Petr.Vileta píše:Od 18 tisíc výš.
Hned 2 kolegové si přestavěli konvenční ojetá horská kola (lze pořídit na Aukru od cca 3000 Kč výše) na 1.6 kW elektrokola se středovým motorem (buzeným cívkami, tedy bez magnetů, hmotnost 2 kg) pomocí přestavbového kitu a modelářský LiOn baterií za celkové náklady do 15000 Kč. Nejdražší na tom byla jejich práce, počítám, že profesionální firma (navíc odebírající ty přestavbové kity a baterie velkoobchodně!) by to dokázala stavět do 30 000 Kč (což je i cena lepších elektrokol na trhu, jenže tohle má nižší hmotnost, vyšší dojezd, vyjede to kopce i bez šlapání, apod.). Tedy maloobchodně vč. propagace by to znamenalo něco kolem 50 000 Kč (což je ale pořád cena nového mopedu - tedy nikoliv auta, jak se domnívá RoJ!).
Silná elektrokola jsou samozřejmě tak trochu životu nebezpečná (velký výkon + malá hmotnost jim dávají vlastnosti silniční stíhačky mopedů... hlavně zrychlení z 0 na rychlost světla u nich překvapí, resp. odpovídá "ludicrous mode" u vozů Tesla, pouze krátce před dosažením rychlosti světla by se přetrhl řetěz). A na rozdíl od elektrických mopedů se to po vybití akumulátorů nezmění v kus šrotu, ale lze s tím došlapat domů, vrátit se vlakem, metrem, lze si to vynést po schodech do bytu, apod.
Elektrokola si na rozdíl od elektromobilů může teď hned dovolit naprostá většina populace v ČR v produktivním věku. Nejsou plně použitelná za každého počasí... ale zase zvyšují počet dnů, kdy můžete nechat auto doma, nebo se necpete v MHD - což se myslím taky počítá. Nepotřebují žádné speciální dotace ani granty ani daňové úlevy: je to "spotřební elektronika" jako každá jiná. Pirátské téma z toho dělá naprosto šedá právní úprava (evropská směrnice pro výkon 1-4 kW, která měla být implementována ve všech členských zemích do roku 2016, zatím implementována nebyla, takže se nikomu nechce investovat do hračky, se kterou ho potenciálně můžou začít stavět policajti)
Navrhuju do našeho programu začlenit např. tento bod:
Pro elektrokola s celkovým výkonem motorů do 4 kW nad rámec dosavadní specifikace pedelec/25 kW/h zavedeme rozšíření stávající vyhlášky č. 341/2002 Sb., příloha 13 v tomto smyslu:
Elektrokola v této kategorii:
- musí být vybavena zpětným zrcátkem
- musí být vybavena rychloměrem
- musí být vybavena zvukovým výstražným zařízením o hlasitosti odpovídající dosahovaným rychlostem
- smějí používat akcelerátor místo režimu asistovaného šlapání
- na označených cyklostezkách nesmí překročit rychlost 25 km/h
- na ostatních komunikacích nesmí překročit rychlost 50 km/h
- nemají povolen vjezd na dálnice a silnice pro motorová vozidla
- nemusí být vybavena SPZ a platit povinné ručení
Řidič elektrokol v této kategorii:
- musí dosáhnout alespoň 15 let věku
- musí bez ohledu na věk vždy být vybaven přilbou
- nesmí před jízdou požít alkohol, stejně jako řidič motorového vozidla
- nemusí být držitelem řidičského průkazu (ale vzhledem k pokutovatelnosti překročení např. rychlostních limitů u sebe musí mít vždy doklad totožnosti)
Jako řidič, který na různých verzích (pravda trochu exotických) elektrokol najezdil asi 12000 km a svezl se i na těch silných kouscích (a přežil to!!!) se domnívám, že tohle rozhodnutí je přesně takovým kompromisem mezi regulací a deregulací, který potřebujeme. Nikdo by například nemohl namítat, že taková elektrokola brzdí provoz ve městech. Škoda, kterou mohou lehká elektrokola způsobit, je minimální - hlavním problém je, že se jejich řidič zabije. Samozřejmě problémem by mohla být interakce s chodci, ale tam ukáže až čas, jestli vzájemná ohleduplnost zafunguje.
Rychlostní omezení, když si uvědomíte, že platí i z kopce, je poněkud drastické, nicméně věřím, že by mohlo zachraňovat životy. O něco těžší elektrokola nejde zabrzdit úplně na místě, výrobce by to pak motivovalo zamyslet se nad rekuperačním bržděním, tempomaty a takovými hračkami. Dnes rychlostní omezení u jízdních kol nejsou vyhlašována, protože obyčejné kolo nemusí mít rychloměr, takže při jízdě z kopce je zcela legální se zabít.
Každopádně, tohle je příklad toho, jak si představuju liberální regulaci v podstatě čehokoliv. Pokud by se v budoucnu např. dopravní nehody elekotrokol začaly množit a představovat vážný problém, tak by se asi regulace musela zpřísnit - ale počáteční stav je takový, že je třeba lidi, co na to mají, povzbudit, aby si to koupili místo mopedu. Samozřejmě, předpokládám, že lobbyisté z řad specializovaných cykloprodejen (které nijak nezastupuju!!) zahrnou poté naši stranu děkovnými sponzorskými dary, podobně jako growshopy
Pokud někdo chce elektromobilitu podpořit tady, teď, realisticky, masivně, celorepublikově a nikoliv jen symbolickým jednorázovým gestem. (a současně dokázat, že to nemusí daňové poplatníky stát ani korunu) ... tak ať navrhne něco lepšího.