě ví, že jsem člověk, který miluje přírodu a jsem ten poslední, který by šel proti něčemu, co by mohlo pomoci změnit stav, který je. Ale také se na věci snažím dívat racionálně. Myslím si, že aktuálně nastavené tempo v produkci elektromobilů nám může více ublížit než-li pomoci. A když říkám nám, myslím tím nám evropanům. Vysvětlím proč.
Akuální stav elektromobility je takový, že v Evropě jezdí pár tisíc kusů, jenž si zakoupili nadšenci tohoto nového směru. Infrastruktura čerpacích stanic tomu také odpovídá a progres v oblasti rychlonabíjení je v podstatě v plenkách. Stále platí, že když přijedete načerpat novou dávku energie, strávíte u toho několik hodin, což moc na oblíbenosti těchto vozítek nepřidá. O negativních vlastnostech bych mohl povídat dále, ale kvůli tomu zde nepíšu.
Pokud si uvědomíme negativní vlastnosti, pak musí přijít i probuzení ze sna, že celá Evropa jezdí na elektromobily. Stačí se podívat na aktuální poptávku po těchto vozech a zjistíme, že je kriticky malá. Zatímco evropské automobilky, které dostávají dotace od EU, mají v plánu vyrábě tyto vozy jak na běžícím pásu (doslova), zájem lidí o tyto auta je minimální. A teď k čemu mířím. Lidé nezačnou kupovat elektromobily. Budou dále kupovat staré koncepty, ale tím, že evropské automobilky jim nebudou mít co nabídnout, půjdou ke konkurenci z USA nebo třeba Asie. Evropské automobilky mezitím budou čerpat dotace, které se ale nebudou vracet zpět do oběhu ekonomiky skze daně atd, protože lidé nebudou od evropských automobilek nakupovat. Budou plné vozové parky automobilů, které nikdo moc nechce. K čemu dojde? Splaskne bublina. Stejně jako v USA před pár lety vznikla bublina s nemovitostmi, vznikne bublina v EU v oblasti automobilového průmyslu. To způsobí hospodářskou krizi, která primárně zasáhne EU a členské země. A to jen kvůli tomu, že tlačíme přes mrtvoly něco, co ještě není domyšlené a za mě, i když dobrý nápad, tak nápad, který by klidně ještě pár let výzkumu potřeboval.
Budu moc rád, když scénář, který jsem zde nastínil, nenastane. Ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. Proto vás prosím. Komentujte a třeba mi to vyvraťte. Já budu velmi rád. Také znova říkam, nejsem žádný hajter. Dívám se na problém racionálně.
Díky za reakce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Mamula za příspěvky (celkem 5):
Lukas.Dolezal, Vit.Fux, Zbynek.Janoska, Michal.Lupecka, Martin.Svadlenka
"Nemyslím si, že existuje větší vzrušení než to, které inovátor zažívá, když univtř cítí nějaký výtvor mysli, který povede k úspěchu… Díky těmto emocím muž zapomene na jídlo, spánek, přátele, lásku, všechno" Nikola Tesla

Lukáš Mamula
zastupitel města Brna
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Ahoj,

díky za vykopnutí. Elektromobilitu delší dobu sleduji, elektromobil nevlastníme, ale máme v plánu,že naše příští auto (za 5-10 let) už EV bude.

Tady jsou komentáře k některým věcem:
  • Range anxiety a rychlost nabíjení - 95 % všech cest je do 50 km. Dnes reálný dojezd nových modelů je cca 300 km (u prémiových až k 500 km), čili v dojezdu problém není. Je pravda, že elektromobily zatím nemají potenciál nahradit všechny automobily se spalovacím motorem, ale mohou klidně nahradit segment městských aut. Co se týká nabíjení, tak ano - klasické nabíjení z 0 na 80 % baterky zabírá hodiny, nicméně: A) málokdo nabíjí celou baterku naráz - mimo dlouhé přejezdy je podle uživatelů EV typická situace, že vyjedu s plně nabitým autem, vypotřebuji cca 30 % baterky (50 km do práce a zpět) a pak zase nabíjím, například doma přes noc. B) většina modelů podporuje rychlonabíjení, kterým lze auto z 0 na 80 % dobít za dobu, kterou zabere záchod + kafe na benzince.
  • Poptávka - v EU je dnes cca 3 % nově prodaných aut EV, v zemích s podporou je to ale až k 50 % (Norsko). Podíl EV velmi rychle roste (2010 - 0.01 %; 2013 - 0.4 %, 2016 - 1,3 %, 2019 - 2,9 %). Cena baterií stále ještě rychle klesá, při určitém nájezdu jsou již dnes EV ekonomicky výhodnější než auta se spalovacím motorem (např. roznáškové služby, taxi nebo pošta). Agentura Bloomberg předpokládá, že okolo 2025 nastane cenová parita a pro běžný provoz bude nákup EV stejně drahý jako nákup auta se spalovacím motorem.
  • Vliv na evropský trh - určitě negativní - elektromotor je konstrukčně mnohem jednodušší než motor spalovací, takže při přechodu na výrobu EV, i pokud ta výroba zůstane v EU - dojde k úbytku pracovních míst. Důležité ale je, že zdaleka nejvíce EV se prodá v Číně a evropské automobilky budou ve vývoji EV pokračovat i kvůli čínským zákazníkům. Tlak na to, aby se Evropa stala lídrem v oblasti EV může být do budoucna konkurenční výhodou. Zároveň automobily jsou třeba pro Německo, ČR a Slovensko základním ekonomickým odvětvím a pokud by se snížila poptávka, vlády by nejspíš přišly opět s něčím jako je šrotovné.
A pár postřehů k navíc:
  • Jedno nezmíněné plus EV je, že nezpůsobují smog, takže při jejich masivním používání ve městech budeme jako společnost šetřit peníze na zdravotní péči.
  • Chybí infrastruktura - pokud máte rodinný dům nebo aspoň garáž, můžete si auto nabíjet v noci (kdy jsou u nás stejně přebytky elektřiny kvůli jaderným elektrárnám, které nejde snadno utlumit na pár hodin, když je malá spotřeba). Ale pokud by měli EV masivně adoptovat lidé, kteří například bydlí na sídlišti a parkují veknu, tak tady nabíjecí infrastruktura chybí
  • Cenová výhodnost EV spočívá v tom, že je levná elektřina. V okamžiku, kdy lidé masivně začnou měnit auta na naftu za EV, budou politické tlaky elektřinu zdražit
  • Daň z pohonných hmot je zásadní příjem rozpočtu. EV ji samozřejmě neplatí (obzvláště, když si nabiji auto doma ze střechy, tak stát nedostane ani halíř). Je třeba vymyslet, jak zajistit, aby i EV platily náklady na dopravní infrastrukturu (někde se o to pokouší, ale nikde to myslím ještě nefunguje)

Obecně elektromobilitě fandím, nevidím ji jako samospásnou, ale myslím, že většina problémů je pouze technického rázu. Jsem pro to, aby se dotovala výstavba nabíjecí infrastruktury, ale jsem proti přímým dotacím na nákup. Pokud už by měla nějaká přímá podpora být, měla by ale jít zákazníkům a ne automobilkám.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 5):
Lukas.Mamula, Vit.Fux, Antonino.Milicia, Adela.Sipova, Michal.Lupecka
Uživatelský avatar
Vit.Fux
Příspěvky: 1319
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 9886 poděkování
Dostal poděkování: 2538 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Vit.Fux »

Tak ono záleží kdo na co ty dotace dostane. Pokud se ty dotace nalijí do výstavby nabíjecí infrastruktury nebo se jimi zlevní při nákupu pro koncového uživatele nebo se zaplatí část nákupu elektroflotily pro některé státní podniky tak to žádnou bublinu nezpůsobí. Ale souhlasím s tebou - je potřeba si hlídat, aby ty peníze nešly nikam jen tak za něco co nikdo nebude používat.

Když už, tak třeba česká pošta by mohla být adept na elektroflotilaci, protože je to hodně o popojíždění po obydlených místech (+ za to že nesmrdí) a protože ty okruhy kudy a kdy ty svozy jezdí jsou dopředu jasně dané, takže se dá dobře plánovat nabíjení. A taky tím, že je to konstrukčně jednodušší tak by ta auta nemusela tak trpět na špatné zacházení od řidičů.
A zároveň by to byla dotace automobilkám, protože zajištění odbytu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Fux za příspěvky (celkem 3):
Lukas.Mamula, Zbynek.Janoska, Michal.Lupecka
Uživatelský avatar
Lukas.Mamula
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 247
Registrován: 09 dub 2016, 20:10
Profese: programátor, analytik
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 199 poděkování
Dostal poděkování: 329 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lukas.Mamula »

Zbynek.Janoska píše: 04 říj 2019, 11:03 Ahoj,

díky za vykopnutí. Elektromobilitu delší dobu sleduji, elektromobil nevlastníme, ale máme v plánu,že naše příští auto (za 5-10 let) už EV bude.

Tady jsou komentáře k některým věcem:
  • Range anxiety a rychlost nabíjení - 95 % všech cest je do 50 km. Dnes reálný dojezd nových modelů je cca 300 km (u prémiových až k 500 km), čili v dojezdu problém není. Je pravda, že elektromobily zatím nemají potenciál nahradit všechny automobily se spalovacím motorem, ale mohou klidně nahradit segment městských aut. Co se týká nabíjení, tak ano - klasické nabíjení z 0 na 80 % baterky zabírá hodiny, nicméně: A) málokdo nabíjí celou baterku naráz - mimo dlouhé přejezdy je podle uživatelů EV typická situace, že vyjedu s plně nabitým autem, vypotřebuji cca 30 % baterky (50 km do práce a zpět) a pak zase nabíjím, například doma přes noc. B) většina modelů podporuje rychlonabíjení, kterým lze auto z 0 na 80 % dobít za dobu, kterou zabere záchod + kafe na benzince.
  • Poptávka - v EU je dnes cca 3 % nově prodaných aut EV, v zemích s podporou je to ale až k 50 % (Norsko). Podíl EV velmi rychle roste (2010 - 0.01 %; 2013 - 0.4 %, 2016 - 1,3 %, 2019 - 2,9 %). Cena baterií stále ještě rychle klesá, při určitém nájezdu jsou již dnes EV ekonomicky výhodnější než auta se spalovacím motorem (např. roznáškové služby, taxi nebo pošta). Agentura Bloomberg předpokládá, že okolo 2025 nastane cenová parita a pro běžný provoz bude nákup EV stejně drahý jako nákup auta se spalovacím motorem.
  • Vliv na evropský trh - určitě negativní - elektromotor je konstrukčně mnohem jednodušší než motor spalovací, takže při přechodu na výrobu EV, i pokud ta výroba zůstane v EU - dojde k úbytku pracovních míst. Důležité ale je, že zdaleka nejvíce EV se prodá v Číně a evropské automobilky budou ve vývoji EV pokračovat i kvůli čínským zákazníkům. Tlak na to, aby se Evropa stala lídrem v oblasti EV může být do budoucna konkurenční výhodou. Zároveň automobily jsou třeba pro Německo, ČR a Slovensko základním ekonomickým odvětvím a pokud by se snížila poptávka, vlády by nejspíš přišly opět s něčím jako je šrotovné.
A pár postřehů k navíc:
  • Jedno nezmíněné plus EV je, že nezpůsobují smog, takže při jejich masivním používání ve městech budeme jako společnost šetřit peníze na zdravotní péči.
  • Chybí infrastruktura - pokud máte rodinný dům nebo aspoň garáž, můžete si auto nabíjet v noci (kdy jsou u nás stejně přebytky elektřiny kvůli jaderným elektrárnám, které nejde snadno utlumit na pár hodin, když je malá spotřeba). Ale pokud by měli EV masivně adoptovat lidé, kteří například bydlí na sídlišti a parkují veknu, tak tady nabíjecí infrastruktura chybí
  • Cenová výhodnost EV spočívá v tom, že je levná elektřina. V okamžiku, kdy lidé masivně začnou měnit auta na naftu za EV, budou politické tlaky elektřinu zdražit
  • Daň z pohonných hmot je zásadní příjem rozpočtu. EV ji samozřejmě neplatí (obzvláště, když si nabiji auto doma ze střechy, tak stát nedostane ani halíř). Je třeba vymyslet, jak zajistit, aby i EV platily náklady na dopravní infrastrukturu (někde se o to pokouší, ale nikde to myslím ještě nefunguje)

Obecně elektromobilitě fandím, nevidím ji jako samospásnou, ale myslím, že většina problémů je pouze technického rázu. Jsem pro to, aby se dotovala výstavba nabíjecí infrastruktury, ale jsem proti přímým dotacím na nákup. Pokud už by měla nějaká přímá podpora být, měla by ale jít zákazníkům a ne automobilkám.
Ten dojezd do cca 500km dává jasný signál, že jsou to auta spíše na pohyb po městě max. okolí měst. Neumím si představit, že jedu z Brna do Prahy v zimě a zůstanu na několik hodin stát v koloně. Jako člověk zvyklí na spalovací motor si nechám půštěné topení, rádio a další high-tech věcičky, které mi distributor namontoval do auta, a stojím. Náhle se kolona rozjede a já zjistím, že s baterkou jsem na 20% a dojedu tak max do Jihlavy, pokud budu mít štěstí. To jen další negativum.
V každém případě souhlasím, že elektro auta patří do města. Určitě bych se zaměřil na car sharing, kdy bych nechával tyto vozy parkovat v blízkosti P+R míst, aby to lidé využívali společně s hromadnou dopravou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Mamula za příspěvky (celkem 2):
Vit.Fux, Zbynek.Janoska
"Nemyslím si, že existuje větší vzrušení než to, které inovátor zažívá, když univtř cítí nějaký výtvor mysli, který povede k úspěchu… Díky těmto emocím muž zapomene na jídlo, spánek, přátele, lásku, všechno" Nikola Tesla

Lukáš Mamula
zastupitel města Brna
Uživatelský avatar
Lukas.Mamula
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 247
Registrován: 09 dub 2016, 20:10
Profese: programátor, analytik
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 199 poděkování
Dostal poděkování: 329 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lukas.Mamula »

Vit.Jurasek píše: 04 říj 2019, 11:12 Tak ono záleží kdo na co ty dotace dostane. Pokud se ty dotace nalijí do výstavby nabíjecí infrastruktury nebo se jimi zlevní při nákupu pro koncového uživatele nebo se zaplatí část nákupu elektroflotily pro některé státní podniky tak to žádnou bublinu nezpůsobí. Ale souhlasím s tebou - je potřeba si hlídat, aby ty peníze nešly nikam jen tak za něco co nikdo nebude používat.

Když už, tak třeba česká pošta by mohla být adept na elektroflotilaci, protože je to hodně o popojíždění po obydlených místech (+ za to že nesmrdí) a protože ty okruhy kudy a kdy ty svozy jezdí jsou dopředu jasně dané, takže se dá dobře plánovat nabíjení. A taky tím, že je to konstrukčně jednodušší tak by ta auta nemusela tak trpět na špatné zacházení od řidičů.
A zároveň by to byla dotace automobilkám, protože zajištění odbytu.
problém je v tom, že dneska dostávají automobilky dotace na úpravu výroben a předpokládám, že EU očekává, že se to nějak vrátí v podobě daní jako třeba DPH atd. Což se nestane, pokud to lidé nezačnou nakupovat.
"Nemyslím si, že existuje větší vzrušení než to, které inovátor zažívá, když univtř cítí nějaký výtvor mysli, který povede k úspěchu… Díky těmto emocím muž zapomene na jídlo, spánek, přátele, lásku, všechno" Nikola Tesla

Lukáš Mamula
zastupitel města Brna
Uživatelský avatar
Vit.Fux
Příspěvky: 1319
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 9886 poděkování
Dostal poděkování: 2538 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Vit.Fux »

Lukas.Mamula píše: 04 říj 2019, 11:19
Vit.Jurasek píše: 04 říj 2019, 11:12 Tak ono záleží kdo na co ty dotace dostane. Pokud se ty dotace nalijí do výstavby nabíjecí infrastruktury nebo se jimi zlevní při nákupu pro koncového uživatele nebo se zaplatí část nákupu elektroflotily pro některé státní podniky tak to žádnou bublinu nezpůsobí. Ale souhlasím s tebou - je potřeba si hlídat, aby ty peníze nešly nikam jen tak za něco co nikdo nebude používat.

Když už, tak třeba česká pošta by mohla být adept na elektroflotilaci, protože je to hodně o popojíždění po obydlených místech (+ za to že nesmrdí) a protože ty okruhy kudy a kdy ty svozy jezdí jsou dopředu jasně dané, takže se dá dobře plánovat nabíjení. A taky tím, že je to konstrukčně jednodušší tak by ta auta nemusela tak trpět na špatné zacházení od řidičů.
A zároveň by to byla dotace automobilkám, protože zajištění odbytu.
problém je v tom, že dneska dostávají automobilky dotace na úpravu výroben a předpokládám, že EU očekává, že se to nějak vrátí v podobě daní jako třeba DPH atd. Což se nestane, pokud to lidé nezačnou nakupovat.
O tomhle jsem nevěděl a souhlasím - přijde mi to taky na hlavu.
Uživatelský avatar
Lukas.Mamula
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 247
Registrován: 09 dub 2016, 20:10
Profese: programátor, analytik
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 199 poděkování
Dostal poděkování: 329 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lukas.Mamula »

Jinak teda k tomu nabíjení. Trochu jsem si zapřeháněl https://youtu.be/5uR7RfFMBDI?t=3454. Odkaz o rychlosti nabíjení níže:
https://www.youtube.com/watch?v=PPrVZtz ... -wchv4ek40
"Nemyslím si, že existuje větší vzrušení než to, které inovátor zažívá, když univtř cítí nějaký výtvor mysli, který povede k úspěchu… Díky těmto emocím muž zapomene na jídlo, spánek, přátele, lásku, všechno" Nikola Tesla

Lukáš Mamula
zastupitel města Brna
Uživatelský avatar
Lukas.Mamula
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 247
Registrován: 09 dub 2016, 20:10
Profese: programátor, analytik
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 199 poděkování
Dostal poděkování: 329 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lukas.Mamula »

Ještě bych rád podotknul, že s tímto tématem docela souvisí i jiné. Automobily na vodík. Nevíte, jak k tomu dnešní automobilky přistupují? Jestli už je nějaký funkční koncept? Popřípadě, zda se to plánuje dát někdy na trh?
Podle mých informací například Hyundai Nexo. Akorát problém je s množstvím čerpacích stanic. V ČR prej jen jedna. Upřímně říkám, že vodík je podle mě mnohem smysluplnější.
"Nemyslím si, že existuje větší vzrušení než to, které inovátor zažívá, když univtř cítí nějaký výtvor mysli, který povede k úspěchu… Díky těmto emocím muž zapomene na jídlo, spánek, přátele, lásku, všechno" Nikola Tesla

Lukáš Mamula
zastupitel města Brna
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Vit.Jurasek píše: 04 říj 2019, 11:12 Když už, tak třeba česká pošta by mohla být adept na elektroflotilaci, protože je to hodně o popojíždění po obydlených místech (+ za to že nesmrdí) a protože ty okruhy kudy a kdy ty svozy jezdí jsou dopředu jasně dané, takže se dá dobře plánovat nabíjení. A taky tím, že je to konstrukčně jednodušší tak by ta auta nemusela tak trpět na špatné zacházení od řidičů.
A zároveň by to byla dotace automobilkám, protože zajištění odbytu.
Za mě palec nahoru!

Německá pošta má vlastní značku elektromobilů StreetScooter (dokonce vlastní tu automobilku), má jich aktuálně cca 10 000 a plánuje expanzi do Číny
https://www.dpdhl.com/en/media-relation ... ility.html
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Lukas.Mamula píše: 04 říj 2019, 11:46 Ještě bych rád podotknul, že s tímto tématem docela souvisí i jiné. Automobily na vodík. Nevíte, jak k tomu dnešní automobilky přistupují? Jestli už je nějaký funkční koncept? Popřípadě, zda se to plánuje dát někdy na trh?
Podle mých informací například Hyundai Nexo. Akorát problém je s množstvím čerpacích stanic. V ČR prej jen jedna. Upřímně říkám, že vodík je podle mě mnohem smysluplnější.
Auta na vodík existují (jsou to elektromobily s palivovými články), ale rovněž pro ně není infrastruktura (je třeba čerpací stanice s vodíkem) a ta auta jsou pořád velmi drahá. Dva z důvodů, proč jsou drahá, jsou malý objem výroby a chybějící infrastruktura pro přepravu vodíku (takže prý velkou část ceny tvoří to, že se musí vodík dovážet cisternami na čerpací stanice ze vzdálených terminálů, kde se vyrábí nebo z přístavů). Dnes jsou dostupné pouze tři modely - Toyota Mirai, Honda Clarity a Hyunday Nexo.

Údajně je zde i problém s bezpečností, protože palivové články mnohem snáze vybuchují než plyn nebo benzin (např. při bouračce), ale podle mnohých je to přehnaná obava (na druhou stranu před pár měsíci vybuchla vodíková čerpací stanice v Norsku)

Jinak ale mají auta na vodík výhody elektromobilů (bezemisní, technologicky jednoduché) i spalovacích aut (rychlé plnění).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Antonino.Milicia, Vit.Fux
Odpovědět

Zpět na „Životní prostředí a zemědělství“