KET ke vzdělávání 1/2022
Datum a čas: 27.1. od 17:00 do 18:50
Místo: https://jitsi.pirati.cz/JMKEDU
Přítomní: Antonino M., Eva H., Michal Š., Jan E., Filip S., Šárka H., Honza M., Jiří Ku., Kateřina Mi., Veronika V., Marek J., Silvie M., Patrik D.
Zapisovatel: Honza M.
Body programu
Novinky a aktuality ze zastupitelstev, výborů a komisí a další
HM: Měli jsme mít komisi toto pondělí, ale v neděli večer napsal předseda, že nebude. Na dotaz Michal Šk., proč se nevyužijí místopředsedové, neodpověděl. Zkusíme aby nevyšumělo. Měly se řešit celkem zajímavé věci. Jednak tam byly nějaké významější investice a hlavně placení psychologů a speciálních pedagogů, pro které vypadly evropské granty. Celkem by mě zajímalo proč vybrali ty určité školy (dle jakého klíče) a proč jsou mezi nimi i ZŠ a MŠ z Brna (Brno má dostatečně velký rozpočet)
SM: Nic extra nového, co by stálo za řeč. Zastupko i výbor budeme mít v únoru. Co se týče těch šk. psychologů a spec. pedagogů, když mi to hodíš do mailu, můžu se na to na výboru zeptat.
HM: Pošlu.
SM: Jinak komisi jsem měla na Brně-střed, neřešíme nic zvláštního, spíš které školy budou mít kdy zavřeno, testování apod.
EH: Ve Znojmě teprve komise bude
VV: Tohle je trochu bokem, ale dělám v centru pro cizince a řešíme tam teď problém s aprobačními zkouškami. V ČR je velká nechuť uznávat aprobrační zkoušky lékářů a zubařů z ciziny. Je tlak, aby neprošli a tvrdí se, že máme doktorů i zubařů dostatek. V dubnu bude kulatý stůl, jak tenhle problém uchopit, ale bude to hodně složité. Přijde mi ale šílené, že vystudovaní medici vlastně nemůžou u nás vykonávat praxi. Dám pak vědět datum, kdyby to někoho zajímalo
ŠH: Já mám novinky spíše z praxe - v naší MŠ nemá v podstatě kdo učit, my děláme přesčasy, chybí lidi, na dohled se mají využívat i uklízečky.
K těm psychologům, tak chci říct, že spec. pedagogové i psycholgové jsou potřeba i v mateřských školkách a kdybychom je tam měli, mohli by třeba zaskakovat v případě nedostatku lidí. K nám psycholog chodívá jednou týdně, využili bychom ale i nějaký úvazek. Celkově bychom potřebovali víc pracovníků.
AM: Já mám ještě info z RT - 16.2. bude schůze s garanty ketů přišlo ti to, Honzo?
HM: Nepřišlo
AM: Přeposílám. Druhou věcí je snaha o revizi dlouhodobého plánu Pirátů v oblasti vzdělávání. Ten má teprve průběžně vznikat. Snad se zlepší snaha o horizontální komunikaci.Komunální volby
2.1. Zástupce do celostátního týmu pro tvorbu kom. programu
HM: Koksyně mi psaly, že je možné vyslat zástupce do celostátního týmu pro tvorbu komunálního programu. Kdo se hlásí?
EH: Já bych do toho šla
KM: Taky by mě to případně zajímalo, ale nevím, co se přesně očekává.
HM: To vlastně taky úplně nevím. Tak dejme jako hlavní Evču, s tím, že my dva budeme zástupci. Stejně to budeme vše komunikovat v KETu
2.2. Výzva do newsletteru
Tady asi není moc co řešit, mám to u Koks předjednané, že jim prostě pošlu výzvu do newsletteru, aby se nám ozývali kandidáti do zastupek, kteří chtějí mít v gesci vzdělávání. Pokud k tomu nikdo nic nemá, učiním tak.
2.3. Nápadovník, tipy a metody (viz náš sdílený dokument)
HM: Předpokládám, že kandidáti budou finální program řešit až kolem května, takže když v dubnu bude nějaký nápadovník a pár priorit z naší strany, tak asi pohoda. Určitě bude do toho fajn zařadit věci z celostátních not. Každopádně využijme toho k průběžné diskuzi nad těmi body.
ŠH: Řešíme na Brně střed program a jedním z bodů by měl být dostatek míst v MŠ, chci se proto zeptat, kdo má nějaké zkušenosti, jak tento problém řešit, asi nejvíc Katka a Veronika. Jak by na to mohla obec s předstihem reagovat na základě dat.
KM: Řešíme ve Šlapanicích každoročně a snažíme se to přizpůsobit podle dat z matriky. Existuje k tomu i aplikace na demografickyportal.cz
SM: V tomhle ohledu je důležité i správné řešení spádovosti, ulice lze přehazovat podle potřeby a taky komunikace s řediteli. V Žabovřeskách to zvládáme celkem bez problému.
KM: U nás často problém, že i když víme, že tam máme málo míst a řešíme to, tak se jedná o projekty, které trvají dlouho. Taky chci říct, že stát sice zavedl povinnost děti přijímat, ale školkám/obcím reálně nepomohl.
ŠH: Problémem může být, že obec neví, jak to mají lesní školky, někdy je i problém s osobními údaji.
SM: Městu se vždy musí hlásit kapacita i soukromých školských zařízení, takže tu informaci vždy má. O pomoc by si měl MČ nebo obec žádat ředitel, ideálně s předstihem. Ten ví nejvíc, co je potřeba.
ŠH: Další možností je vytváření přípravných/dočasných tříd nebo dětských skupin
KM: Za mě je to dobrý podnět do programu ke komunálním volbám ohledně MŠ - řešení šk. psychologů, spec. pedagogů, řešení nedostatku míst - přípravné/dočasné třídy, dětské skupiny nebo finanční pomoc soukromým školkám, aby mohly řešit kapacitní problémy.
3.Organizační okénko (zulip, zástupce kontaktní osoby v KETu)
HM: Rád bych, abychom se postupně přesouvali na Zulip, kde můžeme vést dlouhodobou strukturovanou debatu nad čímkoliv. Nevím zatím jak založit kanál. Dnes jsem to poprvé zkoušel používat, uživatelsky je to hnus, ale použitelné to bude.
AM: Založím kanál a hlaste se, kdo to používá a chce tam být.
HM: Super. Další věc je, že Koks po mě chtěly zástupce KETu, intuitivně jsem tam hodil Evču, ale kdyby chtěl být někdo zástupce, hlaste se.
HM: Fajn, pokud nikdo, tak prohlašuji, že byla Evča nedemokraticky zvolena zástupcem.
4.Volná diskuze
4.1. Téma dotací v komunálu a krajích
HM: Narazili jsme na chybějící metodiku u dotací
-> výsledek diskuze: Piráti by měli prosazovat zavedení centrálního registru dotací - který bude transparentní, zamezí se tak nekalému žádání o dotace (například v různých MČ a na kraji zároveň, kdy se pak vyúčtuje stejná věc u více úřadů). Rovněž to bude základ pro analýzy alokace zdrojů a bude se vědět komu se na co dává s detailním vyúčtováním. Když to bude transparentní, tak to můžou kontrolovat občané, média. Čímž se sníží zneužitelnost (poznámka od HM: eliminuje se tím i potřeba komisí, které jsou drahé a neužitečné)