Štítek férové služby (reakce k regulaci směnáren)

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym PrumyslObchod

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vojtech.Voparil
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 298
Registrován: 06 led 2010, 02:08
Profese: programátor
Bydliště: Beroun
Dal poděkování: 205 poděkování
Dostal poděkování: 408 poděkování

Štítek férové služby (reakce k regulaci směnáren)

Příspěvek od Vojtech.Voparil »

Četl jsem pražský pirátský návrh na novelu zákona o směnárnách a trochu o tom přemýšlel. Na jednu stranu je současnou situace určitě potřeba nějak řešit, na druhou stranu mi onen regulační návrh stanovující maximální odchylku od kurzu ČNB nepřipadá, na základě mé teze "socialista omezuje, kapitalista neřeší, pirát informuje" příliš pirátský.
Oním řešením by tedy podle mě měla být informační povinnost. Ovšem protože byznys je velmi vynalézavý, takže to není úplně jednoduché, tak mě napadlo využít evropskou unií milované štítky, přičemž výsledné řešení nemusí být řešením pouze pro směnárny, ale řešením obecným.

Celá věc by fungovala takto:

Každá obec by dostala pravomoc definovat si vlastní pravidla pro "férové služby", kde by stanovila pravidla vyžadovaná a pravidla doporučená. Například Praha by si tak mohla stanovit, že směnný kurz směnáren se nesmí od kurzu ČNB lišit o více než 10 % a doporučeně ne o více než 6 %. Směnárny, ale i jiné služby, dotčené těmito pravidly by byly ze zákona povinny si na dveře do provozovny a u přepážky vylepit štítek, který by indikoval, jak služba daná pravidla plní. Velmi srozumitelným mi připadá vyobrazení semaforu, kde by zelený signál znamenal plnění všech doporučených a vyžadovaných požadavků, žlutý plnění všech vyžadovaných požadavků a červený signál ostatní. V dnešní době chytrých telefonů a mobilních aplikací a služeb všeho druhu by pak pro zákazníka, respektive turistu, neměl být problém si požadovanou "zelenou" či alespoň "žlutou" službu rychle vyhledat.
Velká výhoda by byla v tom, že by obce mohly reagovat pružně. V případě, že by se někde objevila vůči turistům nějaká nekalost, mohla by si obec schválit nové pravidlo "férové služby" a nečekat, než případně přijde nějaká novela či nový zákon. Samozřejmě by daná pravidla musela být ze zásady obecná a nikoli cílená vůči konkrétním podnikatelům.
Vzor štítku
Vzor štítku
Co na to říkají Piráti?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Voparil za příspěvky (celkem 2):
Josef.Spak, Lukas.Hejduk
Vpřed Piráte, vpřed, zkus neminout střed.
Plachty musíš plně napnout, kormidlo si silně chňapnout.
Sněmovna je velmi blízko, odpor k tobě hodně nízko.
Ještě trochu vydej snahy a překročíš chtěné prahy. - Mission complete!
Odpovědět

Zpět na „Svoboda podnikání“