Problematika připomínkování v ČR
Napsal: 22 led 2016, 20:38
Stále víc narážím na to, že největším problémem právních předpisů v ČR je jejich špatné připomínkování v rámci celého legislativního procesu. Tímto bych chtěl Pirátům dát podnět, jak by se věc mohla zlepšit. Předem upozorňuji, že nepoužívám úplně přesnou terminologii, jde mi v prvé řadě o nadhození principu, tak prosím v tomto nechytat doslovně za slova.
V ČR je naprosto běžné, že se v rámci zákonů dělají paskvily a je nutná častá novelizace. Často to plyne z toho, že nejprve na příslušném ministerstvu sepíší nedobrý věcný záměr a pak podle něj sepíší nedobré paragrafové znění, které dají k delšímu připomínkování pouze jiným státním orgánům a složkám. Po celou tuto dobu zákon píší a připomínkují lidé mimo konečné "uživatele" (v podstatě jednomu ministerstvu opřipomínkují zákon jen úředníci z jiných ministerstev a případně z pár samostatných institucí v rámci státu). Koneční uživatelé (tedy ti, kdo činnosti upravené daným zákonem reálně užívají, ať na straně producenta či konzumenta a jsou schopní odhalit reálné problémy s aplikací) se k připomínkování nedostanou často buď vůbec nebo jen velmi krátce.
Podle mého by v současné moderní době s počítači měla být jako součást legislativního procesu povinná připomínkovací fáze na veřejném elektronickém portálu, kde by bylo možné připomínky dávat pod ověřenými profily (registrace ověřující totožnost). V rámci těchto profilů byla uvedena profese, vzdělání a praxe připomínkujících osob, na což by navazovaly veškeré možnosti filtrace připomínek, možnosti vzájemně připomínky hodnotit +/- i s komentářem atd. Ono by se přeci jen legislativním procesem hůře tlačil předpis, který by byl fakticky strhaný lidmi z praxe i s uvedením slabin, resp. by snad konečně mohli lidé více vnímat špatně hlasující poslance a senátory, kteří by k jednoznačně relevantním připomínkám byly hluší.
Z mého pohledu je opravdu důležitá složka neanonymních ověřených uživatelů. Samozřejmě asi těžko přihlížet k ojedinělé kritice nějaké právní úpravy od člověka mimo obor nebo i více laiků, proto by bylo důležité přebírat se připomínkami zainteresovaných lidí (aby se více méně dalo jednoduše odfiltrovat něco, co by v nadsázce připomínalo diskuzi na Novinkách), ale pokud by bylo zřejmé, že například současnou chybu v zákoně o veřejném zdraví kritizuje v souvislosti s blokací pokusů v chemii učitel chemie a jeho názor je podporován lidmi z oblasti školství, lékaři, chemiky i právníky, tak by již těžko zaznívali argumenty v duchu "že si tento problém nikdo neuvědomil". Samozřejmě takováto věc by závisela na zájmu zmíněných konečných uživatelů, ale myslím, že dobře fungující centrální portál pro veškerou tvorbu právních předpisů s celostátní působností by umožnil mnohem lepší přípravu předpisů a navíc by alespoň v omezené míře mohl zahrnovat i poslanecké pozměňovací návrhy (například přidat do legislativního procesu dvojstupňovost poslanecké novely 1) přijetí k připomínkování na uvedeném portálu a až 2) hlasování o přijetí pozměňovacího návrh po minimálně dané době uveřejnění na portálu). Z dlouhodobého hlediska si myslím, že by se jednalo o nástroj k zlepšení právního prostředí.
Beru to jako velmi Pirátské téma právě s ohledem na blízkost moderních technologií. Věcně jsem o této věci přemýšlel již dlouho a mám ji promyšlenou i hlouběji, než je uvedené výše, ale jako jedinec se k realizaci stěží dostanu. Souvisí to velmi s problematikou přímé nebo spíše polopřímé demokracie a právního státu.
V ČR je naprosto běžné, že se v rámci zákonů dělají paskvily a je nutná častá novelizace. Často to plyne z toho, že nejprve na příslušném ministerstvu sepíší nedobrý věcný záměr a pak podle něj sepíší nedobré paragrafové znění, které dají k delšímu připomínkování pouze jiným státním orgánům a složkám. Po celou tuto dobu zákon píší a připomínkují lidé mimo konečné "uživatele" (v podstatě jednomu ministerstvu opřipomínkují zákon jen úředníci z jiných ministerstev a případně z pár samostatných institucí v rámci státu). Koneční uživatelé (tedy ti, kdo činnosti upravené daným zákonem reálně užívají, ať na straně producenta či konzumenta a jsou schopní odhalit reálné problémy s aplikací) se k připomínkování nedostanou často buď vůbec nebo jen velmi krátce.
Podle mého by v současné moderní době s počítači měla být jako součást legislativního procesu povinná připomínkovací fáze na veřejném elektronickém portálu, kde by bylo možné připomínky dávat pod ověřenými profily (registrace ověřující totožnost). V rámci těchto profilů byla uvedena profese, vzdělání a praxe připomínkujících osob, na což by navazovaly veškeré možnosti filtrace připomínek, možnosti vzájemně připomínky hodnotit +/- i s komentářem atd. Ono by se přeci jen legislativním procesem hůře tlačil předpis, který by byl fakticky strhaný lidmi z praxe i s uvedením slabin, resp. by snad konečně mohli lidé více vnímat špatně hlasující poslance a senátory, kteří by k jednoznačně relevantním připomínkám byly hluší.
Z mého pohledu je opravdu důležitá složka neanonymních ověřených uživatelů. Samozřejmě asi těžko přihlížet k ojedinělé kritice nějaké právní úpravy od člověka mimo obor nebo i více laiků, proto by bylo důležité přebírat se připomínkami zainteresovaných lidí (aby se více méně dalo jednoduše odfiltrovat něco, co by v nadsázce připomínalo diskuzi na Novinkách), ale pokud by bylo zřejmé, že například současnou chybu v zákoně o veřejném zdraví kritizuje v souvislosti s blokací pokusů v chemii učitel chemie a jeho názor je podporován lidmi z oblasti školství, lékaři, chemiky i právníky, tak by již těžko zaznívali argumenty v duchu "že si tento problém nikdo neuvědomil". Samozřejmě takováto věc by závisela na zájmu zmíněných konečných uživatelů, ale myslím, že dobře fungující centrální portál pro veškerou tvorbu právních předpisů s celostátní působností by umožnil mnohem lepší přípravu předpisů a navíc by alespoň v omezené míře mohl zahrnovat i poslanecké pozměňovací návrhy (například přidat do legislativního procesu dvojstupňovost poslanecké novely 1) přijetí k připomínkování na uvedeném portálu a až 2) hlasování o přijetí pozměňovacího návrh po minimálně dané době uveřejnění na portálu). Z dlouhodobého hlediska si myslím, že by se jednalo o nástroj k zlepšení právního prostředí.
Beru to jako velmi Pirátské téma právě s ohledem na blízkost moderních technologií. Věcně jsem o této věci přemýšlel již dlouho a mám ji promyšlenou i hlouběji, než je uvedené výše, ale jako jedinec se k realizaci stěží dostanu. Souvisí to velmi s problematikou přímé nebo spíše polopřímé demokracie a právního státu.