Vážené celostátní fórum, drazí kolegové, Pirátky a Piráti,
tímto vám doručuji obsáhlejší nominační řeč kandidáta na vedoucího mediálního odboru, tedy formální krok v procesu volby vedoucích odborů, který zůstal z vůle celostátního fóra nezměněn i po našem setkání v libereckém Domě kultury.
Hned na úvod se však musím omluvit za neaktivitu v posledních 9 dnech, během kterých jsem byl bohužel nucen řešit úmrtí v rodině a být pevnou oporou své nastávající partnerce a dítěti. Pevně věřím, že mi tento výpadek odpustíte a příštích několik dní strávíme plodnou diskuzí nad rolí MO v systému Pirátské strany, projektovém řízení, náběhem kampaní, východisky spolupráce, byrokratickými zákonitostmi naší strany a mnoho dalšího.
Každý den hodlám podrobně rozepsat a prodiskutovat každý z bodů, které dnes uvedu v souhrnné nominační řeči. Vzhledem k tomu, že profesním zaměřením patřím spíše do oblasti PR, projektového řízení či administrativy, budu pro tvorbu podpůrných grafických děl využívat šablonu k prezentacím v novém “šipkovém” vizuálu, stejně jako možnosti generátoru z roku 2022. Tím zároveň odpovídám na možnou otázku, zda jsem stejně kreativní jako Vráťa Filípek, Jarda Horký, Miloš Frič, nebo ostatní dodavatelé MO v oblasti grafiky - bohužel tomu tak není, přestože se hodlám této oblasti v rámci seberozvoje věnovat.
Nyní ale pojďme k věci a promluvme si o představě fungování mediálního odboru z pohledu člověka, který první kontakty s fungováním odboru získával od roku 2017 / 2018, od března 2020 pak vykonával dodavatelskou činnost přímo v rámci centrálního MO.
Mediální odbor jako profi agentura:
V současné chvíli vykonává svou práci v rámci centrálního mediálního odboru 16 dodavatelů s různými úvazky, kteří jsou sdruženi ve 4 pracovních skupinách na základě jejich odbornosti. Dalších přibližně patnáct dodavatelů dodává své služby krajským předsednictvům či sdružením. Toto základní rozdělení týmů chci jednoznačně zachovat z důvodu náběhů blížících se kampaní do EP, senátních a krajských voleb, samozřejmě vše s výhledem ke kruciálním sněmovním volbám 2025.
Pokud mi celostátní fórum udělí mandát k vedení MO, budu se maximálně snažit získávat nejkvalitnější možné dodavatele v rámci rozpočtových mantinelů, reagovat na případná pochybení a řešit personální otázky tak, aby byl odbor vždy schopen pružně reagovat na požadavky kampaní, politické zadání a dotažení projektů, které strana od MO přímo očekává (např. nový grafický manuál a upgrade generátoru, reportování výsledků činnosti, tvorba nových komunikačních kanálů a obecně dodávání maxima služeb v rámci in-house působení s cílem optimalizovat finanční náročnost).
Mediální odbor je apolitický a pracuje výhradně pro Piráty:
Apolitičnost MO spočívá ve schopnosti vybalancování tlaků a požadavků na medializaci témat konkrétních političek a politiků. Nejedná se o nic jiného, než o schopnost říct ne požadavkům, které nespadají do působnosti centrálního MO, není pro ně vhodný čas či kulisy centrální politiky a mediálních témat. Neděláme a nebudeme dělat osobnostní interní kampaň osobám, iniciativám či jednotlivcům, pokud k tomu nedostaneme přímé politické zadání, za které zadavatelé ponesou svou politickou odpovědnost.
Mediální odbor spolupracuje a plní politická zadání:
Již v současném systému je podřízenost odboru v rámci stranické struktury jasně definována. Alfou a omegou je schvalování rozpočtu, kde hrají hlavní roli republikový výbor a republikové předsednictvo. Těmto dvěma orgánům se MO primárně zodpovídá a mým cílem je prohloubení spolupráce do budoucna.
Pokud CF vloží svou důvěru do mé osoby, zasadím se o pravidelná jednání s evaluační či zadávací ambicí jak směrem k RP, tak k RV, ale i dalším týmům - poslanecký klub, resortní týmy a náměstci, pracovní skupiny (Mladé pirátstvo, Rovné šance apod.), v neposlední řadě se také bavíme o centrální medializaci krajských témat v rámci struktury fungování MO.
Výše uvedené samozřejmě implikuje také obrácenou iniciativu - ze strany MO směrem ke straně, politickému či kampaňovému vedení, optimalizace činnosti v rámci standardní workflow, apod.
Mediální odbor komunikuje se stranou a působí proaktivně:
V uplynulém roce a půl došlo k objektivnímu nárůstu vnitrostranické komunikace ze strany MO. Zde však nemůžeme najít objektivní rovnítko mezi úrovní komunikace a spokojeností členů a RegP. Důvod? Pro každého Piráta a Pirátku je relevantní jiný druh informací, navíc často ani nelze naplánované věci z různých příčin uvést v život, což vytváří nejistotu.
Hodlám proto po diskuzi s RP a RV standardizovat komunikační okruhy MO tak, aby se strana mohla spolehnout, že požadované informace dostane na nejlepším možném kanálu a v určených časech (například na FB skupině můžeme zveřejňovat co se zrovna děje, co hodláme pokrývat, vkládat reporty, komentovat dění, vysvětlovat kroky v komunikaci, apod., samozřejmě se zřetelem k veřejnosti kanálu a zadání.
Mediální odbor drží projekty, komunikuje jednotně a narovinu:
Jedním z mých cílů je standardizace projektového řízení, především na úrovni MO - druhá strana. Každý projekt, do kterého se MO zapojí, musí mít pevně stanovené termíny, přidělené dodavatele, které na úkolu, či jeho dílech, kooperují. Zároveň však nemíním pokračovat v současné praxi, kdy na hlavu MO dopadá zloba straníků za věci, které nepokrývá a nemůže je ovlivnit. V takovém případě je nutné narovinu informovat, z jakého důvodu nebyl termín splněn.
Druhou rovinou je kvalita předávání informací a zahlcenost denní agendy vstupy jednotlivců. Je zapotřebí stanovit jednotný komunikační kanál pro doplnění Redmine údajů. Členové a příznivci musí najít všechny informace na jednom místě a my všichni musíme odbourat praxi, kdy MO bývá paralyzováno požadavky, feedbackem či politickou diskuzí, na úkor pracovní činnosti.
Mediální odbor má být primárním dodavatelem a exekutivním orgánem volební kampaně:
Každá volební kampaň, kterou vedou Piráti, zpravidla trpí logickou roztříštěností “dějových linek”, útoky na nekomunikaci centrály, nejasnost instrukcí a požadavků, nebo nerespektování projektového vedení s cílem vytvořit své vlastní linie.
Pokud přijmeme tezi, že je zhola nemožné vyhovět představám stovek lidí na změnu postupu v procesech, které jsou schváleny a mají pevný harmonogram, dojdeme k potřebě definice dodávaných služeb ze strany MO a volebních štábů pod taktovkou VV a CVŠ. Jsem rád, že i dle pozitivní zpětné vazby se nám v komunální a senátní kampani 2022 podařilo mnoho postupů zlepšit či lépe definovat, například volně přístupným volebním portálem s výčtem všech kampaňových aktivit, pravidelnými poradami, osobní účastí v krajích, a mnoho dalšího. Přesto i v této oblasti zbývá mnoho prostoru pro zlepšení a de facto profesionalizaci vedení kampaně s jasně stanovenými možnostmi změny postupů s přihlédnutím k finančním či termínovým rizikům.
Co se nedaří a co se s tím dá dělat
Vyhoření dodavatelů v důsledku nejasně ukotvené funkce MO:
MO často odbavuje požadavky, které nebyly dostatečně dopředu komunikovány a zapracovány do běžné agendy. Velmi zřídkakdy se stane, se během pracovního týdne odbaví agenda tak, jak bylo na začátku týdne naplánováno. Z toho plynoucí stres, práce nad rámec úvazku, zahlcenost margináliemi či představami jednotlivců.
=> Jednotná podatelna MO, kde se budou sbíhat požadavky. Tyto budou adresně odbavovány či vykomunikovány (front-end).
Přebujelost byrokracie:
Vzhledem k počtu dodavatelů při centrálním MO i počtu krajských mediálních dodavatelů, rozhodnutími o nákupech vybavení, průzkumy, interní převody, plnění předpisů a zpětné kontroly, zadávání již proběhlých plateb, nutnost dokládat dokumenty k fakturám - to vše klade velké časové nároky na administrativní část práce. Reálně se jedná o čtvrtinový až poloviční úvazek, který jsme nuceni pokrývat při stávajících časových kapacitách.
Řešením by mohlo být angažování nového dodavatele, zachování pozice zástupce vedoucího MO, nebo odbavování této agendy vedoucím, který by však tímto ztratil možnosti k většímu zapojení v operativě.
Strana neví, co od MO chce:
MO zajišťuje rozličnou škálu služeb, na které má kapacity. Týká se to také organizace akcí, řízení projektů, objednávky věcí, pomoc ostatním, proaktivita. Ne vždy jsou však procesy tak jednoduché, jaké jsou představy. Komunikujeme málo? - MO nic nedělá. Snažíme se posouvat procesy a být proaktivní? - MO řídí stranu a do všeho chce povídat.
Rád bych nově definoval přesně vymezené okruhy činností, kterým se MO věnuje, protože současný výčet v organizačním řádu mi ani zdaleka nepřijde dostačující. Zároveň stanovením okruhů činnosti dojde k lepšímu informování členské základny a doufejme i k pochopení, pokud se jednou za čas k nějakému projektu MO nepřipojí.
Vnitrostranická komunikace:
Vztahuje se částečně k prvnímu bodu. Zpětná vazba je určitě potřebná pro celkové fungování mediálního odboru a jeho dodavatelů. Vidíme to prakticky denně, kdy se například na Zulipu řeší ten který konkrétní příspěvek, často v konfrontační rovině, což považuji za zhola zbytečné. Často se navíc v diskuzi ke konkrétnímu postu začíná řešit politický problém či nahodilá podezření, což MO, jako nepolitickému odboru nepřísluší komentovat.
Vytvoříme jedno vlákno pro vkládání zpětné vazby k práci MO, ve kterém bude zajištěna reakce tvůrců či politických hybatelů tak, abychom ukázali, že odbor rozhodně nefunguje nahodile a že případné chyby často plynou buď z nereálných představ, nebo zádrhelech v procesu tvorby - často mimo moc MO.
Vize posunu mo do roku 2025
- Personální stabilizace MO od 2/2 2023 až do podzimních voleb 2024, ideálně až k volbám 2025
- Pravidelná evaluace činnosti příslušnými orgány, zveřejňování týdenních centrálních, měsíčních celoodborových a krajských měsíčních reportů
- Naprostá shoda činnosti s politickým zadáním a z toho plynoucí politická odpovědnost zadavatelů
- Aktivní zapojení MO do volebních kampaní 2024 a z toho plynoucí diskuze o potřebnosti angažování reklamní agentury pro volby 2025, případně forma spolupráce a doplňování se
- Docílení stavu, kdy MO skutečně straně dodává požadované produkty v rámci úvazků dodavatelů
- Funkční systémy Nástěnky a Portálu, dokončení stávajících, začátek prací nad dalšími projekty
- V každém kraji bude fungovat minimálně tandem krajského mediálního dodavatele a dodavatele v personální oblasti, ideálně na plné úvazky dle možností kraje. Pokud se podaří zajet systém v průběhu roku 2023, slibuji si od něj úsporu stovek tisíc až milionů korun v podobě odměn volebním manažerkám a manažerům.
Osobní možnosti
V počáteční fázi mého případného mandátu se bavíme samozřejmě o vyšším hodinovém měsíčním zapojení, než uvádí smlouva, časem chci docílit stavu, kdy MO denně funguje s příslušnými kapacitami, odbavuje průběžné projekty a požadavky strany do hodinového limitu úvazku dodavatelů.
Osobně každý den dojíždím z pomezí Středočeského, Královéhradeckého a Pardubického kraje do pražského PiCe, kde funguji standardně od 8:20 do 14:50 kvůli rodině, kterou musím odpoledne zase odvézt domů. Další denní agendu odbavuji už z domova. Při potřebě osobního setkání samozřejmě rozvrh upravuji.
Piráti si budou muset stanovit, co od mediálního odboru a jeho vedoucí/-ho očekávají. Budu se snažit účastnit maxima schůzí a jednání, briskně předávat požadavky dovnitř MO, fungovat jako mediátor, činit co nejvíce správných rozhodnutí. Zároveň je otázkou, do jaké míry lze kloubit povinné činnosti s kreativou a operativou.
Projekty mediálního odboru
Jaké projekty mediální odbor odbavuje?
a) Mediální infrastruktura (5%)- Projekt ve fázi příprav a základních rámců. Do konce roku 2023 bychom se rádi přiblížili k 70 - 90%.
b) Krajská mediální reforma (80%) - Vykomunikovali jsme základní parametry systému fungování krajských mediálních manažerek a manažerů se zástupci krajských předsednictev, nyní probíhá jeho implementace (schválení PKS/KS). Po schválení paragrafového znění usnesení nadpoloviční většinou krajů dojde k systematičtější práci a implementaci systému odměňování, smluv, reportingu, apod.
c) Nástěnka (20%) - Momentálně ve fázi technického řešení (TO), v příštích týdnech se budeme bavit o dodání grafického layoutu, funkčnosti a termínu nasazení.
d) Rebranding / vizuální identita (95%) - Novou vizuální identitu jsme komunikovali s členskou základnou, dodavateli a politiky na rozličných platformách, je podložena průzkumem a nyní se dokončuje ucelený grafický manuál včetně položek ke stažení a šablonám. Nový vizuální styl byl k vidění na CF 2023 v Liberci.
e) Upgrade generátoru grafik na novou identitu (10%) - Chceme co nejdřívější implementaci nového vizuálu do funkčního prostředí generátoru. Toto musí zajistit technický odbor dle svých kapacit.
f) Nové newslettery (80%) - Došlo k meziodborové dohodě o rozdělení newsletteru na dva centrální - jeden interní bude dále zajišťovat PO jako doposud, druhý pro veřejnost bude zajišťovat MO s cílem posílit další z komunikačních kanálů. To vše se odehraje na platformě Mailtrain, který v současnosti ještě ladí technický odbor.
g) Fundraising a 1. pirátská (5%) - Na začátku roku 2023 došlo k několika schůzím MO a FR/KAN/RP, bohužel nyní tento projekt stojí z personálních důvodů ne u MO.
Náborová kampaň a zvyšování počtu členů - Diskutujeme s PO o systému náborových kampaní vztažený k událostem, politické situaci či zapojení jednotlivců. Vše se pohne v průběhu příštích týdnů.
h) Nový formát DISCO, Podcasty (10%) - Zde je návaznost na implementaci grafického vizuálu a aktuálního vybavení MO technikou. Prioritu dostal pro první půlrok rebranding, po zhodnocení efektivity hospodaření chceme posun i v tomto projektu.
i) Pirátský portál (0%) - Při poslední zmínce bylo řečeno, že TO se soustředí na jiné priority a na Portálu může pracovat až na konci roku 2023. Budeme se bavit o tom, zda je o tuto službu zájem.
Uplatňování pirátské strategie v mediální komunikaci (průběžně). Jedná se o projekty typu 140 miliard, nebo Budoucnost řešíme teď. Pravidelně se snažíme propojit partikulární snahy do jednoho výstupu s cílem maximalizovat mediální dosah s nejlepší možnou odbornou úrovní návrhů. Samozřejmě se postupuje dle strategie mediální komunikace.
j) Dokončení a rozvoj webu pirati.cz (80%) - Po předání webu do správy MO z redakčního hlediska dochází pravidelně k aktualizacím a vychytávání problémů. Centrální web má sloužit jako výkladní skříň organizace, bavíme se o podobách, požadavcích na doplnění a dalších vylepšeních v rámci standardní činnosti dodavatelů z důvodu maximální finanční úspory.
k) Působení MO na CF 2023 v Liberci (100%) - MO dle nového vizuálu připravilo roll-upy, bannery, fotostěnu, vyjížděcí stolek, visačky, slídy, šňůry, orientační plány a brožury, dovoz publikací, magnetické šipky, desky na tištěné materiály, stovky placek Pirátů / CF / Rovné šance, šablonu na prezentace v novém vizuálu, PR tým dával dohromady prezentace vládních a týmových úspěchů, dodali jsme info do zprávy předsedy a celou akci jsme organizačně hlídali, včetně práce s novináři.
l) Spolupráce s ombudsmankou - interní informování (5%) - Na CF v Liberci proběhlo představení, nástin potřeb od MO, budeme pokračovat osobní schůzkou a realizací medializace projektu směrem do strany.
Velice děkuji všem, kdož jste dočetli až sem. Je to známka toho, že mediální odbor stranu zajímá. Nyní hodlám vypořádat dotazy z předešlých dnů.
Předem děkuji za diskuzi věcnou a otevřenou, která nás dovede k volbě vedoucího mediálního odboru, a za podporu v nominačním vláknu, či v osobní rovině. Velice si toho vážím!