Dotazy ČLK

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Zdravotnictvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Zdravotnictví. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Zdenek.Hrib
Republikový výbor
Příspěvky: 1626
Registrován: 03 říj 2013, 09:43
Profese: konzultant
Dal poděkování: 1065 poděkování
Dostal poděkování: 3288 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Dotazy ČLK

Příspěvek od Zdenek.Hrib »

Přišly dotazy České lékařské komory, kterými obesílají všechny strany. Budu to prezentovat na konferenci na konci září a pak budou v časopise, který dostává každý z cca 40tisíc lékařů v ČR.
Dotazy jsou záludné, protože ČLK má za úkol lobovat za zájmy lékařů. Částečně proto podsouvají návrhy na zvýšení svého vlivu. Připomínám, že zdravotnictví centrálně řízené lékaři (cíl ČLK) není to o co nám jde. Nám jde o zdravotnictví decentralizované a řízené pacienty (kteří si samozřejmě mohou nechat poradit od zdravotníků a já osobně bych jim to určitě doporučil). Rozhodovat ale mají konzumenti péče. Dávám sem návrh odpovědí kurzívou pro případný crowdsourcingový review.


Zdravotnictví volá o pomoc. Co bude dál po volbách?
Otázky České lékařské komory



Financování zdravotnictví

1. Výdaje na zdravotnictví v ČR považujete za příliš vysoké, dostatečné, příliš nízké?
Nízké, nicméně Piráti chtějí navyšovat náklady ve zdravotnictví primárně v rovině personálních nákladů.

2. Pojistné zachovat ve výši 13,5% vyměřovacího základu, případně vyšší či nižší? Dvojsložkové pojistné, ano či ne? Zvýhodnění pro OSVČ zachovat či zrušit? Strop na maximální pojistné, ano či ne?
Piráti chtějí zavést jednotné inkasní místo, což znamená sloučit sociální a zdravotní pojistné do daně z práce s jednotnou sazbou a bez jakýchkoliv stropů. Stát by pak realizoval transfer peněz z vybraných daní do zdravotního pojištění tak, aby v první fázi byla zachována jeho celková suma (nyní 277 miliard). Piráti mají dále připraven návrh na umožnění vzniku tzv. samosprávných zdravotních pojišťoven, které budou spravovat veřejné zdravotní pojištění svých klientů dle jejich vůle. Ty by si mohly dobrovolně zavést nominální příplatek k pojistnému pro každého svého pojištěnce (pracujícího i nepracujícího). Takovéto dvojsložkové pojistné by ale nemělo vliv na sazbu daně z práce u daného pojištěnce ani na státní transfer za takového pojištěnce do rozpočtu samosprávné zdravotní pojišťovny.

3. Valorizace platby za státní pojištěnce, ano či ne? Pokud ano, pak jak rychle a do jakého poměru vůči pojistnému z průměrné mzdy?
Piráti chtějí odstínit financování zdravotnictví od momentálních nálad některých ministrů. Při realizaci návrhu Pirátů na jednotné inkasní místo přestávají „státní pojištěnci“ de-facto existovat, respektive za všechny pak vlastně pojištění „platí stát“ pomocí tranferu z centrálně vybíraných daní do zdravotního pojištění. Zdali stát tyto peníze získá do svého rozpočtu z daně z práce nebo ze spotřební daně (nebo z jakékoliv jiné daně) je problém vlády, nikoliv segmentu zdravotnictví. Tento transfer by měl být prováděn jednotnou a automaticky valorizovanou částku na každého z 10,4 miliónu pojištěnců. Jednotlivým pojišťovnám (VZP, zaměstnaneckým i samosprávným) by se celková suma (dnes 277 miliard Kč) rozdělovala pomocí aktuálně zavedeného systému 100% přerozdělení dle věku, pohlaví a nově také PCG. Pojišťovna mladých a zdravých pojištěnců by tedy nadále zůstala především velmi chudou pojišťovnou. Aktuálně vychází jednotná částka na pojištěnce před přerozdělením na cca 26.600 Kč ročně, čili optimální by bylo navázat její pravidelnou valorizaci na medián či průměr mzdy.

4. Zdravotní daň na tabák a na alkohol, jejíž výnos by posílil příjmy systému veřejného zdravotního pojištění, ano či ne?
Při realizaci Pirátského návrhu může stát na transfer z daní do zdravotního pojištění použít i výnos spotřební daně. Zavedení samostatné zdravotní daně, která by jen kopírovala spotřební daň, by systém zbytečně administrativně komplikovala, když stejného účinku by bylo možné dosáhnout prostým zvýšením spotřební daně a následným transferem do veřejného zdravotního pojištění.

5. Penalizace osob s nezdravým životním stylem, ano či ne? Pokud ano, pak jak?
Piráti principiálně nesouhlasí s jakýmkoliv budováním centrální databáze nezdravě žijících lidí, což v praxi vylučuje jejich penalizaci nezdravého životního stylu cestou příplatku k pojištění. Kompenzace vícenákladů z nezdravého životního stylu lze nicméně řešit i spotřební daní s následným transferem do zdravotního pojištění. Nezdravé potraviny by mohly být zatíženy spotřební daní, podobně jako tabák a alkohol. K debatě o takové spotřební dani by bylo ale nezbytné nejprve navrhnout její výši (tak aby kompenzovala relevantní zdravotní vícenáklady) a jasně určit co by se mělo danit (například jak řešit nápoje slazené umělými sladidly při zdanění slazených nápojů). U tabáku a alkoholu by rovněž měla být spotřební daň nastavena tak, aby kompenzovala vícenáklady zdravotního systému z nich vyplývající.

6. Zvyšování spoluúčasti pacientů na úhradě zdravotní péče, ano či ne? Pokud ano, pak na jaké druhy zdravotních služeb a alespoň přibližně v jaké výši? Poplatek za hospitalizaci, ano či ne? Pokud ano, pak jak vysoký? Poplatek za vyšetření u lékaře, ano či ne? Pokud ano, pak v jakých případech a v jaké výši?
Piráti chtějí, aby bylo možné si svobodně určit spoluúčast u zdravotního pojištění, stejně jako u jakéhokoliv jiného pojištění. Pirátský návrh samosprávných zdravotních pojišťoven proto počítá s tím, že tyto pojišťovny si budou moci nastavit spoluúčast dle svého uvážení a poplatky jsou jedna z možných forem takovéto spoluúčasti. Nepochybně by se časem vyprofilovala i pojišťovna, která za vyšší spoluúčast nabídne pojištěncům odpovídající protihodnotu a své klienty si najde. Na maximální výši spoluúčasti zvolené samosprávnou pojišťovnou by byl zákonný limit. Spoluúčast zvolená samosprávnou zdravotní pojišťovnou by mohla být i nulová a to i v případě, když by například pro VZP byly prosazeny například hospitalizační poplatky ve výši 60 Kč. Samosprávná pojišťovna ale musí vždy zajistit každoroční vyrovnané hospodaření pod dohledem ČNB, jinak se uplatní mechanismus nucené správy.

7. Připojištění, ano či ne? Pokud ano, pak na jaké zdravotní služby? Má mít pacient právo připlácet si na nadstandardní zdravotnické služby bez ztráty nároku na příspěvek od pojišťovny ve výši ceny služby standardní?
Dle návrhu Pirátů by připojištění mohly poskytovat svým klientům samosprávné zdravotní pojišťovny, u kterých by si pacient mohl také připlatit na nadstandard přímou platbou. Obecně se jedná o situace, kdy pacient požaduje dražší provedení výkonu než je jeho úhradový standard (například když u nekomplikované zlomeniny klíčové kosti požaduje osteosyntézu namísto Delbetových kruhů). U VZP Piráti změny neprosazují, nicméně Ústavní soud zrušil letos část zákona o veřejném zdravotním pojištění, která se týkala úhrad zdravotnických prostředků. Bude tedy muset být přijata úprava obdobná léčivům, tedy umožňující doplatek za nadstandard.

8. Kde a jak ve zdravotnictví peníze ušetřit?
Piráti považují za nezbytné se v rovině úspor věnovat zejména oblasti vstupu nejnovějších technologií do úhrad.

Systém úhrad zdravotních služeb

9. Současný počet zdravotních pojišťoven zachovat či redukovat? Mají si pojišťovny konkurovat, pokud ano, pak jak?
Pirátský návrh spočívá v umožnění vzniku samosprávných zdravotních pojišťoven, které by se mohly odlišovat rozsahem úhrad (se zákonem daným minimem) a mírou spoluúčasti či nominálním pojistným (se zákonem danými limity). Stávající zaměstnanecké pojišťovny by se mohly dobrovolně na základě rozhodnutí svých správních rad přeměnit na samosprávné zdravotní pojišťovny. U VoZP a ZPMVČR by mohla být tato přeměna dána vládním rozhodnutím. Případně se mohou zaměstnanecké pojišťovny sloučit s VZP nebo zachovat svůj stávající status klonu VZP, pokud v něm vidí nějaký smysl.

10. Mají pojišťovny platit za stejné výkony všem zdravotnickým zařízením stejně, ano či ne? Pokud ne, souhlasíte s tím, aby pojišťovny nakupovaly zdravotní služby co možná nejlevněji od těch poskytovatelů, kteří jim nabídnou nejnižší ceny?
Piráty navrhované samosprávné zdravotní pojišťovny mají mít smluvní volnost. Měly by si tedy samy určovat (dle vůle svých přímo volených samosprávných orgánů), co budou svým pojištěncům hradit a v jaké výši, u kterých poskytovatelů a případně s jakou spoluúčastí. Pojistný plán na každý rok bude muset být určen předem. Stát by měl vytvářet fair-price ceníky ve formě DRG a bodníků, které budou závazné pro VZP a zaměstnanecké pojišťovny a mohou sloužit jako vodítko pro samosprávné zdravotní pojišťovny.

11. Seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami zrušit či zachovat? Pokud zachovat, podpoříte požadavek ČLK na postupnou valorizaci ceny lidské práce?
Piráti dlouhodobě usilují o valorizaci lidské práce ve všech oborech, tedy i ve zdravotnictví. Bodník by měl zůstat zachován, dlouhodobě kultivován a měl by být závazný pro VZP a zaměstnanecké pojišťovny. Může sloužit také jako vodítko pro samosprávné zdravotní pojišťovny.

12. Úhradovou vyhlášku zrušit či zachovat? Pokud zrušit, pak jak budou stanoveny úhrady pro jednotlivá zdravotnická zařízení?
Piráty navrhované samosprávné zdravotní pojišťovny mají mít smluvní volnost. Úhradová vyhláška by měla zůstat zachována jako závazná pro VZP a zaměstnanecké pojišťovny.

13. ČLK nesouhlasí s tím, že stát a pojišťovny přenáší na lékaře zodpovědnost za ekonomickou bilanci zdravotního pojištění. Podpoříte požadavek komory na zrušení nespravedlivých regulací a na jejich nahrazení regulací spotřeby zdravotních služeb na straně klientů pojišťoven cestou jejich revizních systémů?
Regulace musí odpovídat dosavadní judikatuře a Ústavní soud už jednu úhradovou vyhlášku zrušil z důvodu rozporu regulací s ústavními principy. Regulace pomocí revizního systému pojišťovny musí být založena na jasné definici úhradového standardu ve vztahu k pacientovi, tedy nikoliv ve vztahu k poskytovateli. Tato definice v tuto chvíli v ČR neexistuje a v kontextu ČR je zcela nerealistické, aby došlo k celospolečenské dohodě na takovém úhradovém standardu (natož aby se tak stalo v rámci jednoho volebního období). Piráti proto navrhují umožnit vznik samosprávných zdravotních pojišťoven. V těch se bude moci menší skupina lidí na svém úhradovém standardu snáze dohodnout a prostřednictvím svých správních rad si určit, co a jak se bude hradit z jejich zdravotního pojištění.

14. Podpoříte požadavek ČLK, aby pacient, který si zvolí poskytovatele, se kterým nemá jeho pojišťovna smlouvu, neztrácel nárok na úhradu předepsaných léků, zdravotnických prostředků a vyšetření?
Piráty navrhované samosprávné zdravotní pojišťovny by měly mít možnost si toto určit ve svém pojistném plánu. U VZP a zaměstnaneckých pojišťoven neplánujeme změny oproti stávajícímu stavu.

Porušování zákonů a personální devastace zdravotnictví

15. Současný počet nemocnic zvýšit, snížit nebo zachovat?
Piráti neplánují žádné státní zásahy do sítě nemocnic. O absolutní počet nemocnic navíc nejde, ale spíše o spektrum a objem jimi poskytované péče. Ten se nepochybně bude muset přizpůsobit současné době, protože se zaváděním moderních metod a stárnutím populace se logicky mění i postup péče o pacienty.

16. Kdo a na základě čeho by měl rozhodovat o změnách v síti zdravotnických zařízení – poskytovatelů zdravotních služeb?
Piráti návrh vychází z toho, že síť nemocnic budou formovat pojišťovny tím, jaké spektrum služeb pro své pojištěnce nasmlouvají. U hyperspecializovaných pracovišť lze uvažovat o centrální státní regulaci za předpokladu, že největší nemocnice nebude vlastnit stát, ale budou převedeny na kraje.

17. Lékařská pohotovostí služba praktických lékařů je podle vašeho názoru důležitá služba nebo přežitek? Pokud ji chcete zachovat a rozvíjet, popište stručně jak. Pokud ji chcete zrušit, napište, jak ji nahradíte.
Piráti očekávají, že otázku zajištění pohotovosti nebo ji nahrazující služby vyřeší zdravotní pojišťovny ve svých pojistných plánech. Jakou službu chtějí pojištěnci využívat (a kolik za ni platit) si v samosprávných zdravotních pojišťovnách musí primárně ujasnit pojištěnci prostřednictvím přímo volených správních rad.

18. Jak zajistíte dodržování zákoníku práce v nemocnicích?
Piráti chtějí dodržování zákoníku práce řešit přes stávající instituce inspektorátu práce.

19. Podpoříte ČLK v její snaze získat právo kontrolovat personální vybavení poskytovatelů zdravotních služeb, ano či ne? Podpoříte ČLK v její snaze získat právo hodnotit kvalitu a bezpečnost zdravotních služeb? Pokud ne, pak proč?
Piráti neplánují změny ve stávajícím systému externího hodnocení kvality poskytovatelů zdravotních služeb. Hodnocení personálního vybavení musí být komplexní přes všechny profese dohromady.

20. Podpoříte požadavky na zvyšování platů zdravotníků, ano či ne? Jak rychle mají tyto platy růst? Souhlasíte s tím, aby se ve všech lůžkových zdravotnických zařízeních, která mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami, řídilo odměňování zaměstnanců státními platovými tabulkami?
Piráti prosazují, aby platy zdravotníků odpovídaly dle jejich vzdělání platům v jiných oborech. V porovnání s průměrnou mzdou by měly odpovídat podílu obvyklému v zahraničí. Uvedený požadavek na tabulkové odměňování všech pracovníků, u poskytovatelů s jakoukoliv smlouvu s pojišťovnou, není realisticky proveditelný.

21. Jak podpoříte mladé lékaře a jejich vzdělávání?
Piráti chtějí mladé lékaře podpořit dostatečným státním financováním residenčního programu a reorganizací systému vzdělávání. Cílem je praktický nácvik skutečně potřebných dovedností v realistických objemech. Je nezbytná také úprava kompetencí a důsledná kontrola stanovených pravidel. Budeme vycházet z návrhů spolku Mladí lékaři.

22. Podpoříte požadavek ČLK, aby přímé náklady spojené s povinnými celoživotním vzdělávání byly daňově uznatelnou položkou pro všechny skupiny lékařů?
Piráti mají vzdělávání jako prioritu, takže podporují daňovou uznatelnost nákladů spojených se vzděláváním, pokud jde skutečně o vzdělávání.

23. ČLK požaduje právo kontrolovat odbornost a garantovat způsobilost soudních znalců v lékařských znaleckých odvětvích. Podpoříte tento požadavek, ano či ne?
Piráti nemají dosud žádné stanovisko ve věci kompetencí profesních komor v žádném resortu.

Různé

24. ČLK požaduje, aby vedle elektronických receptů zůstala pro lékaře zachována možnost předepsat lék klasickou cestou, tedy na papír. Pomůžete nám, ano či ne?
Piráti prosazují elektronizaci zdravotnictví, ale pouze takovou, která dává smysl. Lékaři v ambulanci, kteří nemají v ordinaci PC, by měli mít možnost i po 1.1.2018 předepisovat papírově. Dále by měl být zrušen z vyhlášky požadavek na elektronický podpis receptu založený na certifikátu, který nemá technologický smysl u online systému typu Centrálního úložiště eReceptů.

25. ČR je v rámci Evropy jedinou zemí, kde zákon počítá některé léčitele mezi zdravotníky. Podpoříte návrh ČLK na to, aby byli léčitelé praktikující tzv. tradiční čínskou medicínu ze zákona vyškrtnuti, ano či ne?
V případě, že tito léčitelé mají zároveň oficiální zdravotnické vzdělání dle standardů ČR, tak není důvod, proč by neměli být v ČR evidovaní jako zdravotníci. Pokud jej nemají, tak logicky zdravotníky nejsou.

Na závěr

26. Chcete lékařům a lékařkám – členům ČLK ještě něco vzkázat?
Pirátská reforma zdravotnictví je založena na podpoře svobodné volby na straně zdravotníků i pacientů. Zdravotníci by si měli mít možnost si vybrat, jestli chtějí trávit svůj volný čas s rodinou, anebo v práci za odpovídající příplatek. Pacienti by měli mít možnost si vybrat, co a jak chtějí hradit ze svého pojištění. Kontrolu moci a mocných chtějí Piráti realizovat pomocí posílení samosprávy zdravotních pojišťoven. Státní šikanu chtějí Piráti omezit zjednodušením administrativy a také zrušením zákazu příplatku za nadstandard. Zjednodušení státu pomocí technologií není v podání Pirátů založeno na vnucování elektronizace silou, ale na tom, že benefity elektronizace budou samy motivovat k jejímu zavádění.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Hrib za příspěvky (celkem 3):
Petr.Vileta, Daniel.Sosyn, Petr.Cap
Odpovědět

Zpět na „Zdravotnictví“