Redukce počtu předpisů – organizační řád

Administrativní odbor vede seznam členů a spravuje členské příspěvky, administruje a moderuje webovou diskuse včetně předsedání jednáním na Internetu.

Moderátor: Administrativní odbor

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12343
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5385 poděkování
Dostal poděkování: 20706 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Redukce počtu předpisů – organizační řád

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Protože myšlenka zestručnit všelijaké předpisy se setkala celkem s ohlasem, připravil jsem návrh organizačního řádu, který by nahradil všechny statuty komisí a odborů. Je to samozřejmě pouze návrh, který je otevřen diskusi a bude jedině dobře, pokud probereme různé podněty. Délku návrhu na nějakých 7 stran se podařilo držet celkem přiměřenou. Návrh je zatím ve stádiu skicy a nejsou doplněna čísla paragrafů, případně jsou tam nesmyslná čísla, toho si nevšímejte. ;)

Předtím než začnu s představováním, tak bych chtěl říci, že
1) normální člověk by při své činnosti předpisy neměl použít, pokud jedná spravedlivě a při čtení předpisu by ideálně měl mít pocit, že věc je řešena spravedlivě a efektivně,
2) předpisy by nám neměly bránit ve vlastní prospěšné aktivitě, ale měly by rozhodně bránit netransparenci, chybnému zacházení s osobními údaji, zneužívání moci, utajování informací před veřejností, právnímu chytračení a umělým sporům,
3) předpis by přesto měl být dokonale srozumitelný (pokud není něco jasného, tak mi dejte prosím vědět).

[iwiki]/law/navrhy/orgr[/iwiki]

Několik úvodních poznámek:
Přehlednost. Organizační řád obsahuje veškerá ustanovení o působnosti orgánů na jediném místě, není potřeba hledat různé předpisy. Pokud bude organizační řád přijat, budou zrušeny obecný statut pro odbory a komise, statut mediálního odboru, statut administrativního odboru, statut technického odboru, statut finančního odboru, statut zahraničního odboru, statut personálního odboru a pravidel pro příspěvek. Statut kontrolní komise a statut rozhodčí komise budou nahrazeny jediným předpisem s názvem kontrolní řád.
Srozumitelnost pro člena. Předpis je zaměřen na lidi, takže nyní bude nově zvolenému člověku nebo novému předsednictvu krajského sdružení možné dát okamžitě instrukce, co a jak mohou ve své funkci dělat.Předpis vychází z nové metodiky, která by měla vést ke srozumitelnější formulaci (k dispozici zde). Na začátku předpisu jsou přehledně vypočtena práva a povinnosti člena strany, člena orgánu a vedoucího orgánu, takže je možné je v budoucnu prostě linkovat. Doplním, že pokud si zobrazíte zdrojový kód, tak uvidíte, že tam je spoustu poznámek, které mají povahu podrobné důvodové zprávy.
Zdůraznění smírného řešení. Organizační řád stanoví jako základní pravidlo, aby byly spory pokud možno vyřešeny smírně a aby dlouhodobé plánovací změny byly předem diskutovány.
Ochrana práv členů. Předpis vychází vstříc návrhu Martina Brože, aby byl namísto názvu "administrátor" nově použit název "správce", takže správce má stále na mysli, co je jeho úkolem. Rovněž se také zavádí možnost požádat nadřízený orgán o přezkum. V praxi to znamená, že pokud dostanete neoprávněně varování, budete se moci obrátit na vedoucího administrativního odboru s podnětem k nápravě; pokud vám mediální odbor odmítne vydat tiskovku, budete se moci obrátit na republikové předsednictvo. Nedostatek hierarchie uvnitř výkonné moci byl v minulosti příčinou např. toho, že nebyl respektován pokyn předsednictva obnovit bezodkladně provoz internetového fóra. Návrh dále výslovně zakotvuje, že opatřením administrativního odboru omezit účast člena na jednání a hlasování celostátního fóra a jednání jiného orgánu, pokud si tak neurčí tento orgán ve svém jednacím řádu. (Řešení sporné situace in favorem libertatis.) Také již není stanoveno striktně, že musí jít o BAN, tudíž lze ukládat za závažná provinění i menší omezení, např. moderování příspěvků.
Vnitřní kontrola. Je zaveden systém vnitřní a vnější kontroly toho, zda stranické orgány při plnění svých úkolů nevybočují ze svých kompetencí (organizační řád řeší vnitřní kontrolu ve vztazích odbor-předsednictvo, vnější kontrolu řeší kontrolní řád). Vnitřní kontrola jednoduše vychází z teze, že problémy by měly být řešeny co nejblíže místu, kde vznikají a nemělo by se vše hnát ke kontrolní komisi.
Komlexnost. Návrh využívá příležitosti, řeší problémy nebo potenciální hrozby, které dosud nebyly řešeny.
  • Jako jedno z důležitých práv se zřizuje právo udělat si vlastní projekt a využívat k němu systémy strany (tj. něco jako antiOSA, vyosení, infosmrt apod.), ledaže to nesleduje cíle strany.
  • Jsou nově upravena pravidla pro vznik místních sdružení a změnu jejich hranic, která byla dosud upravena jen vyhláškou administrativního odboru.
  • Návrh výslovně zakotvuje povinnost strany (stranických orgánů) poskytovat informace žadatelům na žádost a v řadě případů upřesňuje některé dosud problematické oblasti (např. příprava legislativních tisků je svěřena administrativnímu odboru). Odvolacím orgánem je zde v souladu s § 20 odst. 6 zákona č. 106/1999 Sb. republikové předsednictvo.
  • Návrh se konečně komplexně vypořádává s ochrannou osobních údajů, která vyplývá ze základního poslání, ale dosud byla upravena pouze dost nejasně. U každého seznamu je stanoven režim, zda je veden veřejně, interně nebo tajně.
  • Návrh konečně řeší otázku soukromých zpráv, které nesmějí být vydány nikomu (např. policii apod.) ani zneužity provozovatelem apod. Pro tento účel se odvolává na zákon o některých službách v informační společnosti. Důležité jsou konsekvence vzhledem k tomu, že nechceme nést odpovědnost za to, co naši uživatelé dělají.
  • Návrh standardizuje dohody uzavírané vedoucími odboru (o hmotné odpovědnosti v případě dispozice s účtem a dohoda o důvěrnosti dat)
    Návrh stanoví dřívější termíny pro předkládání rozpočtu, aby bylo dostatek času připravit krajské rozpočty.
  • Návrh stanovuje jednotnou úpravu doručování pro všechny případy, a to jednoduše přes internetové fórum, případně dalšími způsoby.
Poznámka k pojmu organizační řád: Zákon o politických stranách používá nesprávně organizační řád jako synonymum stanov. Organizační řád je však typicky vnitřním předpisem, nikoliv zakladatelskou smlovou nebo něčím obdobným s postavením stanov.

Proč jsme to neudělali už dřív?
Protože první statut se schvaloval v roce 2009 pro kontrolní komisi a zahraniční odbor, nikdo netušil, jak to bude fungovat a bylo nesmysl psát hned vše do jednoho kodexu. Nyní jsme řadu zkušeností z minulosti využili a ty se do návrhu promítli.

Tolik tedy jeho představení na veřejném fóru a budu rád za všechny konstruktivní i destruktivní poznámky. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 4):
Vojtech.Pikal, Jiri.Kaderavek, Zdenek.Stepanek, Frantisek.Navrkal

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Vaclav.Malek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 8118
Registrován: 12 čer 2009, 01:32
Profese: filozof času, meta-politik
Dal poděkování: 4877 poděkování
Dostal poděkování: 8528 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Redukce počtu předpisů – organizační řád

Příspěvek od Vaclav.Malek »

Hele, podle mě je blbost sepisovat věci, které jsou tak nějak zřejmé.. podle mě by se to dalo zkrátit.

Teď nemám čas se zabývat předpisy, ale až ho budu mít, tak doufám, že zbudou Stanovy + 2xA4. ...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Malek za příspěvky (celkem 2):
Dominika.Michailidu, Ivan.Sirko
Odpovědět

Zpět na „Administrativní odbor“