Legislativa by měla upravovat pohyb cyklistů vzhledem k cílům a účelu (plynulý a bezpečný pohyb z bodu A do B) a neměla by naopak vytvářet nebezpečná místa pro cyklisty a další účastníky silničního provozu nebo plynulý přesun znemožňovat.
Povinnost použít jízdního pruhu pro cyklisty
Stávající úprava je smysluplná tam, kde je pruh pro cyklisty veden souběžně s komunikací (oddělen vodorovným značením nebo max. obrubníkem) a bylo by dobré formulaci § 57 v tomto duchu doplnit. Souběžně podle mého názoru neznamená, že stezka vede ve větší vzdálenosti od silnice, za příkopem nebo bariérou, a znemožňuje tak cyklistovi například plynulé odbočení nebo není evidentní kam vlastně vede. Navíc zpravidla sdíleným provozem s chodci výrazně omezuje plynulost pohybu a způsobuje i případné ohrožení chodců např. náhlým vybočením chodce.§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Z vlastní zkušenosti není reálné v rámci 90km převážně silniční vyjížďky najíždět a sjíždět na každou cyklostezku, kde je navíc současně i pohyb chodců. Stezky jsou mnohdy vedeny pouze od vesnice k vesnici, tj. začínají a končí po "pár" stovkách metrů, stav povrchu mnohde komunikaci ani neodpovídá. Případně oblíbený Zákaz vjezdu pro cyklisty v podjezdech a na mostech - znamená sjet (potenciálně ohrozit chodce), použít podchodu nebo lávky (technicky de facto chodník), opět najet (vytvoření nenadálé překážky pro vozidlo). Příkladů je pochopitelně více.
Značka Cyklisto, sesedni z kola
Značka "Cyklisto, sesedni z kola" (dodatková tabulka "Cyklisto, veď kolo") by podle mého názoru neměla být téměř využívána (představme si ekvivalent Motoristo, vystup z auta, a tlač? ). Její skutečná využitelnost je pouze pro úseky cyklostezek vedené z technických důvodů místy zcela nesjízdnými (např. schody), sjízdnost je navíc relativní pojem - každý má zodpovědnost především za sebe, pokud neohrožuje ostatní.Příkazové značky, C14a - Jiný příkaz
Vhodná náhrada je ona diskutovaná "Jízda rychlostí chůze" nebo pouhé informativní varování "Pozor schod", "Nebezpečný úsek" (ekvivalent Úseku častých nehod). Jízda rychlostí chůze je i snadno kontrolovatelná = cyklista nikoho nepředjíždí a nekličkuje s výjimkou stojících chodců. Označení nebezpečných úseků pouze informuje a nikoli direktivně přikazuje sesednout - je každému na zvážení a jeho zodpovědnosti (ekvivalent "přizpůsobení stavu a povaze").
Jako příklad bych uvedl dnes již neexistující Trojskou lávku, kde rychlost chůze byla zcela adekvátní alternativa zabírající i méně místa a obec Tuchoraz, kde se nachází 2 úseky "Veď kolo 400m" a "Cyklisto sesedni z kola". V prvním případě jde o prudký kopec, ve druhém o 2 jednotlivé schody, obojí bez problémů sjízdné.
Edit: Souběžnost