navrhuji svolat jednání místního fóra o následujícím usnesení:
Odůvodnění:
V dnešních dnech byl zveřejněn návrh prázdninového provozu pražské MHD: https://pid.cz/prazdninovy-provoz-pid-2019/
Tento návrh obsahuje mimo jiné zkrácení linky 185 na dobu dvou měsíců do trasy Letňany - Vinořský hřbitov, nebude tak vůbec obsluhovat území Prahy 9 a v úseku Palmovka - Prosek tak bude ve špičkách pracovních dnů místo obvyklých 3 - 4 minut interval 10 minut. Tato relace je přitom stěžejní zejména pro obyvatele Proseka při cestování k metru B, případně na tramvaje v uzlu Palmovka. Spojení z Proseka na Palmovku již bylo v minulosti výrazně omezeno, a proto je takovéto omezení ve špičkách pro místní obtížně akceptovatelné.
Uvedené výrazné omezení o prázdninách je zdůvodněno zejména personálními problémy dopravce Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. Tento dopravce však dostal linku 185, jako mnoho dalších, přímým zadáním bez jakéhokoliv výběrového řízení. Přímé zadání samo o sobě považujeme za zcela nevhodné, obzvláště však v situaci, kdy dopravce následně není schopen všechny výkony realizovat a dochází k omezování dopravy, které se bezprostředně dotýká místních občanů. S ohledem na letošní situaci tedy žádáme o přesoutěžení uvedené linky.
Současně návrh programového cíle obsahuje doporučení, aby byla soutěž provedena současně s linkou 302, ideálně aby byly obě soutěženy jako jeden celek. Ve skutečnosti je totiž linky 302 pouze delší variantou linky 185 a liší se tím, že jezdí za hranice města a provozuje ji jiný dopravce. Reálně však obě linky tvoří nedílný celek. Pokud by obě linky byly vysoutěženy společně, a tudíž zajišťovány stejným dopravcem, může být díky tomu dosaženo efektivnějšího provozního řešení, a tím pádem úspory počtu řidičů. Linka 302 byla nedávno zadána společnosti ČSAD Střední Čechy prostřednictvím přímého zadání potom, co předchozí dopravce z linky odstoupil - bylo by proto žádoucí zjistit, jak dlouho ještě bude toto přímé zadání v platnosti a zda je možné ve stanoveném termínu soutěžit obě linky zároveň.
Bod 3 programového cíle byl stanoven proto, že na ulici Prosecké je v současnosti trolejové vedení pro zkušební provoz parciálních trolejbusů. Připravuje se stavba stálého trolejového vedení v delším úseku, aby mohla být dnešní linka 140 provozována pomocí parciálních trolejbusů. Až bude trať takto prodloužena, bylo by vhodné využít ji také pro linky 185 a 302, neboť to nebude vyžadovat žádnou novou infrastrukturu. Současně je však nutné, aby bylo i v tom případě zajištěno otevřené výběrové řízení na dopravce těchto linek, zejména aby po některých dopravcích nebyly ze strany vlastníka vyžadovány nadměrně vysoké platby za využití infrastruktury.
Současně však považujeme za velmi vhodné, aby linky byly provozovány elektickými nebo hybridními vozidly, protože linky zajíždějí až do uzlu Palmovka, který je sice ideálním přestupním místem, ale nachází hluboko na území Libně, kde je žádoucí omezit emise z naftových motorů.
Návrh je v souladu se všemi úrovněmi programu Pirátů, směřuje k realizaci programového bodu Pirátů Prahy 9 z komunálních voleb: https://praha9.pirati.cz/komunalni-volb ... m/doprava/
Vyhlášení otevřeného výběrového řízení je v souladu s dlouhodobými cíly Pirátů a v případě městských linek v Praze také s dosavadními výsledky příslušné ankety: viewtopic.php?f=349&t=47196Spojení z Proseka k metru a tramvajím na Palmovce je zásadní a není přípustné jeho omezení. Budeme aktivně prosazovat zachování tohoto spojení v současných nebo kratších intervalech, ideálně s využitím ekologických parciálních trolejbusů.
O realizaci tohoto cíle jsou žádáni představitelé Prahy, která je objednatelem linky 185. Podnět je však předkládán skrze Místní fórum Praha 9, neboť linka 185 zajišťuje zejména obsluhu Proseka, Kbel a Vinoře, ostatní zmíněné lokality nemají místní sdružení; linka navazuje na metro a tramvaje na území Prahy 8, ale k její obsluze slouží jen velice okrajově. Jedná se tedy zejména o lokální téma, takže se jeví jako vhodné, aby bylo předloženo z místní úrovně. Pro rozpočet hlavního města Prahy by měl být uvedený návrh neutrální, spíše lze očekávat, že může vést ke snížení nákladů, pokud vysoutěžený dopravce bude levnější.
Z výše uvedených důvodů žádáme, aby předsednictvo Krajského sdružení Praha, případně Krajské fórum Praha, a také zastupitelé Prahy tento návrh Místního sdružení Praha 9 podpořili.
Pokud je aktuálně členů místního sdružení 8, je třeba pro svolání jednání místního fóra podpora 1/5 členů, tj. 2 lidí, pokud nás v brzké době bude 12, budou potřeba 3 členové. Bývalo by tedy zatím stačilo, abych se domluvil s jediným dalším členem, který můj návrh podpoří, ale přišlo mi lepší, abych ho sám komplexně naformuloval a poté požádal o diskusi. Určitě bych také se svoláním jednání počkal řekněme alespoň týden, abychom v případě výhrad některých členů mohli návrh upravit ještě před zahájením samotné rozpravy.
EDIT: Zdá se, že zde nemohu vyvořit anketu, tak se pokusím požádat o rychlou opravu, případně předpokládám, že bychom v našem malém počtu mohli výjimečně vyjádřit svůj hlas příspěvkem?