Martin.Kucera píše: ↑05 kvě 2022, 07:30Tak nejkřiklavější je lživé manipulativní prohlášení "Předejme správu odborných věcí profesionálům, kteří se soustředí na práci, hrají v jednom týmu v nejlepším zájmu strany a neplýtvají čas na zisk či udržení politické podpory."
Za prvé to, že by byli vedoucí odborů jmenováni na základě výběrka, rozhodně nezaručí hraní v jednom týmu v nejlepším zájmu strany.
Za druhé to, že volení vedoucí odborů plýtvají čas na zisk či udržení politické podpory, je jen Jakubova oblíbená mantra, kterou ale nikdy ničím nedoložil.
Děkuji Marine za výkop.
Nejdříve raději plná citace:
V tomto bodě souhlasím s podstatou (jak ji chápu) a tedy že způsob organizačního začlenění odborů není dobrý. Z mého odborného fokusu ten hlavní problém je, že trpíme resortismem, že si některé odbory mohou dělat nebo i dělají vlastní politiku, koncepci rozvoje, strategii atd. Jsou to státy ve státě s monokratickým vedením. Směřování strany pak není jednotné. V mých návrzích organizačních změn proto je, aby odbory byly podřízeny straně svoji strategií, portfoliem projektů a rozpočtem. Výběrová řízení jsem já nenavrhoval, ale je to možná cesta s podobným výsledkem. Dnes bych možná doplnil, že bych spolu s tím doporučil i výběrové řízení na provozního manažera strany, který by koordinoval strategii a projekty strany. Minulé ani současné RP zdá se na to nemá kapacitu. Původně to bylo zamýšleno v agendě vedoucího kanceláře, ale k tomu nikdy nedošlo. I to je cesta.
A teď ke tvým otázkám:
Teze MK1: "Za prvé to, že by byli vedoucí odborů jmenováni na základě výběrka, rozhodně nezaručí hraní v jednom týmu v nejlepším zájmu strany."
Přímo nutně nezaručí, ale budou snadněji odvolatelní na základě zkušenosti z té každodenní interakce spolupráce. Vem na zřetel, že rovněž vedení strany je voleno CF (a není monokratické) a nese odpovědnost za její fungování. A aby mohlo stranu vést, potřebuje k tomu prostředky. Těmi klíčovými jsou odbory, které proto nesmí mít svoji privátní koncepci, ale musí sloužit straně v nějaké koordinované formě (celostranická strategie, prioritizované projekty, rozpočet).
Teze MK2: "Za druhé to, že volení vedoucí odborů plýtvají čas na zisk či udržení politické podpory, je jen Jakubova oblíbená mantra, kterou ale nikdy ničím nedoložil."
Pokud je někdo politicky volený je motivovaný k udržení politické podpory. Je to vcelku logické. A je samozřejmě otázkou, do jaké míry je vážené CF kompetentní vybírat odborníka v určité oblasti. Nicméně v tom původním výroku není žádný návrh, tak doporučuji kvůli němu neplýtvat energií.
Děkuji za zájem o věcnou diskusi. Snad jsem Ti, alespoň částečně, odpověděl výše. Ale v rychlosti doplním. Nejde primárně o konkrétní jména, ale systém vedení, který to vedení drobí a činí nekoordinované. Nejde jen o funkčnost samu o sobě a kontrolu, ale i spolupráci odborů mezi sebou a s ohledem nadřazený organizační level (strategie, projekty). Problém není jen politický způsob výběru, ale zejména současná autokratičnost a nezávislost odborů na fungování strany.