Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, RT ZivotniProstredi - hlasovací
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Životní prostředí. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Životní prostředí. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
-
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 1036
- Registrován: 28 úno 2018, 10:54
- Profese: programátor
- Bydliště: Vracov [HO]
- Dal poděkování: 2798 poděkování
- Dostal poděkování: 1488 poděkování
Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Ahoj,
v poslední době se hodně mluví o tom, že životní prostředí včetně podzemních vod je plné mikroplastů, dokonce i v ČR. Největším zdrojem mikroplastů ve vnitrozemských vodách je otěr z pneumatik. Za 100 najetých km se z pneumatik otřou údajně 3 gramy, což při průměrném nájezdu 6880 km na člověka v ČR dělá 2100 tun plastových částic v prostředí za rok!
Narozdíl od například částic ve výfukových plynech není otěr pneumatik regulován ani standardizován - (EU standardizovaný) štítek na pneumatiku obsahuje informace o hlučnosti, vlastnostech na mokré vozovce a spotřebě paliva. Přitom rychlost otěru přímo souvisí s životností pneumatiky.
Chtěl bych navrhnout, aby jsme se jako piráti tomuto tématu věnovali s cílem zavést standard, podle kterého se bude uvádět rychlost otěru - to je pro spotřebitele důležitá informace, protože si pak může vybrat pneumatiku, na které nejvíc najezdí. Toto by bylo nejlepší zavést na EU úrovni. Jakmile bude tento standard definován, bude možné také stanovit nějakou minimální hodnotu, kterou budou muset pneumatiky splňovat - to povede k omezení uvolňování mikroplastů do okolního prostředí.
@Jan.Nezhyba
v poslední době se hodně mluví o tom, že životní prostředí včetně podzemních vod je plné mikroplastů, dokonce i v ČR. Největším zdrojem mikroplastů ve vnitrozemských vodách je otěr z pneumatik. Za 100 najetých km se z pneumatik otřou údajně 3 gramy, což při průměrném nájezdu 6880 km na člověka v ČR dělá 2100 tun plastových částic v prostředí za rok!
Narozdíl od například částic ve výfukových plynech není otěr pneumatik regulován ani standardizován - (EU standardizovaný) štítek na pneumatiku obsahuje informace o hlučnosti, vlastnostech na mokré vozovce a spotřebě paliva. Přitom rychlost otěru přímo souvisí s životností pneumatiky.
Chtěl bych navrhnout, aby jsme se jako piráti tomuto tématu věnovali s cílem zavést standard, podle kterého se bude uvádět rychlost otěru - to je pro spotřebitele důležitá informace, protože si pak může vybrat pneumatiku, na které nejvíc najezdí. Toto by bylo nejlepší zavést na EU úrovni. Jakmile bude tento standard definován, bude možné také stanovit nějakou minimální hodnotu, kterou budou muset pneumatiky splňovat - to povede k omezení uvolňování mikroplastů do okolního prostředí.
@Jan.Nezhyba
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 7):
- Josef.Spak, Ondrej.Profant, Jiri.Ulip, Ivor.Kollar, Andrej.Ramaseuski, Vit.Fux, Antonino.Milicia
- Andrej.Ramaseuski
- Jednatel/ka republikového výboru
- Příspěvky: 3445
- Registrován: 28 srp 2016, 20:49
- Profese: programátor
- Bydliště: Sedlíšťka (Radhošť)
- Dal poděkování: 2615 poděkování
- Dostal poděkování: 5063 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
oter pneumatik je, bez pochyby, obrovskym zdrojem znecisteni. jen nejsem si jisty zda se da zaradit mezi mikroplasty - mam dojem ze pneumatiky jsou prevazne gumove.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Andrej.Ramaseuski za příspěvky (celkem 2):
- Dan.Lestina, Ondrej.Profant
0x8DE5F4739D2A2F0B | Ceterum censeo Facebook esse delendam
- Dan.Lestina
- Krajský zastupitel
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 01 zář 2013, 22:18
- Profese: aspirující přírodovědec
- Dal poděkování: 3687 poděkování
- Dostal poděkování: 3788 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
@Zbynek.Janoska máš někde sesumírovaný, čemu mikroplasty a mikrogumy (©) doopravdy vadí...?
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 622
- Registrován: 23 bře 2017, 10:12
- Profese: Logistika
- Dal poděkování: 131 poděkování
- Dostal poděkování: 520 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
"Jiří Bendl: To byste nevěřili, kolik emisí z otěrů pneumatik, asfaltu a brzd dýcháme"
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazo ... zd-dychame
Elektromobilita problem individualni automobilove dopravy z hlediska dopadu na ZP, zdravi obyvatel a naroku na prostor(parkovaci plochy) asi moc neresi. Skoda, ze ty penize nalite do transformace "fosilni" IAD na "elektrickou" se neinvestuji do MHD a dopravni obsluznosti obecne.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazo ... zd-dychame
Elektromobilita problem individualni automobilove dopravy z hlediska dopadu na ZP, zdravi obyvatel a naroku na prostor(parkovaci plochy) asi moc neresi. Skoda, ze ty penize nalite do transformace "fosilni" IAD na "elektrickou" se neinvestuji do MHD a dopravni obsluznosti obecne.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvky (celkem 2):
- Dan.Lestina, Zbynek.Janoska
-
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 966
- Registrován: 05 bře 2017, 11:57
- Profese: IT konzultant
- Dal poděkování: 2210 poděkování
- Dostal poděkování: 2516 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Elektromobilita problem IAD nevyriesi, ale pomaha. Napr. pri pouziti rekuperacie by mohlo byt vyrazne menej brzdenia, a ted aj bordelu z brzdnych dosticiek/pneumatik. Teda aspon teoreticky, v praxi zatial rekuperacia funguje rozne, a vodici casto este neprisposobili svoj styl jazdy inemu technickemu rieseniu vozidla.Nikezeus píše: ↑14 črc 2019, 08:05 "Jiří Bendl: To byste nevěřili, kolik emisí z otěrů pneumatik, asfaltu a brzd dýcháme"
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazo ... zd-dychame
Elektromobilita problem individualni automobilove dopravy z hlediska dopadu na ZP, zdravi obyvatel a naroku na prostor(parkovaci plochy) asi moc neresi. Skoda, ze ty penize nalite do transformace "fosilni" IAD na "elektrickou" se neinvestuji do MHD a dopravni obsluznosti obecne.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivor.Kollar za příspěvky (celkem 2):
- Ales.Jakl, Zbynek.Janoska
- Ondrej.Profant
- Technický odbor
- Příspěvky: 7962
- Registrován: 22 dub 2009, 23:55
- Profese: Náměstek člena vlády
- Bydliště: Praha 8
- Dal poděkování: 15006 poděkování
- Dostal poděkování: 8366 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Souhlasím, že je to problém. Řešili jsme to už u nízkoemisních zón ve městech. Tam ze studie, kterou si nechala udělat Praha, vyplynulo, že emise výfuků nejsou dneska moc velký problém, ale oděr pneumatik a zvířený prach jsou.
Souhlasím, že první krok k řešení je informování zákazníků (a zákonodárců). Tedy nějaké ty štítky.
Akorát nevím, jak je to složité. K tomu by to chtělo diskusi s výrobci.
Souhlasím, že první krok k řešení je informování zákazníků (a zákonodárců). Tedy nějaké ty štítky.
Akorát nevím, jak je to složité. K tomu by to chtělo diskusi s výrobci.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Profant za příspěvky (celkem 2):
- Zbynek.Janoska, Dan.Lestina
profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika
-
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 1036
- Registrován: 28 úno 2018, 10:54
- Profese: programátor
- Bydliště: Vracov [HO]
- Dal poděkování: 2798 poděkování
- Dostal poděkování: 1488 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Odpovím na více věcí naráz:
1) pneumatiky jsou sice z jiných materiálů, než plastové sáčky nebo oblečení, ale pořád se jedná o pryže, které jsou chemicky polymery a vyrábí se z ropy. Takže malé částečky těchto gum se počítají mezi mikroplasty.
2) co se týká škodlivosti - při jízdě se uvolňují částečky různých velikostí - některé frakce se stávají aerosolem a jsou pak součástí smogu (škodlivost pro člověka jasná). Větší částice, které se dostanou do vody, možná přímý vliv na zdraví člověka nemají, je ale dobře zdokumentované, že jsou velkým problémem v oceánech, protože se dostává do trávících traktů živočichů a zabíjí je. Další věc je pak předběžná opatrnost - průmyslově vyráběné plasty jsou tady ani ne 100 let, masivně od cca 70. let a protože je nedokážeme (my, ani jiná zvířata) strávit, je otázka, jaký vliv dlouhodobě na zdraví budou mít.
3) elektroauta s tím úplně nesouvisí, ale když už se to nakouslo: otěr z brzdových destiček je u EV menší, protože se brzdí hlavně motorem. Otěr z pneumatik je údajně vyšší až o 30 %, protože EV jsou těžší než spalováky.
1) pneumatiky jsou sice z jiných materiálů, než plastové sáčky nebo oblečení, ale pořád se jedná o pryže, které jsou chemicky polymery a vyrábí se z ropy. Takže malé částečky těchto gum se počítají mezi mikroplasty.
2) co se týká škodlivosti - při jízdě se uvolňují částečky různých velikostí - některé frakce se stávají aerosolem a jsou pak součástí smogu (škodlivost pro člověka jasná). Větší částice, které se dostanou do vody, možná přímý vliv na zdraví člověka nemají, je ale dobře zdokumentované, že jsou velkým problémem v oceánech, protože se dostává do trávících traktů živočichů a zabíjí je. Další věc je pak předběžná opatrnost - průmyslově vyráběné plasty jsou tady ani ne 100 let, masivně od cca 70. let a protože je nedokážeme (my, ani jiná zvířata) strávit, je otázka, jaký vliv dlouhodobě na zdraví budou mít.
3) elektroauta s tím úplně nesouvisí, ale když už se to nakouslo: otěr z brzdových destiček je u EV menší, protože se brzdí hlavně motorem. Otěr z pneumatik je údajně vyšší až o 30 %, protože EV jsou těžší než spalováky.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
- Ondrej.Profant, Antonino.Milicia
- Dan.Lestina
- Krajský zastupitel
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 01 zář 2013, 22:18
- Profese: aspirující přírodovědec
- Dal poděkování: 3687 poděkování
- Dostal poděkování: 3788 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Dalo by se do ní nahlédnout?Ondrej.Profant píše: ↑14 črc 2019, 11:31 Řešili jsme to už u nízkoemisních zón ve městech. Tam ze studie, kterou si nechala udělat Praha, vyplynulo, že emise výfuků nejsou dneska moc velký problém, ale oděr pneumatik a zvířený prach jsou.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvek:
- Zbynek.Janoska
-
- Člen KS Jihomoravský kraj
- Příspěvky: 1036
- Registrován: 28 úno 2018, 10:54
- Profese: programátor
- Bydliště: Vracov [HO]
- Dal poděkování: 2798 poděkování
- Dostal poděkování: 1488 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Tady aktuálně.cz: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... n=Aktualne
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
- Dan.Lestina
- Dan.Lestina
- Krajský zastupitel
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 01 zář 2013, 22:18
- Profese: aspirující přírodovědec
- Dal poděkování: 3687 poděkování
- Dostal poděkování: 3788 poděkování
Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace
Díky, pěkný článek, závěry zní rozumně.
Btw. než jsem teď prchnul zpět přes hranice, byl jsem na stáži v laborce, kde se zkoumá mj. vliv otěru z pneumatik a brzd a podobných mikročástic na živé organismy, tak mám pár zajímavých poznatků z výzkumu. Ale na to, abychom podle nich dělali politická rozhodnutí to zatím není. Tak se tam snad brzy vrátím a na katedrových seminářích apod. vyzjistím více
Btw. než jsem teď prchnul zpět přes hranice, byl jsem na stáži v laborce, kde se zkoumá mj. vliv otěru z pneumatik a brzd a podobných mikročástic na živé organismy, tak mám pár zajímavých poznatků z výzkumu. Ale na to, abychom podle nich dělali politická rozhodnutí to zatím není. Tak se tam snad brzy vrátím a na katedrových seminářích apod. vyzjistím více