Stránka 1 z 1

Novela Zákona o drahách

Napsal: 25 bře 2019, 18:09
od Petr.Kubik
Ministerstvo dopravy předložilo novelu Zákona o drahách, která je jednou z reakcí na mimořádné události na železnici OFFTOPICv poslední době !?.

Otázkou je, zda zpřísnění není špatně cíleno a zda by se nemělo posuzovat vše komplexně a neodvádět pozornost od špatných rozhodnutí učiněných v minulosti. V současné době je u všech hlavních dopravců v ČR nedostatek strojvedoucích, což vede k jejich přetěžování a k špatné skladbě směn. Navíc je profese nedostatečně ohodnocena, a navíc relativně náročná, a tedy v kombinaci málo atraktivní pro nové uchazeče.

Z návrhu zákona je v principu správně myšlenka kontroly, zda není překročena doba řízení pro jednoho nebo více dopravců. Nicméně již horší je v praxi rozlišení mezi dobou směny a skutečné jízdy nebo co by dělaly ČD (příklad směna 12 hodin, 6 hodin odpočinek na "lůžku" podle NV 589/2006, 12 hodin směna).

U konkrétního zákona navíc ad absurdum hrozí, ze pod hrozbou pokuty prostě někdo při zpoždění nechá vlak na trati a půjde domů...
https://zdopravy.cz/hlidac-strojvedouci ... sic-25764/

Aktuální návrh novelizace Zákona o dráhách navržený Milanem Ferancem za podpory ministerstva dopravy

DOBA ŘÍZENÍ DRÁŽNÍHO VOZIDLA

§ 46s

(1) Strojvedoucí nesmí řídit drážní vozidlo na dráze celostátní nebo regionální po dobu, která v souhrnu přesáhne 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. Do doby řízení drážního vozidla podle věty první se započítává veškerá doba řízení bez ohledu na to, zda strojvedoucí řídil jedno či více drážních vozidel, nebo zda byla tato činnost vykonávána pro jednoho či více dopravců.
(2) Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo regionální, zajistí, aby neprodleně po zahájení řízení drážního vozidla strojvedoucím na takové dráze byly jejímu provozovateli v elektronické podobě a způsobem stanoveným v prohlášení o dráze oznámeny tyto údaje:
a) údaj o okamžiku zahájení řízení drážního vozidla,
b) číslo licence strojvedoucího a
c) evidenční číslo drážního vozidla.
(3) Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo regionální, zajistí, aby neprodleně po ukončení řízení drážního vozidla strojvedoucím na takové dráze byly jejímu provozovateli v elektronické podobě a způsobem stanoveným v prohlášení o dráze oznámeny tyto údaje:
a) údaj o okamžiku ukončení řízení drážního vozidla,
b) číslo licence strojvedoucího a
c) evidenční číslo drážního vozidla.
(4) Provozovatel dráhy celostátní nebo regionální údaje získané od dopravce podle odstavce 2 a 3 neprodleně oznámí nebo jinak zpřístupní v elektronické podobě Drážnímu úřadu; údaje takto získané uchovávají provozovatel dráhy celostátní nebo regionální a Drážní úřad po dobu 3 let od jejich získání.
PS: Bylo by třeba spíše řešit přetěžování lidí, proč si musejí někteří vydělávat jinde, nedostatek strojvedoucích, délku minimálního odpočinku, opakuji ODPOČINKU, zpoždění ETCS a modernizaci tratí vůbec... atd.

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 25 bře 2019, 18:39
od Jan.Prokop
Mě zas nepřijde, že by byly nějak extrémně nízko ohodnoceni
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_hm1
Jedtli by nebylo spíš lepší natáhnout sem lidi z východu, to je imho jediná možnost, jak to vyřešit v řádu měsíců.

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 25 bře 2019, 18:50
od Petr.Kubik
Jan.Prokop píše: 25 bře 2019, 18:39 Mě zas nepřijde, že by byly nějak extrémně nízko ohodnoceni
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_hm1
Jedtli by nebylo spíš lepší natáhnout sem lidi z východu, to je imho jediná možnost, jak to vyřešit v řádu měsíců.
Tímto článkem a žlutým dopravcem obecně bych moc neargumentoval. Jinak většina strojvedoucích pracuje u ČD a ČD Cargo a tedy (jejich situace) má i největší podíl na současném stavu...

Další informace mimo tento návrh zákona možná hodím do zvlášť vlákna v Dopravě. Tady bych prosil k návrhu.

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 26 bře 2019, 10:14
od Robert.Magni
Mě to připadá,že dráhy dělají kouřovou clonu - že problém světel bude u jejich nastavení - vlaky zrychlili a umístění světel zůstalo tam,kde bylo... Podobně před lety řešili totožný problém u přejezdů,kde se jim nechtělo posouvat spínače,tak raději mlžili....

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 26 bře 2019, 13:12
od Petr.Kubik
Robert.Magni píše: 26 bře 2019, 10:14 Mě to připadá,že dráhy dělají kouřovou clonu - že problém světel bude u jejich nastavení - vlaky zrychlili a umístění světel zůstalo tam,kde bylo... Podobně před lety řešili totožný problém u přejezdů,kde se jim nechtělo posouvat spínače,tak raději mlžili....
V tomto naštěstí nemáš pravdu. Tohle řeší předpisy. Navíc se to v poslední době děje v malých rychlostech, při posunu, ve stanici...

Zjednodušeně víš jak se chovat v závislosti na rychlosti a brzdících procentech vlaku. Předpis s vyšší rychlostí počítá. Zda je nutno zpomalovat už na Výstrahu (žlutá) nebo až na Stůj (červená). Je stanovená minimální viditelnost návěstí a kdy se musí přenášet na návěstní opakovač atd.

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 26 bře 2019, 16:52
od Robert.Magni
Naše džugála si málem dala francka s expresem...
https://rokycansky.denik.cz/nehody/u-ej ... 90223.html

Takže proto mě téma zajímá,jako laika co tomu nijak extra nehoví

Re: Novela Zákona o drahách

Napsal: 27 bře 2019, 07:33
od ypsilonx
Jde o neefektivní řízení a zbytečné nařízení na nařízení a spoustu byrokracie a bez žádných inovací a hlavně bez pokroku a novelizace -> to se může stát jenom u státního podniku.
Analogie česká pošta -> odkdy se stala z pošty finanční instituce? odkdy se stala z české pošty trafika na losy?
Lidé vzpamatujte se -> soukromý sektor je pro uživatele přijatelnější než státní podniky (kromě Budvaru) -> služby na expertní úrovni s vyspělými technologiemi a inovacemi strčí do kapsy naše státní podniky navíc i jako soukromník dbá na recenze zákazníka, což u státního podniku není pravda.

Zásilkovna -> revoluce v listovních službách!
RegioJet -> revoluce v drážní dopravě! (následně i LeoExpres,...)
i podniky autobusové dopravy jsou jinde ...(rozprodávané ČSAD - zastaralé?)

-> mělo by být konečně jasno kdo sedí v dozorčích radách a o čem se tam rozhoduje a kam hlavně ty prachy tečou - místo vývoje se lepí staré rány jen tak na oko.

Docela zajímavý rozhovor o tom, kde je problém:
https://video.aktualne.cz/dvtv/votroube ... f6b220ee8/

Prostě jednoduše řečeno dráhy potřebují někoho kdo to tam dá do latě...