Nadzemní dráha Brno
Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci
- Ondrej.Kotas
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 2569
- Registrován: 29 srp 2011, 16:25
- Profese: AI tester a automatizační specialista
- Bydliště: Brno
- Dal poděkování: 4235 poděkování
- Dostal poděkování: 3814 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Nadzemní dráha Brno
Projekt počítá s využitím stávajících železničních staveb včetně kolejového svršku (případně i trakčního vedení) na momentálním osobním železničním průtahu městem Brnem.
Vzhledem k rozhodnutí vlády o přesunu brněnského hlavního nádraží směrem k řece na místo stávajícího dolního (rosického) nádraží a zároveň o současném nerealizování stavby Severojižního kolejového diametru (SJKD), se nabízí otázka, zda-li by bylo vhodné využít stávající trať (samozřejmě s vybudováním patřičné podpůrné infrastruktury) jako dočasnou náhradu rychlého propoje mezi novým nádražím, starým (kde by zůstal dopravní uzel MHD) a židenickým nádražím.
Šlo by o první reálný projekt vlakotramvaje na území ČR, jelikož by byla využita stávající železniční trať na osobním průtahu (z důvodu nemožné kolaudace musí dojít pouze k rekonstrukci stávající železniční tratě). K novému nádraží od viaduktu za řekou by musela trať procházet po novém náspu, nejspíše v poloměrech oblouků nevyhovující železničnímu provozu, avšak vhodného pro tramvajový provoz. Kolejové propojky železničních a tramvajových tratí jsou i v Brně k vidění. Provozované soupravy by musely být vlakotramvajové (výrobci nabízejí).
Rád bych našel dopravního inženýra, který by tuto myšlenku dokázal rozpracovat (i v návaznosti na již existující projekt brněnského lehkého metra a nadzemní dráhy, který má měst Brno v šuplíku od odboru dopravy).
Doplním, že projekt nadzemní dráhy je zakomponován v současné koaliční smlouvě, kterou na Brně máme.
Podle diskuze s tzv. šotouši je projekt zajímavý a realizovatelný:
http://www.onemanbrnoblog.cz/matra-metro/
http://www.onemanbrnoblog.cz/brnenske-metro/
http://www.onemanbrnoblog.cz/brnenske-metro-ii/
https://jihomoravsky.pirati.cz/tiskove- ... emkou.html
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kotas za příspěvky (celkem 12):
- Lukas.Dolezal, Vit.Fux, Jiri.Ulip, Zbynek.Janoska, Jan.Licka, David.Witosz, Ondrej.Kalis, Ivo.Vasicek, Jiri.Kaderavek, Michal.Stepan, Lukas.Dubec, Marek.Lahoda
Netrol! Trolí samo. „Kasinem se herna nestává, kasinem se rodí!“
Má koryta: stranický inkvizitor, béčko ODS, liberální konzerva a jiné nálepky „spolustraníků“
e-mail: ondrej.kotas@pirati.cz | signal/tel: +420 608 828 650 | profil: http://wiki.pirati.cz/lide/Ondrej_Kotas
- David.Witosz
- Republikový výbor
- Příspěvky: 339
- Registrován: 06 dub 2017, 07:54
- Profese: inženýrský geodet
- Bydliště: Ostrava
- Dal poděkování: 359 poděkování
- Dostal poděkování: 858 poděkování
Re: Nadzemní dráha Brno
Protože to nevidím prvně a tedy myšlenku znám, za mne plná podpora a v týmu nahodíme udice
- Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvky (celkem 3):
- Ondrej.Kotas, Jiri.Kaderavek, Michal.Stepan
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1690
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3142 poděkování
- Dostal poděkování: 1913 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nadzemní dráha Brno
děkuji za otevření tohoto tématu, které působí na první pohled velmi zajímavě. Pokud už bylo rozhodnuto o dopravně strašném kroku odsunout hlavní osobní nádraží z historického centra Brna, tak se podobné řešení velmi nabízí. Nicméně osobně nejsem specialista na drážní infrastrukturu ani nemám dobrou znalost místních podmínek v Brně, proto se pokusím získat nějaké podněty od někoho z okolí. Vyloženě drážního projektanta ovšem sehnat nedovedu.
Co mě napadá jako první, bylo by asi fajn, pokud by bylo možné najet z tramvajové na železniční trať také v Židenicích.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
- Jiri.Kaderavek
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.
- Michal.Stepan
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 369
- Registrován: 30 zář 2017, 11:16
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha, Malá Strana
- Dal poděkování: 607 poděkování
- Dostal poděkování: 464 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nadzemní dráha Brno
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
- Marek.Lahoda
- Ondrej.Kotas
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 2569
- Registrován: 29 srp 2011, 16:25
- Profese: AI tester a automatizační specialista
- Bydliště: Brno
- Dal poděkování: 4235 poděkování
- Dostal poděkování: 3814 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nadzemní dráha Brno
Šlo by tedy o vozidlo jedoucí částečně po železniční a částečně po tramvajové trati - vlakotramvaj. Byl by to jen pojem, vozidla mohou být klidně klasické jednosystémové tramvaje, za předpokladu že se železniční koleje zbrousí do požadovaného tvaru pro brněnské tramvaje (i ta elektrika by se dala připojit na měnírnu DPMB a v některých místech by dávaly smysl kolejové spojky se stávající tramvajovou sítí).
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kotas za příspěvek:
- Jiri.Kaderavek
Netrol! Trolí samo. „Kasinem se herna nestává, kasinem se rodí!“
Má koryta: stranický inkvizitor, béčko ODS, liberální konzerva a jiné nálepky „spolustraníků“
e-mail: ondrej.kotas@pirati.cz | signal/tel: +420 608 828 650 | profil: http://wiki.pirati.cz/lide/Ondrej_Kotas
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 622
- Registrován: 23 bře 2017, 10:12
- Profese: Logistika
- Dal poděkování: 131 poděkování
- Dostal poděkování: 520 poděkování
Re: Nadzemní dráha Brno
" Zadání studie proveditelnosti na stavbu podzemní železnice v Brně by se mělo uskutečnit ve druhém čtvrtletí. "
https://www.archiweb.cz/n/domaci/szdc-p ... pulky-roku
- Ondrej.Kotas
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 2569
- Registrován: 29 srp 2011, 16:25
- Profese: AI tester a automatizační specialista
- Bydliště: Brno
- Dal poděkování: 4235 poděkování
- Dostal poděkování: 3814 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nadzemní dráha Brno
Brno momentalne zadalo dopracovani studie SJKD, ale ja stale vidim potencial v tom pouzit neco, co uz stoji, byt docasne, nez stavet neco noveho,draheho a navic tuneloveho (v Brne mame tunel blanka aka dobrovskeho tunely a tento tunel SJKD tak bude velmi tezke prosadit u lidi, co nad budouci trasou bydli).
Navic jsem do koalicni smlouvy prosadil vetu, ze se pokusime se SZDC vyjednat mozne vyuziti stavajicich viaduktu pro mhd.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kotas za příspěvky (celkem 2):
- Jiri.Kaderavek, Lukas.Dubec
Netrol! Trolí samo. „Kasinem se herna nestává, kasinem se rodí!“
Má koryta: stranický inkvizitor, béčko ODS, liberální konzerva a jiné nálepky „spolustraníků“
e-mail: ondrej.kotas@pirati.cz | signal/tel: +420 608 828 650 | profil: http://wiki.pirati.cz/lide/Ondrej_Kotas
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1690
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3142 poděkování
- Dostal poděkování: 1913 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nadzemní dráha Brno
Projekt je rozhodně velmi zajímavý a přínosný, tedy za předpokladu, že dochází k přesunu nádraží v Brně do odsunuté polohy, což je dopravně naprosto chybný krok. Bohužel už tomu asi nezabráníme.
Aby mohla být vlakotramvaj plně dopravně funkční, je třeba zapracovat do projektu vhodná napojení na stávající síť, a to přinejmenším v Židenicích, na jihu a také k Výstavišti, kam nezřídka směřuje frekvence z dálkové dopravy. Sama o sobě trať v trase Židenice - Brno střed - Brno dolní mi nepřipadá, že by dokázala být nějak zvlášť dopravně atraktivní, o to je propojení se stávající tramvajovou sítí důležitější.
Jak naznačil Michal Štěpán ve svém příspěvku, vlakotramvaje nejsou zrovna jednoduchá a levná záležitost. Nesouhlasím, že by se v zahraničí neosvědčily, ale pokud se mají vyplatit, musí jít skutečně o plnohodnotné propojení železniční a tramvajové dopravy - buď ve stylu ,,postavím železnici, která se ve městě změní na tramvaj a projede skrz něj" nebo ,,vyjedu tramvají z většího města na příměstskou železniční trať". Brno se hodí na druhý příklad. Takže aby měla vlakotramvaj fakt smysl, chtělo by to, aby nekončila na nádraží v Brně (např. v Židenicích), ale pokračovala dál po regionální železniční trati. Jinak by asi bylo lepší vymyslet takové řešení, aby po tom tělese jezdily klasické tramvaje, které třeba budou mít v Židenicích a na Dolním nádr. ukončení úvratí a hotovo.
Obecně v reálu, pokud dojde k přesunu nádraží a nebudou na Dolním nádr. stavět zároveň třeba VRT (což se snad jednou stane), lze předpokládat, že srovnatelně významným přestupním uzlem budou i Židenice. Lze to asi pozorovat i při současné výluce, kdy se v mnoha směrech výrazně více vyplatí přestoupit v Židenicích na MHD než se kodrcat z Dolního nebo přestupovat na hlavák - a to situaci výrazně komplikuje uzavírka Zábrdovického mostu. Možná bych se nebál vyloženě cíleně vylepšit dopravní uzel v Židenicích a udělat z něj takové druhé hlavní nádraží.
Ať už zvolíte jakékoliv konkrétní řešení, důležité je podle mě jedno. Stávající drážní těleso by mělo za každou cenu i nadále sloužit osobní drážní dopravě, ať to bude vlak, tramvaj, vlakotramvaj nebo cokoliv jiného. Opustit takový koridor do centra by bylo velice nezodpovědné, protože v budoucnu zde velmi těžko budete cokoliv nového budovat.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 4):
- Ondrej.Kotas, Vit.Fux, Pavel.Moravec, Marek.Lahoda
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.
-
- Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
- Příspěvky: 40
- Registrován: 25 zář 2020, 02:58
- Dal poděkování: 8 poděkování
- Dostal poděkování: 13 poděkování
Re: Nadzemní dráha Brno
Prosím Vás, vemte tam konečně rozum do hrsti, a podívejte se, jak nejste schopni řádně pečovat o první podpovrchovou stanici tzv. rychlého tramvajového spojení v Líšni, což jsem v minulosti opakovaně viděl na vlastní oči. Nyní jsem zvědav co ce po cca dvou letém nevyužívání stane s podpovrchovou stanicí v Pisárkách a v neposlední řadě s nově budovaným podpovrchovým úsekem Osová - Kampus v Bohunicích.
Prostě podpovrchový severojižní kolejový diametr tam nejste schopni nejen postavit, ale zejména následně řádně udržovat - potažmo využívat, protože proti povrchovému vedení kolejí by měl pro cestující nevýhodu méně zastávek s delšími úseky mezi nimi.
Již v 70. - https://youtu.be/TkFtwdEzbE4, až 80. letech - https://youtu.be/EKbcOe4qe18 se v Brně plánovala, ale dosud nedostavěla síť separované (někde podpovrchem - tunely vedené) rychlotramvaje, a to je přesně to, co Brno potřebuje, ale dle mě s minimem úseků tunely – preferuji pro mimoúrovňová křížení se silnicemi nadjezdy a podjezdy.
Mezi Lesnickou a Mendlákem s tunelem pod Špilasem by značně separovaná TT mohla vést tudy - https://mapy.cz/s/hocupezuku, ale nepovažuji to za vhodné pro provozování stálého přímého spojení.
Celá síť separovaných TT v Brně mimo pozemní lomunikace (podél/vedle nich) křížících je v minimu míst úrovnově (častěji podjezdem či nadjezdem) by dle mě měla vést nejlépe cca tudy při tzv. odsunuté poloze hlavního nádraží na Zvonařku - https://mapy.cz/s/kuhujavuda, při čemž ze stávajících TT počítám se zrušením tohoto úseku vedeného převážně vozovkami v centru - https://mapy.cz/s/lugufelase, a tohoto - https://mapy.cz/s/fuheduvare úseku ve vozovce ul. Lesnické a části ul. Jugoslávské.
Linkově vedení tří páteřních od silnic separovaných linek by jsem si představoval:
A) (1) Řečkovice / (2) Lesná – Moravské nám. - Malinovské nám. - Staré nádraží - Nové Sady - Křídlovická - Hl.n.Zvonařka – (1) Komárov / (2) Stránská skála
B) (stávající l. 8 s již budovanou svou novou konečnou) Kampus Bohunice - Osová – Vsetínská – Hl.n.Zvonařka – Židovský hřbitov – Líšeň (nám, Karla IV.)
C) Bystrc – Mendlovo nám. - Česká – Moravské nám, - Malinovské nám. - Hl.n.Zvonařka – Vsetínská – Ústřední hřbitov – Modřice
-
- Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
- Příspěvky: 40
- Registrován: 25 zář 2020, 02:58
- Dal poděkování: 8 poděkování
- Dostal poděkování: 13 poděkování
Re: Nadzemní dráha Brno
Nemohu souhlasit - já v Brně žil poslední 4 roky minulého tisíciletí na intru během studia SŠ. Současný hlavák není skvěký přestupní uzel neboť má pět kusých kolejí z 11ti, 6 průjezdných v obloucích, nemá prostor nejen pro znatelnou změnu tohoto technicky nevyhovujícícho stavu železnice, ale také prostor pro blízký a pohodlný přestup na příměstské i dálkové linky BUS. A posunout jej jen cca o 600m jižněji není výrazně horší než pražský hlavák nikoliv v místě Národního muzea, ale o párset metrů severněji ve stávající poloze.Ondrej.Kalis píše: ↑23 říj 2019, 14:46 Omlouvám se za delší zdržení, jak jsem slíbil, řeknu aspoň několik slov k projektu vlakotramvaje.
Projekt je rozhodně velmi zajímavý a přínosný, tedy za předpokladu, že dochází k přesunu nádraží v Brně do odsunuté polohy, což je dopravně naprosto chybný krok. Bohužel už tomu asi nezabráníme.
...............
Ovšem při přebudování Dolnío nádraží na Hlavní nádraží by rozhodně neměla být zrušena železniční vlečka do areálu BVV, byť logicky by měla být přepojena do nádraží Horní Heršpice - cca takto https://mapy.cz/s/pelujedugo .