Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Moderátor: Resortni tym ZivotniProstredi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Životní prostředí. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Zbynek.Janoska
Místní předsednictvo
Příspěvky: 596
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1294 poděkování
Dostal poděkování: 782 poděkování

Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 13 črc 2019, 08:14

Ahoj,

v poslední době se hodně mluví o tom, že životní prostředí včetně podzemních vod je plné mikroplastů, dokonce i v ČR. Největším zdrojem mikroplastů ve vnitrozemských vodách je otěr z pneumatik. Za 100 najetých km se z pneumatik otřou údajně 3 gramy, což při průměrném nájezdu 6880 km na člověka v ČR dělá 2100 tun plastových částic v prostředí za rok!

Narozdíl od například částic ve výfukových plynech není otěr pneumatik regulován ani standardizován - (EU standardizovaný) štítek na pneumatiku obsahuje informace o hlučnosti, vlastnostech na mokré vozovce a spotřebě paliva. Přitom rychlost otěru přímo souvisí s životností pneumatiky.

Chtěl bych navrhnout, aby jsme se jako piráti tomuto tématu věnovali s cílem zavést standard, podle kterého se bude uvádět rychlost otěru - to je pro spotřebitele důležitá informace, protože si pak může vybrat pneumatiku, na které nejvíc najezdí. Toto by bylo nejlepší zavést na EU úrovni. Jakmile bude tento standard definován, bude možné také stanovit nějakou minimální hodnotu, kterou budou muset pneumatiky splňovat - to povede k omezení uvolňování mikroplastů do okolního prostředí.

@Jan.Nezhyba
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 6):
Josef.Spak, Ondrej.Profant, Jiri.Ulip, Ivor.Kollar, Andrej.Ramaseuski, Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
Andrej.Ramaseuski
Republikový výbor
Příspěvky: 1799
Registrován: 28 srp 2016, 20:49
Profese: programátor
Bydliště: Sedlíšťka (Radhošť)
Dal poděkování: 1233 poděkování
Dostal poděkování: 1794 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Andrej.Ramaseuski » 14 črc 2019, 01:10

oter pneumatik je, bez pochyby, obrovskym zdrojem znecisteni. jen nejsem si jisty zda se da zaradit mezi mikroplasty - mam dojem ze pneumatiky jsou prevazne gumove.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Andrej.Ramaseuski za příspěvky (celkem 2):
Dan.Lestina, Ondrej.Profant
two beers or not two beers?

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 687
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1024 poděkování
Dostal poděkování: 766 poděkování

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Dan.Lestina » 14 črc 2019, 02:19

@Zbynek.Janoska máš někde sesumírovaný, čemu mikroplasty a mikrogumy (©) doopravdy vadí...?
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 136
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 94 poděkování

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Nikezeus » 14 črc 2019, 08:05

"Jiří Bendl: To byste nevěřili, kolik emisí z otěrů pneumatik, asfaltu a brzd dýcháme"
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazo ... zd-dychame


Elektromobilita problem individualni automobilove dopravy z hlediska dopadu na ZP, zdravi obyvatel a naroku na prostor(parkovaci plochy) asi moc neresi. Skoda, ze ty penize nalite do transformace "fosilni" IAD na "elektrickou" se neinvestuji do MHD a dopravni obsluznosti obecne.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvek:
Dan.Lestina

Ivor.Kollar
Člen KS Praha
Příspěvky: 299
Registrován: 05 bře 2017, 11:57
Profese: IT konzultant
Dal poděkování: 804 poděkování
Dostal poděkování: 783 poděkování

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Ivor.Kollar » 14 črc 2019, 10:09

Nikezeus píše:
14 črc 2019, 08:05
"Jiří Bendl: To byste nevěřili, kolik emisí z otěrů pneumatik, asfaltu a brzd dýcháme"
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazo ... zd-dychame

Elektromobilita problem individualni automobilove dopravy z hlediska dopadu na ZP, zdravi obyvatel a naroku na prostor(parkovaci plochy) asi moc neresi. Skoda, ze ty penize nalite do transformace "fosilni" IAD na "elektrickou" se neinvestuji do MHD a dopravni obsluznosti obecne.
Elektromobilita problem IAD nevyriesi, ale pomaha. Napr. pri pouziti rekuperacie by mohlo byt vyrazne menej brzdenia, a ted aj bordelu z brzdnych dosticiek/pneumatik. Teda aspon teoreticky, v praxi zatial rekuperacia funguje rozne, a vodici casto este neprisposobili svoj styl jazdy inemu technickemu rieseniu vozidla.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivor.Kollar za příspěvky (celkem 2):
Ales.Jakl, Zbynek.Janoska

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Poslanec Parlamentu ČR
Příspěvky: 7686
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Poslanec
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 13322 poděkování
Dostal poděkování: 7283 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Ondrej.Profant » 14 črc 2019, 11:31

Souhlasím, že je to problém. Řešili jsme to už u nízkoemisních zón ve městech. Tam ze studie, kterou si nechala udělat Praha, vyplynulo, že emise výfuků nejsou dneska moc velký problém, ale oděr pneumatik a zvířený prach jsou.

Souhlasím, že první krok k řešení je informování zákazníků (a zákonodárců). Tedy nějaké ty štítky.

Akorát nevím, jak je to složité. K tomu by to chtělo diskusi s výrobci.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Profant za příspěvky (celkem 2):
Zbynek.Janoska, Dan.Lestina
profant.eu, poslanec

Zbynek.Janoska
Místní předsednictvo
Příspěvky: 596
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1294 poděkování
Dostal poděkování: 782 poděkování

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 14 črc 2019, 15:19

Odpovím na více věcí naráz:

1) pneumatiky jsou sice z jiných materiálů, než plastové sáčky nebo oblečení, ale pořád se jedná o pryže, které jsou chemicky polymery a vyrábí se z ropy. Takže malé částečky těchto gum se počítají mezi mikroplasty.

2) co se týká škodlivosti - při jízdě se uvolňují částečky různých velikostí - některé frakce se stávají aerosolem a jsou pak součástí smogu (škodlivost pro člověka jasná). Větší částice, které se dostanou do vody, možná přímý vliv na zdraví člověka nemají, je ale dobře zdokumentované, že jsou velkým problémem v oceánech, protože se dostává do trávících traktů živočichů a zabíjí je. Další věc je pak předběžná opatrnost - průmyslově vyráběné plasty jsou tady ani ne 100 let, masivně od cca 70. let a protože je nedokážeme (my, ani jiná zvířata) strávit, je otázka, jaký vliv dlouhodobě na zdraví budou mít.

3) elektroauta s tím úplně nesouvisí, ale když už se to nakouslo: otěr z brzdových destiček je u EV menší, protože se brzdí hlavně motorem. Otěr z pneumatik je údajně vyšší až o 30 %, protože EV jsou těžší než spalováky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Ondrej.Profant

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 687
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1024 poděkování
Dostal poděkování: 766 poděkování

Re: Otěr pneumatik jako zdroj mikroplastů - regulace a standardizace

Příspěvek od Dan.Lestina » 14 črc 2019, 16:15

Ondrej.Profant píše:
14 črc 2019, 11:31
Řešili jsme to už u nízkoemisních zón ve městech. Tam ze studie, kterou si nechala udělat Praha, vyplynulo, že emise výfuků nejsou dneska moc velký problém, ale oděr pneumatik a zvířený prach jsou.
Dalo by se do ní nahlédnout?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvek:
Zbynek.Janoska
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Odpovědět

Zpět na „Životní prostředí“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 0 hostů