Digitalizace hygienických stanic

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Informatika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Informatika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 38 poděkování

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od petrpulc »

Jen si sem odložím myšlenku:
evidentně se kdekdo snaží digitalizovat po svém, viz systém covidlab.cz univerzity Palackého, nebo systém CovIT (o kterém jsem se doslechl dnes poprvé, a vůbec nevím co si pod ním představit).

Proč je v tom takový zmatek? To nikdo neumí bouchnout do stolu a zintegrovat to na jednu hromadu?
Tito uživatelé poděkovali autorovi petrpulc za příspěvky (celkem 2):
Robert.Magni, V__
Uživatelský avatar
Robert.Magni
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 5611
Registrován: 18 led 2013, 17:08
Profese: dělník
Bydliště: Břasy 264,okr.Rokycany
Dal poděkování: 22642 poděkování
Dostal poděkování: 4589 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od Robert.Magni »

Jde o stavby trafik,takže Šmejdi nedovolí nic funkčního

Robert Magni
zabzicek@gmail.com
799796575
Nelíbí se vám moje názory ? Tak vypadněte na bar !
Roger Waters, Praha 2023

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7963
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15008 poděkování
Dostal poděkování: 8368 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od Ondrej.Profant »

petrpulc píše: 07 zář 2020, 14:35 Jen si sem odložím myšlenku:
evidentně se kdekdo snaží digitalizovat po svém, viz systém covidlab.cz univerzity Palackého, nebo systém CovIT (o kterém jsem se doslechl dnes poprvé, a vůbec nevím co si pod ním představit).

Proč je v tom takový zmatek? To nikdo neumí bouchnout do stolu a zintegrovat to na jednu hromadu?
Centralizace vzniká pokud nastane jeden z těchto důvodů:
  • Nějaký projekt překoná ostatní kvalitou
  • Tlačí na to autorita (zde se stát přímo vybízí)
Myslím, že ani jedna podmínka není splněna. Stát jasně dává najevo, že není schopen spolupracovat s kýmkoliv. Kvalita je špatná, protože chybí pohled a motivace uživatele (ITáci píší projekty dle svých představ, nikoliv dle požadavků hygieny). Navíc univerzity mohou být motivovány granty, aby to dělaly samostatně.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Profant za příspěvky (celkem 2):
Robert.Magni, Vit.Fux

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 2136
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: revizní technik elektro, energetik
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1916 poděkování
Dostal poděkování: 1776 poděkování

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od Josef.Kadlecek »

Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!
B_Pat
Příznivec Pirátů – Liberecký kraj
Příspěvky: 279
Registrován: 07 dub 2018, 19:27
Profese: technik
Dal poděkování: 459 poděkování
Dostal poděkování: 358 poděkování

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od B_Pat »

petrpulc píše: 06 zář 2020, 12:02 Především by mne zajímal samotný proces trasování:
  1. Zda pro rozhovor existuje jednotný scénář. (Pokud ano, trasování opravdu nemusí dělat medici.)
  2. Zda se rozhovor zapisuje přímo do Daktely a v jakém rozsahu podrobností.
  3. Zda mají trasující povinnost se zeptat na dostupnost externích dat (eRouška, Mapy.cz, Google Maps Timeline, ...) a jak se případně předávají (a kam) k následnému zpracování. (Nebude platné pro eRouška 2.0, ale ta zatím není venku.)
  4. Pokud je součástí trasování žádanka na odběr, kudy se vytavuje eŽádanka (údajně jí totiž může vydávat jen praktický lékař).
  5. Zda mají trasující přístup k výsledku testu konkrétního člověka přímo skrz jakýkoliv systém, nebo se musí doptávat / zpracovávat data z laboratoří ručně.
  6. Zda mají přístup ke Covid Forms app AČR, i kdyby jen pro čtení (obsahuje mj. seznam odběrných míst).
  1. K jednotlivým hovorům existují dané skripty, podle kterých se jede. Medici dělají zrovna teď 3. hovory (kontakty s pozitivním), dříve se volali i 4. hovory (praktickým lékařům), trasování se zatím řeší spíše na epidemických odděleních hygienických stanic.
  2. Rozhovor je do Daktely nahráván + se zapisují jednotlivé osobní informace: RČ, adresa, praktický lékař, karanténa, indikace k testování, rozsah a intenzita kontaktu, příznaky, ...
  3. Povinnost zeptat se na dostupnost externích dat (eRouška, Mapy.cz) určitě není, ptát se samozřejmě můžeme, ale asi to ani není potřeba, dokud eRoušku nebudou mít všichni, tak to stejně asi není úplně potřeba; v rámci trasování se, pokud pacient souhlasí, vezmou data od operátora; poté se nám asi do hodiny vytvoří trasovací mapa s tím, kdy, jak dlouho a kde člověk byl. To by člověku mělo pomoci se rozvzpomenout na lidi, se kterými se setkal.
  4. Žádanky by teď měl vystavovat jenom praktický lékař, před měsícem jsem žádanky v jednom kraji vystavoval já a přes praktika to v podstatě nešlo, jenom se mu nahlásilo, že je človek v karanténě/pozitivní a všechno řešila hygiena. Teď voláme do Prahy, kde je povinnost praktika žádanky vystavovat jak na první test, tak na test kontrolní. Někdo to dělat nechce/někdo nemá praktika/nemůže se na test dostavit (potřeba odběrová sanita) → proto máme přes daktelu možnost vystavit eŽádanku (do té se automaticky nakopírují informace, které byly zadány do daktely, jenom se zadá kam a kdy a pacient může jít na odběr/objedná se sanita) + na hygieně samozřejmě přes jejich informační systém (ISIN, ÚZIS - nevim, přes který se to objednávalo) můžou žádanky vystavovat taky.
  5. My osobně teď přístup k výsledkům nemáme, ale před měsícem, když jsme mohli ještě objednávat, tak jsme se k výsledkům dostali. Data z laboratoří chodí do informačního systému na hygieně automaticky, takže se nic ručně zpracovávat nemusí. Výsledky by měly být do 48 hodin, mám info, že někdy to dělali, když nebyl nával lidí, i do 4 hodin. Negativní výsledek se posílá SMSkou, pozitivní se z hygieny pacientovi volá.
  6. Abych řekl pravdu, ani nevím, co je Covid Forms app. Seznam míst máme zapsán ve Wordovým souboru, jinak to normálně můžeme dohledat tady: https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center i když teď, když už lidi objednávají praktičtí lékaři, to dohledávat nemusíme a měli by to znát spíš ti doktoři.
Tito uživatelé poděkovali autorovi B_Pat za příspěvky (celkem 2):
petrpulc, V__
petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 38 poděkování

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od petrpulc »

B_Pat píše: 08 zář 2020, 12:49
Obrovské díky, toto jsou první rozumné informace o stavu a procesu trasování, které se kde daly od kohokoliv dostat.

Je tam pár znepokojivých odpovědí:

ad 2. Proč se nepoužívají registry pojišťoven (pokud neexistuje centrální) kde by se z rodného čísla bylo možné dozvědět minimálně adresu, kontakt na praktického lékaře a případně základní anamnézu, pokud jí lékař nebo pacient do systému pojišťovny zadal (vycházím ze zkušenosti s OZP, která je v tomto asi nejdále, ale VZP prý už také sekci pro pojištěnce má)? Využitím těchto informací by mělo být možné ušetřit značnou část úvodního telefonátu a předejít chybám při diktování údajů.

ad 3. Začarovaný kruh. Dokud se data z eRoušky nebudou používat, nikdo jí nebude mít zapnutou. Ten gordický uzel je potřeba někde přetnout a jediné rozumné místo je (aktuálně) právě na straně hygieny. Snad se to změní s eRouškou 2.0, ale nepředbíhejme. Mrzí mě, že ani zaměstnanci a dobrovolníci, kteří reálně trasují, eRoušce nevěří.

ad 4. Pokud je u dotyčného podezření na nákazu (vč. příznaků) tak vlastně nechápu, proč se eŽádanka nemá vystavovat automaticky přímo hygienou a přehazuje se povinnost na praktiky. Obzvlášť když Daktela doplní potřebné informace. Toto generuje zátěž nejen pro pracovníky hygieny (vysvětlit jak žádat o žádanku u praktika), ale i pro praktické lékaře, kteří mají také značný podstav (zkuste se v Praze někam upsat jako nový pacient) i samotné nakažené, u kterých hrozí další bezdůvodné šíření nemoci (nezřídka praktik pacienta vyzve, ať si pro papírovou žádanku do ordinaci přijde osobně, s podezřením na nakažení, do čekárny plné lidí, chápeme se doufám). Navíc, obecně narážím na potřebu i v takové krizi "zaměstnat administrativou" co nejvíce lidí stůj o stůj. A nesmyslně. Praktik se může o vystavení žádanky a výsledku testu dozvědět jenom "tak mimochodem", aby to zanesl do karty. Protože to je vlastně jediný efekt celé té maškarády: Aby to bylo v kartě.

ad 6. Tedy armáda si udělala čárku, že má aplikaci; a jede se dál :/


Takový osobní souhrn, pokud je něco špatně, prosím, opravte:
  • Trasují epidemická oddělení hygienických stanic, ale vlastně to může udělat v mnoha případech call-centrum, protože scénáře pro typické případy (první kontakt, získání základních informací, oznámení o pravděpodobném kontaktu s nakaženým, postup objednání na test u praktika, …) existují.
  • Když má někdo pozitivní test, volá hygienik (chápu, je potřeba být empatický a řešit rozličné krajní případy) a rovnou začíná trasovat, když je negativní, pošle se jen SMS (asi pokud se neřeší konec karantény nebo jiný případ).
  • Trasující ale nemá u sebe výsledky jiných testů. Když volá kontaktu nakaženého, nedostane se k jeho testům. Takže je možné, že se člověku s provedeným testem (kontaktovaným třeba na jiném čísle; předpokládám, že UID v Daktele je telefonní číslo) volá znovu. Zbytečně.
  • eRoušku pro přímé odhalení kontaktů nakaženého hygieny nepoužívají, ale manipulují s výrazně hůře zpracovatelnými (a z hlediska ochrany soukromí výrazně nebezpečnějšími) geolokačními daty od operátorů a karetních společností (ke kterým bych tedy nedal přístup ani já, protože to zpracování je silně netransparentní).
  • Žádanku má vystavovat praktik. Ten často eŽádanku vystavit neumí (nechce umět) a vyzve podezřelého z nákazy aby si pro papír přišel osobně.
Pokud máte pocit, že je na tom něco špatně: Je.
jakubonderka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 11 zář 2020, 22:17

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od jakubonderka »

Ondrej.Profant píše: 05 zář 2020, 17:16 Ač nerad, tak chápu, že stát nezvládne z měsíce na měsíc zaškolit lidi a doopravdu nasadit nový SW. Ale dojít do obchodu pro základní kancelářské vybavení?
Pokud vím, tak nelze „zajít do obchodu” a nakoupit potřebné vybravení. Dle usnesení vlády 467/2017 se musí notebooky vždy soutěžit pomocí NENu, což je záležitost alepoň na 2-3 měsíce, pokud jde všechno dobře. Ale nejsem právník a třeba je to jinak, ale takto se to ve státní správě vykládá.
Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Kontrolní komise
Příspěvky: 14661
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: Asistent předsedy poslaneckého klubu
Bydliště: Praha Vršovice
Dal poděkování: 12033 poděkování
Dostal poděkování: 20484 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

Ještě jeden problém je, že rozhodnutí o karanténě chodí poštou, pokud se nemýlím. Ve chvíli, kdy máme e-neschopenku je to úlet.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Ferjencik za příspěvky (celkem 2):
petrpulc, V__

Garant pro oblast veřejných rozpočtů, mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Podporuji Rekonstrukci Pirátů www.rekonstrukcepiratu.cz

petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 38 poděkování

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od petrpulc »

jakubonderka píše: 11 zář 2020, 22:50 Pokud vím, tak nelze „zajít do obchodu” a nakoupit potřebné vybravení.
To, bohužel, nelze. Nevím zda existuje povinnost státních hmotných rezerv držet i rezervu v informačních technologiích, také se bojím že ne. Možná by bylo řešením (už o tom uvažuje dost jednotlivců) vybavení KHS darovat.

Ale stále to naráží na jeden zásadní problém, ať bude navrhované řešení jakékoliv: KHS i celému zdravotnictví zoufale chybí IT podpora. Viz dokumentace aktualizace FW v sanitkovém ventilátoru od Baziliška na TW [https://twitter.com/Bazilis/status/1304941456038277122].
Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7963
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15008 poděkování
Dostal poděkování: 8368 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Digitalizace hygienických stanic

Příspěvek od Ondrej.Profant »

Mikulas.Ferjencik píše: 11 zář 2020, 22:57 Ještě jeden problém je, že rozhodnutí o karanténě chodí poštou, pokud se nemýlím. Ve chvíli, kdy máme e-neschopenku je to úlet.
V mém okolí teda šlo mailem.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Profant za příspěvek:
Mikulas.Ferjencik

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Odpovědět

Zpět na „Informatika“