Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

Vážení přátelé, rok s rokem se sešel a můžeme opět bilancovat.
žáci podle postižení 2007-18.xlsx
(28.32 KiB) Staženo 77 x
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2194
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7372 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od David.Wagner »

Prošel jsem si to na základě včerejší schůzky ještě znovu a měl bych k tomu pár dotazů, které mě napadli, zpracovali jsme si k tomu i tabulku.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

a) při podrobnějším náhledu do kategorií to vypadá tak, že zdaleka nejvíc přibývá v kategoriích Vývojové poruchy učení, silně přibývá ve Vývojových poruchách chování. Obojí zkusím dát vysvětlení níže. U vícečetných vad těžko vyhodnotit, co bude dál.
b) v absolutních číslech to vypadá strašlivě na ČR, ale oproti populačnímu ročníku to nejsou nějak drastická čísla (https://www.czso.cz/csu/czso/aktualni-p ... j-v-kostce - např. V roce 2016 se živě narodilo 112 663 dětí, o 1,9 tisíce více než v roce 2015.)
c) a to hlavně: myslím, že struktura toho jaké poruchy to jsou jenom podporuje domněnku, že za nárůstem stojí kombinace přetížených pedagogicko psychologických poraden, stále se zlepšující a jemnější diagnostiky a toho, že rodiče jsou v skutečnosti spíše motivováni získat pro dítě více potvrzení než žádné (což teda považuji za dobrou variantu). A tam rozhodně je potřeba spousta práce.

Zajímalo by mě ale, co vlastně chceš s těmi čísly dělat a kam to dál posunout. Co by měly být podle tebe správné další kroky?

Podporuji myšlenky.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Chtěl bych jen poznamenat, že počet žáků s nějakým postižením neroste, napříč lety zůstává na 9 %. Co se mění, jsou kategorie, ale podíl žáků s postižením (vztaženo k populaci) je pořád stejný.

Kopíruji sem to, co jsem psal v jiném vlákně:
Zbynek.Janoska píše: 13 bře 2018, 00:03 Tabulka, uvedená na počátku vlákna, obsahuje jen počty postižených žáků, nikoli počty žáků celkem - tzn. nelze usuzovat na nějaké trendy vzhledem k celé populaci. Když se ty čísla srovnají s počtem žáků ZŠ celkem (zdroj ČSÚ), tak žádný trend neexistuje. (procentuální zastoupení žáků s postižením mezi všemi žáky je 9 % a tato hodnota v čase ani nestoupá, ani neklesá).

Jediné, co se mění, je skladba postižení. Například klesá (v populaci) počet dětí s poruchou zraku, sluchu, nebo tělesným postižením, oproti tomu stoupá počet dětí s více postiženími, s poruchami řeči, autismem.

...

Pokud se podíváte na počet dětí s (mentální poruchou + autismem + poruchou chování), tak součet těchto tří hodnot má v populaci mírně klesavý trend - takže to nevypadá, že by dětí s autismem přibývalo, spíše se zdá, že je to opravdu změnou diagnózy a že jedna diagnóza přibývá na úkor toho, že jiná ubývá.
Uživatelský avatar
Georgia.Hejdukova
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1210
Registrován: 25 čer 2017, 17:02
Profese: studentka práv, rešeršistka
Bydliště: Praha 6
Dal poděkování: 735 poděkování
Dostal poděkování: 2475 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Georgia.Hejdukova »

Obecně opadá stigma spojenr s duševním onemocněním, tudíž se rodiče stále méně boji diagnostiky autismu a podobných poruch.

Naopak zlepšuje se peče a prevence tělesných postižení.

Tudíž žádné překvapení

“It does not do to dwell on dreams and forget to live”
― prof. Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore, O.M
+420 775 864 103 / georgia.hejdukova@pirati.cz
LinkedIn / Facebook / Twitter / Instagram / Web

Uživatelský avatar
Lenka.Kozlova
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 3167
Registrován: 11 čer 2012, 09:34
Profese: vychovatelka
Dal poděkování: 9057 poděkování
Dostal poděkování: 3408 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Lenka.Kozlova »

Je to všechno ještě trochu složitější, jestli Pavel vycházel z dat, která jsou podložena závěry PPP pro jednotlivé žáky.
Příklad: Děti s podprůměrným intelektem jsou zařazeny tak, aby mohly získat nadstandardní péči, přesto, že se nejedná o poruchu atd. atd. ....

Podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Maria.Vasickova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2453
Registrován: 01 úno 2010, 21:56
Bydliště: Jižní Morava
Dal poděkování: 1772 poděkování
Dostal poděkování: 1652 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Maria.Vasickova »

David.Wagner píše: 21 led 2019, 16:57 OFFTOPICProšel jsem si to na základě včerejší schůzky ještě znovu a měl bych k tomu pár dotazů, které mě napadli, zpracovali jsme si k tomu i tabulku.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

a) při podrobnějším náhledu do kategorií to vypadá tak, že zdaleka nejvíc přibývá v kategoriích Vývojové poruchy učení, silně přibývá ve Vývojových poruchách chování. Obojí zkusím dát vysvětlení níže. U vícečetných vad těžko vyhodnotit, co bude dál.
b) v absolutních číslech to vypadá strašlivě na ČR, ale oproti populačnímu ročníku to nejsou nějak drastická čísla (https://www.czso.cz/csu/czso/aktualni-p ... j-v-kostce - např. V roce 2016 se živě narodilo 112 663 dětí, o 1,9 tisíce více než v roce 2015.)
c) a to hlavně: myslím, že struktura toho jaké poruchy to jsou jenom podporuje domněnku, že za nárůstem stojí kombinace přetížených pedagogicko psychologických poraden, stále se zlepšující a jemnější diagnostiky a toho, že rodiče jsou v skutečnosti spíše motivováni získat pro dítě více potvrzení než žádné (což teda považuji za dobrou variantu). A tam rozhodně je potřeba spousta práce.


Zajímalo by mě ale, co vlastně chceš s těmi čísly dělat a kam to dál posunout. Co by měly být podle tebe správné další kroky?
Zkusme se na to podívat jinak. Děti, kterým bylo v roce 2007 pět let se narodily v roce 2002. Takže by bylo dobré zahrnout do tabulky už rok 2002. Podle demografické tabulky se v letech 2000-2005 narodilo dětí pouze do 100 tis. Nad 100 tis. se začali rodit až od 2006, což jsou děti, které nastupují do školy v roce 2012. Zaměřme se na konkrétní vadu řeči.
V roce 2006 jich bylo s touto vadou 1816 a má neustále stoupající trend až k číslu 7 202 v roce 2017. Takže za 11 let je tam nárůst o 5386. Berme v potaz, že za těch 11 let odcházeli žáci z 9. tříd a přichází žáci do 1. tříd. Mne zajímá, co způsobuje ten nárůst. Co je příčinou toho, že ty děti vadou řeči trpí. Učitelky v MŠ to vidí zcela zřetelně. Před 20 ti lety bylo s vadou řeči ve třídě z 10 ti žáků 1-2, dnes jsou z 10 ti dětí dvě bez vady řeči. To má svou příčinu.
Také je zvláštní, že přestože počet žáků celkem v letech 2007 - 2011 klesá, těch s vadami řeči přesto stoupá. Diagnostika vady řeči je pořád stejná.
Takže, jak postupovat, abychom zjistili, co je příčinou nárůstu dětí s vadami řeči?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Maria.Vasickova za příspěvek:
Pavel.Nazarsky

Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.

Periklés
Uživatelský avatar
Lenka.Kozlova
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 3167
Registrován: 11 čer 2012, 09:34
Profese: vychovatelka
Dal poděkování: 9057 poděkování
Dostal poděkování: 3408 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Lenka.Kozlova »

Řeč je spojená překvapivě s pohybovou aktivitou, na nárustu vad se tedy může podílet například nízká pohybová aktivita, třeba....

Podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2458
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2011 poděkování
Dostal poděkování: 3231 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Jan.Prokop »

Ono je taky otázka co je to vada řeči, můj sedmiletý syn ji má, ač já si to nemyslím, ale žena ho vzala k logopedovi a ten ji diagnostikoval, kdyby bylo čistě na mě, tak bych ho k tomu logopedovi vůbec nebral, protože mi přijde, že mluví úplně normálně, takže by bylo o čárku méně. Podle mě ta statistika je způsobena tím, že rodiče častěji vodí děti k logopedovi a ten vždycky něco najde.
Uživatelský avatar
Maria.Vasickova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2453
Registrován: 01 úno 2010, 21:56
Bydliště: Jižní Morava
Dal poděkování: 1772 poděkování
Dostal poděkování: 1652 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Maria.Vasickova »

Lenka.Kozlova píše: 21 led 2019, 23:40 Řeč je spojená překvapivě s pohybovou aktivitou, na nárustu vad se tedy může podílet například nízká pohybová aktivita, třeba....
Jistě, těch faktorů je více, co mají vliv na funkci řeči. Tak zkusme najít způsob, jak analyzovat, co se změnilo od roku 2002 do 2017 ve způsobu chování dětí, nebo jaké vnější vlivy působí na změny....? Co nám v tom může bránit?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Maria.Vasickova za příspěvek:
Pavel.Nazarsky

Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.

Periklés
Uživatelský avatar
Maria.Vasickova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2453
Registrován: 01 úno 2010, 21:56
Bydliště: Jižní Morava
Dal poděkování: 1772 poděkování
Dostal poděkování: 1652 poděkování

Re: Počty žáků ZŠ podle druhu postižení

Příspěvek od Maria.Vasickova »

Jan.Prokop píše: 22 led 2019, 00:56 Ono je taky otázka co je to vada řeči, můj sedmiletý syn ji má, ač já si to nemyslím, ale žena ho vzala k logopedovi a ten ji diagnostikoval, kdyby bylo čistě na mě, tak bych ho k tomu logopedovi vůbec nebral, protože mi přijde, že mluví úplně normálně, takže by bylo o čárku méně. Podle mě ta statistika je způsobena tím, že rodiče častěji vodí děti k logopedovi a ten vždycky něco najde.
Moje děti mluví také "úplně normálně" ;) Přesto, jejich sykavky znějí úplně jinak než mé....Máme definici toho, co to znamená normální mluva? Muzikanti to mají jednoduché, používají ladičku a tak mohou spolu hrát. Jsou lidé, kteří nemají hudební sluch, myslíš, že jsou schopni poznat, když někdo hraje falešně na nějaký nástroj? Řekla bych, že to může být podobné se schopností rozpoznávat abnormality v řeči. A také, že v tom hraje roli ne/ochota připustit, že by mé dítě mohlo mít nějakou vadu a tím se lišit od jiných.
Kdyby bylo čistě na mě, tak bych spoustu věcí řešila zcela jinak. Je možné, že právě to, že není vše čistě na nás má vliv, třeba na vadu řeči u našich dětí?

Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.

Periklés
Odpovědět

Zpět na „Školství“