Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Aktuální kauzy týkající se programu a politiky Pirátů.
Pravidla fóra
Toto je veřejné fórum, které nesděluje politická stanoviska či názory Pirátské strany. Dodržujte prosím jeho pravidla.
Do vnitrostranické diskuse se mohou naši příznivci zapojit, pokud vstoupí do příslušné skupiny registrovaní příznivci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 2447
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Kohoutovice
Dal poděkování: 10015 poděkování
Dostal poděkování: 4824 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Pavel.Moravec » 13 črc 2019, 20:20

Jan.Trnka píše:
13 črc 2019, 19:47
Pavel.Moravec píše:
13 črc 2019, 15:37

Racio pro zdanění letecké dopravy zde zaznělo několikrát, budu moc rád pokud se vyjádříte k němu (namísto "je zde iracionální diskuze"):

1) jiné druhy dopravy mají paliva zdaněna. Proč letecká doprava má mít výjimku? V čem je tak společensky přínosnější než třeba vlak?

2) letecká doprava je dosti neekologická (emise, hluk, atd.). Jak již jsem psal, bylo by správné aby cestující (a nikdo jiný) hradil náklady na tyto negativní externality.
1) Není to o společenském přínosu, ale o tom, že se letadla provozují z velké části v ,,duty free,, zóně. Stejně tak se nedaní ani letecké díly, maziva, materiál apod.
BTW, cigarety na terminálu také nejsou daněné ;-)
To jsi jen technicky popsal danou situaci, ale neřekl jsi proč by to tak mělo být správně. Já říkám, že to jako správné nevidím.

A proč vlastně ty duty-free zóny existují? Proč stát dobrovolně vyhlásí, že na části svého svrchovaného území nebude vybírat daně? Dokážeš si představit, že by stát nevybíral daně na vlakových stanicích a z elektřiny či nafty spotřebované na provoz vlaků?

Je zde nějaký společenský úzus, že blízko hranic (fyzických i těch letištních) je "území nikoho" kde se neplatí daně. Ale prosím proč?

A btw. ona ta letadla čepují palivo ještě v duty-free zóně, anebo už hezky na zemi na stojánce, tedy na letištní ploše která IMHO do duty-free zóny již nepatří? (není přece důvod, aby chlápek zastrkující pistoli s kerosinem stál v duty-free zóně, ne?)
2) V současnosti se podílí letecká doprava 2% na světových emisích CO2. Neříkám, že bychom se neměli bavit o nějaké variantě ekologického poplatku (za přelet území, za pasažéra apod.), ale jít formou zdanění paliva je podle mě nesmysl, leč se to zdá na první pohled logické a férové. Problematika danění v letecké dopravě je o dost složitější a komplexnější, než se na první pohled zdá.
Vyřešit problém s emisemi a globálním oteplováním nelze vyřešit jednou zázračnou změnou, ale řadou dílčích opatření. Toto je jedno z nich. (btw letecká doprava je oproti vlakové mnohem neekologičtější. Proč ji tedy stát daňově zvýhodňuje? Zkus mi prosím na toto odpovědět - proč zvýhodňovat právě letectví? V čem je tak "lepší" než jiné druhy dopravy?)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 5):
Tomas.Zmuda, Ales.Jakl, Marek.Necada, Josef.Kadlecek, Antonino
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.

Uživatelský avatar
kucik
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 17
Registrován: 03 črc 2012, 13:51
Profese: Analytik, vývojář
Dal poděkování: 18 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od kucik » 14 črc 2019, 09:47

Jsem z tohoto kroku opravdu velmi zklaman. Jak vychazi najevo, nepredchazela tomu zadna analyza, zadna studie. Naopak tu padaji hlody od lidi, kteri si ani nezjisti, ze o cenach preletu nad FIRem nerozhoduje ten ktery stat.

Dochazi vubec navrhovatelum, co bude nasladovat po zdrazeni letecke dopravy? Protoze co do ceny a pohodli neni jeji nejblizsi nahrazkou vlak, ale auto - alespon pokud jde o jih evropy. O zaoceanske lodni doprave se snad ani nema smysl bavit. Takze opet ekologismus tak nejak po Bursikovsku.

Pan Peksa tedy uz zavrhnul letadla a z CR do Bruselu tedy jel vlakem? Nebo je takovy pokrytec, ze mu jde jen o zdrazeni pro plebs?
Naposledy upravil(a) kucik dne 14 črc 2019, 20:32, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi kucik za příspěvek:
Petr.Vileta

Richard.Chudoba
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 18
Registrován: 08 lis 2018, 18:37
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 26 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Richard.Chudoba » 14 črc 2019, 11:05

Tato diskuze má dva rozměry: Formální, kdy Mikuláš Peksa svévolně vydal prostřednictvím mediálního odboru výzvu jménem Pirátské strany, a faktický, s argumenty pro/proti míře a způsobu zdanění letecké dopravy.
TL;DR Je podpora výzvy oficiálním stanoviskem Pirátů? Letecká doprava není zvýhodněna neplacením spotřební daně, protože spotřební daň z paliva je (původně) určena na vybudování a údržbu infrastruktury, což se letadel netýká. Za produkci oxidu uhličitého letecké společnosti v EU již postiženy jsou v podobě emisních povolenek.
Nejprve k formální stránce. Pirátskou stranu jsem volil a svou podporou se netajím mezi svými přáteli, dokonce jsem dost z nich přesvědčil, aby Piráty rovněž volili. Ovšem takto zveřejněná výzva mě staví do dosti choulostivé situace (rozuměj vypadám za blba). Nejsem sám mezi příznivci pirátů, kdo s výzvou nesouhlasí. Na základě racionálních argumentů dokáži svůj názor změnit a komunikovat jej dál. Kde najdu dokument obsahující patřičnou analýzu? U Pirátů přeci bylo vždy zvykem zaujímat stanoviska na základě relevantních informací!

Doposud jsem též neobdržel jasnou odpověď (ano/ne) na prostou otázku, zda je podpora výzvy oficiálním stanoviskem Pirátů?

K faktické stránce věci. (Moderátoři, nebylo by vhodnější založit vlákno v Program/Doprava?) Výzva je dosti chabě a vágně argumentována. O jaké zdanění se má jednat? DPH, spotřební daň, povolenky oxidu uhličitého, nějaké jiné? Jak jsou daněny jiné typy dopravy v jednotlivých členských státech? Jaký problém má zdanění vyřešit? Povede zdanění k vyřešení tohoto problému? Existuje daňová asignace spotřebních daní? Je letecká doprava na svých linkách skutečnou konkurencí jiných forem dopravy, anebo pouze domnělou, protože nemá reálnou náhradu? Jaké bude mít zdanění dopady na ceny letenek a následně na možnost přepravy pro nízko- a vysokopříjmové skupiny obyvatel? Nebude faktickým důsledkem ztížení cestování, což je v přímém rozporu s prioritou 1.1 voleb do Evropského parlamentu?

Bohužel nemám čas na důkladnou rešerši vlastními prostředky, proto jen útržkovitě s výhradou omylu k nejvíce zavádějícím informacím, které zazněly. Mezinárodní doprava obecně je v Česku osvobozena od DPH, ať se týká dopravy vlakové nebo letecké. Narovnání daní tak povede ke zdražení mezinárodních jízdenek. Letecká doprava je v EU již zdaněna za produkci oxidu uhličitého ve formě povolenek. Spotřební daň za palivo také není daní za produkci oxidu uhličitého; to by se spotřební daň nevracela z lehkých topných olejů, což není nic jiného než nafta. Trakční elektřina rovněž není zatížena spotřební daní. Spotřební daň za palivo byla původně zamýšlena jako zdroj pro financování rozvoje a údržby infrastruktury. Ta se letadel netýká a proto jsou od spotřební daně osvobozeny. Letecké společnosti minimalizují spotřebu paliva, z čehož vyplývá i úspěch Airbusu 320neo, 330neo a 350, které významně snižují spotřebu paliva oproti předešlé generaci letadel. Náhrada leteckého petroleje (palivo s podobnou energetickou hustotou) zatím neexistuje.

Správný postup je přeci nejprve vytvořit konkurenci letecké dopravě s menšími emisemi, kde to má smysl (jako například výstavba vysokorychlostních tratí). Cestujícím tak nabídnout alternativu, které dají přednost. Nikoliv je stavět do situace, že buď zaplatí víc, nebo se nikam nepodívají.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Richard.Chudoba za příspěvky (celkem 5):
kucik, Vojtech.Pikal, Jan.Trnka, Pavel.Moravec, Milan.Dadourek

Uživatelský avatar
Jan.Trnka
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 55
Registrován: 28 led 2018, 15:59
Profese: Doktor letadel :-)
Bydliště: Příbram
Dal poděkování: 32 poděkování
Dostal poděkování: 122 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Jan.Trnka » 14 črc 2019, 16:27

Pavel.Moravec píše:
13 črc 2019, 20:20
Jan.Trnka píše:
13 črc 2019, 19:47
Pavel.Moravec píše:
13 črc 2019, 15:37


To jsi jen technicky popsal danou situaci, ale neřekl jsi proč by to tak mělo být správně. Já říkám, že to jako správné nevidím.

A proč vlastně ty duty-free zóny existují? Proč stát dobrovolně vyhlásí, že na části svého svrchovaného území nebude vybírat daně? Dokážeš si představit, že by stát nevybíral daně na vlakových stanicích a z elektřiny či nafty spotřebované na provoz vlaků?

Je zde nějaký společenský úzus, že blízko hranic (fyzických i těch letištních) je "území nikoho" kde se neplatí daně. Ale prosím proč?

A btw. ona ta letadla čepují palivo ještě v duty-free zóně, anebo už hezky na zemi na stojánce, tedy na letištní ploše která IMHO do duty-free zóny již nepatří? (není přece důvod, aby chlápek zastrkující pistoli s kerosinem stál v duty-free zóně, ne?)

Vyřešit problém s emisemi a globálním oteplováním nelze vyřešit jednou zázračnou změnou, ale řadou dílčích opatření. Toto je jedno z nich. (btw letecká doprava je oproti vlakové mnohem neekologičtější. Proč ji tedy stát daňově zvýhodňuje? Zkus mi prosím na toto odpovědět - proč zvýhodňovat právě letectví? V čem je tak "lepší" než jiné druhy dopravy?)
Shrnu pár základních faktů:

1) Jak zde již na fóru zaznělo, veškerá mezinárodní doprava na území ČR není daněná. Navíc trakční elektřina pro vlakovou dopravu není daněná i pro vnitrostátní dopravu.

2) Bavím navíc pouze o úlevách pro obchodní leteckou dopravu. Ostatní letecká doprava je daněná normálně. Není zde tedy zásadní rozdíl mezi autobusovou, vlakovou nebo jinou dopravou. Naopak bych řekl, že vlaková doprava je zvýhodněná nejvíce. Leč je napájená z našich uhelných elektráren ;-)

3) Což také zaznělo zde na fóru, tak již dnes letečtí dopravci jsou nuceni zaznamenávat množství škodlivin, které vypustí do vzduchu. Na základě těchto údajů, pak platí tzv. emisní povolenky. Toto fakticky nutí výrobce i provozovatele využívat moderní efektivní technologie.

4) Duty free zóny jsou na terminálu proto, jelikož jsi fakticky prošel celní kontrolou a nacházíš se již mimo území ČR. Po dobu letu se tak nacházíš fakticky na území nikoho. Kdyby to tak nebylo, musel by jsi přistávat a žádat o vízum v každém státě, skrze který prolétáš.
Žádnej nápad není dost blbej...

Uživatelský avatar
Monika.Spilkova
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 71
Registrován: 03 říj 2017, 20:39
Profese: OSVČ
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 73 poděkování
Dostal poděkování: 119 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Monika.Spilkova » 14 črc 2019, 18:51

Mně osobně přijde dost nešťastné téma vykopávat rétorikou "chceme vyšší zdanění čehokoliv", protože to prostě není to, co od nás voliči očekávají. Naopak to mnohé zvedne ze židle. Proč se raději neřekne: když bychom vybrali víc peněz na daních tady, můžeme snížit o stejnou částku daně třeba železnici, v součtu bude daňové zatížení stejné, jen se změní typy dopravy, z nichž půjde. A ne, že jen chceme vytáhnout od občanů a společností víc peněz, abychom jich mohli víc rozdrbat v byrokratickém aparátu státu/EU...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Monika.Spilkova za příspěvky (celkem 5):
Petr.Springinsfeld, Josef.Kadlecek, Petr.Vileta, Pavel.Moravec, Milan.Dadourek

Richard.Chudoba
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 18
Registrován: 08 lis 2018, 18:37
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 26 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Richard.Chudoba » 14 črc 2019, 19:54

Monika.Spilkova píše:
14 črc 2019, 18:51
Mně osobně přijde dost nešťastné téma vykopávat rétorikou "chceme vyšší zdanění čehokoliv", protože to prostě není to, co od nás voliči očekávají. Naopak to mnohé zvedne ze židle. Proč se raději neřekne: když bychom vybrali víc peněz na daních tady, můžeme snížit o stejnou částku daně třeba železnici, v součtu bude daňové zatížení stejné, jen se změní typy dopravy, z nichž půjde. A ne, že jen chceme vytáhnout od občanů a společností víc peněz, abychom jich mohli víc rozdrbat v byrokratickém aparátu státu/EU...
Přidal bych ještě, ať se na rovinu píše, o co se usiluje. Vágní tvrzení o srovnání zdanění to určitě není. Chcete zdanit emise? Tak to nemaskujte za spotřební daň, ale navrhujte zvýšení ceny emisních povolenek. O tom lze diskutovat. A souhlasím, že v jedné větě je třeba dodat, jaké daně se sníží.

Letecká doprava nyní v Evropě funguje skvěle, neboť je to způsob dopravy, kde panuje největší konkurence. Zásluhu na tom má zejména jednotný trh (European Common Aviation Area [ECAA] z roku 2006) a dále pak jednotná pravidla v rámci odvětví (International Civil Aviation Organization [ICAO]). Srovnejte to například s železnicí. Donedávna existoval v mnoha zemích pouze národní dopravce, který byl ještě k tomu chráněn před konkurencí jiných způsobů dopravy. Například v Německu platilo, že pokud mezi vybranými dvěma městy existovalo železniční spojení, nevydávala se konsese na autobusovou linku. Důsledkem byly vysoké ceny jízdenek a nekvalitní služby. V Německu se DB začaly snažit, až když se objevil Flixbus. Stále existuje v železniční dopravě spoustu bariér, jazykem a národními předpisy počínaje. Zasaďte se o (mezinárodní) konkurenci na železnici a podporujte výstavbu vysokorychlostních tratí. Uděláte pro snížení emisí mnohem víc.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Richard.Chudoba za příspěvky (celkem 2):
kucik, Milan.Dadourek

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Místní předsednictvo
Příspěvky: 1542
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: řidič kamionu
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 1887 poděkování
Dostal poděkování: 2119 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Ales.Jakl » 14 črc 2019, 20:04

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/letec ... 131146_gak
Při zdanění leteckého kerosenu ve výši 330 eur (8490 korun) na tisíc litrů by se cena letenek v EU zvýšila o deset procent na průměrných 333 eur. Počet cestujících v letecké přepravě by se pak snížil o 11 procent na 613 milionů ročně.

Letecké palivo pro mezinárodní linky (v Evropské unii i do třetích zemí) je osvobozeno od daně z přidané hodnoty. Pravidla EU členským státům umožňují uplatňovat daň z kerosenu v domácí přepravě, žádný z nich to ale nedělá, upozorňuje list.

Letecký sektor generuje asi 2,5 procenta globálních emisí oxidu uhličitého. Spolu s hospodářským růstem se zvyšují i emise, na období 2010 až 2020 se počítá s jejich zvýšením o 68 procent. Vyplývá to z dokumentu, který v únoru předložilo na jednání EU Nizozemsko.
https://zdopravy.cz/zdante-letecke-pali ... nii-30483/
Do debat o zdanění leteckého paliva vstoupil silný hráč. Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) dnes vyzvalo Evropskou unii, aby zrušilo osvobození platit daň za kerosin. Podle železničních dopravců taková úleva diskriminuje jiné druhy dopravy včetně železnice.

CER požadavek oznámil během konference v nizozemském Haagu, která se zabývala zpoplatnění emisí CO2 a zdaněním leteckého paliva.

https://www.aviatax2019.nl/#home

"Emise CO2 z letectví na jeden kilometr a cestujícího jsou šestkrát vyšší než u vlaků. Není absolutně žádný důvod, proč taková úleva má být,“ uvedl CER v prohlášení. Podle železničních dopravců by naopak měli mít daňové úlevy oni nebo alespoň nemají platit poplatek za obnovitelné zdroje u trakční elektřiny. O to bojuje v Česku i sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.
Smiřme se s tím, že politika je hodně o přerozdělování daní a financí. Jakákoliv změna se některých zájmových skupin dotkne negativně a některých pozitivně. Důležité je držet kurs a mít strategii. Kdo má byznys postavený na dotacích a daňových úlevách, začne okamžitě kvičet a protestovat. Pokud bychom se měli takových reakcí obávat, neuděláme nic a nepohneme se z místa.....

...já mám stejně radši létání vzducholodí. Věřím, že se na nebe vrátí...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ales.Jakl za příspěvek:
Milan.Dadourek
Člen MS Tachovsko

Mačo pikčur

Co je? Co je? Cojecojecoje!

Nebuď tak netrpělivý, neřekla jsem NE..

Richard.Chudoba
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 18
Registrován: 08 lis 2018, 18:37
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 26 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Richard.Chudoba » 14 črc 2019, 20:29

Ales.Jakl píše:
14 črc 2019, 20:04
https://zdopravy.cz/zdante-letecke-pali ... nii-30483/
Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) dnes vyzvalo Evropskou unii, aby zrušilo osvobození platit daň za kerosin. Podle železničních dopravců taková úleva diskriminuje jiné druhy dopravy včetně železnice.
Díky. Alespoň teď vím, odkud vítr fouká. Musím zopakovat sám sebe: Zasaďte se o (mezinárodní) konkurenci na železnici a podporujte výstavbu vysokorychlostních tratí. Cestujícím tak nabídnete alternativu, které dají přednost. Železnici v Evropě neskonale chybí přímá konkurence.
Ales.Jakl píše:
14 črc 2019, 20:04
Důležité je držet kurs a mít strategii. Kdo má byznys postavený na dotacích a daňových úlevách, začne okamžitě kvičet a protestovat.
Směle se zeptám, jaká je ta strategie? Zatím jsem se to nedozvěděl. Znovu: Letecká doprava nevyužívá infrastrukturu, která by měla být financována ze spotřební daně z pohonných hmot. Nelze proto hovořit o daňové úlevě. Podobně neplatíte spotřební daň z lehkého topného oleje. Naopak letecká doprava je na rozdíl od železniční a automobilové zatížena emisními povolenkami.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Richard.Chudoba za příspěvky (celkem 3):
Marek.Necada, Petr.Vileta, Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Jednatel republikového výboru
Příspěvky: 3099
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 8439 poděkování
Dostal poděkování: 5712 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Marek.Necada » 14 črc 2019, 21:08

Zasaďte se o (mezinárodní) konkurenci na železnici
To, anebo pro začátek alespoň dostatečná regulace současných mono/oligopolistů (napadá mě zákaz předražování přeshraničních spojů, transparentní ceny a možnost si jízdenku koupit na internetu skrze nějaký jednotný evropský reservační systém; byl jsem nepříjemně překvapen, že v 21. stolení není možné si jízdenku z Krakova do Hranic koupit jinak než v Polsku u přepážky a cenu nelze dopředu zjistit). Když to jde u telefonování, proč by to nešlo u železnice.
a podporujte výstavbu vysokorychlostních tratí
100% souhlas.
Richard.Chudoba píše:
14 črc 2019, 20:29
Naopak letecká doprava je na rozdíl od železniční a automobilové zatížena emisními povolenkami.
Pro úplnost je potřeba dodat, že letecké společnosti dostávají nemalé množství emisních povolenek zdarma (podobně jako energetické společnosti a jiní velcí vypouštěči; což je dle mého názoru špatně), a že cena emisních povolenek se za posledních 10 let pohybovala většinu času hluboko pod 10 € za tunu oxidu uhličitého. Páteční rekord je zhruba 29 € za tunu.

Spotřební daň z benzínu v ČR je cca 500 € / 1000 l, což při 2,3 kg oxidu uhličitého na litr dává nějakých 217 € za tunu oxidu uhličitého, tedy spotřební daň z benzínu je řádově dražší než emisní povolenka na odpovídající množství petroleje, a to navíc benzín podléhá DPH.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 5):
Petr.Vileta, Ales.Jakl, Richard.Chudoba, Vit.Jurasek, Milan.Dadourek
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 1467
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: živnostník, řemeslník; dobrý elektrikář
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1408 poděkování
Dostal poděkování: 1297 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Josef.Kadlecek » 14 črc 2019, 21:47

Mno, v U.S.A. se v sedmdesátých jezdilo autobusy (Greyhound - snad- nebo jak se jmenoval jeho legendární předchůdce?), osobní železniční přeprava se stala jen zážitkovou, kdy se občané vydávají tou tratí, co se stavěla zároveň s likvidováním Indiánů. Napříč Amerikou.
Ovzduší nemá hranice. Ve Státech OFFTOPICkde jsem nikdy nebyl a vyskytnout se do konce svého života radši ani nechystám, páč Američani jsou vlastně jen "umytí Rusové" tak cestování s menší ekologickou stopou asi nikdy nenastane, protože Amík si na svůj komfort nenechá šáhnout. A že by vnitrostátní letecká doprava v Rusku nějak umírala na úbytě mi taky nepřijde.
Samozřejmě letecká doprava je ekologický brutal-hardcore, který by měl být omezen a to velmi drasticky, páč jinak nás zabije. Ale v kontrastu s velmocemi se obávám, že pokud bychom si zdražení jakoukoli formou (abychom maximálně omezili létání) dopřáli jen u nás v EU, tak po nich budeme mlsně jen koukat. Dokud se vinou toho nebudeme dusit, nic se nejspíš nezmění.

A Mikiho Peksu bych nijak moc nehaněl, myslím, že má po ruce jednoduché vysvětlení, proč ten krok udělal. Taky jsem na základě titulků v blesku/aha apod párkrát vystřík jak meruňkovej knedlík a stačilo si přečíst tiskové prohlášení Pirátů a bylo mi hnedka jasno.
Takže Miki, pls - vysvětli to, ať tu nejede tenhle zbytečnej flejm.
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!

Odpovědět

Zpět na „Pirátské kauzy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů