Tamara píše:Poslední dobou mě docela zaráží množství stavebních úprav na silnicích, které mají zvyšovat bezpečnost provozu, ale v podstatě jsou jen předražené stresovače řidičů. Všechny ty mini kruhové objezdy, příčné prahy, ostrůvky a podobné mají prý zvýšit bezpečnost a průchodnost/průjezdnost kritických úseků. Asi se tím myslí, že vystresovaný řidič zpomalí a tím jede bezpečněji. To ovšem není pravda a navíc použito ad absurdum pěkná blbost. Nebezpečnější rychlost by totiž byla nulová. Tak nějak z těch úvah vypadl původní smysl automobilové dopravy, totiž rychlost.
Nakonec ještě nějaký chytrák vymyslel, že když se odstraní všechny značky na křižovatkách tak, aby platila vždy přednost zprava (mimochodem mini kruháč zavádí přednost opačnou, tedy zleva), budiž mu země lehká. Nakonec bude rychlejší městem projít než projet. Doufám, že to není cílem.
Každopádně jako způsob, jak si může stavení firma vydělat slušný peníz, je to geniální. A úředníček má úplateček.
Stavební úpravy na silnicích jsou z důvodu ochrany chodců, auta musí snížit rychlost a víc se věnovat řízení. A původní smysl automobilové dopravy nebyla rychlost, v začátcích často auto ani nebylo kupováno za účelem jednodušší, pohodlnější a rychlejší přepravy. Obecně lze říci, že smysl auta je přepravit osoby a náklad z bodu A do bodu B. To, že se auto stalo ukazatelem statusu, nástrojem diferenciace či kulturním symbolem jsou nezamýšlené důsledky... nutno říct, že mnohdy ke škodě. Nejbezpečnější rychlost není nulová, pravděpodobnost nehody pod 30km/h je minimální, takže se za nejbezpečnější považuje ta třicítka. Za každý kilometr navíc roste pravděpodobnost nehody myslím o 2%. Ty přednosti vymysleli v Evropě, k nám jsme je přitáhli... my:-), tedy jako lidi od nás z práce. Kombinace třicítky a přednosti z prava má v zahraničí velmi dobrou odezvu, u nás ale dost lidí rozčiluje. Většina to navíc nedodržuje. Při dlouhodobých měřeních (10K aut) nám vyšlo, že na 30tce jednou řidi průměrně o 1km/h pomaleji, než na 50tce... vtipné, že:-). A cílem je opravdu aby lidi méně používali auta. 50% cest realizovaných ve státech EU jsou na vzdálenost menší než 5km a jsou to cesty, které by se dali jít pěšky, na kole, na in-lajnech, mhd... Automobilové nehody nás stojí každý rok téměř 5% HDP. Plus různé alergie a rakoviny z důvodů exhalací, světelné a hlukové znečištění, infarkty a nemoci oběhového ústrojí způsobené stresem z řízení a dalších tisíc věcí, které nás zraňují a zabíjejí v přímé či nepřímé souvislosti s automobilovou dopravou z ní dělají věc, které bychom se měli do budoucna co nejvíc vyhýbat. Ve věkové kategorii 10 - 25 let je jízda v autě nejčastější příčinou smrti, v kategorii do 40ti let je druhou nejčatější příčinou... To jsou pro mě argumenty proč hledat alternativní možnosti, než jízda autem. Chápu, že jako běžného řidiče Tě to štve, furt nějaký omezení, výmysly a tak... ale většina stresu kolem aut je způsobena tím, že lidi od aut chtějí a čekají stejné výhody, jako přinášely před 20ti či 30ti lety, což nejde, protože teď je aut mnohonásobně víc.