Ahoj, pokud nebude mít republikové předsednictvo jako předkladatel nic proti, návrhy zmíněné na republikovém výboru si beru za své v následující podobě.
Aktuální znění návrhu je obsaženo v tomto dokumentu:
Původně navržené změny jsou vyznačeny červeně, další změny vzešlé z projednání na republikovém výboru jsou vyznačené jinými barvami.
Provedl jsem změnu u rozhodčího panelu na návrh Terezy Vovesové, aby bylo znění jasnější.
Návrhy usnesení jsou následující:
Návrh usnesení A1
Republikový výbor
- schvaluje změnu rozhodčího řádu a souvisejících předpisů podle přílohy ve variantě 1 (program závazný jako vnitřní předpis 6 měsíců, během té doby možnost doschválit),
- žádá republikové předsednictvo o zohlednění návrhu na doplnění komunikačního minima uvedeného v příloze při případné budoucí změně ideových dokumentů týkajících se vnitřní kultury,
- ukládá
3.1 předpisové pracovní skupině do 30 dnů od schválení tohoto usnesení zapracovat do návrhu prováděcího usnesení k úkolu CF 10/2022 vymezení tohoto, jaká ustanovení jsou závazná ve smyslu rozhodčího řádu,
3.2 programové pracovní skupině do 60 dnů od schválení tohoto usnesení projednat, které další části volebního programu by měly být závazné ve smyslu rozhodčího řádu, a případně takový výňatek z volebního programu připravit,
3.3 republikovému předsednictvu informovat oblastní předsednictva o změnách vyplývajících z upraveného § 3 rozhodčího řádu a tohoto usnesení.Návrh usnesení A2
Shodné jako usnesení A1, ovšem s variantou 2 (Program závazný jako vnitřní předpis do konce volebního období).Návrh usnesení B (doprovodné)
Republikový výbor doporučuje celostátnímu fóru podpořit návrh na změnu stanov dle přílohy, který umožňuje zavést i v řízeních vedených rozhodčí komisí na celostátní úrovni možnost odvolání a umožňuje zřídit kontrolní orgán na krajské úrovni podřízený celostátní kontrolní komisi.
Návrhy A1 a A2 se vzájemně vylučují, návrh B je s oběma návrhy A slučitelný (obsahuje vyčleněné části krajských kontrolních orgánů).
Do návrhu A jsem doplnil i korespondující úkoly jednotlivých pracovních skupin, aby byly promítnuty změny do souvisejících předpisů, resp. aby byl zpracován výtah závazné části volebních programů, a republikového předsednictva, aby se oblastní předsednictva o změnách dozvěděla.
Konkrétní znění variant přechodného ustanovení je následující:
Varianta 1: Program závazný jako vnitřní předpis 6 měsíců, během té doby možnost doschválit
Orgán, který je příslušný přijímat vnitřní předpisy, může rozhodnout, které části volebního programu, jenž schvaluje, jsou nadále závazným právem ve smyslu rozhodčího řádu, do 6 měsíců od účinnosti změny rozhodčího řádu.Varianta 2: Program závazný jako vnitřní předpis do konce volebního období
Volební program, kterému je přiznána právní síla vnitřního předpisu v době nabytí účinnosti změny rozhodčího řádu, má právní sílu vnitřního předpisu i po zbytek daného volebního období, ledaže orgán příslušný přijímat vnitřní předpisy, který volební program schválil, rozhodne, které části volebního programu jsou nadále závazným právem ve smyslu rozhodčího řádu.
Osobně doporučuji variantu 1. Volební sliby obsažené ve volebních programech nemůžeme po členech vynucovat stejně jako vnitřní předpisy, protože jsou vázány na společenské a politické podmínky, nejsou dostatečně určité a v řadě ohledů si konkurují. Proto bychom měli o nápravu takového stavu požádat příslušné orgány bez zbytečného odkladu a po určité době nechat programy platné jako politické dokumenty s politickou odpovědností, pokud daný orgán nerozhodne jinak. Toto je však pouze jeden menší dílek důležitých zlepšení, které návrh obsahuje.
Děkuji předem za podporu těchto změn. Věřím, že pomohou rozhodčí a kontrolní komisi k lepší službě a členům strany poskytnou větší jistotu a větší důvěru k našemu vnitřnímu kontrolnímu systému.