Kolik se platí za použití dopravní cesty:
1 Železnice
1.1 Osobní doprava
1.1.1 Hlavní elektrifikovaná trať (celostátní dráha v evropském systému)
- elektrická lokomotiva řady 363 (1): Posádka 1 osoba, hmotnost 87 tun
- osobní vůz Bdmtee (2): Kapacita 96 sedících osob, hmotnost 48 tun (z toho prázdný vůz 40 tun)
==> vlak 1 x 363 + 5 x Bdmtee: Posádka 2 osoby + kapacita 480 sedících osob, hmotnost 326 tun (z toho 287 tun prázdný vlak), platba SŽDC 21,19 Kč/km (na pasažéra
0,0441 Kč/km)
1.1.2 Regionální neelektrifikovaná trať
- motorový vůz řady 810 (3): Posádka 2 osoby + kapacita 55 sedících osob, hmotnost 25 tun (z toho 20 tun prázdný vůz), platba SŽDC 5,91 Kč/km (na pasažéra
0,1075 Kč/km)
- přípojný osobní vůz řady 010 (4): Kapacita 56 sedících osob, hmotnost 20 tun (z toho 15 tun prázdný vůz)
==> vlak 1 x 810 + 1 x 010: Posádka 2 osoby + kapacita 111 sedících osob, hmotnost 44 tun (z toho 35 tun prázdný vlak), platba SŽDC 6,46 Kč/km (na pasažéra
0,0582 Kč/km)
1.2 Nákladní doprava
1.2.1 Hlavní elektrifikovaná trať (celostátní dráha v evropském systému)
- elektrická lokomotiva řady 363 (1): Hmotnost 87 tun
- nákladní vůz Falls (5,6): Hmotnost (prázdný vůz) 26,6 tun/s uhlím 79,6 tun (třída C)
==> vlak 1 x 363 + 30 x Falls: Hmotnost (prázdný vlak) 885 tun/s uhlím 2475 tun, platba SŽDC 182,49 Kč/km (na tunu nákladu
0,1148 Kč/km)
1.1.2 Regionální neelektrifikovaná trať
- dieselová lokomotiva řady 731 (7): Hmotnost 68 tun
- nákladní vůz Falls (5,6): Hmotnost (prázdný vůz) 26,6 tun/s uhlím 63,6 tun (třída A)
==> vlak 1 x 731 + 5 x Falls: Hmotnost (prázdný vlak) 201 tun/s uhlím 386 tun, platba SŽDC 48,52 Kč/km (na tunu nákladu
0,2623 Kč/km)
2 Silnice
2.1 Osobní doprava
2.1.1 Autobus
- Arway 12M (8): Posádka 1 osoba + kapacita max. 55 sedících osob, hmotnost 22,4 tun (z toho 18 tun prázdný bus), mýtné od 0,80 do 2,30 Kč/km (na pasažéra
0,0145-0,0418 Kč/km) podle emisní normy a typu silnice, na silnicích pod 1. třídu se mýtné platit nemusí
2.1.2 Minibus
- Daily S2000 (9): Posádka 1 osoba + kapacita max. 19 sedících osob, hmotnost 6,9 tun (z toho 5,4 tun prázdný bus), mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 8000 Kč/rok
2.1.3 Osobní auto
- Škoda Fabia (10): Kapacita max. 5 sedících osob, hmotnost 1,62 tuny (z toho 1,10 tuny prázdné auto), mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 1000 Kč/rok
2.2 Nákladní doprava
2.2.1 Kamión
- (11): Prázdný cca 14 tun, plný max. 40 tun, mýtné od 0,80 do 2,30 Kč/km (na tunu nákladu
0,0308-0,0885 Kč/km) podle emisní normy a typu silnice, na silnicích pod 1. třídu se mýtné platit nemusí
2.2.2 Malé nákladní vozidlo
- Ford Tranzit (12): Nosnost (podle verze do max.) 1,7 tuny + hmotnost vozidla 1,8 tuny = celk. 3,5 tuny, mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 1000 Kč/rok
Porovnání osobní dopravy z hlediska cestujícího:
Jako příklad cesta z Pardubic do Moravské Třebové vždy 1 x za 14 dnů v pátek večer tam a v neděli večer zpět:
Vlak (13): 86 km (60 km hlavní a 26 km regionální trať),
jízdné 90 Kč (84 Kč + poměrná část z In karty 6 Kč na jednu jízdu), 1 nebo 2 navazující přestupy, délka jízdy 80-90 + cca 60 min chůze na nádraží a z nádraží, odjezdy v neděli v 19:10 na Pardubice, v pátek 21:26 na Moravskou Třebovou
Autobus (14): 127/98 km (tam/zpět, tam jede jen oklikou), jízdné
cca 120-150/cca 120 Kč + cca 8 Kč batoh (jízdné nelze přesně zjistit, odhad podle jiných spojů), 1/2 přestupy (tam/zpět) s 47/90 min čekání, délka jízdy 3h25min/4h9min (tam/zpět) + cca 50 min chůze na nádraží a z nádraží, odjezdy v neděli ve 14:50 na Pardubice (neúnosně brzo, pak už nejede nic), v pátek v 17:35 na Moravskou Třebovou (později nejede nic)
Osobní auto (15): 85 km, možnost jízdy kdykoliv, délka cesty cca 90 minut (možný vliv dopravní zácpy a objížděk, řekněme ekvivalentní s možností zpoždění vlaku), spotřeba paliva cca 6 až 8 l/100 km, tj. cena cesty jen v palivu cca 150 až 200 Kč, k tomu patří poměrná část povinného ručení na jednu jízdu cca 60 Kč, náklady na zakoupení, údržbu, opravy a kontroly vozidla a čas strávený řešením těchto záležitostí, řešení parkování a poplatky za něj – hrubým odhadem se tedy zakalkulováním všeho dostanu na
5-ti nebo vícenásobek ceny jízdného ve vlaku + kupa stresu navíc. A: Nebude ušetřený čas cesty zcela spotřebován nebo převýšen časem stráveným péčí o auto? Na rozdíl od jízdy vlakem není sice cesta autem dotována, ale v ceně cesty autem naopak není zahrnuto použití dopravní cesty.
Odkazy:
1) Elektrická lokomotiva řady 363
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_363
2) Osobní vůz Bdmtee
http://www.vagony.cz/pojezdy/gp200/bdmtee.html
3) Motorový vůz řady 810
http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_810
4) Přípojný osobní vůz řady 010
http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3 ... C5%AFz_010
5) Železniční nákladní vozy ČD
http://www.cassandra-cz.cz/Soubory_sped ... dce_03.pdf
6) Nákladní vůz Falls
http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2006/6_42vozy.htm
7) Seznam českých a slovenských lokomotiv
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4 ... _lokomotiv
8) Autobus Arway 12M
http://www.karosa.cz/main.php?show=arway&language=czech
9) Minibus Daily S2000
http://www.karosa.cz/main.php?show=dail ... uage=czech
10) Osobní auto Škoda Fabia
http://new.skoda-auto.com/cze/model/new ... facts.aspx
11)
http://kamionak.webnode.cz/jizda-kamionu/
12)
http://www.ford.cz/Commercialvehicles
13)
www.vlak.cz
14)
www.idos.cz
15)
www.mapy.cz