
Komentáře:
http://blisty.cz/2009/6/11/art47312.html
http://www.reflex.cz/Clanek36571.html >
http://www.literarky.cz/index.php?optio ... Itemid=176
McChesney odmítá představu, že rozvoj internetu dokáže vyrovnat negativa postupující banalizace a rostoucí konformity velkých médií a upozorňuje, že otevřenost internetu je závislá stejně tak na technologii jako na politice (s. 99). Rozhodně varuje před pokusy telekomunikačních společností o ovládnutí webu. Velmi přesně pojmenovává také riziko internetových médií a blogosféry: lidé si tu mohou snadno vytvářet paralelní světy a komunikovat jen s těmi, s nimiž sdílejí stejná stanoviska. Demokracie však potřebuje pluralitní veřejná fóra, která umožňují svobodnou konfrontaci s jinými náhledy a „řečovými režimy".
Problém médií - Mc Chesney: Jak uvažovat o dnešních médiíchNovinařina je závislá na odstranění informační nerovnosti a má proto zásadní zájem na snížení sociální nerovnosti. Potřebuje společnost podporující otevřenost, vládu zákonů a spravedlnost. Staví se proti korupci, zatajování informací i proti útokům na občanské svobody.
McChesney, Robert W.
"Práce McChesneyho je mimořádně důležitá. Měla by být čtena pozorně a se zájmem, zejména lidmi, kterým jde o svobodu a základní práva." [ Noam CHOMSKY ]
• Slouží média obecnému blahu, nebo oligarchii?
• Je mediální systém založený na velkých korporacích slučitelný s životaschopnou demokratickou veřejnou sférou?
• Jak fungují zkorumpované politické principy, které takový systém vytvářejí?
• To jsou klíčové otázky protínající texty Roberta McChesneyho, mediálního analytika a profesora kadedry komunikace Illinoiské univerzity.
• Problém médií zahrnuje dva eseje z knihy "The Political Economy of Media" (New York, 2008): "Problém žurnalistiky" a "Jak přemýšlet o žurnalistice".
McChesney v nich zkoumá témata politické ekonomie médií, mezi něž patří např. vztah žurnalistiky k demokratické praxi, porozumění propagandě (vládní i komerční), souvislosti mezi komerčními médii a depolitizací společnosti, zvláštní role inzerce ve formování mediálního trhu i obsahu, vztah médií ke globálnímu a současnému kapitalismu, vliv komercializace na kulturu, veřejnoprávní vysílání atd. Autorovy argumenty jsou podloženy dlouholetým výzkumem. Přináší hutnou kritiku probíhajícího procesu degradace žurnalistiky.
Robert W. McChesney je profesorem na Katedře komunikace na Illinoiské univerzitě v Urbaně-Champaign. Spolu s Benem Bagdikianem, Edwardem Hermanem a Noamem Chomskym patří k nejznámějším představitelům kritiky médií ve Spojených státech. V poslední době vydal k tématu několik knih: Communication Revolution: Critical Junctures and the Future of Media (Komunikační revoluce), The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the 21st Century (Problém médií) a Rich Media, Poor Democracy (Bohatá média, ubohá demokracie)."Probém médií" je nezbytným úvodem pro všechny, kteří chtějí rozumět médiím dnešního světa.
"Obecný postulát, že novináři jsou hlídacím psem demokracie, je v neoliberálním prostředí poněkud vyžilá a vyprázdněná floskule a pro společnost, která má být skutečně svobodná, je to podstatný problém."