Úvod k dopravní politice

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

next_ghost píše:
Pavel Prchal píše:2) ... To dává pro osobní vlak s 5 vagony zhruba 300 tun a podle sazby SŽDC něco kolem 15-20Kč/km. Nákladní vlaky jsou obvykle hodně nad 1000 tun a tak překračují 100Kč/km podle sazby SŽDC....
V mém bývalém zaměstnaní nám jezdily klasické transportéry(tranzity atd..) za 10, po mýtném 12 kč/km. (velmi nízké ceny)
Nezjistil by někdo jak je to s kamionem a hlavně na delší trasy?
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od jzvc »

17Kc/km je asi tak min co se da sehnat (bez DPH samozrejme).
Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

jzvc píše:17Kc/km je asi tak min co se da sehnat (bez DPH samozrejme).
ano bez DPH, mé informace jsou už minimálně rok zastaralé a jednalo se o opravdu malooběmovou dopravu a dlouholetou spolupráci s firmou pro kterou jsme byli spíše nezyskový vytěžovák pro volné řidiče.
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Pavel Prchal »

Kolik se platí za použití dopravní cesty:

1 Železnice
1.1 Osobní doprava
1.1.1 Hlavní elektrifikovaná trať (celostátní dráha v evropském systému)
- elektrická lokomotiva řady 363 (1): Posádka 1 osoba, hmotnost 87 tun
- osobní vůz Bdmtee (2): Kapacita 96 sedících osob, hmotnost 48 tun (z toho prázdný vůz 40 tun)
==> vlak 1 x 363 + 5 x Bdmtee: Posádka 2 osoby + kapacita 480 sedících osob, hmotnost 326 tun (z toho 287 tun prázdný vlak), platba SŽDC 21,19 Kč/km (na pasažéra 0,0441 Kč/km)

1.1.2 Regionální neelektrifikovaná trať
- motorový vůz řady 810 (3): Posádka 2 osoby + kapacita 55 sedících osob, hmotnost 25 tun (z toho 20 tun prázdný vůz), platba SŽDC 5,91 Kč/km (na pasažéra 0,1075 Kč/km)
- přípojný osobní vůz řady 010 (4): Kapacita 56 sedících osob, hmotnost 20 tun (z toho 15 tun prázdný vůz)
==> vlak 1 x 810 + 1 x 010: Posádka 2 osoby + kapacita 111 sedících osob, hmotnost 44 tun (z toho 35 tun prázdný vlak), platba SŽDC 6,46 Kč/km (na pasažéra 0,0582 Kč/km)

1.2 Nákladní doprava
1.2.1 Hlavní elektrifikovaná trať (celostátní dráha v evropském systému)
- elektrická lokomotiva řady 363 (1): Hmotnost 87 tun
- nákladní vůz Falls (5,6): Hmotnost (prázdný vůz) 26,6 tun/s uhlím 79,6 tun (třída C)
==> vlak 1 x 363 + 30 x Falls: Hmotnost (prázdný vlak) 885 tun/s uhlím 2475 tun, platba SŽDC 182,49 Kč/km (na tunu nákladu 0,1148 Kč/km)

1.1.2 Regionální neelektrifikovaná trať
- dieselová lokomotiva řady 731 (7): Hmotnost 68 tun
- nákladní vůz Falls (5,6): Hmotnost (prázdný vůz) 26,6 tun/s uhlím 63,6 tun (třída A)
==> vlak 1 x 731 + 5 x Falls: Hmotnost (prázdný vlak) 201 tun/s uhlím 386 tun, platba SŽDC 48,52 Kč/km (na tunu nákladu 0,2623 Kč/km)

2 Silnice
2.1 Osobní doprava
2.1.1 Autobus
- Arway 12M (8): Posádka 1 osoba + kapacita max. 55 sedících osob, hmotnost 22,4 tun (z toho 18 tun prázdný bus), mýtné od 0,80 do 2,30 Kč/km (na pasažéra 0,0145-0,0418 Kč/km) podle emisní normy a typu silnice, na silnicích pod 1. třídu se mýtné platit nemusí

2.1.2 Minibus
- Daily S2000 (9): Posádka 1 osoba + kapacita max. 19 sedících osob, hmotnost 6,9 tun (z toho 5,4 tun prázdný bus), mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 8000 Kč/rok

2.1.3 Osobní auto
- Škoda Fabia (10): Kapacita max. 5 sedících osob, hmotnost 1,62 tuny (z toho 1,10 tuny prázdné auto), mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 1000 Kč/rok

2.2 Nákladní doprava
2.2.1 Kamión
- (11): Prázdný cca 14 tun, plný max. 40 tun, mýtné od 0,80 do 2,30 Kč/km (na tunu nákladu 0,0308-0,0885 Kč/km) podle emisní normy a typu silnice, na silnicích pod 1. třídu se mýtné platit nemusí

2.2.2 Malé nákladní vozidlo
- Ford Tranzit (12): Nosnost (podle verze do max.) 1,7 tuny + hmotnost vozidla 1,8 tuny = celk. 3,5 tuny, mýtné platit nemusí, jen na dálnici poplatek 1000 Kč/rok

Porovnání osobní dopravy z hlediska cestujícího:
Jako příklad cesta z Pardubic do Moravské Třebové vždy 1 x za 14 dnů v pátek večer tam a v neděli večer zpět:
Vlak (13): 86 km (60 km hlavní a 26 km regionální trať), jízdné 90 Kč (84 Kč + poměrná část z In karty 6 Kč na jednu jízdu), 1 nebo 2 navazující přestupy, délka jízdy 80-90 + cca 60 min chůze na nádraží a z nádraží, odjezdy v neděli v 19:10 na Pardubice, v pátek 21:26 na Moravskou Třebovou

Autobus (14): 127/98 km (tam/zpět, tam jede jen oklikou), jízdné cca 120-150/cca 120 Kč + cca 8 Kč batoh (jízdné nelze přesně zjistit, odhad podle jiných spojů), 1/2 přestupy (tam/zpět) s 47/90 min čekání, délka jízdy 3h25min/4h9min (tam/zpět) + cca 50 min chůze na nádraží a z nádraží, odjezdy v neděli ve 14:50 na Pardubice (neúnosně brzo, pak už nejede nic), v pátek v 17:35 na Moravskou Třebovou (později nejede nic)

Osobní auto (15): 85 km, možnost jízdy kdykoliv, délka cesty cca 90 minut (možný vliv dopravní zácpy a objížděk, řekněme ekvivalentní s možností zpoždění vlaku), spotřeba paliva cca 6 až 8 l/100 km, tj. cena cesty jen v palivu cca 150 až 200 Kč, k tomu patří poměrná část povinného ručení na jednu jízdu cca 60 Kč, náklady na zakoupení, údržbu, opravy a kontroly vozidla a čas strávený řešením těchto záležitostí, řešení parkování a poplatky za něj – hrubým odhadem se tedy zakalkulováním všeho dostanu na 5-ti nebo vícenásobek ceny jízdného ve vlaku + kupa stresu navíc. A: Nebude ušetřený čas cesty zcela spotřebován nebo převýšen časem stráveným péčí o auto? Na rozdíl od jízdy vlakem není sice cesta autem dotována, ale v ceně cesty autem naopak není zahrnuto použití dopravní cesty.

Odkazy:
1) Elektrická lokomotiva řady 363 http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_363
2) Osobní vůz Bdmtee http://www.vagony.cz/pojezdy/gp200/bdmtee.html
3) Motorový vůz řady 810 http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_810
4) Přípojný osobní vůz řady 010 http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3 ... C5%AFz_010
5) Železniční nákladní vozy ČD http://www.cassandra-cz.cz/Soubory_sped ... dce_03.pdf
6) Nákladní vůz Falls http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2006/6_42vozy.htm
7) Seznam českých a slovenských lokomotiv http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4 ... _lokomotiv
8) Autobus Arway 12M http://www.karosa.cz/main.php?show=arway&language=czech
9) Minibus Daily S2000 http://www.karosa.cz/main.php?show=dail ... uage=czech
10) Osobní auto Škoda Fabia http://new.skoda-auto.com/cze/model/new ... facts.aspx
11) http://kamionak.webnode.cz/jizda-kamionu/
12) http://www.ford.cz/Commercialvehicles
13) www.vlak.cz
14) www.idos.cz
15) www.mapy.cz
Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Pavel Prchal »

Z porovnání to vypadá, že údržba silnic je levnější, ale je tomu skutečně tak? Když vidím, jak rychle jsou nové povrchy vylágrované a kolik materiálu se na to musí spotřebovat, rozum mi to nebere.
Dále mi přijde nelogické, aby mýtné za dálnice bylo vyšší, než za silnice první třídy a aby mýtné na okreskách vůbec neexistovalo. Jako bychom dopravcům chtěli říct: Jezděte pokud možno po okreskách (tj. přes obce), hlavním tahům se vyhýbejte. Vzhledem k tomu, že hlavní tahy vedou přes řadu obcí, které na obchvat nemají a nikdy mít nebudou, se divím, že každou chvíli neslyším o protestních blokádách silnic těmito obcemi. (Tady je zajímavé porovnání, kolik která obec dostává od státu na jednoho občana – rozdíl mezi Prahou a nejmenšími obcemi je zhruba čtyřnásobný – ale to patří do jiné kategorie)
Problém má také ekologickou a morální stránku:
- poměr spotřeby silničního a drážního vozidla na 1 tunu
- obtěžování okolí hlukem, prašností a záborem prostoru tím kterým druhem dopravy.
- je také zajímavé porovnat množství zajetých zvířat: Za jednu jízdu autem jich uvidím víc (tj. několik), než za celý dosavadní život jízdy vlakem (zde z doslechu vím o jedné kočce, které vlak ujel zadní nohu). Opravdovou „zónou smrti“ jsou silnice v okolí rybníků s době páření žab (na 0,5 km silnice jsem viděl cca 30-50 zabitých žab), k čemuž průměrný automobilista zaujme alibistické stanovisko typu: „Tak si tam běž a přenášej je, když jsi takový fanatický ekolog“
Jde také o záležitost psychologickou: Auto (stejně jako zbraň) je symbolem moci a úspěchu, tzv. „falickým symbolem“. Čím větší auto, tím menší XXXXX. Když se zamyslím, kde se objevuje mezi lidmi nejvíce agrese, tak by to velmi pravděpodobně vyhrály právě silnice. Současný způsob a nárůst individuální dopravy při neměnícím se množství obyvatel ČR a nárůst spotřební a nárokové mentality populace je něco, za co bychom se měli všichni stydět.
Dále si dovolím zapochybovat o rozsekání ČD na menší kousky. Ve výrobní sféře dochází ke ztrátě konkurenceschopnosti malých podniků na úkor velkých nadnárodních firem, které to umí prostě levněji (otázkou je, jak často i kvalitněji). Podle stejné logiky by to v ČD mělo jít podobně, na rozdíl od rozsekání dráhy na malé lokální podniky mohou např. přelévat nadbytečná vozidla z jedné části sítě do druhé, nakupovat ve velkém množství za nižší cenu apod. Zde by to sneslo názor někoho, kdo má zkušenosti s řízením podniků - nešlo by v ČD prostě jen „uklidit“? Vyhnat lidi od kafe a cigárka, donutit je, aby neodešli od práce, dokud nebude všechno v cajku? Ve Velké Británii je systém železniční dopravy roztříštěn, jízdné je nejasné a často na jedné trase narazíte na několik cen lišících se o násobky a když převáží lokomotivu, vezou ji raději obřím tahačem po silnici, než by ji logicky přitáhli po kolejích. Stojí za zvážení, jestli by se malé firmy mezi sebou domluvily lépe, než jedna velká uvnitř sebe. A to samé se týká úhrnného objemu papírování.
Uživatelský avatar
next_ghost
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3239
Registrován: 21 dub 2009, 18:03
Profese: programátor
Dal poděkování: 1433 poděkování
Dostal poděkování: 5131 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od next_ghost »

Pavel Prchal píše:Z porovnání to vypadá, že údržba silnic je levnější, ale je tomu skutečně tak? Když vidím, jak rychle jsou nové povrchy vylágrované a kolik materiálu se na to musí spotřebovat, rozum mi to nebere.
Aktuálně peníze vybrané z mýtného sotva stačí na financování výběru. Na samotnou údržbu silnic z nich nezbývá nic.

Chceš, aby organizace fungovala? Komunikuj!
Česká pirátská strana: Neškodná.

Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

next_ghost píše: Aktuálně peníze vybrané z mýtného sotva stačí na financování výběru. Na samotnou údržbu silnic z nich nezbývá nic.
Jasný signál.

Jinak musím pochválit Pavla za přípravu vydatného informačního bloku.
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od jzvc »

2Pavel Prchal: Bud je zvolena nesmyslna trasa nebo nevim.

Trasa Teplice - Rtyne nad Bilinou, vzdalenost po silnici 10,5km, vlakem 16km + cesta na nadrazi (2x 3km), auto - spotreba 7l/100km, cena 28Kc/l
Cena cesty tam a zpet je tedy 21*4,1 (zakone "opotrebeni") + 21/100*7*28 = 127,26Kc - az 5 osob. Doba cesty (tam a zpet) cca 20 - 25minut
Cesta tamtez (a zpet) vlak, 2* 15Kc MHD + 2* 26Kc vlak = 82Kc (jedna osoba). Doba cesty pri predpokladu 5ti minut cekani na MHD + prestupy (nerealne, ale budiz) cca 2x 20 MHD + 2x 28 vlak + 2x 10 minut chuze = 116 minut

Alternativne je mozne cile dosahnout primestkym auotobusem, ktery ale o vikendech nejezdi a ve vsedni dny jeden rano a odpoledne => nepouzitelne.

Podobne mi to vychazi na cestu "nekam po meste", podotykam, ze jizdne MHD je neprestupne => prestup znamena dalsich 15 (mozna 17, uz ani sam nevim) Kc + samozrejme dalsi zdrzeni. Pro me ma tedy smysl chodit bud pesky nebo jezdit autem, hromadna doprava je nepouzitelna z casovych duvodu a drazsi nez auto.
Jen jako tresnicku, na stejne trase dopravuje Ceska posta korespondenci i dele nez tyden.

Trasa Teplice - Praha hl./Holesovice
Vlak bez prestupu (jede jednou dene) 123km, 156Kc, 1 hod 40 min
Autobus 93km, 96kc, 1 hod 35 min
Auto 90km (do Holesovic), cca 570Kc, 60 minut, ovsem na palivu je to pouze 176Kc, coz je srovnatelne s vlakem, o kulture cestovani, casove flexibilite a dalsich bonusech cestovani autem nemluve.

Pokud pominu naklady na opotrebeni vozu (pokud nekdo jiz $ za vuz utratil, tak je stejne nema a tudiz je IMO pominout muze), vychazi cestovani autem proste temer vzdy lepe, nez ostatni varianty. Ceny a km pro vlak/bus jsou cerpany z idos.

----
Edit: Tim jsem jen chtel rict, ze je tu neco zatracene spatne, kdyz hromadna preprava osob vychazi draz nez individualni. Je ovsem taktez nesmysl docilovat opaku "silou", napr vyberem dalsich poplatku, vzdyt 2/3 ceny paliva jdou statu.
Uživatelský avatar
next_ghost
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3239
Registrován: 21 dub 2009, 18:03
Profese: programátor
Dal poděkování: 1433 poděkování
Dostal poděkování: 5131 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od next_ghost »

jzvc píše:Trasa Teplice - Praha hl./Holesovice
Vlak bez prestupu (jede jednou dene) 123km, 156Kc, 1 hod 40 min
Jestli mluvíš o Teplicích v Čechách, tak tvoje informace moc nesedí. Po trase Cheb-Praha Smíchov jezdí rychlík každé 2 hodiny v obou směrech od rána do večera a mezi Ústím nad Labem a Holešovicemi jede nonstop přibližně hodinu. Dost pochybuji, že by cesta z Teplic do Ústí trvala 40 minut. Pravda, v Ústí se stojí trochu déle, protože se musí přepřahat lokomotiva na druhý konec vlaku, ale to je tak 5 minut.

Chceš, aby organizace fungovala? Komunikuj!
Česká pirátská strana: Neškodná.

Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Pavel Prchal »

"Auto uz ma koupene a proto se ty penize za nej uz jednou dane nepocitaji" - to je prece nesmysl. I drive utracene penize jsou penize, i existujici auto bude vyzadovat udrzbu a investice, u kazde pitome opravy se to obvykle hemzi tisicovkama, kterych mesicne stovky neberu, a az bude po autu, bude treba koupit dalsi, nevydrzi prece vecne. Nekupovat ho, mohl dotycny napr. bydlet ve svem o roky driv.
5 osob - ano, pak to vyjde levneji. Ale kdo s sebou vozi tech 5 osob? A na kolik by to tech 5 osob vyslo, kdyby kazda osoba musela majiteli auta zaplatit tolik, aby pokryli rovnym dilem vsechny naklady, jak jsem zminoval vyse? Ono se dobre veze za benzin, kdyz nekdo jiny koupil to auto, zaplacil pojisteni a resi opravy a parkovani. Ja obvykle cestuju sam, do prace, domu, zadna parta me nedoprovazi. 5 lidi s potrebou cestovat ve stejnou dobu ve stejny cas - to je velmi nepravdepodobny pripad. Dnes clovek na cloveka nepocka ani 30 sekund, tak moc kazdy specha, a kdyz delam praci se zodpovednosti, kde nevim, kdy budu koncit, tak to s 5 lidmi proste nesladim.
Listek na MHD - jasne, jak MHD tak drahy maji velmi hloupy system tarifu, ale na MHD si kazdy pravidelny uzivatel koupi prece litacku (napr. ja nakup jizdenky = litacky resim jednou rocne).
Trasa Teplice - Rtyne nad Bilinou, vzdalenost po silnici 10,5km, vlakem 16km. - ty kratke vzdalenosti jsou horsi, % casu cesty vlakem je nizke a na to nabalene % casu cesty na vlak a z nej je relativne velmi vysoke, pak se soucet nabali. Osobne bych v teto situaci bych zvazoval kolo nebo to kombinoval podle chuti.
Kultura cestovani - ja nevim, klimatizaci a stripterky v cene nepotrebuju. At je tam uklizeno (to obvykle byva, ale prasactvi spolucestujicich neni mozno 100 % vyloucit), at se v zime topi (obvykle ano) a v lete at jde otevrit okno (stare vozy bez problemu, nove "lepsi modernejsi" problem). Ve vlaku se vyspim, prectu si knizku, nakrmim se a napiju, jedi-li dal, dojdu si na WC, v aute jsem vyklepany a nadavam na to, tak ten XXX prede mnou jede.
"Trasa Teplice - Praha hl./Holesovice" - rozhodne bych bral vlak, vyjde to levneji obdobne me trase, ta srovnani nakladu jsou z vyse uvedenych duvodu zcela zavadejici. Ze 156 Kc bych koupi Inkarty (viz blba politika jizdneho) udelal odhadem 120-130.
To "Je ovsem taktez nesmysl docilovat opaku "silou", napr vyberem dalsich poplatku, vzdyt 2/3 ceny paliva jdou statu." : Ano, jdou, ale proc tedy draha za pouzivani dopravni cesty musi platit? At se stat stejnou merou stara o vsechny dopravni cesty a o ty vice setrne k ZP zvlast.
A dalsi vec: Necekejte zazraky od podniku, kde se jeste nevyparil komunismus navic v zemi, kde i novy system spravy verejnych pekne zapacha zlodejinou a lhanim, od podniku, ktery je od prevratu v rizene likvidaci. Kdyz mrzacime trate rusenim nakladist a druhych a tretich koleji, nemuzeme se divit, ze klesaji vykony. Misto aby se snazili obsahnout nakladni dopravu v co nejvetsim meritku a z nadrazi to vozit primo zakaznikum na adresu jako komplexni sluzbu. Kdyz jsme po prevratu nevyprali smejdy a nezacali makat (plati nejen pro drahy), nemuzeme cekat solidnost, poctivou praci a snahu. Nejdriv je treba uklidit a pak teprv merit, jestli se to oplati nebo ne a az pak teprv rozebirat koleje. Protoze co se jednou kvapne rozebere, to uz zadna sila nikdy neobnovi i kdyby se to ukazalo byt vyhodnejsim, o tom si iluze v nasi zemi a nasi dobe nedelam.
A v primerene mire plati argumenty uz drive recene.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“