Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Moderátor: PKS Praha

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.
  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 16 úno 2018, 16:22

Vážení piráti,

po konzultaci s Michalem, koordinátorem pražské pirátské dopravy, navrhuji zde vytvořit vlákno, kde se budeme snažit najít lokální nedostatky v MHD v jednotlivých MČ. Mělo by jít o takové věci, které lidi trápí, nebo je mohou začít trápit v blízké budoucnosti (třeba pokud se připravuje zrušení nějaké linky). Může se jednat o problém linkového vedení, intervalu, přeplněných spojů, zdržení v kolonách a na křižovatkách apod.

Tato témata jsou často velmi důležitá pro lidi, kteří denně dojíždějí z takové lokality. Proto je to něco, co by bylo dobré zmínit v rámci lokálního programu - nebude to zřejmě v programu celopražském, ale pro tu konkrétní městskou část, které se problém týká.

Do programu určitě nechceme dávat konkrétní návrh linkového vedení (např. linka 180 pojede tam místo tam), ale spíš ,,vyřešíme nedostatečné spojení z lokality AXV na metro B" nebo ,,zajistíme preferenci autobusů na křižovatce Velké náměstí".

Program jednotlivých MČ by rozhodně neměl jít proti sobě a rozhodně by se mělo jednat o návrhy realizovatelné (i s ohledem na to, že většinu z nich bude muset zaplatit město Praha), proto bude potřeba o jednotlivých návrzích diskutovat a společně se dohodnout, co ano a co ne. ;)

Prosím tedy o vytipování takových problémů ve vašich MČ.

Moc děkuji za spolupráci!

Ondra
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Jitka.Nazarska

MichalDne
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 27
Registrován: 06 úno 2018, 20:49
Profese: pojistná technika pojištění osob
Bydliště: Bubeneč (Praha 6)
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 10 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od MichalDne » 16 úno 2018, 20:10

Super nápad.
Tak jestli mohu začít tak přímé spojení Prahy 6 (stačí z Hradčanské) na Výstaviště bez nutnosti pobíhat po Strossu s kočárkem jak opičák.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 19 úno 2018, 11:45

Mám tu podnět od kolegy z Prahy 7. Jak asi většina z nás ví, kdysi jezdila linka 12 z Holešovic po nábřeží na Malou Stranu a Smíchov, a zajišťovala tak poměrně rychlé spojení těchto oblastí. Bohužel při jarešovských změnách byla převedena do trasy přes Letnou, aby nahradila linku 15 (v trase Nádr. Holešovice - Letná), a tím byl do jisté míry zabit její potenciál ve směru na Malou Stranu; do té doby se jednalo o kvalitní spojení i při přestupu od severní části města. Po změně vedení ROPIDu vznikl na jednu stranu tlak na návrat l. 12 na nábřeží, proti tomu jsou ale striktně lidé z oblasti Letné, kteří by přišli o spojení do dolních Holešovic a na Malou Stranu, a tak nakonec 12ka skončila v dnešní trase od Letné přes Vltavskou a Nádr. Holešovice na Výstaviště.

Aktuálně ROPID prověřuje možnost, aby se 12 vrátila přes nábřeží do dolních Holešovic, na Ortenově nám. se přečíslovala na 19, odkud by přes Vltavskou pokračovala na konečnou na Špejcharu (jestli ji třeba prodloužit ještě dál už je otázka zejména finanční). Toto řešení by umožnilo návrat 12ky do její expresní trasy, a současně by nepřipravilo Letnou o spojení do dolních Holešovic.

Z dopravního a provozního hlediska by takové řešení neměl být problém a myslím, že takovýto návrh by mohl být na Praze 7 vnímán spíše pozitivně. Prosím o názory a případně prodiskutování s Piráty na Praze 7.

MichalDne
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 27
Registrován: 06 úno 2018, 20:49
Profese: pojistná technika pojištění osob
Bydliště: Bubeneč (Praha 6)
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 10 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od MichalDne » 20 úno 2018, 13:56

To by bylo super, samozřejmě v případě, že by to nekončilo nesmyslně na Špejcharu, ale pokračovalo např. v současné trase "odkloněné" dvanáctky, přes Hradčanskou, Brusnici na Malovanku.
Tím by vzniklo i přímé spojení Prahy 6 s Výstavištěm Holešovice (bez ohledu na to, že to budou dvě čísla linky, pořád to bude jeden spoj bez přestupu).

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 21 úno 2018, 16:20

MichalDne píše:To by bylo super, samozřejmě v případě, že by to nekončilo nesmyslně na Špejcharu, ale pokračovalo např. v současné trase "odkloněné" dvanáctky, přes Hradčanskou, Brusnici na Malovanku.
Tím by vzniklo i přímé spojení Prahy 6 s Výstavištěm Holešovice (bez ohledu na to, že to budou dvě čísla linky, pořád to bude jeden spoj bez přestupu).
To už by byla otázka zejména finanční. Samozřejmě, že dopravně ukončení jakékoliv linky zastávku před uzlem Hradčanská není vhodné, na druhou stranu, každý kilometr něco stojí. Pokud jde o Malovanku, tam už ale jezdí do Holešovic linka 25, ze které se dá případně přestoupit, zatímco třeba mě dlouhodobě štve neexistence spojení od metra v Holešovicích (tzn. ve směru ze severu a severovýchodu města) do oblasti ulice Evropské, které bylo zrušeno odklonem linky 26; přitom severní část metra C získala od doby prodloužení na Ládví a Letňany význam pro poněkud větší oblast než obsluhovala dříve (natož v porovnání s dobou, kdy v Holešovicích končila). Takže kdybych si měl vybírat, volil bych vedení linky na Vítězné nám. a dále spíše na Červený vrch.

K přímému spojení z Prahy 6 na Výstaviště je z dopravního hlediska nutné říct, že opravdu nelze dopravní systém navrhovat přednostně na přímá spojení. Přestupy jsou samozřejmě nepraktické a zdržující, nicméně nikdy nebude možné, aby každý měl ve svém směru přímé spojení. Navíc cestující je obecně snazší nalákat na přehledný systém s menším počtem linek a kratšími intervaly (to je jasný fakt, spornější je, kde se nachází ta hranice, kdy sjednocovat trasy a zpřehledňovat síť a kdy naopak upřednostnit směrovou pestrost). Jinými slovy, vždycky bude v systému řada relací, které bude nutné absolvovat s přestupem, pokud by někde měl být přestup cíleně odstraněn, mělo by to být odůvodněno aspoň dostatečně velkou poptávkou v dané relaci nebo jinými oprávněnými dopravními důvody.

Pokud člověk cestuje s kočárkem a přechod na Strossmayeráku za roh je pro něj tím pádem komplikovaný, může již dnes přestoupit na Letné na 12ku. Za cenu delšího čekání si ušetří problematičtější přecházení a bude mít přestup hrana-hrana. Pokud by 12/19 byla protažena přes Hradčanskou na Malovanku, získali by přímé spojení lidé bydlící podél této trasy, ale ti z Evropské nebo Podbaby by museli přestupovat jako dosud, byť tedy na Hradčanské. Zlepšení by se tím pádem podle mě dotklo jen malého procenta obyvatel Prahy 6... ;)

MichalDne
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 27
Registrován: 06 úno 2018, 20:49
Profese: pojistná technika pojištění osob
Bydliště: Bubeneč (Praha 6)
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 10 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od MichalDne » 22 úno 2018, 07:27

Na té Malovance samozřejmě netrvám. Aktuálně nevyužitá smyčka na Červeném vrchu (tedy pokud tam zůstane a nebude místo ní nějaký prima developerský projekt) byse také dala využít. Nebo samozřejmě po prodloužení tramvají na Dědinu (ale to už je opravdu delší časový horizont, a bůh ví, jestli vůbec bude, že...).
S tou 12-kou máš teď pravdu, ale v případě, že byse vrátila zpět na nábřeží, což dává smysl i mně, tak už by ten přestup na jedné zastávce chyběl.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 úno 2018, 09:20

Převedení 12ky na nábřeží bez náhrady v relaci z Letné do dolních Holešovice není pravděpodobné - Letné by to dost uškodilo. Takže pokud dojde k nějakým úpravám, bude to pro relaci z Prahy 6 na Výstaviště nejspíš buď neutrální, případně možná i pozitivní.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 140
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 372 poděkování
Dostal poděkování: 181 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech12

Příspěvek od Michal.Stepan » 22 úno 2018, 17:05

Linka 12 by měla v původní trase pokračovat z Holešovic trajektem na Palmovku.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech12

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 24 úno 2018, 17:54

Michal.Stepan píše:Linka 12 by měla v původní trase pokračovat z Holešovic trajektem na Palmovku.
Trajekt netrajekt, most nemost, obávám se, že není moc reálný návrat linky 12 na Palmovku, zejména pokud je v současné době cílem na relaci Palmovka - Holešovice nic nepřidávat... To se ale samozřejmě může do budoucna změnit, pokud by mělo dojít k celkovému posílení MHD. Samozřejmě, že i pro Libeň to bývalo dobré spojení do oblasti Malé Strany.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 578
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 466 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení dopravní obslužnosti v městských částech

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 28 úno 2018, 13:57

Dovolím si přidat téma zajímavé pro Prahu 9, konkrétně Prosek, a to:
Prosadit, aby v relaci Prosek - Palmovka jezdily dvě linky ve vzájemném prokladu.

Souvislosti:
Aktuálně z oblasti Proseka na Palmovku jezdí linka 140 a svazek 185+302 (ve špičkách), vzájemně jsou docela dobře proložené. Pravda je, že situace je nepříjemnější zejména o víkendech a dopoledne (interval 15-20 min), kdy už řada lidí raději jede delší cestou přes Vysočanskou, pokud přijíždějí metrem. V současnosti je ovšem schválené, že linka 185 bude zkrácena na Letňany a posílena v úseku Letňany - Kbelský hřbitov, časem zmizí zřejmě i 302, která však jezdí v intervalu 30 min, takže sama nic neřeší. Ke zkrácení 185 dost možná dojde v období voleb, takže se může jednat o téma, které budou místní v té době hodně vnímat.

Příčina, proč je tato linka zkrácena bez náhrady, je zejména v tom, že Praha 8 dlouhodobě požaduje omezení autobusových linek na Palmovce (konečně, tyto linky Prahu 8 neobsluhují, a jsou tedy z jejího pohledu zbytečné), Kbely chtěly posílení a prodloužení, za což byly ochotné obětovat Palmovku. Navíc v poslední době se značně zhoršila dopravní situace v celé oblasti Proseka i ul. Čuprovy, která z těchto linek odlákala velkou část cestujících. Preferenci busů v této oblasti i v celých Letňanech bychom měli řešit zcela určitě. Zcela zásadní byl v tomto postoj Prahy 9, která se by logicky měla hájit zájmy obyvatel Proseka, nicméně je jí tohle úplně jedno.

Argument omezování autobusů je z hlediska Proseka poměrně absurdní, protože na Prosek na rozdíl např. od Vysočan nejezdí tramvaje, a tudíž spojení do oblasti Palmovky nelze řešit tramvají. Na druhou stranu sem byla postavena trať pro parciální trolejbusy, takže v zásadě nic nebrání tomu, aby i na druhé lince v budoucnu jezdily trolejbusy nebo elektrobusy.

Dopravní obslužnost na Proseku vypadá tak, že sem jezdí metro C, které však vzhledem k dlouhé trase a blízkosti Béčka a Libně nezajišťuje adekvátní spojení na metro B. Jízdní doba na Florenc je přibližně stejná při cestě metrem C nebo autobusem na Palmovku a metrem B, z čehož logicky vyplývá, že při cestě do oblasti jihozápadu města (podél metra B) se přestup z Céčka časově vůbec nevyplatí, navíc v obdobích s delším intervalem B na C na Florenci nenavazuje a vznikají zde dlouhé prostoje, takže vychází rychleji i cesta přes Vysočanskou nežli metrem na Florenc. Jinými slovy trasa z Proseka na Palmovku má určitý potenciál jako páteřní vazba za předpokladu, že budou řešeny dopravní problémy a bude zde dostatečně atraktivní interval.

Konkrétních řešení situace se nabízí několik. Jedním z nich může být např. obnovení současného stavu (obávám se, že není možné zrušení předejít), avšak výhodnější by bylo najít nové řešení, které pomůže i dalším lokalitám. Nabízí se např. i přesměrování linky 152, čímž by se obnovila v minulosti zrušená vazba ze Sídl. Prosek na Palmovku. Vzdálenost z Proseka na Českomoravskou vs. na Palmovku je přibližně stejná (cca 3,0 km) a 152 je na Českomoravskou téměř prázdná, takže náklady by byly nulové. To ale sice obnoví spojení ze Sídl. Prosek, avšak dojde k oslabení ze zast. Nový Prosek a Letňanská, navíc přibude levé odbočení z Prosecké na ul. Vysočanskou. Další možností je třeba vedení linky 152 ul. Lovosickou (přes zast. Českolipská) - zde vznikla rozsáhlá nová zástavba a obsluha lokality je zajištěna linkami, které mají smysl téměř jen pro přiblížení se na metro Střížkov, takže spojení na metro B a do oblasti Kobylis by zde jistě bylo vítané. Jenže současně by to vyžadovalo nahradit linku 152 v zast. Sídl. Prosek, např. celotýdenním provozem l. 182 aspoň v úseku z Vysočan na Prosek, a samozřejmě proklad 182+183 s linkou 177. Pokud by k řešení byla využita linka 152, mohly by se v budoucnu dostat trolejbusy i do Bohnic a Čimic, což by takové řešení mohlo trochu zpopularizovat.

Jakékoliv řešení situace je však dnes téměř vyloučeno zásadním nesouhlasem Prahy 8 s ukončením dvou linek na Palmovce a současně nezájmem Prahy 9.

Zda se případně zmiňovat o možnosti spojení z ul. Lovosické na metro B, je otázka, protože kdyby nakonec došlo k jinému řešení než zmíněným přetrasováním 152, mohlo by být zajištění takového spojení obtížné.

Každopádně bych rád toto téma na Praze 9 v budoucnu řešil.

Odpovědět

Zpět na „Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host