qnx píše: ↑05 pro 2022, 18:35
eladar: Omlouvat narovnání nesystémové a nespravedlivě uvalené/odpuštěné daně nějakým možná negativním dopadem je dost ubohá argumentace. Negativní dopady má samozřejmě i odpuštění spotřební daně z leteckého paliva. Zrovna v dnešní době, kdy se stále řeší omezení spotřeby fosilních paliv je daňové zvýhodnění fosilních paliv naprosto neobhajitelné. Zákaz spalovacích motorů (paliva) také povede k řadě negativních jevů (a pravděpodobně v řádově větším měřítku), ale evidentně to naše vládnoucí jelita netrápí.
Jinak bych souhlasil s tím, že aut je moc. Také bych souhlasil s tím, že to má nějakou příčinu a bylo by dobré to začít řešit od té příčiny. Jo a klidně bych to doplnil i tím, že letadel létá také moc a máme velký prostor i k redukci letecké dopravy (což by právě ta spotřební daň z leteckých paliv mohla krásně vyřešit).
Možná, že všechno co jsem dosud psal, vyznívá jako že bych byl zásadně proti zavedení této daně. To není úplně přesné, jsem pouze proti samoúčelnému zavedení této daně bez ohledu na dopady. To je rozdíl.
Pro ilustraci si dovolím nabídnout dva scénáře, které možná pomohou pochopit, co tím myslím. V obou případech předpokládám zdanění leteckého benzinu na úrovni, která se reálně projeví na ceně letenek (osobní lety)/přepravy (nákladní lety)
Scénář 1. ČR zavede tuto daň jako jediná v regionu.
Co se potom stane? Letecké společnosti výrazně omezí lety do/z ČR, protože prakticky za hranicemi je dost velkých letišť, které mohou nabídnout alternativu (Vídeň, Frankfurt, Krakow, Drážďany, ...).
Nejspíš vzniknou linky, které budou mít v ČR jen mezipřistání a ty tu tankovat nebudou. Typicky prázdninové lety typu z Krakowa do Egypta s mezipřistáním v Brně. Nebo linka z Vídně do Amsterdamu s mezipřistáním v Praze.
Nákladní lety se ČR vyhnou úplně a zboží se bude přepravovat z okolních zemí kamiony (jupíí).
Přímé ztráty budou v řádu vyšších stovek milionů Kč. Např. v roce 2019 získalo letiště v Ruzyni z poplatků od firem dodávajících palivo do letadel zhruba 680 mil. Kč. Dá se očekávat, že by tato částka spadla tak na polovinu, možná třetinu. Plus ztráty spojené s příjmy za služby na letišti, poplatky za parkování, služby leteckým společnostem a pod. A to je jen letiště v Ruzyni. Pro regionální mezinárodní letiště, jako je Ostrava, Pardubice nebo Brno to bude znamenat úplný konec. Sníží se výnosy, ale náklady zůstanou prakticky stejné. Přímé ztráty budou celkově řekněme kolem miliardy ročně - kdo a z čeho je bude kompenzovat? Dejme tomu, že se pokryjí z výnosů zavedené daně.
Řádově vyšší ale budou ty nepřímé.
Např. těžké dopady budou na turistiku a zejména kongresovou turistiku. Proč pořádat mezinárodní akce v Praze s omezenými možnostmi dopravy, když je v Evropě spousta jiných míst, kde je možné podobné akce zorganizovat.
Firmy, které využívaly leteckou nákladní dopravu pro subdodávky budou hledat jiné regiony, kam své podniky přesunou, protože už tak se na vstupech počítá s každou korunnou a podniky své výrobní kapacity běžně přesouvají tam, kde je levněji. A přiznejme si to, naše ekonomika je postavena na výrobě pro zahraniční vlastníky. Nepřímé náklady budou řádově vyšší, než ty přímé. Kdo a z čeho je bude kompenzovat?
A pak je tu dlouhodobý dopad - pokud by ČR takovou daň zavedlo a hlavní letecké trasy se začaly ČR vyhýbat, jak pak zabráníte tomu, aby se neopakoval efekt z dob zavádění železnice? Některé regiony se postavili proti tomu, aby železnice vedla přes jejich území a dneska jsou z nich bohem zapomenutí chudé oblasti? Jak zabráníte tomu, aby se to neopakovalo v rozměrech celé země? Pokud by se to stalo, pak ztráty by byly v řádu vyšších stovek miliard ročně a víc.
Já se celkem zavedení daně nebráním, ale její přínosy musí být vyšší, než ztráty. Jak zajistíte, aby to tak bylo. Tato daň může pocitově vynést ročně vyšší jednotky miliard korun, maximálně nízké desítky miliard. U potenciálních ztrát se bavíme minimálně o vyšších desítkách, možná stovkách miliard Kč ročně. Kde je ta výhoda? Přesvědčte mě, že je to pro ČR výhodné.
Scénář 2. Šlo by o celoevropské opatření.
Především si nemyslím, že to má vůbec šanci projít. Se zavedením takové daně by musely souhlasit všechny země. A ty, jejichž významná část ekonomiky je založená na turistickém ruchu, jako je Řecko, Kypr, Španělsko, Portugalsko, ale i Irsko a možná Itálie by se postavily ostře proti. Jak je přesvědčíte? Jak byste jim kompenzovali ztráty, které by jim zavedení takové daně způsobilo? A z čeho? Ale řekněme, že by se je povedlo nějak přesvědčit.
Dá se předpokládat, že státy, které nejsou členy EU se k takové dohodě nepřidají a rády převezmou roli dopravních uzlů v mezinárodní dopravě. Například Anglii nebude vůbec vadit, když převezmou od Amsterdamu nebo Paříže dálkové transatlantické lety (u nich se ta daň projeví výrazně víc, než u letů v rámci Evropy nebo mezi Evropou a severní Afrikou). Turecký Istanbul nebo Dubaj ve SAE udělají všechno proto, aby se z nich staly dopravní uzly pro spojení mezi Evropou a Asií. A mohou se objevit i další země, které by se pokusily této příležitosti využít - třeba Srbsko, Maroko nebo Egypt jako uzel pro cestování mezi Afrikou a Evropou. Kdo bude kompenzovat ztráty vzniklé tím, že se klíčové dopravní uzly přesunou mimo Evropu? A z čeho. To jsou přímé náklady.
Mnohem horší je riziko, že se Evropa dostane mimo hlavní finanční a obchodní centra. Už teď je problém v tom, že peníze a obchody utíkají z Evropy pryč do jiných zemí. Typicky do SAE, které si drží odstup od studené války mezi západem na jedné straně a Ruskem a Čínou na straně druhé. A jejich strategií je dát dohromady know-how z Evropy, suroviny z Afriky a Ruska a peníze a výrobní kapacity asijských mocností a stát se globálním centrem obchodu mezi Evropou, Asií a Afrikou. Jak zabráníte tomu, aby se Evropa, už tak dost zužovaná sankcemi proti Rusku a Číně, nestala zapadlým regionem, kde chcípl pes? Investicemi? A kde by na to Evropské země vzaly?
Netvrdím, že samotná daň na letecké palivo by dokázala udělat z Evropy region skanzen lepších časů minulých. Ale rozhodně by přispěla k tomu, že se stane méně atraktivní.
Přesvědčte mě, že přínosy takové daně budou výrazně vyšší, než rizika, která jsme popsal výše? A znovu opakuji - problém není v dani samotné, ale v tom, že je prosazována jako izolované opatření bez toho, aby se zvažovaly systémové dopady.