Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od Martin.Ulovec »

Ahoj Piráti!
V souvislosti s maturitou jsme v resortním týmu vytvořili podklad s vyhodnocením současného stavu a návrhem možného řešení, respektive návrhem možné podoby maturity do budoucna. Materiál je k dispozici ZDE . Připomínkovat můžete prostřednictvím komentářů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Chrast, V__
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od Martin.Ulovec »

Jinak zde přikládám odkaz zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu v souvislosti s maturitou. Kromě zpráv NKÚ doposud nebyla ze strany MŠMT zpracována jediná analýza, která by vyhodnotila přínos nebo naopak rizika vyplývající ze současného nastavení. V rámci zpráv NKÚ je mimo jiné zdůrazněno, že státní maturita od počátku nemá jasné cíle. I na základě této skutečnosti tak NKÚ není schopen relevantně vyhodnotit, zda byly ty utracené miliardy využity efektivně či nikoliv.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Chrast, Antonino.Milicia, V__
arthurnottheking
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 17
Registrován: 06 pro 2019, 10:59
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od arthurnottheking »

Úroveň předčasného ukončování školní docházky se rovněž zvýšila v Lucembursku, Finsku a Slovinsku. Ukazatel předčasného ukončování školní docházky: 4,9 v roce 2010 - 6,2 v roce 2015. Kde najdu statistiky v roce 2019?


Access: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/european-semester-thematic-factshee-early-school-leavers-by-country-czech-republic-en-by- essay writer https://forum.pirati.cz/
Tito uživatelé poděkovali autorovi arthurnottheking za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od klivan »

Dlouholetým problémem České republiky totiž je, že patří k zemím, kde je velký rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími - jak mezi jednotlivci, tak mezi školami. To je důvod, proč se zhoršujeme. Nikoli to, že bychom neměli ty nejlepší, ale to, že nám přibývá nejhorších a nikdo se o ně nestará - zatímco jiné země, postavené výše v konečném žebříčku, dokážou patnáctileté žáky držet víceméně v jednom pelotonu.

https://www.respekt.cz/spolecnost/proc- ... e-zhorsime
https://www.compareyourcountry.org/pisa/country/cze
Přílohy
srovnani krajů.jpg
pisa_cr_naklady-na-skolstvi.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
V__
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od RomanRous »

Celkem by mě zajímalo, jestli existuje nějaká globální nebo EU komunita, kde by se o rozvoji vzdělávání diskutovalo. Tedy CO učit(kompetence, znalosti), JAK učit (co funguje a je efektivní) a JAK zkoušet (spravedlivě prověřovat). Přijde mi, že až moc často vymýšlíme vymyšlené ...
Tito uživatelé poděkovali autorovi RomanRous za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od klivan »

RomanRous píše: 04 úno 2020, 13:06 Celkem by mě zajímalo, jestli existuje nějaká globální nebo EU komunita, kde by se o rozvoji vzdělávání diskutovalo. Tedy CO učit(kompetence, znalosti), JAK učit (co funguje a je efektivní) a JAK zkoušet (spravedlivě prověřovat). Přijde mi, že až moc často vymýšlíme vymyšlené ...
Problém je, že většina generálu se připravuje na válku, která už byla, podobně jako učitelé připravují své žáky na svět, který je minulostí. Tj. nikdo nevidí do budoucnosti, abychom se na ní dokázali připravit. Podívejte se, jen jak internet proměnil svět za posledních 20 let, kdo to předvídal? ;)
Jediné co můžeme dělat, neotrávit dětem vrozenou touhu po objevování, lásku k vědění a vzdělávání se. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
V__
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od Martin.Ulovec »

arthurnottheking píše: 03 úno 2020, 07:44 Úroveň předčasného ukončování školní docházky se rovněž zvýšila v Lucembursku, Finsku a Slovinsku. Ukazatel předčasného ukončování školní docházky: 4,9 v roce 2010 - 6,2 v roce 2015. Kde najdu statistiky v roce 2019?

Access: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/european-semester-thematic-factshee-early-school-leavers-by-country-czech-republic-en-by- essay writer https://forum.pirati.cz/
Statistiky za rok 2019 zatím nejsou dostupné, rovněž již nejsou poskytovány informace za vyšší územněsprávní celky (NUTS2). Ale v souvislosti se sledováním předčasných odchodů v ČR je tu ještě jeden problém. Podíl předčasných odchodů je v ČR zjišťován prostřednictvím Výběrového šetření pracovních sil a fakt je ten, že tohle šetření není na sledování předčasných odchodů dimenzováno, minimálně zde není žádná kontrola "zásahu" a reprezentativního zastoupení cílové skupiny, které se to týká. Čili je otázkou, jak ta situace vypadá v reálu, osobně se domnívám, že ten podíl bude ve skutečnosti o něco vyšší. Leč kromě zmíněného VŠPS neexistuje v ČR žádná jiná datová opora. Když jsem byl ještě v resortu MŠMT, snažili jsme se s kolegy o to, aby byl nastaven monitoring předčasných odchodů na základě propojení dat ze školní matriky a CERMATu, kdy by se dal sledovat pohyb uvnitř vzdělávací soustavy a data by zpětně poskytovala informace o tom, kolik žáků skutečně vypadne a kolik se jich dál účastní ve vzdělávání (například v jiném oboru, nebo na jiné škole). Zatím ale nedošlo k žádnému posunu...
Naposledy upravil(a) Martin.Ulovec dne 13 úno 2020, 10:05, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
V__
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od Martin.Ulovec »

klivan píše: 03 úno 2020, 21:58 Dlouholetým problémem České republiky totiž je, že patří k zemím, kde je velký rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími - jak mezi jednotlivci, tak mezi školami. To je důvod, proč se zhoršujeme. Nikoli to, že bychom neměli ty nejlepší, ale to, že nám přibývá nejhorších a nikdo se o ně nestará - zatímco jiné země, postavené výše v konečném žebříčku, dokážou patnáctileté žáky držet víceméně v jednom pelotonu.

https://www.respekt.cz/spolecnost/proc- ... e-zhorsime
https://www.compareyourcountry.org/pisa/country/cze
Ano, souhlas s tím, že rozdíly mezi školami jsou v ČR markantní, mimo jiné je to vidět i z výsledků poslední vlny PISA (2018).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
V__
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od RomanRous »

Aha ... ale tohle asi tím, že dáme větší svobodu školám, moc nespravíme ;-)

Asi by stálo za to najít školy, které mají dobré výsledky a současně do nich děti rády chodí. Třeba proto, že se učí míň a současně zajímavěji a efektivněji ...
Tito uživatelé poděkovali autorovi RomanRous za příspěvky (celkem 2):
Eva.Havlova, V__
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: Vyhodnocení stávajícího modelu maturity a návrh řešení

Příspěvek od Martin.Ulovec »

RomanRous píše: 13 úno 2020, 10:36 Aha ... ale tohle asi tím, že dáme větší svobodu školám, moc nespravíme ;-)

Asi by stálo za to najít školy, které mají dobré výsledky a současně do nich děti rády chodí. Třeba proto, že se učí míň a současně zajímavěji a efektivněji ...
Tak spíš jde o to, dávat jim support a metodickou podpor, zároveň by mohlo síťování škol a přenos dobré praxe.)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
V__
Odpovědět

Zpět na „Školství“