E-learning - budoucnost vzdělávání?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

To je nas (podnikovy technologicky) rekneme "community" process - kazdy architekt nekdy musi vzit nejake overovani jako SME nekoho, kdo se chce stat architektem ... a my mame zas takova pravidla, ze zadna - muj "protege" (jak je to sakrys cesky? :D ) na prvni projekt dostal na overeni nejakyho staryho Spanela, kterej na nej byl jak tata ... no a na druhej projekt Nemce, kterej se pripojil na call, zahlasil "5 mesicu, kratky", prastil s tim a bylo ... a nikdo mu to neodparal

petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 38 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od petrpulc »

jiri_hejna píše: 03 zář 2021, 19:47

Ja to trosku nestastne povesil pod open badges

Já také primárně nenarážim na open badges, ale na problematiku e-learningu jako takového; a především připomínky, že české VŠ nedrží krok. My bychom rádi drželi, ale nejsou pro to legislativní podmínky.

jiri_hejna píše: 03 zář 2021, 19:47

Jinak s tim pristupem NAU to je paradne naprd - a to se vztahuje na kreditovy (semestrovy) "full" predmet nebo na uplne cokoliv - takze treba nemuzete ani udelat nejakej 2 hodinovej workshop?

Co není obsahem akreditace NAÚ rozporovat naštěstí nemůže. Ale workshopy jsou často jen takové perličky navíc. Fundamentem VŠ vzdělávání jsou právě ty kreditové předměty které jsou součástí akreditace a tedy pod dozorem NAÚ :/

jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

petrpulc píše: 04 zář 2021, 20:41

Co není obsahem akreditace NAÚ rozporovat naštěstí nemůže. Ale workshopy jsou často jen takové perličky navíc. Fundamentem VŠ vzdělávání jsou právě ty kreditové předměty které jsou součástí akreditace a tedy pod dozorem NAÚ :/

No to, ze kreditove predmety jsou fundamentem vzdelani je v poradku - jinak byste ztratili jako univerzita primou kontrolu nad rekneme minimalni znalosti studenta, kterou povazujete za dostatecnou

Ty dalsi veci je trochu tezke adresovat - napada me motivovat nebo delegovat na strane univerzity - ale stat by myslim mohl pomoct. Ja to tady adresuju tobe, ale predpokladam, ze pokud nekdo politicky aktivni bude neco mit, tak odpovi.

Napr. workshop - my jako komercni subjekt muzeme nejspis usporadat workshop nebo konferenci, ale nemuzeme to delat jako nezistnou charitativni cinnost - nebo muzeme treba nechat sedet studenta na design solution workshopu, mozna i se zakaznikem - kdyz se to pravne a procesne osetri (zakaznik souhlasi, non-disclosure agreement na zakaznikovi informace, souhlas s mlcenlivosti po dobu xx) - opet to nemuze byt komplet charita (ber pls s rezervou, ze ja nejsem executive manager, takze nemusim mit uplnou pravdu, ale treba dost verim, ze to dava smysl a nevidim prekazku).

Academic software licensing - jak to ted vubec je? Stale existuji? Priznam se, ze netusim, jake je pozadi toho, ze nekdo nabidne takovou licenci pro univerzitu. Ale predpokladam, ze stejnym zpusobem by se dala dohodnout bud cena za absolvovani e-learningu nebo "pronajem" e-learningu s hostovanim na intranetu skoly. Dokazu si treba predstavit v nekterych pripadech moznost absolvovani e-learningu nebo workshopu ci skoleni ve firme jako odmenu za staz. Taky si dokazu predstavit dohodu o tom, ze nekdo vyda "open badge" za absolvovani staze, aby byla evidence (rekl bych, ze tohle v USA funguje). Muze byt program pro staz nebo vyzkum natazeny pres vice semestru pripadne vice studentu? Napada me treba vyzkum NLP (natural language processing) - to neni jednorazovka.

Funguje sponzorovani akademicke instituce? (s ulevou na dani) Funguje nejaka realizace vyzkumneho projektu treba spis z vasi strany s komercnim subjektem? Vim, ze jsme neco meli, ale pravidla neznam ... a dlouho nic nebylo. Muze byt vyzkum dotovany grantem at uz statnim nebo EU, protoze ma potencial napr. zlepsit verejne blaho? Nebo ekologicky potencial? Da se grant delit mezi vic komercnich subjektu kvuli spolupraci? (priklad AI pro automaticke ostreni elektronickeho mikroskopu - tedy Univerzita + IBM + FEI nebo neco podobneho). Muzete jako univerzita ziskat grant, abyste zaplatili prednasejiciho za prednasku - a nekde ho najmout - hadam - na dohodu nebo - jestli je to mozne - platbou za dilo?

Jeste me napada spolecny jmenovatel v jine veci - pravidlech - treba muze univerzita garantovat kuprikladu splneni HIPAA nebo nejakeho pravidla - takze pokud by si student na server univerzity nahral treba nejaka lekarska data, nemusi se bat? Student totiz nemusi byt dostatecnou zarukou odpovednosti za pravidlo sam o sobe v ocich komercniho subjektu. K tomu rovnez bude patrit vyreseni vlastnictvi zarizeni (BYOD).

Napada te jeste neco, co by se dalo vymyslet za spolupraci (krom castecneho uvazku)? Nebo naopak, ze neco, co napadlo me nejde udelat?

petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 38 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od petrpulc »

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

No to, ze kreditove predmety jsou fundamentem vzdelani je v poradku - jinak byste ztratili jako univerzita primou kontrolu nad rekneme minimalni znalosti studenta, kterou povazujete za dostatecnou

Já se snažím jen dodat, že fakulty by rády poskytly některé materiály veřejně i z toho kreditovaného fundamentu, jenže ten kurz nevznikne jako e-learning, když za něj přednášející nedostane nic navíc a bude nucen jej přednášet tak jako tak prezenčně. Kdyby NAÚ povolila distanční výuku i mimo nouzový stav, tak by se podle mého názoru mnohé kurzy po vzoru zahraničních fakult zaznamenaly a přednášky otevřely veřejnosti. Ale duplicitně nic vznikat nebude.

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

napada me motivovat nebo delegovat na strane univerzity - ale stat by myslim mohl pomoct

To je to, oč tu běží, stát nepomáhá, spíše aktivně hází klacky pod nohy.

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

Napr. workshop - my jako komercni subjekt muzeme nejspis usporadat workshop nebo konferenci, ale nemuzeme to delat jako nezistnou charitativni cinnost.

Určitě, pokud se domluvíte s univerzitou a pokryjete pronájem prostor, tak škola bude jedině ráda že se bude na jejich půdě bude dít něco zajímavého.

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

Academic software licensing ... cena za absolvovani e-learningu nebo "pronajem" e-learningu s hostovanim na intranetu skoly ... pres vice semestru pripadne vice studentu?

Motáte příliš věcí dohromady. sponzorovat e-learning samozřejmě lze, třeba i dodáním obsahu. Ale to není academic software licensing. A e-learningy obecně nemají smysl pro jednotlivce.

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

Funguje sponzorovani akademicke instituce?

Jistě, vše co jste napsal. Komerční subjekty, granty, ... některé evropské granty byly dokonce podmíněné zveřejněním studijních materiálů, ale tím to tak zhruba skončilo.

jiri_hejna píše: 08 zář 2021, 15:03

pokud by si student na server univerzity nahral treba nejaka lekarska data, nemusi se bat?

Odpovědný je typicky původce dat, je de facto nutné je (pseudo)anonymizovat už u zdroje. V akademické sféře se není možné na jakoukoliv ochranu dat příliš spoléhat.

Tedy abych to shrnul, pokud jde Vám o spolupráci s univerzitou, sejděte se s nimi, typicky se dá domluvit skoro cokoliv. Ale já narážím z druhé strany, že fakulty by rády některé kurzy dělaly tak jak je zvykem v zahraničí, ale kvůli NAÚ nemůžeme.

Tito uživatelé poděkovali autorovi petrpulc za příspěvek:
jiri_hejna
jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

petrpulc píše: 08 zář 2021, 20:41

Dekuju moc za vsechno info ... uvidime, co se s tim bude dat delat az mi to sezvejka management :D

Odpovědět

Zpět na „Školství“