Výuka dějepisu dle BIS?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2194
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7372 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od David.Wagner »

Mimochodem právě třeba 19. století a obrozenecká literatura je dobrej příklad fakt široce rozšířeného problému: ta doba je dost akční, plná skandálů, dost rychlých změn a fakt zajímavých politických bojů, který při správném podání kladou dodnes relevantní otázky a pak na ně přímo navazuje politika dvacátého století, která už velmi přímo ovlivňuje nás. Ale nejčastější náhled do dobové literatury je prostě telefonní seznam: znát co nejvíc autorů, co nejvíc děl a správně je pospojovat do škatulek.
Motivace pak není jenom v tom, že učitel je marnej: dost často bohužel je tam i velmi silný tlak rodičů a motivace studentů. Ti totiž nutně potřebují znát telefonní seznamy k maturitě a přijímačkám...to je myslím ten větší problém, než že BISka náhodně řekne "hej, SOVĚTSKÁ VERZE DĚJIN, jsme ve VÁLCE!".
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Profant, Marek.Necada

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2456
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3179 poděkování
Dostal poděkování: 3500 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Jakub.Michalek píše: 16 led 2019, 18:54 ...Spíš než o ruský vliv jde o blbost, lenost, zahleděnost do sebe a připosranost, která brání vybočit z davu. A pravda je podle mě taková, že nevzdělaný národ a tyto vlastnosti jsou asi opravdu největší bezpečnostní hrozby České republiky.
Ale jedno přece nevylučuje druhé. Vždycky lidé budou slabinou lidstva.
Nejsem si také jistý, jestli se tam píše o proruské = Rusy řízené nebo proruské = ve prospěch Ruska.

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Uživatelský avatar
Jan.Mares
Zahraniční odbor
Příspěvky: 680
Registrován: 14 srp 2017, 19:48
Profese: Spisovatel slevových letáků
Dal poděkování: 237 poděkování
Dostal poděkování: 1545 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Jan.Mares »

David.Wagner píše: 16 led 2019, 19:04 Mimochodem právě třeba 19. století a obrozenecká literatura je dobrej příklad fakt široce rozšířeného problému: ta doba je dost akční, plná skandálů, dost rychlých změn a fakt zajímavých politických bojů, který při správném podání kladou dodnes relevantní otázky a pak na ně přímo navazuje politika dvacátého století, která už velmi přímo ovlivňuje nás. Ale nejčastější náhled do dobové literatury je prostě telefonní seznam: znát co nejvíc autorů, co nejvíc děl a správně je pospojovat do škatulek.
Problém č.1 - Telefonní seznamy vyžadují u státní maturity a přijímaček na humanitní obory (ano i na karlovce jsou přijímací testy ve stylu Chcete být Milionář). Od zavedení státurity se tahle tendence ještě zhoršila, protože předtím mohl inteligentní a kriticky přemýšlející češtinář u ústní maturity vyžadovat i něco jiného, než seznamy. S tím je ámen. A lepší to nebude

Problém č.2 - Není žádná povinnost studovat na paďáku kombinaci čeština-dějepis. Tuhle kombinaci má tak +/- 10-20% učitelů (statistiky PedFUK). U toho zbytku je to v podstatě na nich samých, jestli si nad rámec vlastního gymnaziálního vzdělání (podle studijního plánu žádný povinný předmět k dějinám nemají, narozdíl od bohemistů) něco doplní sami. Podle mých subjektivních zkušeností spíš ne (u maturitní zkoušky mi češtinářka doslova řekla "Nechte si tu historii.")

S tím souvisí problém č.2,5 - nedostatek stravitelné literatury k národnímu obrození. Dobré literatury, která by byla lehce přístupná i laikovi (a tedy i češtinářovi) je pomálu. Vlastně jen Vladimír Macura (hlavně Český Sen, ten je krátkej) a s přimhouřením oka pak možná "V národním zájmu" od Hrocha. O ničem novějším (jmenované knihy jsou z devadesátek) nevím.

Suma sumárum - házet to na učitele úplně nejde, ti jsou totiž hlavně sami produktem našeho naprosto debilního vzdělávacího systému.
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2194
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7372 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od David.Wagner »

Jan.Mares píše: 16 led 2019, 21:45
David.Wagner píše: 16 led 2019, 19:04 Mimochodem právě třeba 19. století a obrozenecká literatura je dobrej příklad fakt široce rozšířeného problému: ta doba je dost akční, plná skandálů, dost rychlých změn a fakt zajímavých politických bojů, který při správném podání kladou dodnes relevantní otázky a pak na ně přímo navazuje politika dvacátého století, která už velmi přímo ovlivňuje nás. Ale nejčastější náhled do dobové literatury je prostě telefonní seznam: znát co nejvíc autorů, co nejvíc děl a správně je pospojovat do škatulek.
Problém č.1 - Telefonní seznamy vyžadují u státní maturity a přijímaček na humanitní obory (ano i na karlovce jsou přijímací testy ve stylu Chcete být Milionář). Od zavedení státurity se tahle tendence ještě zhoršila, protože předtím mohl inteligentní a kriticky přemýšlející češtinář u ústní maturity vyžadovat i něco jiného, než seznamy. S tím je ámen. A lepší to nebude

Problém č.2 - Není žádná povinnost studovat na paďáku kombinaci čeština-dějepis. Tuhle kombinaci má tak +/- 10-20% učitelů (statistiky PedFUK). U toho zbytku je to v podstatě na nich samých, jestli si nad rámec vlastního gymnaziálního vzdělání (podle studijního plánu žádný povinný předmět k dějinám nemají, narozdíl od bohemistů) něco doplní sami. Podle mých subjektivních zkušeností spíš ne (u maturitní zkoušky mi češtinářka doslova řekla "Nechte si tu historii.")

S tím souvisí problém č.2,5 - nedostatek stravitelné literatury k národnímu obrození. Dobré literatury, která by byla lehce přístupná i laikovi (a tedy i češtinářovi) je pomálu. Vlastně jen Vladimír Macura (hlavně Český Sen, ten je krátkej) a s přimhouřením oka pak možná "V národním zájmu" od Hrocha. O ničem novějším (jmenované knihy jsou z devadesátek) nevím.

Suma sumárum - házet to na učitele úplně nejde, ti jsou totiž hlavně sami produktem našeho naprosto debilního vzdělávacího systému.
No počkej, vždyt jasně píšu, že ta jednička plyne z toho, že každý zkrátka chce maximalizovat svoje šance na úspěch v tom měřeném.

Jinak ta dvojka podle mě není klíčový problém, ale já obecně moc nevěřím na nutnost aby učitel vystudoval peďák...

Myslím, že třeba Pokorný je v pohodě dostupnej...a hlavně sorry, těch doplnujících i popkulturních materiálů je tolik, že by to učitel češtiny měl hravě zvládnout. Na nedostatečné pokrytí knihami bychom si mohli stěžovat u všeho vyjma první republiky a Mnichova:)
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvek:
Jan.Mares

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Jan.Mares
Zahraniční odbor
Příspěvky: 680
Registrován: 14 srp 2017, 19:48
Profese: Spisovatel slevových letáků
Dal poděkování: 237 poděkování
Dostal poděkování: 1545 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Jan.Mares »

David.Wagner píše: 16 led 2019, 21:50 No počkej, vždyt jasně píšu, že ta jednička plyne z toho, že každý zkrátka chce maximalizovat svoje šance na úspěch v tom měřeném.

Jinak ta dvojka podle mě není klíčový problém, ale já obecně moc nevěřím na nutnost aby učitel vystudoval peďák...

Myslím, že třeba Pokorný je v pohodě dostupnej...a hlavně sorry, těch doplnujících i popkulturních materiálů je tolik, že by to učitel češtiny měl hravě zvládnout. Na nedostatečné pokrytí knihami bychom si mohli stěžovat u všeho vyjma první republiky a Mnichova:)
Ok, vyjádřil jsem to nedostatečně přesně. Ty telefonní seznamy generují sami učitelé, protože tak ten systém nastaven je. Že se na to studenti sami nastaví není nějaká důmyslná racionální strategie,v jak maximalizovat úspěch, ale v podstatě jediná možnost, která jim je systémem dána. Učitele do toho netlačí studenti, kteří se chtějí za každou cenu memorovat, ale školský systém, který (byť ne doslova v RVP) mu říká, že tohle má studentům předat.

Ad Pokorný - Jako prof. Jiří Pokorný, expert na dějiny dělnického hnutí? No pro mě za mě, ale to už teda radši učitelům vnutit toho Macuru (bavíme se furt specificky o Obrození, že jo?). Ještě jsem opomněl Jiřího Raka (Bývali Čechové).

Ale to množství materiálu by mě zajímalo. Protože i když koukám na tuhle strašně zajímavou specku na paďáku (ale pro dějepisáře),
http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/event/na ... y-problem/
tak tam nějaký závratný množství popularizační literatury nevidim.

Asi jsem zhýčkanej z Německa a Rakouska, kde k dlouhému 19. století existuje dost literatury, že by se s tím dalo topit v elektrárnách. Z toho samozřejmě solidní množství popularizačních kousků (mimochodem všimni si, kolik toho v té specce je německy).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Mares za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2194
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7372 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od David.Wagner »

Imho se točíme v kruhu definic. To, že po tobě maturita/ přijímačky chtějí seznamy je btw jeden z důvodů selhání RVP do jisté míry: protože to můžeš tisíckrát volně naformulovat dovednosti, když student, jeho maminka, strejda a jejich pes všichni z praxe ví, co je potřeba. S tím, že ohromnou část děcek celkem tvrdá drilovací příprava čeká už od třetí čtvrté třídy, protože se usilovně snaží v páté uniknout na osmileté gymnázium...ale věcně se snad shodnemeOFFTOPIC (byť podskupinu k tomu, jak pirátsky učit dějiny bychom si klidně udělat mohli - also, https://www.facebook.com/narodsobelarp/, ne asi:))).

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Jan.Mares
Zahraniční odbor
Příspěvky: 680
Registrován: 14 srp 2017, 19:48
Profese: Spisovatel slevových letáků
Dal poděkování: 237 poděkování
Dostal poděkování: 1545 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Jan.Mares »

Tvl já myslel, že to téma už teda usnulo. Tak co to je totok?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/uci- ... cle-detail
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Mares za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2194
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7372 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od David.Wagner »

Ale je to pohoda, Vlnas tak jako trollí, Zahradil přivedl miniona, probíhá diskuze a lidé kladou nesmírně komplikované dotazy, které jsou hlavně o nich.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvek:
Jan.Mares

Podporuji myšlenky.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Karel666 »

Tak jsem četl článek, kde vystupoval autor těchto učebnic a řekl jak se tvořili atd., tedy bohužel musím konstatovat, že mladej klaus měl pravdu a že tajná služba tvrdě překročila pravomoce a hlavně by měl azapřemýšlet nad personálním obsazením...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
Dalibor.Zahora
Člen KS Ústecký kraj
Příspěvky: 13438
Registrován: 21 dub 2009, 12:29
Profese: zakládající člen
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 34797 poděkování
Dostal poděkování: 17629 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Výuka dějepisu dle BIS?

Příspěvek od Dalibor.Zahora »

„BIS ujela, dějepis není ruský“

Proruský výklad moderních dějin? Nesmysl, odmítají historici zprávu tajné služby.

MF DNES 21 Feb 2019 Ondřej Leinert reportér MF DNES

Od Bezpečnostní informační služby to byl šlendrián, nějaký učitel možná občas žáky ovlivní svým politickým názorem, ale dějepis na českých školách není proruský. A žákům by neuškodilo, kdyby místo mnoha hodin výuky pravěku slyšeli na školách víc o moderních dějinách. Shodli se na tom poslanci s odborníky během včerejšího semináře o tom, jestli je výuka dějepisu na českých školách prosovětská, nebo ne.

Seminář reagoval na poslední výroční zprávu BIS, podle které jsou „moderní dějiny prezentované ve školách de facto sovětskou verzí moderních dějin“. Poslanci seminář využili k tomu, aby s přítomnými odborníky, mezi kterými byl mimo jiné autor dějepisných učebnic Petr Čornej, konzultovali svoje názory. Učitel dějepisu a lidovecký poslanec Marek Výborný se tak třeba pochlubil, že na gymnáziu začínal výukou moderních dějin a pravěk skoro úplně vypustil.

„Tak jako nebudeme učit chemii bez toho, že bychom žákům neřekli, co jsou to atomy, nebudeme učit dějepis bez souvislostí,“namítal historik Vít Vlnas.

„Stalo se nám, že jsme dělali debatu s pamětnicí Ležáků, ale druháci nevěděli, o co šlo, říkali, že se teprve učí Karla IV.,“argumentoval pro svoji metodu Výborný.

V tom hlavním se však všichni shodli. Učebnice jsou kvalitní a výuka není tendenční. „I když, pokud by někde učila třeba Marta Semelová, mohli bychom mít obavy,“poznamenal Výborný. „Jsem radši, když učebnice dějepisu tvoří pan Čornej, a ne nějaký poručík BIS,“glosoval pak debatu Václav Klaus mladší z ODS.

Když posílali na konci 90. let hotovou učebnici dějepisu na ministerstvo školství ke schválení, historik Milan Hlavačka čekal, že ji zpátky dostanou s připomínkami od odborníka. Místo toho úředníci poslali učebnici k posouzení nejrůznějším zájmovým sdružením.

„Z židovské obce žádali, aby bylo u jména Zikmunda Freuda připomenuto, že byl židovského původu. Z Muzea romské kultury si stěžovali, že se v učebnici o Romech nepíše, spory byly i s evangelíky o to, kolik lidí se přihlásilo po vyhlášení tolerančního patentu k protestantské církvi,“vzpomínal s lehkou nadsázkou historik z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, jak tehdy vznikala jedna z nejoblíbenějších učebnic dějepisu na dnešních školách.

Svůj pohled vědci uhájili. „Byli jsme odpovědní jen sami sobě a svým znalostem,“okomentoval už o něco vážněji, co se kolem schvalování učebnice dělo.

Proruský výklad dějin? Ani náhodou, shodl se Hlavačka s dalšími uznávanými historiky včera v Poslanecké sněmovně na semináři, který uspořádal předseda sněmovního školského výboru Václav Klaus ml. (ODS).

Historici a zároveň autoři učebnic dějepisu odpovídali poslancům. A to i na otázku k oné poznámce pod čarou z výroční zprávy Bezpečnostní informační služby, podle níž je výuka především moderních dějin a také národního obrození poplatná ruskému úhlu pohledu.

Podle Petra Pánka – jednoho ze zakladatelů webu modernidejiny.cz, ze kterého mnoho dějepisářů čerpá nápady pro přípravu hodin – problém není v tom, že by se moderní dějiny vykládaly ruskou optikou, ale spíš, že o nich ve školách mluví málo anebo se k nim učitelé ani nedostanou.

20. století se nestíhá

Do určité míry za to podle Pánka mohou právě i současné učebnice, které počítají s tím, že se děti nejprve na základní škole a pak na škole střední dvakrát za sebou postupně propracují od pravěku až po moderní dobu.

Jenže pokud učitel dodržuje učebnicemi předepsaný jízdní řád, na moderní dějiny se v obou případech dostane (pokud vůbec) v době, kdy mají učitelé i jejich žáci jiné priority.

„Tak například na střední škole se mohou zhruba nyní dostat do 50. let. Za chvíli je tu ale maturita. Na základních školách se v posledním roce soustředí na přípravu k přijímacím zkouškám,“vysvětluje jeden z důvodů, proč by se měl zrušit zavedený princip, podle kterého se na základní i střední škole s dějepisem začíná od počátků, tedy od pravěku.

Že by si některé pasáže školského dějepisu zasloužily zredukovat, na tom se s ním včera další přítomní historici shodli – kromě pravěku by proškrtali například i politické dějiny starověkého Řecka nebo Říma. Na tom, že je třeba začínat od Adama (v tomto případě od pravěku), ale trvají.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dalibor.Zahora za příspěvek:
Marek.Necada

zakládající člen, více na profilu lide.pirati.cz, občas píšu na Deník Referendum, preferuji twitter @daliborzz před FB fb.com/dlbrz, najdete mě i na Mastodon witter.cz/@daliborzz
tel. 773 993 465, e-mail: dalibor.zahora(zav)pirati.cz

Odpovědět

Zpět na „Školství“