V § 47t odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona
č. 401/2012 Sb., se za větu první vkládá věta „Do dne vydání karty sociálních systémů se
dávky pěstounské péče vyplácí v české měně, a to převodem na platební účet určený
příjemcem dávky nebo v hotovosti.“.
Dovolím si citovat pana poslance CSSD Romana Sklenáka:V § 53 odst. 1 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 367/2011 Sb.
a zákona č. 401/2012 Sb., se za větu první vkládá věta „Do dne vydání karty sociálních
systémů se tyto dávky vyplácí v české měně, a to převodem na platební účet určený
uchazečem o zaměstnání nebo v hotovosti.“.
Proto navrhuji nepodpořit návrh (tedy se zdržet), případně se razantněji postavit proti návrhu.Součástí této novely byl i pozměňovací návrh kolegy poslance Cempírka, který tehdy stanovil povinnost vyplácet podpory v nezaměstnanosti a při rekvalifikaci a kompenzace podle § 44b prostřednictvím karet sociálních systémů. Na tento přílepek jsme upozorňovali, ale z úst koaličních poslanců zde tehdy zaznívalo ujišťování a garantování, že přijetím tohoto přílepku žádný problém nehrozí. Problém však nastal a teď, po šesti týdnech, se zde tedy ve stavu legislativní nouze musíme pokusit tento krok napravovat. To je jedna rovina.
Druhá rovina projednávaného návrhu je otázka, zda projekt sKaret má ještě vůbec nějaký smysl, zda má smysl v něm pokračovat. Jsem přesvědčen, že ne a že nejlepší řešení by bylo urychleně projednat a přijmout návrh Senátu, který zde v Poslanecké sněmovně již leží, a to návrh na úplné zrušení sKaret
Zřídit oprávnění k přístupům k údajům jednotného informačního systému práce a sociálních věcí může ministerstvo pouze zaměstnancům úřadů veřejné správy, které jsou uvedeny v zákoně o Úřadu práce České republiky. Skutečnost je, že karta je vydávána, respektive provozována bankou, tedy není stanovena žádnou právní normou. Druhým problémem je smlouva mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Českou spořitelnou. Otázkou je již samotné oprávnění ministerstva smlouvu s Českou spořitelnou o vydání a provozování karty vůbec uzavřít.
Z toho, co jsem uvedl, vyplývá, že smlouva uzavřená mezi ministerstvem a Českou spořitelnou byla ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí coby státního orgánu uzavřena ve zjevném rozporu s ústavními normami vymezujícími činnost státních orgánů, jakož i v rozporu s několika zákony, zejména s takzvaným kompetenčním zákonem a se zákonem o Úřadu práce České republiky. Připomínám, že podle § 39 občanského zákoníku je pak neplatný právní úkon, který svým obsahem nebo účelem odporuje zákonu nebo jej obchází.
Čas na diskuzi je do 25.12.2012