Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4112
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Ondra.kl »

Antonino píše: 01 úno 2019, 18:29Myšlenkou první věty je absurdní stav, kdy nelze učit bez absolvování 5 let vysoké školy, na rozdíl od jiných oblastí s mnohem větší zodpovědností a pravomocemi
:shock: Které jsou to ty jiné oblasti? ... některé kde se děje něco závažnějšího než povinné vzdělání a výchova všech dětí v ČR?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
Ondrej.Kalis
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Ondra.kl píše: 01 úno 2019, 17:48 Z hlediska zákona č. 563/2004 Sb.Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563

V to případě se tu různí lidé baví o různých věcech.
Pan kolega IMHO mluví o odbornosti a odbornících v širším významu a Vy o odbornosti (pokud si to vůbec uvědomujete) dle Vámi citovaného zákona, kde § 7,8OFFTOPIC [opravil jsem z § 6] považuje za tuto odbornost výlučně vysokoškolské vzdělání v akreditovaném pedagogickém studijním oboru, což je v přísném rozporu s celou předchozí diskusí, která je ve smyslu ("ne pouze vzdělání, ale odbornost=schopnosti"; kdežto Vámi citovaný zákon říká "odbornost = vzdělání".
Ondra.kl píše: 01 úno 2019, 11:50 K tomu abyste učil DĚTI ale odbornost potřebujete.
Řešit změnu systému a mentálně se omezit současným systémem jaksi nedává smysl. Buď si vyberte jeden výklad nebo druhý, ale oba zároveň jaksi nejde. Buď chtějte současný systém, kde učit může jen odborník = absolvent pedagogické fakulty (a pak citujte takové výklady pojmu odbornost) a nebo se připojte k názoru, že by cesta k učitelství měla být možná nejen po absolvování takové školy, ale i po splnění specifickým podmínek. Dělejte si co chcete, vyberte si co chcete, ale prosím pojmy využívejte ve zřejmém významu a ten prosím v průběhu diskuse neměňte. Vznikají pak nedorozumění. Přimícháním živnostenského zákona tomu nijak nepomůže.

Já bych se o "odbornosti" rád vůbec nebavil a bavil o skutečným kompetencích, ale jak se zdá, to jo zde zcela nemožné.
Naposledy upravil(a) Antonino.Milicia dne 01 úno 2019, 20:03, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
V__

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Antonino píše: 01 úno 2019, 19:07 V to případě se tu různí lidé baví o různých věcech.
Pan kolega IMHO mluví o odbornosti a odbornících v širším významu a Vy o odbornosti (pokud si to vůbec uvědomujete) dle Vámi citovaného zákona, kde § 6 považuje za tuto odbornost výlučně vysokoškolské vzdělání v akreditovaném pedagogickém studijním oboru, což je v přísném rozporu s celou předchozí diskusí, která je ve smyslu ("ne pouze vzdělání, ale odbornost=schopnosti"; kdežto Vámi citovaný zákon říká "odbornost = vzdělání".

Řešit změnu systému a mentálně se omezit současným systémem jaksi nedává smysl. Buď si vyberte jeden výklad nebo druhý, ale oba zároveň jaksi nejde. Buď chtějte současný systém, kde učit může jen odborník = absolvent pedagogické fakulty (a pak citujte takové výklady pojmu odbornost) a nebo se připojte k názoru, že by cesta k učitelství měla být možná nejen po absolvování takové školy, ale i po splnění specifickým podmínek. Dělejte si co chcete, vyberte si co chcete, ale prosím pojmy využívejte ve zřejmém významu a ten prosím v průběhu diskuse neměňte. Vznikají pak nedorozumění. Přimícháním živnostenského zákona tomu nijak nepomůže.

Já bych se o "odbornosti" rád vůbec nebavil a bavil o skutečným kompetencích, ale jak se zdá, to jo zde zcela nemožné.

V celé diskusi se bavíme v podstatě o tom, jak a jestli změnit definici odbornosti, resp. jaká odbornost je pro danou věc podstatná.

Živnostníky jste do diskuse přimíchal vy, když jste začal mluvit o tom, že firmu může řídit každý, téma diskuse měníte také převážně vy, pojmy překrucujete také vy, bez snahy pochopit, co chtěl dotyčný skutečně říci.

Příklad zde:
Antonino píše: 01 úno 2019, 18:29 Ano, máte 2× pravdu. Ale je to demagogie a já už vážně na takovou diskusi nemám trpělivost, pokud druhá strana absolutně nezvládá kritické čtení textu.

Myšlenkou první věty je absurdní stav, kdy nelze učit bez absolvování 5 let vysoké školy, na rozdíl od jiných oblastí s mnohem větší zodpovědností a pravomocemi. Rozvíjet tu teorie o soukromém vlastnictví, krachu, a instituci nás občanů je zcela irelevantní. Tématem je výběr a vzdělávání učitelů, ne výběr manažerů.

Ředitel zeměkoule je běžné řečnické spojení. Žádná taková funkce neexistuje a nemá proto význam o tom polemizovat či z toho dokonce něco vyvozovat.

Sám jste k prokázání svého názoru použil příklad soukromé firmy. Když vám někdo řekne, že srovnávat firmu s veřejným školstvím úplně nejde, označíte to za demagogii.

Sám jste argumentoval ředitelem Zeměkoule, když na to někdo reaguje, sám říkáte, že taková funkce neexistuje a nemá smysl o ní polemizovat nebo na to reagovat. Proč tedy takový argument říkáte, když to je nesmysl? OFFTOPIC(s tím, že to je nesmysl, pochopitelně souhlasím)

Osobně jsem absolutně otevřen diskusi, jaké mají být požadavky na toho, kdo chce učit, rád takovou věcnou diskusi povedu. Nicméně s vámi diskuse k ničemu nevede. Měníte téma, používáte pseudoargumenty a zřejmě se snažíte prosadit svůj předdefinovaný pohled. Každého, kdo si dovolí argumentovat proti, se snažíte jakkoliv odrovnat z diskuse.


Ke studiu aspoň 5 let VŠ řeknu za sebe asi toliko:
- na 1. stupni ZŠ podporuji, aby každý měl pedagogické vzdělání (znalosti učiva má asi každý dostatečné, ale je tu mnohem složitější, jak to předat dětem)
- na 2. stupni ZŠ spíš taky, ale byl bych i pro uvolnění možností pro ředitele, rozhodně by ale měl mít VŠ v oboru nebo učitelskou
- na gymnáziu (i víceletém) bych jednoznačně požadoval VŠ magisterského stupně - už proto, že většina studentů má cíl jít na VŠ a bylo by dobré, aby učitel měl vyšší vzdělání než oni OFFTOPIC, jinak si nedovedu představit ani to, jak by si získal jejich respekt, preferoval bych školu odborného zaměření, ale umožnil bych i pedagogickou
- na nižších typech škol bych možná uvažoval o možnosti učit pro lidi bez VŠ, ale s hlubokými praktickými zkušenostmi

Mluvíme tu o vzdělávacím systému, kde učitelé nejen učí, ale také žáky a studenty hodnotí a umožňují jim postup systémem. I proto si myslím, že by zpravidla měli mít aspoň vyšší kvalifikaci, než jaké dosáhne student dokončením té školy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Ondra.kl, V__

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4112
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Ondra.kl »

Antonino píše: 01 úno 2019, 19:07 Já bych se o "odbornosti" rád vůbec nebavil a bavil o skutečným kompetencích, ale jak se zdá, to jo zde zcela nemožné.
Je úplně jedno jak nazvate souhrn podmínek pro to aby někdo mohl učit. Zásadní je jejich rozsah a způsob ověření.
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Antonino píše: 01 úno 2019, 19:07 Já bych se o "odbornosti" rád vůbec nebavil a bavil o skutečným kompetencích učitele.
Pokud tu kapitolu z oblasti sémantiky a syntaxe máme za sebou, tak bych se rád posunul k meritu věci.

Znovu se odkážu na zákon odkázaný kolegou: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563

Pro přesnost se nyní zaměřím na oblast základních škol, kde je situace nejméně příznivá pro ne-absolventy (§7 a §8).

Máme na jedné straně absolventy vysokých pedagogických škol, kteří jediní mohou učit. (Pro zjednodušení bych se nezabýval, jestli je toto vzdělání optimální, dostatečné apod.) Na druhou stranu je zde patrně shoda, alespoň u některých příspěvků, že by možnost učit měly mít i jiné vhodné osoby, které nemají toto vzdělání, ale mají potřebné schopnosti (kvůli různému výkladu se vyhnu pojmu "odbornost") a použiji v personalistice běžný výraz "kompetence".

Právě kompetenční model učitele bude klíčový pro vymezení vhodného kandidáta. Ten nemáme (a já nemám ambice ho vytvořit). Ale bude patrně zahrnovat tyto širší aspekty:
- pedagogické znalosti
- specifické znalosti v daném oboru
- obecné znalosti a zkušenosti
- osobnostní předpoklady
- motivaci
- a další (prosím, doplňte)

S výjimkou první a druhé kompetence se tyto aspekty neřeší na pedagogických školách.

Druhou kompetenci lze získat i v jiných typech škol.

Cílem změny je dostat do školství lidi, kteří sice nevystudovali pedagogickou fakultu, ale mají dostatečné kompetence učit, často velmi vysokou motivaci a vynikající všeobecné znalosti a zkušenosti. Navržený systém nesmí být zneužitelný tak, aby se školy staly odkladištěm neschopných absolventů apod.

Pro další diskusi bych se odpíchl od tohoto výchozího návrhu, že by zájemce o výuku na základní škole mohl mít srovnatelnou pedagogickou pozici jako standardní absolvent pedagogické vysoké školy, pokud má magisterský stupeň vzdělání jiné vysoké školy a složí zkoušku z oblasti pedagogiky relevantní pro daný stupeň (reálně aplikovatelné) a specifických znalostí v daném oboru v relevantním kontextu (česky přiměřené a prakticky využitelné). Analogicky rozsahem i obsahem by byl i požadavek praxe. Nad rámec reality pedagogických škol bych si uměl představit i psychologické testy zaměřené na osobnost zájemce (není podmínkou).

Co je otázkou, zda vyžadovat pouze složení příslušných zkoušek nebo i absolvování konkrétních kurzů. Spíše se kloním pouze ke zkouškám. Pokud přípravné kurzy, tak ne v neadekvátním rozsahu, který by měl eliminační povahu (současný stav).

Případné obavy o kvalitu učitelů by měl dostatečně řešit stávající systém, tedy výběr učitelů vedením školy pod kontrolou zřizovatelů a rodičů a obecné kontrolní mechanismy (inspekce apod.)

Tento systém lze patrně použít na oba stupně základních škol i střední školy (měnil by se kompetenční model a tedy obsah zkoušek). S odbornými učilišti, VOŠ, speciálními školami, uměleckými školami nemám zkušenosti, proto se k nim nevyjadřuji (ale lze to řešit analogicky). (Nepřekvapujícím paradoxem je, že na vysokých školách může učit kdokoliv i bez jakéhokoliv pedagogického vzdělání).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
Pavel.Moravec

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2764
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 12424 poděkování
Dostal poděkování: 5915 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Antonino píše: 31 led 2019, 21:52 Nepovažuji za šťastné říkat, že lidé s vystudovanou pedagogikou jsou horší učitelé než ti "přirození", to je velmi odvážné a těžko průkazné.

..

Ve vší úctě a pokoře k absolventům pedagogických škol, není mi úplně jasné, co se musí vysokoškolsky vzdělaný člověk učit za tajemství dalších cca 5 let, aby mohl být učitel (ani bakaláře neuznají). OFFTOPICŘešili jsme to s kamarádkou - absolventkou SŠ a VŠ pedagogiky, a upozornila nás, že jí osobně VŠ na rozdíl od SŠ nedala vůbec nic.

Preferoval bych systém s menšími bariérami a založený spíše na testování kompetencí a tréningu.
Tady si z vlastní zkušenosti víceméně sám odpovídáš :) Z vlastní zkušenosti píšeš, že kamarádce pedagogická VŠ nic nedala. Podobnou zkušenost má řada lidí a rezentují tak svůj názor, že PedF není garantem dobrého kantora.

Jinak plně souhlasí, že nutnou podmínkou stát se učitelem má být jeho kompetence, nikoliv razítko o absolvování školy - toto lpění na formálních požadavcích je problémem obecně. Správně by mělo být, že:
  • každý absolvent PedF splňuje tyto kompetence (nedokážu zhodnotit zda je pravda, obecně možná ano, ale mám dost smutné zkušenosti s PaeDr které dokázaly mně znechutit informatiku na střední škole (teď se IT hodně dobře živím) a dceři znechutit školu a třídní kolektiv obecně OFFTOPIC(zdravím na ŽS Pavlovská v Brně, děkuji příště už ne)
  • test na tyto kompetence by bylo možné absolvovat nezávisle na studiu. Kdo by jím prošel, mohl by učit na ZŠ. Klidně by tento test mohl být povinný po pár letech výuky (asi pro všechny, i absolventy PedF).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvek:
Ondrej.Kalis
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Pavel.Moravec píše: 02 úno 2019, 11:54
Antonino píše: 31 led 2019, 21:52 Nepovažuji za šťastné říkat, že lidé s vystudovanou pedagogikou jsou horší učitelé než ti "přirození", to je velmi odvážné a těžko průkazné.

..

Ve vší úctě a pokoře k absolventům pedagogických škol, není mi úplně jasné, co se musí vysokoškolsky vzdělaný člověk učit za tajemství dalších cca 5 let, aby mohl být učitel (ani bakaláře neuznají). OFFTOPICŘešili jsme to s kamarádkou - absolventkou SŠ a VŠ pedagogiky, a upozornila nás, že jí osobně VŠ na rozdíl od SŠ nedala vůbec nic.

Preferoval bych systém s menšími bariérami a založený spíše na testování kompetencí a tréningu.
Tady si z vlastní zkušenosti víceméně sám odpovídáš :) Z vlastní zkušenosti píšeš, že kamarádce pedagogická VŠ nic nedala. Podobnou zkušenost má řada lidí a rezentují tak svůj názor, že PedF není garantem dobrého kantora.
Já už se k tomu nechci vracet a raději bych se věnoval produktivní diskusi, ale asi to nedokážu skousnout a zase zapadnu do dialektiky: Ty výroky si neodporují. 1) První výrok, který jsem odmítl, byl paušální a odsuzující, druhý nikoliv 2) První výrok, který jsem odmítl, stál na tezi, že absolventi PedF jsou horší než ne-absolventi; můj výrok říkal, že ne-absolventi by mohli být také dobří učitelé. Že "PedF není garantem dobrého kantora" jsem nikdy ani netvrdil, ani nepopřel. Odmítl jsem jen tvrzení, že absolvent PedF je horším kantorem. Pozornému čtenáři by to mělo být jasné a mrzí mne to předchozí nepochopení. Pro někoho je to slovíčkaření, pro mne ne. Každopádně mé postoje vedle sebe žijí v souladu :) Podobně bych mohl prohlásit, že "Mnoho absolventů PedF jsou jistě dobrými učiteli. Otázkou je, do jaké míry je to zásluhou těchto škol." Tato komunikační krize je snad snad již pryč a nechci se k ní opravdu vracet.

Pro zjednodušení a menší bariéry bych zde v tomto okamžiku nezpochybňoval kompetence absolventů PedF, jen bych přivítal otevření práce kantora i absolventům jiných škol, pokud prokážou své kompetence. Také v tomto okamžiku nevidím důvod bourat studium na PedF jako standardní a legitimní cestu k práci učitele. Případné úpravy vzdělávání na PedF jsou jiné téma.

Ještě bych rád zopakoval myšlenku, že kvalita našich škol nestojí zdaleka jen na učitelích, ale velmi důležitý je i celkový systém, společenské zadání a způsob didaktiky, kterou jsou vyučováni.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
Pavel.Moravec

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Antonino píše: 02 úno 2019, 21:22 1) První výrok, který jsem odmítl, byl paušální a odsuzující, druhý nikoliv 2) První výrok, který jsem odmítl, stál na tezi, že absolventi PedF jsou horší než ne-absolventi; můj výrok říkal, že ne-absolventi by mohli být také dobří učitelé.
Také to nechci už hluboce rozebírat, ale jelikož se polemika týká mých výroků, považuji za nutné upřesnit fakta:

Můj výrok nebyl odsuzující a vůbec v něm nebylo řečeno to, co jsi napsal Ty. Uvedl jsem na základě mých osobních zkušeností (které nemusí být objektivní), že špatní učitelé, které jsem potkal, byli vždy absolventy PedF, ti nejlepší byli vždy absolventy odborných škol. Toto je skutečná zkušenost a jedná se o popis faktu, který se stal. Co z něj kdo vyvodí, je jeho problém. Já jsem z něj vyvodil závěr, že absolventy odborných škol bychom měli ve školství podporovat a nikoliv odrazovat. Jednalo se tedy o pozitivní hodnocení učitelů s odborným vzděláním, nikoliv o odsuzování učitelů s pedagogickým vzděláním. Setkal jsem se mimochodem i s několika dobrými učiteli s vystudovanou pedagogikou, ale fakt je, že jich bylo menší procento...

Vadí mi, že má slova byla překroucena a prezentována ve zcela jiném významu, a to i potom, co jsem to následně v diskusi upřesnil!

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Janek.Wagner »

Martin.Kucera píše: 31 led 2019, 10:48
Marian_Kechlibar píše: 31 led 2019, 10:25Umím si sám za sebe představit, že bych třeba na gymnáziu vedl matematický seminář na pár hodin týdně. Nebo programátorský.
Tohle IMHO určitou formou můžeš. Já před dvěma lety vedl kroužek hlavolamů (2 hodiny týdně) na jedné ZŠ a pedagogické minimum po mně nevyžadovali. Loni jsem ho nabízel na osmiletém gymplu, kam chodí můj syn (bohužel se nesešly moje a jejich časové možnosti) a taky se mě na ped. minimum neptali.
Kroužek může vést v podstatě kdokoliv.

Se seminářem je to prakticky to samé, je to jen a jen v kompetenci ředitele školy. Ten může na místo učitele přijmou kohokoliv bez příslušného vzdělání i dnes, pokud prokáže, že nikoho kvalifikovaného nesehnal.

Ale řešíme tu zástupný problém.
Primární je řešit, proč není o místa učitelů zájem, proč do praxe neodcházejí absolventi učitelství (nejen z PedF), proč kvalifikovaní učitelé ze školství odcházejí (z mých známých odešlo v posledních 3-4 letech několik špičkových učitelů ve věku 30-40 let) atd..
Většina z vyjmenovaného je přímým či nepřímým důsledkem dlouholetého podfinancování školství.
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Janek.Wagner píše: 03 úno 2019, 20:55 Ale řešíme tu zástupný problém.
Primární je řešit, proč není o místa učitelů zájem, proč do praxe neodcházejí absolventi učitelství (nejen z PedF), proč kvalifikovaní učitelé ze školství odcházejí (z mých známých odešlo v posledních 3-4 letech několik špičkových učitelů ve věku 30-40 let) atd..
To je jistě relevantní, ale také je to i o tom, jak dostat efektivně do školství lidi, které na to mají motivaci, osobnostní předpoklady a rozhled, ale nešli na PedF, ale jinou školu.
Pracovní trh by neměl dělat zbytečné bariéry mezi profesemi, jen tak bude efektivní.

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Odpovědět

Zpět na „Školství“