Ahoj @David.Wagner,
díky za tento dotaz - divil jsem se, že už dávno nepadnul!! Odpověď ale, nemá-li být banální, vyžaduje kontext - dílo o několika kapitolách, a to:
1) Představení vypravěče (mne) - kdo chce mluvit do krizového řízení a práv a svobod druhých, měl by nejprve ukázat své "epidemické CV" s relevantním vzděláním a zkušenostmi
2) Východiska - jaké cíle, hodnoty a nástroje zná obor ochrany veřejného zdraví, jaká opatření jsou kdy proveditelná včetně časového faktoru, co jsme věděli z minulých epidemií
3) Pandemické preludium - s jakými dlouhodobými faktory ČR do epidemie vstupovala (stav hygienické služby, sítě nemocnic či praktiků, systému distribuce vakcín, datové základny, epidemického plánování a mnoha dalšího)
4) Fáze ignorace - co se vědělo, co mělo a mohlo být učiněno mezi cca prosincem 2019 a prvním nouzovým stavem v březnu 2020
5) Fáze "Best in covid" - postup státu během jarního lockdownu a léta 2020, reakce společnosti, právo, připravenost, testování, karantény, komunikace atd.
6) Fáze "Nejhorší na světě" - nouzový stav podzimu a zimy 2020-2021, formulace opatření a reakce na ně, postup očkování, role poradních a nátlakových skupin všech směrů atd.
7) Fáze "Rozvolnění" - od konce nouzového stavu dodnes, soudní reakce, dosavadní poznatky o smrtnostech, nákladech, účinku opatření a politik, porovnání průběhu s jinými státy
8) Závěr: "Jak dál?" - jaké poučení vyvodit z výše uvedeného pro budoucí řízení a přípravu zdravotnického systému, od práva přes vzdělávání a data až po financování sítě poskytovatelů
Dávám k úvaze, zda toto vše probrat naživo (projít toto vše je aspoň 45min. přednášky + nezbytné Q&A aspoň ve stejném rozsahu), zda to sepsat aspoň kuse tady do fóra, umím si představit i veřejnou disputaci s kýmkoliv, kdo bude zastávat jiné názory než ty, které zastávám já a už přes rok je prezentuji (pokud oponent u publika uspěje, může rovnou kandidovat do vládního týmu ). Určitě by to mělo edukační efekt. Pokud bude aspoň jeden zájemce, kdo to bude číst, sepíšu sem (včetně vysvětlení, kdo je "grantožor" a odkud to slovo mám ).
Kdo čte english, může kouknout na moji absolventskou práci "Health Care Workers in Epidemy" z Fulbrightova programu, LLM postgraduálu Health Law and Policy v St. Louis, USA. Nejde o nijak převratný text, ale pro doložení zkušeností v tomto nominačním vlákně je významný datem vzniku (2005) a tím, že se v něm už tehdy podařilo předpovědět pár problémů Krizového zákona, které se projeví za COVID krize 2020/2021.
Aspoň něco k dotazům:
Ad a)
Začít řešit pandemii v únoru 2020 bylo stejně pozdě jako řešit obranu republiky v září 1938. Zde se již mělo ukázat, jak jsme si připravili:
- Soustavu nemocnic budovanou tak, aby odolala nárazu epidemie, tedy neredukovat lůžka v regionech jako "zbytečná", ať už JIP, ARO či běžná interní (toto se chybně dělo od 2011 dál), mít k lůžkům týmy lékařů a sester nikoliv jen papírově, ale reálně (tristní neřešený stav zejména v menších nemocnicích), mít zajištěnou návaznost a spolupráci praktik-záchranka-špitál-následná péče-sociální péče (nemáme řešeno dosud) a na splnění toho všeho dlouhodobě postavit financování z veř.zdr.poj. i státních a evropských dotačních zdrojů, namísto podpory butikové péče pro bohaté či sociálně zdatné (ti si mohou platit sami), nebo přílišného důrazu na centralizovanou, superspecializovanou péči (která umí úžasné věci, ale hromadná ohrožení neřeší)
- Hygienickou službu s dostatkem vzdělaných pracovníků, zkušeným vedením, připravenost opatřovat a distribuovat ochranné pomůcky a vakcíny, pracovat současně s daty a současně se silnou znalostí lokálního prostředí pro tvorbu opatření na míru konkrétních municipalit (třítisícová obec za Brdy se chová epidemicky úplně jinak než třítisícová obec za Prahou) i komunit (úplně jinak se z hlediska kontaktů chová vesnická sokolovna a úplně jinak srovnatelně velká sportovní akademie v Praze), samozřejmě včetně kontroly jejich dodržování
- Pandemické plánování zahrnující spolupráci těchto zdravotnických institucí se státní správou, armádou a policií, přesměrování akutní péče či laboratorních kapacit na řešení epidemie bez opomenutí léčby jiných nemocí, dohody o přeshraniční péči, aparát ministerstev a Úřadu vlády proškolený v legislativě, veřejném zdraví a tvorbě opatření, a mimo jiné také mechanismy komunikace cílené na širokou veřejnost.
Toto vše mohl pan Vojtěch i ti předchozí připravovat během období relativní prosperity od 2015 dál, kdy zdravotnictví žádným vážným výzvám nečelilo.
Pokud bych do toho jako ministr "spadl z Měsíce" v únoru 2020, hleděl bych aspoň neignorovat stav PHEIC WHO vyhlášený už 31.1.2020. Ochrana před epidemií je hrozně moc o časovém faktoru, opatření účinná na začátku mohou být limitně k ničemu jen o pár dnů či týdnů později. Proto okamžitě (v lednu, ne v březnu) začít připravovat nákup pomůcek, testovací kapacity, vyčlenění akutní péče; opisovat od zemí jako Tchajwan či J.Korea, které zažily SARS 2002-2003 (tvrzení, že SARS-CoV-2 je "bezprecedentní" epidemie, je s odpuštěním blbost, šířená osobami, které začaly s oborem veřejného zdraví v březnu 2020). Tedy pokusit se co možná zavřít hranice, zejména letiště na příletech z Asie, udělat příjezdové karantény, nenechat zde oslavit tisíce Číňanů lunární nový rok, Čechům naopak výrazně nedoporučit cestování do rizikových zemí. Aktivovat specializovaná pracoviště biologické (Bulovka, Těchonín) a v čase "Bergama" nabídnout Italům aspoň pár lůžek, jednak z EU-solidarity, jednak pro nabytí zkušeností a tvorbu doporučených klinických postupů na jejich základě, ty komunikovat lékařům skrz komoru a odborné společnosti. Kraje, obce a širokou veřejnost informovat bez paniky, přesně a pravdivě, že zde je globální hrozba popsaná i WHO, že o ní jsou známy dané parametry přenosu a smrtnosti, na toto si pravidelně zvát zdravotnické novináře za účelem update o vývoji a informace o opatřeních. Připravit nejen testování, ale zejména navazující trasování a karantény/izolace (testování samo o sobě nepomáhá, pokud se "izolovaní" reálně vrátí domů či na ubytovny mezi spolubydlící...). Pamatovat na vyloučené komunity - jak nás učili na Fulbrightím postgraduále, největší riziko pro šíření nakažlivé choroby jsou osoby "mimo systém", které s nemocí nepůjdou k lékaři, protože nemají pojištění nebo jsou zde úplně nelegálně, přitom dělají spoustu prací zahrnujících kontakty s lidmi (úklidy, low-level pečovatelské práce, brigádnické práce v obchodech), za peníze na ruku, ze kterých odvádějí někomu výpalné, takže do práce půjdou i nemocní, bydlí nahuštěni v bytech či na ubytovnách - a ani Google nebo eRouška je nevytrasuje, protože apriori nemají mobil, nebo to není smartphone, nebo ho nenosí. Nedělat "symbolická" opatření, naopak počítat efektivitu každého zákazu a být si vědom, že tím vzniká újma nejen na HDP a státním rozpočtu, ale individuálních živnostech a podnicích, kterou bude muset "někdo" zaplatit. Tolik pár prvních kroků k 2020, k průběžnému vývoji a mnoha dalšímu podrobněji na žádost, s kontextem viz výše...
Ad b)
Budu slušnej a nebudu říkat jména
Kdybych měl jako ministr čas na přípravu, tyto odborníky bych apriori měl ve státní správě, a to zejména na pozici hlavního hygienika, na KHS, na SZÚ, v klíčových špitálech a na pojišťovnách, protože bych je nevyvraždil politickými čistkami (resp. pozval zpět, pokud toto udělali moji předchůdci). Kdybych to musel řešit akutně s prázdnýma rukama a musel se spolehnout na externí odborníky, vybral bych si je stejně, jako kdybych hledal znalce pro klíčový soudní spor. Tedy podle "nastřílených gólů" - publikace v recenzovaných časopisech s impaktem a počet let praxe v oboru ochrany veřejného zdraví, optimálně na řídící pozici (tedy spíše ne sportovní novináři, osobní koučové, absolventi diplomatické akademie bez atestace, debatéři s vlastním kocourem, akademičtí politikáři všeho druhu a další produkty sociálních sítí) A současně bych kladl důraz na absenci pochybnosti o podjatosti (tzn. žádní lidé napojení na testovací, očkovací, laboratorní nebo distribuční byznys). Ad personam bych si nechal poradit od starších zkušených kolegů z 3.LF UK (bývalé "fakulty hygienické"), a z katedry veřejného zdravotnictví IPVZ, kde učím od 2004 a se kterými jsme "v lepších časech" pořádali mezinárodní semináře na pandemie a bioterrorism preparedness.
Ad c)
Opoziční strana toho moc nezmůže, krizové řízení je z povahy věci záležitost výkonné moci.
Piráti interpelovali, žádali podklady, odvedla se na tom spousta práce. Rád bych zmínil aspoň pár bodů, konkrétně Petr Třešňák bojoval jak lev za otevření přeshraniční péče pro pacienty ze Sokolova či Chebu do Saska a Bavorska, což nepochopitelně MZ blokovalo. Jakub Michálek připravil Pandemický zákon, na čemž jsem se taky podílel a není naše chyba, že to nakonec vládní legislativa pokroutila (zde jsme mohli být snad tvrdší, zejména v otázce kompenzací, ale toto zvedli ústavní stížností aspoň senátoři klubu STAN). Lukáš Wagenknecht dal dohromady většinu Senátu pro ústavní podnět proti diskriminaci maloobchodu, který se s velkou slávou vyhrál, právně i lidsky přelomová věc. Za důležité považuji Pirátské stanovisko k očkování "3D - Dostupnost, Dobrovolnost, Důvěra", které snad obstojí... A mnoho dalšího.
Možná jsme mohli víc věřit členům ohledně neprodlužování nouzového stavu, viz toto hlasování; konkrétně "hejtmanský nouzový stav" byl špatně, shodla se na tom právnická obec, na krizové pravomoci z Ústavy se nesahá - místo toho už tehdy snad mohl být od Babiše vynucen kvalitní pandemický zákon, ale u toho jednání jsem nebyl, možná to fakt nešlo. Možná bych taky vytknul přílišnou otevřenost vůči vlivu ze sociálních sítí (aktivní bubliny nemusí nutně představovat ani správný, ani většinový názor), jakož i "celebritám po-březnové epidemiologie" a přejímání jejich názorů i osob samotných do významných poradních rolí, aniž byly podrobeny aspoň takovému "grilování" jako třeba já už třikrát (jako člen při přijetí, jako kandidát do PSP a teď tady do vládního týmu). Nemyslím, že by šlo nutně o zlé či nevzdělané lidi, ale procesy mají platit stejně pro všechny; a i osoba vysoce kompetentní v práci s daty může udělat chybu tam, kde už sama zdrojová data mají "svá specifika", což je bohužel v českém zdravotnictví spíš pravidlo než výjimka, a jejich ne/soulad s realitou je nutno hodnotit na základě zkušeností z živé praxe.
David.Wagner píše: ↑28 kvě 2021, 21:34
Ahoj,
pojďme tedy hlouběji do diskuze! Myslím, že je to trochu neřešený slon v místnosti. Mě by hrozně zajímalo, jak zpětně covid krizi. Myslím, že je možné v klidu říct že jsi patřil k jedněm z větších kritiků opatření a to nejen z pohledu "vláda je dělá špatně", ale jako principu. Můžeme doufat, že nás podobná krize znova nepotká, ale:
a) kde bys z pohledu třeba února 2020 viděl jako ministr zdravotnictví priority? Co bys dělal jinak? (asi můžeme dát stranou "psal technicky lépe a jasněji případná opatření" - to je asi samozřejmost, že vydávat nejasné zmetky který ani nedělají co vydavatel chce je prostě blbý)
b) na koho by ses v této krizi spolehnul jako na odborníky, kde bys hledal zázemí? Byl jsi v únoru kritický ke "grantožorům a panikářům (https://twitter.com/dostalondrej/status ... 56581?s=20), mohl bys kdyžtak říct, koho jsi tím myslel?
c) co měli Piráti v krizi jako opoziční strana podle tebe dělat zásadně jinak, kde byly nějaké nedostatky?