Stránka 1 z 1

S02/13 - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 27 lis 2012, 00:09
od shamaan
http://www.pirati.cz/zakony/2_2012#bali ... ti_vozidel

Tak zkusím být odvážný :) Sice to není úplně pirátské téma, ale zaujal mě hlavně ten návrh nařízení o technických prohlídkách, konkrétně že všechna auta starší šesti let mají absolvovat technickou kontrolu nově každý rok (str. 17, článek 5 návrhu EP). V návrhu předpokládají, že "technické nedostatky způsobují úmrtí ve stejné míře, jako způsobují dopravní nehody" (str. 10, bod 5).

Když se ale podíváme třeba do statistik nehodovosti policie ČR za rok 2011, zjistíme, že z víc jak 70 tisíc nehod jenom 456 (tzn. 0,6%) bylo způsobeno technickou závadou a při těchto nehodách nedošlo za celý rok k žádnému úmrtí (str.2 a 6). Pokud je situace taková u nás, kde průměrné stáří vozového parku je dost přes deset let, v západní Evropě to nemůže být horší (návrh EP uvádí odhad 2000 úmrtí ročně v EU).

Myslím, že je to poměrně zbytečná buzerace řidičů, nedivil bych se kdyby za tím byla spíš lobby automobilek a STK než ušlechtilý zájem zlepšit bezpečnost na silnicích. Já osobně bych byl pro zamítavé stanovisko...

Re: Senát - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 27 lis 2012, 04:14
od Petr.Vileta
Mohl bych ziskat nazor dlouholeteho vedouciho STK (nyni v penzi), ale musel bych mu poslat odkaz na to, co vlastne od nas ta EU chce. Ackoliv jsem internetove ponekud zdatnejsi nez on, nepodarilo se mi nic smysluplneho najit. Nasel jsem jen nejaka ceska stanoviska k pozadavkum EU, ale samotny pozadavek v cestine neumim najit.

Re: Senát - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 27 lis 2012, 07:55
od Zdenek.Stepanek
Neumíš hledat:

http://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat ... leid=54426

A odmítavé stanovisko už jsem sepsal.

Re: Senát - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 27 lis 2012, 15:39
od Petr.Vileta
Prokousal jsem se tim a budi to ve me dojem, ze cele narizeni je pro podporu vyrobcu automobilu a pro uchlacholeni egoteroristu (snizovani CO2). Paradoxne by predpis umoznoval i zhorseni kvality motorovych vozidel. Kdyz po 160 tisicich najetych km budu muset kazdorocne na STK, tak si radeji poridim nove auto. Tudiz to stare nemusi vydrzet tolik (treba rezaveni karoserie), protoze to lide vyhodi driv, nez se objevi vaznejsi zavady.

I ja jsem jednoznacne proti navrhu.

Re: S02/13 - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 11 pro 2012, 23:34
od Vilem.Marsik
Jsem také jednoznačně proti návrhu, ze stejných důvodů. Navíc jej považuji za značně neekologický, uvážíme-li co obnáší výroba stále nových aut a likvidace těch starých. Představa že řidiči chtějí jezdit s nebezpečnými auty a stát je od toho musí odrazovat je naprosto mimo.

Re: S02/13 - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 12 pro 2012, 23:16
od Martin.Broz
Aby nekdo nezacal argumentovat poctem podnapilych ridicu kteri spachali nehodu a poctem tech havarujicich strizlivych, kterych je radove vice.
Kdo technickou chce, ten ji dostane i kdyz na ni nema narok. Ale kdyz se na STK nekdo nelibi a potrebuje se uplatek, tak vadi i napraskly predni naraznik.
Jakekoliv castejsi kontroly jsou bezesmyslu.

Re: S02/13 - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 13 pro 2012, 22:50
od Robert.Adamek
Považuji to jen za další tahání peněz z lidí, nic víc. Plně souhlasím s Brochem.OFFTOPICVždycky je to na zodpovědnosti řidiče, jestli technickou uplatí, což je, řekněme si na rovinu, zcela běžný stav a bude dál jezdit s vrakem, nebo si to auto opraví a tou technickou neprojde ani napotřetí, protože támhle najdou kus koroze, vedle zase modrou žárovku, jinde ostrou hranu. Ostatně třeba moje auto neprojde technickou, protože má více zatemněné skla a já ty fólie prostě nesundám, vše ostatní udržuji v top stavu, na technické jim vadí i interierové osvětlení, které není originál, vadí jim jakákoliv podle nich "tuningová úprava" borec mě z technické vyhodil, protože se mi při otevření dveří zespodu na nich rozsvítí ledky (abych věděl kam vystupuji, aby ostatní viděli, že mám otevřený dveře, moje auto nemá originál obrysové světlo dveří). Co se fólií týče vidím přes ně v podstatě v pohodě, naopak brání slunci zvenku, sundávat je odmítám.

Ve finále to je zase jen další buzerace řidičů a podpora státu směrem k nadnárodním korporacím vyrábějícím nová auta, nezachrání to ani jediný život, naopak bych řekl, že dědu se stodvacítkou klepne pepka když ho z technické s jeho miláčkem, se kterým vyjede jen na dušičky, z technické vyrazí.

Re: S02/13 - Balíček technické způsobilosti vozidel

Napsal: 03 úno 2013, 02:02
od Michal_Wagner
Vyjádření Senátu PČR k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a o zrušení směrnice 2009/40/ES k návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice Rady 1999/37/ES o registračních dokladech vozidel k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných v Unii a o zrušení směrnice 2000/30/ES
(tzv. balíček technické způsobilosti vozidel)

I.
1. podporuje
snahy Evropské unie zvýšit bezpečnost na pozemních komunikacích a snižovat ekologickou zátěž způsobenou silniční dopravou;
2. připomíná,
že podle článku 4 Smlouvy o Evropské unii patří dopravní politika mezi oblasti, kde EU sdílí pravomoci s členskými státy, které za její naplňování do velké míry odpovídají;
3. domnívá se,
že problematika technických kontrol a registrací vozidel je v mnoha členských státech upravena lépe, než stanoví předkládané návrhy, a proto by jejich přijetí v současné době nemělo velkou přidanou hodnotu a bylo by v mnoha ohledech krokem zpět;

II.
1. požaduje,
aby pojmy, které nově zavádí legislativní návrhy, respektovaly terminologii používanou v členských státech, a to zejména v právně složité otázce odejmutí, pozastavení a zrušení
registrace vozidla;
2. zastává názor,
že příčinou vysoké nehodovosti není pouze špatný stav vozového parku, který by častější technické prohlídky a silniční kontroly napravily pouze částečně, ale i neuspokojivý stav pozemních komunikací, nedostatečné řidičské zkušenosti motoristů nebo neúčinná preventivní opatření;
3. vyzývá proto Evropskou komisi,
aby dostatečně odůvodnila nutnost rozšíření působnosti legislativních návrhů i na motocykly a tříkolky, jelikož podle statistik je nejčastější příčinou nehod této kategorie vozidel nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky a nedostatečné řidičské zkušenosti motoristů,tudíž přísnější technické prohlídky nehodovost patrně výrazněji nesníží;
4. upozorňuje
na riziko neodůvodněného nárůstu administrativní zátěže, zejména pokud jde o hodnocení kritických faktorů při preventivních silničních prohlídkách, přičemž nezbytné je, aby státní orgány postihovaly především nejzávažnější porušení pravidel;
5. doporučuje
vyjasnit v legislativních návrzích otázku historických, atypických a sportovních vozidel tak, aby nebyly dotčeny oprávněné zájmy jejich majitelů, jelikož s těmito specifickými kategoriemi vozidel současná podoba legislativního balíčku nepočítá;
6. podporuje
požadavek na prodloužení legisvakanční lhůty nejméně na dva roky, aby se podařilo včas připravit státní orgány i provozovatele motorových vozidel na změnu pravidel;
Usnesení přijato