Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2
- Registrován: 13 črc 2018, 01:06
- Profese: ICT consultant, učitel
- Bydliště: Praha 7
- Dal poděkování: 1 poděkování
- Dostal poděkování: 1 poděkování
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Milí piráti, zrovna jsem chtěl přispět do fóra návrhem ohledně elektrokol a koloběžek, ale vidím, že už se to řeší, což mne těší. Máme v programu podporu elektromobility, snažíme se podporovat snížení emisí, ale v ČR platí absurdní omezení elektrokol a kolobežek. Aktuálně jsem si chtěl udělat přehled o trhu, vybrat si elektro motorku, skutr, kolo nebo koloběžku. Kategorie motocyklů je OK, ačkoli nabídka ještě není tak pestrá. V segmentu elektrokol už se někomu dokonce podařilo zaregistrovat i SPZ na kolo a dostali opravdu pěknou a malou (https://mtbs.cz/clanek/legalne-45-km-ho ... /tech-news). Přeci jen by to ale chtělo nějaké úpravy a aktualizaci legislativy. Situaci dost komplikuje. I bez motoru jezdím naprosto běžně rychleji než 25 km/h. Navrhovaná rychlost Pedelec 45 km/h mi přijde OK, víc není potřeba. Určité procento kol a koloběžek už nyní jezdí bez limitu, protože prodejny tutuo úpravu běžně nabízejí za poplatek. Super business. Právní paradox může nastat ve chvíli, kdy se cyklista/koloběžec s upraveným a tedy neschváleným prostředkem stane obětí nehody, kterou nezavinil. I tak to nakonec může prý dopadnout soudně v jeho neprospěch, dokonce i když jel v době nehody méně než 25 km/h. Za sebe: jezdím opatrně, nejezdím po chodníku a hlavně nevím, proč bych si měl kupovat absurdně pomalé kolo. Mám řidičák i na náklaďák Vybral jsem si i koloběžku, leč váží 24 kg a nemá žádný umělý limit na rychlost. Tak co s tím? A co když takovou koloběžku dostane nějaké dítě bez řidičáku a zkušeností? Předpokládám, že cesta k řešení povede spíš přes EU. Několik zemí EU už to má implementováno!
Související odkazy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws
https://blog.radpowerbikes.com/ebike-la ... -the-world
https://wheelsgo.net/government-standar ... countries/
https://www.quora.com/Why-the-silly-25- ... -h+-anyway
https://d1wa5qhtul915h.cloudfront.net/a ... g-2016.pdf
http://www.hybrid.cz/pozor-na-nelegalni ... kon-motoru
https://blog.kolasvorada.cz/vse-o-elekt ... o-45-km-h/
https://magazin.aktualne.cz/cyklo/pro-t ... 590604f2e/
https://www.akumo.cz/zrychleni-elektrokola-2
Související vlákno:
viewtopic.php?f=637&t=30330&p=474852&hi ... ec#p474852
Související odkazy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws
https://blog.radpowerbikes.com/ebike-la ... -the-world
https://wheelsgo.net/government-standar ... countries/
https://www.quora.com/Why-the-silly-25- ... -h+-anyway
https://d1wa5qhtul915h.cloudfront.net/a ... g-2016.pdf
http://www.hybrid.cz/pozor-na-nelegalni ... kon-motoru
https://blog.kolasvorada.cz/vse-o-elekt ... o-45-km-h/
https://magazin.aktualne.cz/cyklo/pro-t ... 590604f2e/
https://www.akumo.cz/zrychleni-elektrokola-2
Související vlákno:
viewtopic.php?f=637&t=30330&p=474852&hi ... ec#p474852
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 02 říj 2017, 20:16
- Profese: Mám
- Dal poděkování: 187 poděkování
- Dostal poděkování: 311 poděkování
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
No trochu budu korigovat tvoje nepravdivé tvrzení, že NESMÍŠ, blíže pravdě je, že můžeš i víc, ALE pak nastane něco co asi myslíš skutečně a nechceš říci na plno, že bys pak nesměl na cyklostezky, kde můžou jenom kola natož na cyklostezku co slouží i jako chodník, kde bys přímo ohrožoval zdraví a životy...
Takže reálně si můžeš namontovat co jede rychleja má větší výkon jak 250w a nemusíš šlapat, ALE musel bys jenom po silnici, ale to bych řekl, že se ti nelíbí? A dodám, 45km/h, tedy rychlost kdy pak řidiči nadávají, že skoro nelze předjet, protože jedeš trochu pod maximálkou, tedy reychlost spíše ohrožující a omezují, to jako fakt????
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 532
- Registrován: 09 říj 2018, 12:52
- Dal poděkování: 167 poděkování
- Dostal poděkování: 359 poděkování
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Po delší odmlce bych opět rád přispěl k tématu cyklolegislativy s čerstvým pohledem také směrem do Středočeského kraje.
Situace ve Středočeském kraji je subjektivně lepší než v okolí Prahy a zejména směrem do Polabí. Cyklostezky tvoří souvislejší a delší celky a dají se použít i k delším přesunům. I tady se ale objevují cyklozmetky, které podporují návrh zrušit povinnost cyklostezku využít a ukončit tento celoevropsky unikátní český legislativní stav.
Delší kvalitní cyklostezka, která ale na hranicích obce svádí cykloprovoz na substandardní místní komunikaci, plnou děr a štěrku. Cyklisté na silničních kolech tam pojedou jednou a naposled.
Cyklostezky opatřené dodatkovými tabulkami o absenci zimní údržby. Vynucujeme jejich použití celoročně, ale nestaráme se o jejich stav, a na rozdíl od více tříd silnic alternativa není pro cyklistu žádná - tedy kromě návratu na silnici. Frekvence a kvalita údržby cyklostezek i v létě je navíc značně diskutabilní.
Obecně cyklostezky, jejichž stav neodpovídá alespoň komunikaci, ze které mají cykloprovoz svést mimo.
Velmi nebezpečný a pro delší přesuny nevyhovující pak je stav, kdy je souběžná cyklostezka přerušována vedlejšími komunikacemi - tj. cyklista jedoucí "nelegálně" po hlavní silnici má přednost, ale na souběžné cyklostezce musí dávat přednost na všech křižovatkách.
Nehledě na les zbytečného dopravního značení - ukončení cyklostezky, začátek cyklostezky.
Situace ve Středočeském kraji je subjektivně lepší než v okolí Prahy a zejména směrem do Polabí. Cyklostezky tvoří souvislejší a delší celky a dají se použít i k delším přesunům. I tady se ale objevují cyklozmetky, které podporují návrh zrušit povinnost cyklostezku využít a ukončit tento celoevropsky unikátní český legislativní stav.
Delší kvalitní cyklostezka, která ale na hranicích obce svádí cykloprovoz na substandardní místní komunikaci, plnou děr a štěrku. Cyklisté na silničních kolech tam pojedou jednou a naposled.
Cyklostezky opatřené dodatkovými tabulkami o absenci zimní údržby. Vynucujeme jejich použití celoročně, ale nestaráme se o jejich stav, a na rozdíl od více tříd silnic alternativa není pro cyklistu žádná - tedy kromě návratu na silnici. Frekvence a kvalita údržby cyklostezek i v létě je navíc značně diskutabilní.
Obecně cyklostezky, jejichž stav neodpovídá alespoň komunikaci, ze které mají cykloprovoz svést mimo.
Velmi nebezpečný a pro delší přesuny nevyhovující pak je stav, kdy je souběžná cyklostezka přerušována vedlejšími komunikacemi - tj. cyklista jedoucí "nelegálně" po hlavní silnici má přednost, ale na souběžné cyklostezce musí dávat přednost na všech křižovatkách.
Nehledě na les zbytečného dopravního značení - ukončení cyklostezky, začátek cyklostezky.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
- Ondrej.Profant
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 532
- Registrován: 09 říj 2018, 12:52
- Dal poděkování: 167 poděkování
- Dostal poděkování: 359 poděkování
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Další zvláštní případ je objevující se nadbytečné používání zákazové značky Zákaz vjezdu jízdních kol na, dovolím si zdůraznit, opravdu zvláštních místech. Tedy nikoli na frekventovaných místech charakteru silnice pro motorová vozidla...
Tato značka se překvapivě objevuje na okresních silnicích mezi obcemi s minimálním provozem motorových vozidel. Důvodem je vybudování souběžného cyklochodníku, pěšího korza, propojujícím dotčené obce, a kde je zjevně nutné nahnat cyklisty všech výkonnostních tříd mezi důchodce, matky s dětmi, pěší s pejsky, aby se pozabíjeli a motoristé měli klid překračovat povolenou rychlost na prázdné silnici.
Případně se tato značka objeví na místě, kde cyklostezka ani nemá asfaltový povrch (Koloděje - Újezd = hrbolatá panelka).
Čím užší a na délku kratší cyklochodník, nebo čím kvalitativně horší, tím větší existuje pravděpodobnost umístění této značky.
Tato značka se překvapivě objevuje na okresních silnicích mezi obcemi s minimálním provozem motorových vozidel. Důvodem je vybudování souběžného cyklochodníku, pěšího korza, propojujícím dotčené obce, a kde je zjevně nutné nahnat cyklisty všech výkonnostních tříd mezi důchodce, matky s dětmi, pěší s pejsky, aby se pozabíjeli a motoristé měli klid překračovat povolenou rychlost na prázdné silnici.
Případně se tato značka objeví na místě, kde cyklostezka ani nemá asfaltový povrch (Koloděje - Újezd = hrbolatá panelka).
Čím užší a na délku kratší cyklochodník, nebo čím kvalitativně horší, tím větší existuje pravděpodobnost umístění této značky.
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34835
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31739 poděkování
- Dostal poděkování: 25785 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
A zkusil jsi někdy napsat mail starostům těch dvou sousedních obcí, jaké důvody je k tomu vedli?
Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista
Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.
(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 532
- Registrován: 09 říj 2018, 12:52
- Dal poděkování: 167 poděkování
- Dostal poděkování: 359 poděkování
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Zatím mi to za těch pár metrů nikde nestálo. Ale teď se jeden cyklochodník staví kde bydlím, tak uvidíme...Petr.Vileta píše: ↑22 dub 2020, 14:48 A zkusil jsi někdy napsat mail starostům těch dvou sousedních obcí, jaké důvody je k tomu vedli?
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34835
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31739 poděkování
- Dostal poděkování: 25785 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
To ode mě není pouhé rejpání, ačkoliv agresivní arogantní a sobecké cyklisty nemám rád. Určitě každá značka musí být zdůvodněna, než se smí umístit, tak by mě zajímaly ty důvody uvedené v žádostech. A poslat pár desítek mailů na obecní úřady snad není až tolik práce, když ti to tak vadí. Mě když něco vadí, tak se vyptávám kde mohu.Petr.Kubik píše: ↑22 dub 2020, 15:01Zatím mi to za těch pár metrů nikde nestálo. Ale teď se jeden cyklochodník staví kde bydlím, tak uvidíme...Petr.Vileta píše: ↑22 dub 2020, 14:48 A zkusil jsi někdy napsat mail starostům těch dvou sousedních obcí, jaké důvody je k tomu vedli?
Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista
Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.
(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1693
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3154 poděkování
- Dostal poděkování: 1925 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Che. No čistě z praxe. Ano, každá značka má být zdůvodněna a schválena odborníkem na silničním správním úřadě. Praxe je takvová, že odbornost těch odborných pracovníků je trochu nic moc, ještě se do toho nesmyslně míchá policie, která už většinou tuplem nemá odbornost (ale slouží jako výmluva pro hloupého pracovníka SSÚ), navíc iniciativa a důkladnost těch odborných zaměstnanců taky nebývá nic moc, a výsledkem toho je, že zejména na těch menších silnicích bývá velmi často naprostý bordel a umisťují se tam značení, která na dané místo vůbec nepatří. Každé blbé řešení musel někdo navrhnout a schválit.Petr.Vileta píše: ↑22 dub 2020, 21:53 To ode mě není pouhé rejpání, ačkoliv agresivní arogantní a sobecké cyklisty nemám rád. Určitě každá značka musí být zdůvodněna, než se smí umístit, tak by mě zajímaly ty důvody uvedené v žádostech. A poslat pár desítek mailů na obecní úřady snad není až tolik práce, když ti to tak vadí. Mě když něco vadí, tak se vyptávám kde mohu.
Avšak nějaké stanovení s nějakým odůvodněním na to určitě existovat bude.
Čest výjimkám, samozřejmě.
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34835
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31739 poděkování
- Dostal poděkování: 25785 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
No a právě proto bychom jako Piráti měli získávat informace, protože "Pirát ví" a pokud to bylo uděláno blbě, tak to rozporovat a žádat nápravu, nikoliv se jen rozčilovat na fóru, na FB, nebo chtít hned měnit zákon.Ondrej.Kalis píše: ↑23 dub 2020, 07:59 Ano, každá značka má být zdůvodněna a schválena odborníkem na silničním správním úřadě. Praxe je takvová, že odbornost těch odborných pracovníků je trochu nic moc, ještě se do toho nesmyslně míchá policie, která už většinou tuplem nemá odbornost (ale slouží jako výmluva pro hloupého pracovníka SSÚ), navíc iniciativa a důkladnost těch odborných zaměstnanců taky nebývá nic moc, a výsledkem toho je, že zejména na těch menších silnicích bývá velmi často naprostý bordel a umisťují se tam značení, která na dané místo vůbec nepatří. Každé blbé řešení musel někdo navrhnout a schválit.
Avšak nějaké stanovení s nějakým odůvodněním na to určitě existovat bude.
Jo i já jsem zahlédl křižovatku, kde bylo zákaz odbočení vlevo, zákaz odbočení vpravo a zákaz vjezdu rovně. Tak asi nahoď vrtuli a přeleť to.
Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista
Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.
(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1693
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3154 poděkování
- Dostal poděkování: 1925 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy
Jenže tohle nelze řešit jen skrze jednotlivé případy (ani to není silách občanů). Jedná se o systémový problém státní správy a opravdu bych si přál, abychom ho dokázali vyřešit. Po pěti letech ve státní správě jsem, možná překvapivě, přesvědčen, že to jde, ale vše začíná v první řadě od nejvyššího vedení přes nižší managent, což směřuje k motivaci a zajištění kompetentních pracovníků (ale i jiná práce s těmi současnými může často stačit), a další jsou formální a legislativní úpravy, včetně digitalizace. Polovinu práce těch lidí můžeš nahradit díky digitalizaci, a pak je důležité, abys zajistil, že kvůli ušetřenému času je nevyhodíš, ale naopak budeš chtít, aby se věnovali tomu, proč jejich práci chceme - jako že budou ty projekty kontrolovat, budou se pohybovat v terénu atd. Protože podle mě smysl není v tom, aby někdo psal několik hodin rozhodnutí, které se díky technice dá zvládnout cca za hodinu, ale gró by mělo být právě v odborném posouzení té věci, projednání atp.Petr.Vileta píše: ↑23 dub 2020, 22:14 No a právě proto bychom jako Piráti měli získávat informace, protože "Pirát ví" a pokud to bylo uděláno blbě, tak to rozporovat a žádat nápravu, nikoliv se jen rozčilovat na fóru, na FB, nebo chtít hned měnit zákon.
Ale jak říkám, čest výjimkám, hodně lidí se snaží dělat tu práci pořádně, ale mnohdy k tomu pracovníci ani nejsou motivováni a naopak se lpí na formálnostech. A podstata věci mizí.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
- Petr.Vileta, Petr.Kubik
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.