Rozvoj PID - jihovýchodní sektor

Moderátoři: KoKS Praha, Krajští zastupitelé, Komunální zastupitelé, Zastupitele - HMP

Uživatelský avatar
kaossik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 6
Registrován: 26 říj 2013, 19:30
Profese: Podnikatel, online marketing
Bydliště: Mukařov, Praha-Východ
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 16 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Rozvoj PID - jihovýchodní sektor

Příspěvek od kaossik »

Ahoj,
chtěl jsem se zeptat hlavně našich nových zastupitelů hl. m. Praha jak to vypadá s vizí rozvoje PID do budoucnosti. Konkrétně mě zajímá situace na jihovýchodě, který bych řekl byl v minulých 4 letech "bohem zapomenut". Ještě před několika lety se například mluvilo o prodloužení metra A na Nádraží Hostivař, což pak spadlo pod koberec a už se z toho nevyhrabalo. Chvilku se mluvilo o "opuštěných" sídlištích v Petrovicích a Dolních Měcholupech, jenže tam to nekončí, spíše začíná. Z důvodu pokračující suburbanizace Prahy je celá oblast od Hájů a Uhříněvsi zacpaná auty, rozvoj PID vůbec nereflektuje vzrůstající počet obyvatel v této oblasti. U autobusů z Říčan na Háje je běžné zpoždění 20-30 minut, někdy až 50. . Zdá se mi, že minulé vedení magistrátu nad touto oblastí zlomilo hůl a jediná věc, která má v budoucnu vše vyřešit je dostavba okruhu, pořád se mluví o stavbě metra D a prodloužení metra A na letiště, prodloužení tramvajových tratí (třeba do Jesenice).

Já osobně si myslím, že v dané oblasti existují docela snadné a "levné" řešení jak výrazně zlepšit dopravní obslužnost. V současné době probíhá rekonstrukce posledního úseku vlakové trati mezi stanicí Praha hl.m a Praha Hostivař. I když jsou vlaky jako součást PID dost opomíjené, do Prahy jich jezdí dost, nápadů na jejich lepší napojení na ostatní dopravní prostředky jsou ale vzácné. Jejich kapacita přitom není úplně využita, mnoho vozů ve špičce jezdí dost krátkých (lze doplnit vagóny) a většinou si v nich lze sednout tak, že dva lidi zaberou sedadla pro 4. Jezdí tu i soukromý dopravce, který má délku směšných dvou vagónů.

Pro zlepšení situace v místě by tak stačilo lépe napojit vlaky na PID. Napadá mě například toto:
1) Prodloužení metra C o 2 stanice - Petrovice a Horní Měcholupy (ke stanici vlaku).
- Výrazné zlepšení dopravní obslužnosti obou sídlišť.
- Napojení Vlakové linky na metro = motivace lidí z Prahy východ nechávat auto doma a jezdit MHD = odlehčení silnic, snížení emisí.
- Částečné odlehčení přetíženého metra C - část cestujících z konečné stanice by mohlo volit opačnou trasu Háje - D.Měcholupy a přestoupit na vlak.
2) Prodloužení metra A o 1 stanici do nově vznikající stanice vlaku "Zahradní město".
- Opět napojení vlakové linky na Metro, možnost snížení automobilové zátěže. Poblíž je dost pozemků, které by šlo využít například pro P+R parkoviště.
- Odlehčení páteřní tramvajové linky 22 na I.P. Pavlova (lidi by jezdili vlakem, metrem A, které má na rozdíl od tramvaje 22 významné volné kapacity)
3) Přesměrování příměstských linek autobusů do nových konečných, např. ve spolupráci s městem Říčany, D. Měcholupy, Petrovice. Výrazné zkrácení autobusových linek by opět znamenalo snížení emisí a odlehčení silnicím a lepší motivaci lidí nechávat auta doma.

Zajímalo by mě, jestli nová rada hl. m. plánuje, na rozdíl od té předešlé, v této situaci něco dělat.

Díky za info!
Uživatelský avatar
Ondrej.Vojta
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 413
Registrován: 26 led 2017, 18:35
Profese: PR
Bydliště: Praha - Petrovice
Dal poděkování: 690 poděkování
Dostal poděkování: 1277 poděkování

Re: Rozvoj PID - jihovýchodní sektor

Příspěvek od Ondrej.Vojta »

Ahoj,
Reaguju coby Petrovičan a člověk, který v DM tráví hafo času (tedy nikoli expert na dopravu).
Varianta 1) se mi jeví krajně nepravděpodobná, neb pozemky v Petrovicích, které by přicházely v úvahu, vlastní restituentka, kterou už dlouho nikdo neviděl. Jinak si uvědomuju, že se o téhle možnosti v minulosti mluvilo.
V bodě tři trochu nechápu ideu - to jako že by se Petrovice, potažmo DM staly novými konečnými?

Jinak souhlas, že v Novopetrovické, potažmo Kutnohorské + Uhříněvsi doprava poslední měsíce (ne-li roky) stojí neskutečně.

toho času 1. místopředseda KS Praha a zastupitel MČ Praha-Petrovice | Profil na lidé
tel.: +42O 736 726 061 | e-mail: ondrej.vojta@pirati.cz

Uživatelský avatar
kaossik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 6
Registrován: 26 říj 2013, 19:30
Profese: Podnikatel, online marketing
Bydliště: Mukařov, Praha-Východ
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 16 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvoj PID - jihovýchodní sektor

Příspěvek od kaossik »

Ahoj,
no ani já nejsem dopravní expert, ale bydlel jsem dřív v Hostivaři a teď jsem se přesunul za Říčany, takže situaci sleduji z obou stran.

U té varianty 1) si myslím, že pozemky by už problémem býti neměly, kvůli zákonu o liniových stavbách.
Ohledně konečných autobusů, teď končí vše v Hájích, takže by se konečné daly přesunout jak do Petrovic, tak třeba jen do Říčan (lidé by dál jeli vlakem a přestupovali na metro v DM), což by ušetřilo značný počet naježděných km autobusů a pochopitelně i snížilo emise a zatížení ovzduší. Výhoda je, že se nemusí stavět žádné megaprojekty, jde jen o napojení vlaku na metro a vlaková dráha už stojí a dokonce je čerstvě modernizovaná.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvoj PID - jihovýchodní sektor

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ahoj,

otázka je, zda máš na mysli infrastrukturní nebo provozní opatření v oblasti. Je jasné, že zde by bylo fajn do jisté míry obojí, problém je, že infrastrukturní řešení nemá v kompetenci ROPID ani IDSK a je výrazně nákladnější. V každém případě je v plánu začít konečně řešit rozvoj infrastruktury pro MHD koncepčně, a to i s ohledem na Středočeský kraj. Zároveň v případě Uhříněvsi a okolí vnímám jako potřebnou realizaci také některých staveb pro automobilovou dopravu - částečně by měl pomoci Pražský okruh, který Uhříněves částečně obchvátí, rozhodně by nebyla od věci nějaká záchytná parkoviště.

Příjezd do Prahy od Říčan je aktuálně jeden z nejproblémovějších, ne-li nejproblémovější vůbec. Lidi z ROPIDu a IDSK si toho jsou plně vědomi, na druhou stranu jejich možnosti k nějakým opatřením jsou bez podpory obcí poměrně slabé. K tomu připočti, že zkvalitnění veřejné dopravy obvykle vyžaduje nárůst počtu řidičů, kterých je kritický nedostatek, takže posilovat lze poměrně obtížně. OFFTOPICOsobně dlouhodobě řeším situaci některých obcí v okolí Kostelce n/Č.l., odkud vzhledem ke špatné nabídce VHD jezdí lidé převážně auty. Nějaké aspoň dílčí zlepšení by snad mohlo přijít s integrací oblasti Zásmuk, kdy se plánují i částečné úpravy oběhů kolem Kostelce, ale na dlouhodobý cíl, a sice udělat přímou linku z oblasti jižně od Kostelce do Českého Brodu na vlak zatím asi ještě nedojde. Ale i kdyby měli místní aspoň reálnou možnost dojíždět celou cestu autobusem, bylo by to plus, které by i řada místních velmi uvítala (i proto, že jezdit odtud autem je docela horor).

Na druhou stranu zkracování autobusů k vlaku v Říčanech bych jako dobré řešení v žádném případě neuváděl, stejně jako roztržení fungujícího svazku na Háje (byť jsem nebyl zrovna příznivcem jeho odklonění od metra A). Podle mého názoru je tím, kdo by měl ustoupit, v každém případě individuální automobilová doprava. Zkrácení na vlak v Říčanech (kde navíc není aktuálně možnost linky ukončit ani prostor pro vybudování stanoviště na povrchu), takže o nulových nákladech nemůže být řeč, by mohlo vést ke snížení atraktivity veřejné dopravy pro cestující, kteří dnes jezdí až na Háje, což rozhodně není správná cesta. Cestou je najít řešení, jak lidi motivovat, aby v menší míře jezdili autem, k čemuž by jistě pomohlo zlepšení infrastruktury pro VHD, stavba záchytných parkovišť ještě před Prahou, ale také zajištění kvalitního spojení na trať 011 (Český Brod, Úvaly), příp. trať 221 (Strančice).

Jinak kdo chce přestupovat v Říčanech z 381-7 na vlak, tak už dnes může. Nevím, jak dobře to tam navazuje, ale je to cca 600 m chůze a vlak jezdí cca každých 15 min, takže pokud je v Uhříněvsi kolona, může se to vyplatit. ;)

A co se týče té zkušenosti s dostatečnou kapacitou, mluvíš vyloženě o případu benešovské trati, kde je obsazenost vlaků ještě docela v pohodě. Pokud bys jezdil třeba od Řevnic nebo Lysé nad Labem, mluvil bys opačně. Se zapojením železnice se obecně velmi pracuje, ze strany ROPIDu a IDSK je i tlak na její zkapacitňování, umožnění 15min taktu (např. na Strančice máš rytmus 10-20, což není ideální) atd. atd. Využití železnice není nijak opomíjená kapitola, spíše naopak. OFFTOPICMimochodem již byla dokončena tarifní integrace železnice na celém území kraje, ve všech pokladnách si můžeš koupit jízdenku PID a na všech zastávkách v nově integrovaných oblastech (kde se řeší i autobusy) je požadavek na možnost označení jednotlivých jízdenek. Jednotlivé jízdenky PID už platí na všech tratích v kraji bez výjimky. To je pokrok, o kterém jsme donedávna spíše snili.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Zastupitelstvo - Praha“