Členský podnět - přesoutěžení autobusové linky 185

Moderátoři: KoKS Praha, PKS Praha, Pražští předsedající, PMS Praha 9

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Členský podnět - přesoutěžení autobusové linky 185

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vážení členové místního sdružení Praha 9,

navrhuji svolat jednání místního fóra o následujícím usnesení:
Místní fórum Praha 9 ukládá místnímu předsednictvu, aby požádalo předsednictvo Krajského sdružení Praha, aby jím byli požádáni zastupitelé hlavního města Prahy za Piráty, aby učinili kroky k prosazení níže uvedeného programového cíle.
V případě, že to bude předsednictvem krajského sdružení vyhodnoceno jako potřebné, žádá Místní fórum Praha 9 o projednání uvedeného cíle v rámci Krajského fóra Praha.

Navrhovaný programový cíl je následující:
  1. Hlavní město Praha zajistí provedení otevřeného výběrového řízení na autobusovou linku 185. Pokud to bude reálné, bude toto výběrové řízení provedeno současně s výběrovým řízením na linku 302.
  2. Výběrové řízení na linku 185 bude zahájeno nejpozději do 18 měsíců od předání tohoto požadavku zastupitelům ze strany předsednictva krajského sdružení.
  3. Současně bude vyhodnoceno, zda je vhodné a reálné, aby linky 185 a 302 byly zajišťovány elektrickými vozidly s dobíjením za jízdy, pokud ano, bude vyhlášené výběrové řízení vypsáno na přiměřeně zkrácené období tak, aby bylo možné připravit plnohodnotné výběrové řízení na tyto linky s využitím uvedených vozidel. Podmínkou tohoto postupu je, že hlavní město Praha zajistí, aby podmínky pro využití potřebné infrastruktury byly nediskriminační pro všechny dopravce.
  4. Pokud bod 3 ukáže jako nevhodný, bude vyhodnoceno, zda je vhodné udělat ihned či po přiměřeném přípravném období výběrové řízení na tyto linky s využitím hybridních autobusů nebo elektrobusů.
  5. Rozsah objednávky pro zadávací řízení na uvedené linky bude stejný nebo vyšší v porovnání s rokem 2018.
Odůvodnění:
V dnešních dnech byl zveřejněn návrh prázdninového provozu pražské MHD: https://pid.cz/prazdninovy-provoz-pid-2019/
Tento návrh obsahuje mimo jiné zkrácení linky 185 na dobu dvou měsíců do trasy Letňany - Vinořský hřbitov, nebude tak vůbec obsluhovat území Prahy 9 a v úseku Palmovka - Prosek tak bude ve špičkách pracovních dnů místo obvyklých 3 - 4 minut interval 10 minut. Tato relace je přitom stěžejní zejména pro obyvatele Proseka při cestování k metru B, případně na tramvaje v uzlu Palmovka. Spojení z Proseka na Palmovku již bylo v minulosti výrazně omezeno, a proto je takovéto omezení ve špičkách pro místní obtížně akceptovatelné.
Uvedené výrazné omezení o prázdninách je zdůvodněno zejména personálními problémy dopravce Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. Tento dopravce však dostal linku 185, jako mnoho dalších, přímým zadáním bez jakéhokoliv výběrového řízení. Přímé zadání samo o sobě považujeme za zcela nevhodné, obzvláště však v situaci, kdy dopravce následně není schopen všechny výkony realizovat a dochází k omezování dopravy, které se bezprostředně dotýká místních občanů. S ohledem na letošní situaci tedy žádáme o přesoutěžení uvedené linky.
Současně návrh programového cíle obsahuje doporučení, aby byla soutěž provedena současně s linkou 302, ideálně aby byly obě soutěženy jako jeden celek. Ve skutečnosti je totiž linky 302 pouze delší variantou linky 185 a liší se tím, že jezdí za hranice města a provozuje ji jiný dopravce. Reálně však obě linky tvoří nedílný celek. Pokud by obě linky byly vysoutěženy společně, a tudíž zajišťovány stejným dopravcem, může být díky tomu dosaženo efektivnějšího provozního řešení, a tím pádem úspory počtu řidičů. Linka 302 byla nedávno zadána společnosti ČSAD Střední Čechy prostřednictvím přímého zadání potom, co předchozí dopravce z linky odstoupil - bylo by proto žádoucí zjistit, jak dlouho ještě bude toto přímé zadání v platnosti a zda je možné ve stanoveném termínu soutěžit obě linky zároveň.
Bod 3 programového cíle byl stanoven proto, že na ulici Prosecké je v současnosti trolejové vedení pro zkušební provoz parciálních trolejbusů. Připravuje se stavba stálého trolejového vedení v delším úseku, aby mohla být dnešní linka 140 provozována pomocí parciálních trolejbusů. Až bude trať takto prodloužena, bylo by vhodné využít ji také pro linky 185 a 302, neboť to nebude vyžadovat žádnou novou infrastrukturu. Současně je však nutné, aby bylo i v tom případě zajištěno otevřené výběrové řízení na dopravce těchto linek, zejména aby po některých dopravcích nebyly ze strany vlastníka vyžadovány nadměrně vysoké platby za využití infrastruktury.
Současně však považujeme za velmi vhodné, aby linky byly provozovány elektickými nebo hybridními vozidly, protože linky zajíždějí až do uzlu Palmovka, který je sice ideálním přestupním místem, ale nachází hluboko na území Libně, kde je žádoucí omezit emise z naftových motorů.

Návrh je v souladu se všemi úrovněmi programu Pirátů, směřuje k realizaci programového bodu Pirátů Prahy 9 z komunálních voleb: https://praha9.pirati.cz/komunalni-volb ... m/doprava/
Spojení z Proseka k metru a tramvajím na Palmovce je zásadní a není přípustné jeho omezení. Budeme aktivně prosazovat zachování tohoto spojení v současných nebo kratších intervalech, ideálně s využitím ekologických parciálních trolejbusů.
Vyhlášení otevřeného výběrového řízení je v souladu s dlouhodobými cíly Pirátů a v případě městských linek v Praze také s dosavadními výsledky příslušné ankety: viewtopic.php?f=349&t=47196

O realizaci tohoto cíle jsou žádáni představitelé Prahy, která je objednatelem linky 185. Podnět je však předkládán skrze Místní fórum Praha 9, neboť linka 185 zajišťuje zejména obsluhu Proseka, Kbel a Vinoře, ostatní zmíněné lokality nemají místní sdružení; linka navazuje na metro a tramvaje na území Prahy 8, ale k její obsluze slouží jen velice okrajově. Jedná se tedy zejména o lokální téma, takže se jeví jako vhodné, aby bylo předloženo z místní úrovně. Pro rozpočet hlavního města Prahy by měl být uvedený návrh neutrální, spíše lze očekávat, že může vést ke snížení nákladů, pokud vysoutěžený dopravce bude levnější.

Z výše uvedených důvodů žádáme, aby předsednictvo Krajského sdružení Praha, případně Krajské fórum Praha, a také zastupitelé Prahy tento návrh Místního sdružení Praha 9 podpořili.

Pokud je aktuálně členů místního sdružení 8, je třeba pro svolání jednání místního fóra podpora 1/5 členů, tj. 2 lidí, pokud nás v brzké době bude 12, budou potřeba 3 členové. Bývalo by tedy zatím stačilo, abych se domluvil s jediným dalším členem, který můj návrh podpoří, ale přišlo mi lepší, abych ho sám komplexně naformuloval a poté požádal o diskusi. Určitě bych také se svoláním jednání počkal řekněme alespoň týden, abychom v případě výhrad některých členů mohli návrh upravit ještě před zahájením samotné rozpravy.

EDIT: Zdá se, že zde nemohu vyvořit anketu, tak se pokusím požádat o rychlou opravu, případně předpokládám, že bychom v našem malém počtu mohli výjimečně vyjádřit svůj hlas příspěvkem?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Kornelia.Gottmannova, Vaclav.Vislous

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Kornelia.Gottmannova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 419
Registrován: 20 lis 2017, 10:26
Profese: manažerka podpory prodeje
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 1604 poděkování
Dostal poděkování: 966 poděkování

Re: Členský podnět - přesoutěžení autobusové linky 185

Příspěvek od Kornelia.Gottmannova »

Projela jsem to zatím jen rychle. Mám pocit, že tomu v zásadě rozumím a že to dává smysl. Ještě na to mrknu s někým, kdo tomu rozumí o něco víc než já a dám vědět. Díky Ondro.
Uživatelský avatar
Petr.Daubner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 306
Registrován: 03 lis 2017, 22:08
Profese: učitel
Bydliště: Praha 9 - Vysočany
Dal poděkování: 993 poděkování
Dostal poděkování: 960 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - přesoutěžení autobusové linky 185

Příspěvek od Petr.Daubner »

Aktuální počet členů MS Praha 9 je 10 členů včetně Denisy a Kamily, jejichž členství je již formalitou. Diskutovat se dá o lecčems, mně se ale nezdá vhodné, aby MF ukládalo místnímu předsednictvu, aby požádalo krajské předsednictvo, aby to požádalo pirátské zastupitele, aby ti prosadili... Prostě je to podle mě moc krkolomné. Navíc se to netká jen Prahy 9. Takže podle mě bys měl založit členský podnět v rámci celé Prahy.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - přesoutěžení autobusové linky 185

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Petr.Daubner píše: 24 čer 2019, 07:38 Aktuální počet členů MS Praha 9 je 10 členů včetně Denisy a Kamily, jejichž členství je již formalitou. Diskutovat se dá o lecčems, mně se ale nezdá vhodné, aby MF ukládalo místnímu předsednictvu, aby požádalo krajské předsednictvo, aby to požádalo pirátské zastupitele, aby ti prosadili... Prostě je to podle mě moc krkolomné. Navíc se to netká jen Prahy 9. Takže podle mě bys měl založit členský podnět v rámci celé Prahy.
Naopak, Petře, jedná se o velmi lokální téma, které lidi mimo Prahu 9, případně Kbely nebo Vinoř prakticky nebude zajímat. Získat podporu 30 lidí pro členský podnět v rámci Prahy tak nepovažuji za reálné, pokud to nebude podpořeno ze strany MS Praha 9. Navíc by se členové KS Praha právem ptali, proč řešíme jen linku 185 a ne globálně více problémových linek v dalších částech města... Naopak si myslím, že v takto lokální otázce, kterou má ale v kompetenci k řešení Praha jako objednatel, je iniciativa ze strany MS správným začátkem.

Navíc na rozdíl od Prahy 9 neměla velká Praha v programu zachování spojení na Palmovku, žádáme tedy současně o pomoc s prosazením našeho lokálního programu. Samozřejmě se jedná jen o žádost, kterou může krajská úroveň odmítnout.

Prosím tedy ještě jednou členy MS Praha 9 o podporu tohoto návrhu, případně o návrhy úprav, abychom mohli udělat maximum pro splnění našeho programového bodu. Bez otevřené podpory MS Praha 9 jako celku prakticky nemám šanci to prosadit.

Případně mě napadá vyhlásit na úrovni MF Praha 9 pouze anketu, ze které vyplyne podpora návrhu usnesení pro KF Praha. To by asi také šlo, akorát to je méně oficiální. :)

Každopádně to nemůžu učinit, protože stále nemám práva k vytvoření ankety v této sekci, ačkoliv jsem člen MS Praha 9 - proto prosím jestli třeba někdo z předsednictva práva má, zda by anketu vyhlásil.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Místní fórum Praha 9“