Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Diskuse s veřejností a místo pro její podněty a připomínky


Moderátor: Komise předsedajících

Pravidla fóra
Odpovědět
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2605
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 857 poděkování
Dostal poděkování: 1191 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Marek.Necada píše: 15 črc 2019, 10:48 Vážně? V čem chyba spočívá? Hodnotu 2,3 kg oxidu uhličitého na litr benzínu jsem našel zde a řádově mi dává smysl:
Benzín má hustotu něco kolem 0,755 kg/ l a se skládá předně z uhlovodíků, přičemž vodíky jsou oproti uhlíkům lehké, tedy převážnou většinu hmotnosti tvořejí atomy uhlíku.
Při nějakých 2,1 atomu vodíku (vycucáno z prstu) na jeden uhlík to znamená, že uhlíku je v benzínu asi 12 / (2,1 * 1 + 1 * 12) * 0,755 kg/ l = 0,643 kg / l.
Spalováním uhlíků vzniká oxid uhličitý v hmotnostním poměru zhruba (2*16 + 12) / 12 = 3,67, z čehož nakonec dostáváme 0,643 kg / l * 3,67 = 2,36 kg / l. Což je docela blízko použité hodnotě 2,3 kg / l.
Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...

Marku, děkuji ještě jednou za opravu a nyní i poučení!

Zpět k tématu, toto chemické intermezzo potvrzené ze dvou zdrojů (jeden na druhý pokus :) ) nicméně nijak nezpochybnilo, že emisní povolenky jsou řádově nižším zatížením než spotřební daně na paliva automobilů.

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)
Odvaha dělat, co je správné.

Richard.Chudoba
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 18
Registrován: 08 lis 2018, 18:37
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 14 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Richard.Chudoba »

OFFTOPIC
[quote=Antonino post_id=627043 time=1563192885 user_id=14899]
Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...
[/quote]
Není to děsivé číslo, ale právě ten důvod, proč za uhlovodíky jako letecké palivo nemáme zatím lepší náhradu. Jak píšu v předchozím příspěvku: Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí.
Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník »

Antonino píše: 15 črc 2019, 14:14spotřební daně na paliva automobilů.
Peníze vybrané na spotřební dani z paliv pro automobily byly kdysi dávno určené na výstavbu a údržbu silniční sítě. Dneska se ty peníze na dani vybrané prošustrují neznámokde a do silnic rozhodně nejdou.

Příběh je s každou novou daní je vždy stejný. Nejprve se zdůvodní potřebnost nové daně. Zde například tím, že vybrané prostředky půjdou na řešení negativních dopadů letecké dopravy. Na původní účel se jistě ale časem zapomene. Jen ta daň zůstane.
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2605
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 857 poděkování
Dostal poděkování: 1191 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Richard.Chudoba píše: 15 črc 2019, 14:50
Antonino píše: 15 črc 2019, 14:14 Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...
Není to děsivé číslo, ale právě ten důvod, proč za uhlovodíky jako letecké palivo nemáme zatím lepší náhradu. Jak píšu v předchozím příspěvku: Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí.
To je myslím i tou inherentní hlavní nevýhodou :)
Návštěvník píše: 15 črc 2019, 15:50
Antonino píše: 15 črc 2019, 14:14spotřební daně na paliva automobilů.
Příběh je s každou novou daní je vždy stejný. Nejprve se zdůvodní potřebnost nové daně. Zde například tím, že vybrané prostředky půjdou na řešení negativních dopadů letecké dopravy. Na původní účel se jistě ale časem zapomene. Jen ta daň zůstane.
Takový názor běžně sdílím. Tady se ale diskutuje o externalitách a příjmové stránce rozpočtu, ne výdajové, tedy je to irelevantní.
Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
Pavel.Moravec

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)
Odvaha dělat, co je správné.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 36048
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 10819 poděkování
Dostal poděkování: 8772 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Petr.Vileta »

Richard.Chudoba píše: 15 črc 2019, 09:29 Potřebujete zdroj energie s pokud možno co největší energetickou hustotou. Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí. Zatím nemáme s přihlédnutím i k dalším vlastnostem (objem, stabilita, toxicita) nic lepšího než uhlovodíky.
Kdyby ten vodík nebyl taková potvora, co rozežírá nádrže a bouchá. ;)

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 2151
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: revizní technik elektro, energetik
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 704 poděkování
Dostal poděkování: 759 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Josef.Kadlecek »

Jak zmínil Antonino, námořní lodní doprava je snad ještě větší ekologický průšvih:
1. nejděsivější palivo (cokoli co hoří), jediná loď má ekostopu jako 50 miliónů (!!!) aut, planetu jich brázdí 60 tisíc;
2. na vyvažování nákladu se načerpává voda, která se i s místní žouželí vypouští v rámci vyvážení na druhém konci planety =>invazivní druhy.
A plavení pod vlajkou daňových rájů (=zanedbatelné daně)!
...
Kdyby letecká doprava tak extrémně nevydělávala, tak by jí nikdo neprovozoval.
S personálem letadel levné aerolinky zachází jako s onucí, což svědčí o jediném - KOŘIST nade vše.
Přesně jako náš pan premiér viewtopic.php?f=545&t=29319
Tito uživatelé poděkovali autorovi Josef.Kadlecek za příspěvek:
Petr.Vileta
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!
Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník »

Antonino píše: 15 črc 2019, 15:57Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Rozpočet v dobrých rukou je takový oxymóron. V případě pirátského programu se bavíme o tom, že se maximálně hledají zdroje pro ještě větší utrácení. Snížení daní či vyrovnaný rozpočet je v kombinaci se základním příjmem jenom utopií. Pod pirátskou vlajkou se snížení daní ani vyrovnaného rozpočtu se současným programovým nastavením nedočkáme.
Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2768
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 4228 poděkování
Dostal poděkování: 2664 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Návštěvník píše: 16 črc 2019, 10:42
Antonino píše: 15 črc 2019, 15:57Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Rozpočet v dobrých rukou je takový oxymóron. V případě pirátského programu se bavíme o tom, že se maximálně hledají zdroje pro ještě větší utrácení. Snížení daní či vyrovnaný rozpočet je v kombinaci se základním příjmem jenom utopií. Pod pirátskou vlajkou se snížení daní ani vyrovnaného rozpočtu se současným programovým nastavením nedočkáme.
Toto je argumentace (nikoliv ještě validní argument) proti vyššímu celkovému zdanění ("protože stát to stejně vždycky rozfrcá" - argumentační klam šikmá plocha). Kde je ale problém současně s tímto zdaněním uzákonit buď: 1) klausuli, že všechny takto vybrané peníze musí jít na řešení externalit z letecké dopravy, anebo 2) snížení spotřební daně na maziva tak, aby celkový dopad byl pro stát příjmově neutrální ?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 2):
Antonino.Milicia, Vit.Fux

Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK, bývalý člen.

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Kontrolní komise
Příspěvky: 26960
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 11091 poděkování
Dostal poděkování: 8913 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Antonino píše: 14 črc 2019, 21:58 Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
To si pro vnitrostátní či blízkou mezistátní dopravu nejsem jist. Z poslední doby v tomto můžu jen za sebe zmínit Slovensko a Dánsko, kdy se řeší cesta letadlem/autem podle toho kolik lidí jede, případně odkud z republiky.

Podobně Vídeň, Budapešť, Brusel, Německo. Nakonec třeba i Itálie.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 3):
Vit.Fux, Antonino.Milicia, kucik

Profil, Vedoucí AO; člen KaS; člen 2012 až 2025
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky. Volbu předsednictva vyhrál DFW.

Uživatelský avatar
Vit.Fux
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1321
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 3315 poděkování
Dostal poděkování: 751 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vit.Fux »

Vojtech.Pikal píše: 16 črc 2019, 12:24
Antonino píše: 14 črc 2019, 21:58 Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
To si pro vnitrostátní či blízkou mezistátní dopravu nejsem jist. Z poslední doby v tomto můžu jen za sebe zmínit Slovensko a Dánsko, kdy se řeší cesta letadlem/autem podle toho kolik lidí jede, případně odkud z republiky.

Podobně Vídeň, Budapešť, Brusel, Německo. Nakonec třeba i Itálie.
Potvrzuji z osobní zkušenosti - cesty Brno+Praha - Bonn
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Fux za příspěvek:
Antonino.Milicia
Odpovědět

Zpět na „Veřejná diskuse“