Milan.Dadourek píše: ↑02 lis 2023, 12:23Dovolte pár poznámek:
A) Je důležité zvážit, jestli cítíme potřebu jít změnou Stanov či nikoliv.
Za mne není změna Stanov potřeba ani praktická. Pak je ale třeba respektovat, že Stanovy znají dva typy orgánů - odbor a komisi. Nevymýšlejme nic mimo to prosím. Cokoliv jiného by nebylo orgánem strany a to by nebylo dobře.B) Vyjdu-li z předpokladu, že nechceme měnit Stanovy, pak k jednotlivým odborům:
AO - velmi bych se přimlouval zúžit jeho agendu a případně ho přejmenovat, ale nechat odborem
. V současnosti i minulosti fungoval v tomto směru velmi dobře (neopravujme funkční věc), v praxi je často třeba v rámci jednání rozhodovat rychle, a je dobré, když je za rozhodnutím jasná odpovědnost. Mandát voleného vedoucího zároveň umožňuje některé věci, které jsou sporné, neřešit před RK (která pak má respekt k politickému rozhodnutí), nýbrž v rámci volby a kontroly vedoucího. Zařazení celého AO pod RP či Kancelář vidím jako rizikové pro dělbu moci a nadměrně centralizační.PO - asi souhlasím s mnohým napsaným a s ohledem na to si dovedu představit zařazení do Kanceláře
MO - Domnívám se, že trochu přehlížený problém s MO je, že se mu dlouhodobě příliš nedaří pozvedat známost našich regionálních politiků, rozšiřovat cílevědomě schopnosti jejich mediálního dosahu a rozšiřovat okruh známých Pirátů. Možná to lépe nejde. Nebo se s tím možná smiřujeme. Ale pokud ne, zasloužilo by si to myslím širší diskusi a více variant, co s tím. Za mne není dobře redukovat mediální odbor na tiskové oddělení. Zároveň dosavadní praxe ale asi nenabízí mnoho argumentů, kvůli nimž bych šel za samostatné MO na barikády.
TO - Jsou tu dobré argumenty různým směrem. Asi bych byl pro, nesnažit se jednou ranou pozabíjet všechny mouchy, nechat nyní TO být a později se k tomu v rátit už s vědomím výsledku provedených změn u dalších odborů.
ZO - Asi nejsem proti, nechat ho, jak je. Ale z logiky jeho činnosti si myslím, že by se měl změnit na komisi zahraničních vztahů. Dělá politiku na docela vysoké úrovni a to imho nemá dělat jeden vedoucí. Zastupovat stranu podpisem na mezinárodních smlouvách by měl předseda této komise na základě plné moci od předsedy strany (viz čl. 14 Stanov).
Díky za postřeh i za zajímavý nápad změnit ZO z odboru na komisi, k tomu by asi mohl poskytnout insight i @Michal.Gill.
S PO, MO i TO to vidím velmi podobně (ačkoli chápu i Davidovu variantu na rozdělení TO na údržbu a vývoj).
Souhlasím také s tím, že Stanovy v této věci není nutné měnit, asi by to ani nebylo dobré.
U toho AO mi u tvého pohledu chybí ta adminsitrativní část, ta si přímo říká o převod pod kancelář a vesmě jsem vůči tomu nikde nezaznamenal nesouhlas. Co se týče předsedání, tak tu taky nebyl nesouhlas s tím, že má zůstat zachováno zvlášť, s čímž se pojí i volba CF (a nejen Jakubem navržený výběr RP). Souhlasím i s respektováním názvosloví, v ten moment, bych tedy ale měnil tým předsedajících na komisi předsedajících právě pro tu potřebu, aby nešlo o jedinou osobu s mandátem, která by tak nebyla zastoupitelná. V předsedání je zástup de facto podmínka a vytvářet tak úzké hrdlo, kde by by default nebylo, by nám provozně předsedání komplikovalo.
Předsedání tedy určitě nikdy nemělo jít pod kancelář, mělo jít jen o administrativu a správu systémů.
Ad Honza: K této tří členné komisi ať je možnost přibírat další předsedající do týmu, to už se dá řešit na úrovni JdŘ, ale měl by jasně daný orgán, který má tu primární zodpovědnost.