(Státní) MATURITA patří do 19.století

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Cypra
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 106
Registrován: 10 pro 2018, 20:51
Profese: filosof
Dostal poděkování: 20 poděkování

(Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Cypra »

Maturita je přežitek v 21.století...Dialog o tom, jak by maturita měla v budoucnu vypadat a jaká by měla být její úloha v budoucnosti, zejména ve smyslu její vypovídací hodnoty pro zaměstnavatele i vysoké školy ... společnost nejspíše někam posune,ale od počátku je položena špatná otázka (maturita z matematiky: ano nebo ne ?). Přitom takovou otázku už mohlo vyřešit státní referendum,a nemusela by nutně následovat taková politická krize jako třeba Brexit v Británii. Jenže ani anketu o maturitě MŠMT nezadalo...předstírá se,že (státní) maturita je nadále žádaná.

Maturita už není zkouškou (rané) dospělosti,jak se konzervativně traduje. Je (má) jí být výuční list neb nějaký profesní diplom,pokud ne samo absolvování přijímací zkoušky na střední školu (učňák). Je absurdní,že třicet let se v jednom měsíci musí absolvovat maturita i přijímací zkouška na výšku,pokud člověk chce kariérně dál růst. A vystavuje se dvojí vysvědčení...což je také nesmysl. Maturita měla vždy být osvědčením o úplném středoškolském vzděláním,nikoli nějaké kvalifikace...určitě ne na (všeobecných normalizačních i ponormalizačních) gymplech. Pokud se přenesla i na odborné střední školy,pak to byla chyba,poněvadž ty by měly být ukončovány zkouškou z (úzké) odbornosti (např.zdravotní sestry). Pokud se skládá paušalizující zkouška z matematiky i českého jazyka,pak už jde o úlet ze strany ministerských úředníků a všehoschopných inženýrů legislativy v českém parlamentu. Učňák s maturitou vychází od předsudku o větší hodnotě maturity,než by měla (má) mít. Debata o maturitě zabředla do variací na špatnou otázku...

V době,kdy střední škola je ("automatický") předstupeň výšky a bakalářské vzdělání není dosti prestižní,tak (státní) maturita je zbytečná. Není však zbytečný výučák a jiné zkoušky ze zaučení do řemesla. To že se SŠ bez maturity hodnotí jako neukončené SŠ je významový posun,když se k maturitě přistupuje jako ke kvalifikačnímu papíru. Jde toliko o neúplné SŠ vzdělání,ale pořád jde o nějaké absolvované vzdělání s (polo)ročníkovými vysvědčeními. A pokud by maturita měla zůstat ve školském systému,tak by maturitní vysvědčení mělo mít jedno(bodové)známkové komplexní ohodnocení studenta. A i by se maturita měla odstátnit...přenést na rozhodování krajů.

Do uvažování o maturitě se nepromítá důraz na princip celoživotního vzdělání ve svobodné společnosti...i proto maturita není shledávána přežitkem. Vstup na VŠ by neměl být podmiňován papírem o maturitě,ale jen a pouze absolvováním nějaké přijímací zkoušky,pokud "neberou každého". Je zpátečnické očekávat,že někdo celoživotně se vzdělávající nebude moci dosáhnout (nejen) na VŠ titul,protože neprošel drilem na SŠ a maturitou. Prošel si jistě jinými testy,pokud mu nejde jenom o titul. Pokud maturitní zkoušku zachovat,pak modifikovanou jako první atest(ace) vzdělanosti. Všechny profesní a vzdělávací zkoušky by měly být jistou atestací individua. U zaměstnavatele přece tolik nezáleží a nemá záležet na odpovídajícím papíru ze školy. Už vůbec ne v době skoro nulové nezaměstnanosti a sílící robotizace.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Karel666 »

Malá technická " Je absurdní,že třicet let se v jednom měsíci musí absolvovat maturita i přijímací zkouška na výšku,pokud člověk chce kariérně dál růst"
Fakt? Nemůžeš ji dělat další rok? Nebo ti vadí, že se dělají jednou za rok, což je něco jiného, a ty bys chtěl začít VŠ studovat kdykoliv se ti zachce, ale to jaksi zase naráží na organizaci a její náklady.

Zkoušky az dospělosti je to pouze protože se dělal v 18... Pokud této "zkratce/nálepsce" přikládáš něco víc, pak asi přidáváš něco navíc, co neříkají příznivci =podouváš jim něco co si myslíš ty ;)

Maturita je název jedné zkoušky, máš i atestace, máš státnice, je to jenom zkouška. Pokud ji nahradíš něčím jiným,, nikdo ze zastánců neřekne ani popel, ale problém je, že musíš nahradit to co dává (nebo dávala než ji roizdrbali optimalizacema) těm co požadují nějaký obnecný certifikát znamenající nějaké znalosti/schopnosti. Zde trošku zaměnuješ dle mě (možná se mýlím), že maturita zde není pro studenty, kteřípodlehli médě "musíš mít maturu" a tak ted bračí, že ju nechtějí z matiky, ale že je to paprí co říká školám, "umí to či ono", říká zaměstnavaqtelům "umí to či onoi", což samo o sobě definuje, že křik studentů s čeho má být matura je mimo, ti do toho nemaj co kecat, protože ten papír=obsah znalosti si mají říci ti co se podle něj mají řídit=zaměstnbavatel nebo vysoká škola.


Bakalář? KDy v Čr vznikl, když se rozjebnalo střední školství=znalosti už nebyli vyžadovány, pak se zavedl bakalář protože oficiálně v zahraničí je to normál, jenomže do té doby to unás byla matura "obsahově". Takže brečením o zbytečnosti matury a přiznání, že je potřeba bakalář? Hele, vše je jenom o obsahu téí které zkoušky. Nelze napsat že Ing. je super, ale napsat, že ho cheš i když nemáš střední, protože znalosti tomu nemusí odpovíádat :D To dává otázku, proč výučák a nějaké zkouška, prostě se to naučí a kdo si bere právo zkoušet jeslti to ten člověk umí? to samé doktoři :D Ne ten odstavec je celej o tom, že si nechceš přiznat, že matura je dnes cár papíru, ne protože je zbytečná, ale protože se rezignovalo na to zkoušet skutečně to co by maturant měl umět,, protože peníze... Kdyby nebylo tato rezignace jejíž vyslědkem, je docela často blb co má maturu, ale znalosti nula, tak by zaměstnavatel nechtěl dnes inzenýra na pozici co mu kdysi stačil maturant. Jinak řečeno, zaměnuješ příčinu a následek, a místo opravy chceš zrušit zkoušku, kterou pod jiným názvem zavedeš...

Ano celoživotní vzdělávání, ale opět to podle toho co jsi napsal "atestace" je jenom jinej nazev zkousky, a matura je taky zkouska :D


Za mě co jsi napsal je celý mimo, vyčítáš maturitě něco a pak chceš pod jiným názvem to samý :D
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Martin.Ulovec »

ZDE jsem nahrál dokument resortního týmu školství s vyhodnocením současného stavu maturity a nástin možného řešení k připomínkám.)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
Lenka.Kozlova
Cypra
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 106
Registrován: 10 pro 2018, 20:51
Profese: filosof
Dostal poděkování: 20 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Cypra »

Kladu důraz na celoživotní vzdělávání a otevřený přístup k odpovídající atestaci v jakémkoli oboru lidské činnosti...pokud je (nějaké odpovídající) vzdělání stejně důležité pro každého člověka jako zdraví a štěstí. Nevyzdvihuji Bc...a je třeba rozlišovat mezi titulem a kvalifikační zkouškou...zkouška (atestace) je víc ... titul je takovou "třešničkou",nahrávající však kastovnictví.

Analytický dokument k maturitě mou polemiku nepředešel...sorry...přečtu ho...nedělám si patent na rozum...ale veřejnou debatu o maturitě vidím ve slepé uličce,proto jsem téma zdvihl.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Karel666 »

Cypra píše: 03 říj 2019, 17:18 Kladu důraz na celoživotní vzdělávání a otevřený přístup k odpovídající atestaci v jakémkoli oboru lidské činnosti...pokud je (nějaké odpovídající) vzdělání stejně důležité pro každého člověka jako zdraví a štěstí. Nevyzdvihuji Bc...a je třeba rozlišovat mezi titulem a kvalifikační zkouškou...zkouška (atestace) je víc ... titul je takovou "třešničkou",nahrávající však kastovnictví.

Analytický dokument k maturitě mou polemiku nepředešel...sorry...přečtu ho...nedělám si patent na rozum...ale veřejnou debatu o maturitě vidím ve slepé uličce,proto jsem téma zdvihl.
Nechápu? Atestace je víc? Chápeš vůbec o čem je atestace? Nebo u elektrikářů zkoušky z 50 a ty paragrafy? Z tvého pohledu "kastace", z pohledu selského rozumu, u 50sátky, prostě vyžadování praxe, protože fakt někdo kdo udělá zkoušku, tak prakticky ví prd o elektrice, potřebuje praxu, kdy se setlká z hooodně situacema,a by samostatně mohl řešit, a to opakování je pouze ujištění, že se na to nevyprdl, že si to sám občas opakuje.

Co trochu pochopit, co se tím zkouší, smysl, proč se to zavedlo, protože to co jsi napsal ukazuje absolutní neznalost "proč existuje daná zkouška", a navíc z názvu vyvozuje, že se vlastně jedná o něco jiného, ne. Atestace, 50sátka, maturita, stáítnice, ale i písemka je vlastně jenom jedno a to samé dokola, "zkouška" co testuje, zda máš nejakou znalost, a za další, některé zkoušky se dělají až po nějakých, např. nepustím k samostatné práci někoho, kdo má pouze školemetské znalosti a nedělal pod dohledem ve skutečné praxi a neřešil skutrečné problémy...

Otázka je spíše, ne proč je maturita zbytečná, ale otázka je, zda chápeš smysl a zavedení jednotlivých zkoušek? O náízvech to není, nějak nepřipouštíš že musí existovat návaznost viz atestace, zamlčuješ bud z neznalosti nebo umyslně, že atestace není "jenom zkouška", ale dokládáš praxu atd. tedy neznalost obsahu samotných zkoušek.
Co nejprve si načíst co je obsahem a proč existuje daná zkouška, nebo založit vlákno zde, kde bude dáš daný dotaz? Vypadá to, že hodně lidí by podobné informace potřebovali, že je neznají nebo nějak nedokáží dávat dohromady ;)
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Janek.Wagner »

Je třeba formulovat podněty pro seminář Budoucnost maturit v ČR, který pořádá školský výbor Sněmovny 30. října 2019 (https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=4506&td=19&cu=3). Nadhazuji pár bodů:
  1. Maturita je certifikační zkouška, která je brána jako kvalifikační v řadě dalších zákonů.
  2. Je třeba rozlišovat maturitní zkoušku podle oborů: všeobecně vzdělávací, odborné školy, vyučení s maturitou...
  3. Je třeba rozlišovat školní maturitu a tzv. státní maturitu.
  4. Je třeba oddělit technologické provedení státní maturity od jejího věcného obsahu.
  5. Je nutno přihlédnout k důvodům vzniku státní maturity.
  6. Je třeba přihlédnout i k realitě a vývoji v jiných zemích.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
V__
Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Martin.Ulovec »

Janek.Wagner píše: 25 říj 2019, 14:34 Je třeba formulovat podněty pro seminář Budoucnost maturit v ČR, který pořádá školský výbor Sněmovny 30. října 2019 (https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=4506&td=19&cu=3). Nadhazuji pár bodů:
  1. Maturita je certifikační zkouška, která je brána jako kvalifikační v řadě dalších zákonů.
  2. Je třeba rozlišovat maturitní zkoušku podle oborů: všeobecně vzdělávací, odborné školy, vyučení s maturitou...
  3. Je třeba rozlišovat školní maturitu a tzv. státní maturitu.
  4. Je třeba oddělit technologické provedení státní maturity od jejího věcného obsahu.
  5. Je nutno přihlédnout k důvodům vzniku státní maturity.
  6. Je třeba přihlédnout i k realitě a vývoji v jiných zemích.
S tímto je i v rámce semináře počítáno, mimo jiné se tam budou řešit i regulované profese
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
Janek.Wagner
Cypra
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 106
Registrován: 10 pro 2018, 20:51
Profese: filosof
Dostal poděkování: 20 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Cypra »

Ano: atestace je zkouškou...maturita také,ale bez provázání s (profesní) praxí...i proto je zbytečná...pokud nemá jít o (ritualizované) osvědčení iniciace jednotlivce,resp. druhého stupně socializace.

Teze k budoucnosti maturit v Česku:

1. Školní maturita a státní maturita se liší jen procesově - maturita probíhá na škole a její podoba je stanovena i dozorována státem
2. Technika provedení státní maturity není záležitost vzdělávací
3. (Státní) Maturita není odborná zkouška,ale je tradičně považována za kvalifikační
4. Pokud zachovat maturitu vedle vysvědčení z posledního ročníku střední školy,pak nejednotnou,včetně českého jazyka a matematiky
5. Je třeba posílit význam výučního listu - kvalifikační zkoušky
6. Maturita by neměla být dublována přijímací (poloodbornou) zkouškou na VŠ - takže student by měl mít na výběr,kterou zkoušku složí
7. Certifikáty a atestace jsou realitou od konce 20.století,proto je maturita konzervativní přežitek
8. Zásadní je svoboda příležitostí ke vzdělání,resp.vyučení - ke specializaci,protože dělba práce nezaniká digitalizací
9. Pro zaměstnavatele nemá být podstatné držení toho kterého „papíru“,ani (ne)ukončenost některé školy,ale dovednosti,zkušenosti a schopnost (synergického) přizpůsobení
10. Maturita a otázka povinné zkoušky z matematiky už dávno měly být předmětem celostátního referenda !!!!
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: (Státní) MATURITA patří do 19.století

Příspěvek od Karel666 »

Cypra píše: 01 lis 2019, 16:53 Ano: atestace je zkouškou...maturita také,ale bez provázání s (profesní) praxí...i proto je zbytečná...pokud nemá jít o (ritualizované) osvědčení iniciace jednotlivce,resp. druhého stupně socializace.

Teze k budoucnosti maturit v Česku:

1. Školní maturita a státní maturita se liší jen procesově - maturita probíhá na škole a její podoba je stanovena i dozorována státem
2. Technika provedení státní maturity není záležitost vzdělávací
3. (Státní) Maturita není odborná zkouška,ale je tradičně považována za kvalifikační
4. Pokud zachovat maturitu vedle vysvědčení z posledního ročníku střední školy,pak nejednotnou,včetně českého jazyka a matematiky
5. Je třeba posílit význam výučního listu - kvalifikační zkoušky
6. Maturita by neměla být dublována přijímací (poloodbornou) zkouškou na VŠ - takže student by měl mít na výběr,kterou zkoušku složí
7. Certifikáty a atestace jsou realitou od konce 20.století,proto je maturita konzervativní přežitek
8. Zásadní je svoboda příležitostí ke vzdělání,resp.vyučení - ke specializaci,protože dělba práce nezaniká digitalizací
9. Pro zaměstnavatele nemá být podstatné držení toho kterého „papíru“,ani (ne)ukončenost některé školy,ale dovednosti,zkušenosti a schopnost (synergického) přizpůsobení
10. Maturita a otázka povinné zkoušky z matematiky už dávno měly být předmětem celostátního referenda !!!!
Neprovázanost z praxí? Ty, ale chápeš, že do začátku 90desátek to provázáno bylo?

A dodám, že ty chceš vlastně vrátit to co bylo do začátku 90desátek nebo přitvrdit, co bylo do 48, ale věř tomu, že to by se hooooně dnešních mladých osipalo... Tedy jsi přešel, že maturita není přežitek jak si tvrdil, ale že se ti nelíbí obsah a tak je k ničemu :D

ad1) škola ne, takže vytvoříme nové komise :D A pro mě, jaký rozdíl bude kvalůitativně jinej, kromě nárustu byrokracie a hlavně ceny?
ad2) Chceš jako říct, že na provedení zkoušky nezáleží? A prosím od kdy?
ad3) odborná/kvalifikační :D To je jenom škatulka, vždy je to kvalifikační, jestli chceš slovíčkařit definuj co si vlastně vůbec představuješ pod tým ktrerým pojmem ;)
ad4) zde motáš dvě věci, vysvědčení posledního ročníku má stejnou váhu jako z prvního, tedy co tím chce básník říci? Chápeš, že je to osvědčení, že jsi ukončil ročník a ne to co si pod tímto asi ty představuješ ;) Chápeš, že vysvědčení ti ukazuje, že máš ukončené stzřední vzdělání, ALE bez maturity, že ten papír maturita je něco navíc, tedy, že si pamatuješ i něco z prváku apod. :D
ad5) Význam? S ním je to stejné jako s maturitou, je degradována nevyžadováním znalostí, požadeavkem posílit význam, jak? Příkazem? Hezčím vodotiskem? Když nezměníš, základ, tedy , že studentům co stávkují proti matematice apod. neřekneš, že na ně kašleš a přitvrdíš v požadavcích na znalosti, tak žádný význam žádnému papíru nepřidáš a je jedno jak se zkouška bude jmenovat...
ad6) Kdysi značili přijímačky HLAVNĚ orzčlenění zájemců od nejlepšího po nejhorší a když byli omezené kapacity, tak pod čarou měli smůlu. Dneska je napů nedostatek studentů na některé obory na druhou stranu na jiných oberech s eplatí tolik odborníku co společnost nepotřebuje (tím neříkám, že když si to zapaltí za své, at si to studují, ale ne za státní), tedy opět maturita nic nedubluje, jenom opět nechápeš systém...
ad7) znovu, atestace je jenom jinak pojmenována zkouška, certifikát je papír jako maturitní vyswvtčení, je dán po nějakém druhu zkoušky, tedy vysvětliu, proč když nazvu něco certifikát je to COOL a moderní, ale něco co se jmenuje maturita je něco z historie a zbytečné, když je to doslova to samé :D
ad8) No super a teď nemáš právo amožnost se přihlásit kde chceš? Tedy řešíš tímto bodem co není problém...
ad9) tak to vysvětli, držení je zbytečné, ale druhým dechem, oroduješ za moderní "certifikáty", proč, když je papír zbytečný :D Hele, zaměsnavatel si hraje třeba na "zbytečný papír ISO", bež a řekni mu, že je blbej, že to ISO nepozřebuje, ti hned vysvětlí kde je tvoje místo a co si myslí o tom co říkáš...
ad10) referenda? A to jako proč? Chápeš, že maturita je něco co má být domlouvou mezi školským systémem=co dokáže naučit a mezi zaměstnavateli co požadují aby byli základní znalostitěch lidí co pak dostanou certifikát zvaný maturita, tedy doslova, je půlně zbytečný co by chtěl student jako obsah maturiti, když se mu nelíbí, tak nemá povinost ji dělat a může dokázat zaměstnavateli jinak své schopnosti nebo nebrečet jako ty a udělat se pro sebe jako zakladatel mrkvosoftu...
Odpovědět

Zpět na „Školství“