Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?
Napsal: 14 črc 2019, 21:58
Pár poznámek.
sdílím to, co precizně popsal @Pavel.Moravec, takže to nebudu opakovat.
Padly zde i mnohé logické argumentace proti popsanému zdanění. Ale to neznamená, že by je měly finálně přebít. Koukněte se na to prosím komplexně, to, že není nějaká praxe, zvyk, je to komplikace apod., to není relevantní. Vyřešit lze i ty arabské dopravce (kteří si palivo na cestu zpět sebou fakt nevozí). Nezabijme se na detailech. A "ekologický aktivismus"? Ten spotřební daně nezavedl. Měli bychom umět odlišovat mezi velkým a malým. Klima je to velké. Konzum to malé. Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
Co tu myslím nepadlo, tak že spotřební daň na palivo zvýší o nějaká procenta tento náklad, který je sám jen dílem všech nákladů, tedy to nebude až takové pohroma v celkové ceně; bude to podobně jako palivové příplatky. Ano, trochu to zabolí, ale nikoho nezabije. Potrápí to letecké přepravce, kteří prosperují z levné letecké dopravy. A není to přesně dokonalý důkaz externality, když si někdo dělá business s náklady (na životní prostředí), které nehradí?
Další na řadě monetizace externalit by měla být námořní doprava. Je obecně známo, jaké obrovské emise mají velké námořní lodě. Náklady externalit by měly být promítnuty do nízkých cen importu přes celou planetu, často poněkud nesmyslných. Jestli to bude zvláštní clo, spotřební daň apod., to je teď jedno.
Daně mají jednak příjmový účinek, ale i regulační, lze jimi ovlivňovat trhy a chování subjektů na volném trhu. Na to prosím nezapomínejte.
A jak správně podotkla Monika.Spilkova, nejde jen o to daně vybírat, ale i správně s nimi nakládat...
sdílím to, co precizně popsal @Pavel.Moravec, takže to nebudu opakovat.
Padly zde i mnohé logické argumentace proti popsanému zdanění. Ale to neznamená, že by je měly finálně přebít. Koukněte se na to prosím komplexně, to, že není nějaká praxe, zvyk, je to komplikace apod., to není relevantní. Vyřešit lze i ty arabské dopravce (kteří si palivo na cestu zpět sebou fakt nevozí). Nezabijme se na detailech. A "ekologický aktivismus"? Ten spotřební daně nezavedl. Měli bychom umět odlišovat mezi velkým a malým. Klima je to velké. Konzum to malé. Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
Co tu myslím nepadlo, tak že spotřební daň na palivo zvýší o nějaká procenta tento náklad, který je sám jen dílem všech nákladů, tedy to nebude až takové pohroma v celkové ceně; bude to podobně jako palivové příplatky. Ano, trochu to zabolí, ale nikoho nezabije. Potrápí to letecké přepravce, kteří prosperují z levné letecké dopravy. A není to přesně dokonalý důkaz externality, když si někdo dělá business s náklady (na životní prostředí), které nehradí?
Další na řadě monetizace externalit by měla být námořní doprava. Je obecně známo, jaké obrovské emise mají velké námořní lodě. Náklady externalit by měly být promítnuty do nízkých cen importu přes celou planetu, často poněkud nesmyslných. Jestli to bude zvláštní clo, spotřební daň apod., to je teď jedno.
Daně mají jednak příjmový účinek, ale i regulační, lze jimi ovlivňovat trhy a chování subjektů na volném trhu. Na to prosím nezapomínejte.
A jak správně podotkla Monika.Spilkova, nejde jen o to daně vybírat, ale i správně s nimi nakládat...